Scenariusz lekcji Marlena Zaborniak
T:Wyznaczanie punktu granicznego produkcji Przedmiot: ekonomika przedsiębiorstw Klasa: II LE Szkoła:Technikum Ekonomiczne Nr4 w Warszawie Wykorzystano: arkusz kalkulacyjny EXCEL Czas: 2 godziny lekcyjne
Przydatne umiejętności uczniów: Znajomość arkusza kalkulacyjnego EXCEL: * umiejętność adresowania komórek (względne i bezwzględne) * tworzenie wykresu * analiza wyników
Etapy lekcji: Powtórzenie wiadomości Obliczenie punktu krytycznego Analiza wykresu
1.Powtórzenie wiadomości. Pojęcia: * koszty stałe * koszty zmienne * przychody ze sprzedaży * punkt graniczny Pytanie: * W jakim celu wyznacza się punkt graniczny? Wzór
Wzory: Po=Ks/(cj-kzj) Kc=Ks+kz Prz=cj*S Zc=Prz-Kc
2.Obliczenie punktu krytycznego. Dane: * koszty stałe * koszty jednostkowe zmienne * cena jednostkowa * wielkość produkcji Założenia: * wielkość produkcji= wielkość sprzedaży Szukane: * punkt graniczny
2.Analiza wykresu. Pytania: * jaki wpływ na punkt krytyczny produkcji ma: - wzrost/spadek wielkości sprzedaży? - wzrost/spadek kosztu jednostkowego? * kiedy przedsiębiorstwo osiąga zysk a kiedy stratę? Obliczenia: * punkt krytyczny produkcji * zysk całkowity/strata
2.Uwagi: Utrwalenie umiejętności związanych z : * zapisywaniem formuł (adresacja względna i bezwzględna) * formatowanie arkusza * tworzenie wykresu * interpretacja wykresu Integracja ekonomiki przedsiębiorstw z informatyką.