T. Wróblewski, K. Szerement, G.P. Karwasz Instytut Fizyki, Pomorska Akademia Pedagogiczna, 76-200 Słupsk, ul. Arciszewskiego 22b Każdy, kto rozpoczyna.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
RYSUNKU TECHNICZNEGO GEOMETRYCZNE ZASADY
Advertisements

Prawo odbicia.
Na szczycie równi umieszczano obręcz, kulę i walec o tych samych promieniach i masach. Po puszczeniu ich razem staczają się one bez poślizgu. Które z tych.
PODSTAWY PROJEKTOWANIA I GRAFIKA INŻYNIERSKA
Karolina Sobierajska i Maciej Wojtczak
DANE INFORMACYJNE ID grupy: AsGo02 Zjawiska optyczne w atmosferze,
Bryły i figury w architekturze miasta Legionowo:
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
FIZYKA OGÓLNA III, Optyka
Dodawanie i odejmowanie wektorów
Złudzenia Optyczne.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ w BACZYNIE ID grupy:
Rzutowanie 3D  2D Rzutowanie planarne Rzut równoległe
Bryły geometryczne Konrad Wawrzyńczak kl. IIIa Bryły obrotowe
KLOCKI RZUTY PROSTOKATNE Opracowała: Anna Pawlak.
RZUTY PROSTOKĄTNE.
Optyka geometryczna.
Dlaczego śnieg jest biały???
 Dziękujemy! „Fascynacja światłem – magiczna świeczka”
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
ID grupy: 97/2 _MF_G2 Kompetencja: MATEMATYCZNO - FIZYCZNA Temat projektowy: ZJAWISKA OPTYCZNE Semestr II / rok szkolny : 2009 / 2010.
„eSzkoła – Moja Wielkopolska” „Sztuka fotografowania, czyli aparat fotograficzny od środka” Projekt współfinansowany ze środków  Unii Europejskiej w.
T Zsuwanie się bez tarcia Zsuwanie się z tarciem powrót.
Dane INFORMACYJNE Gimnazjum im. Mieszka I w Cedyni ID grupy: 98_10_G1 Kompetencja: Matematyczno - fizyczna Temat projektowy: Ciekawa optyka Semestr/rok.
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZSP im. Gen. Wł. Andersa w Złocieńcu
Autor: Krystyna Bręk ZSZ im. Gen. I.Prądzyńskiego w Augustowie
Nazwa szkoły: Gimnazjum nr 58 im. Jana Nowaka Jeziorańskiego w Poznaniu ID grupy: 98/62_MF_G2 Opiekun Aneta Waszkowiak Kompetencja: matematyczno- fizyczna.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu Wszelkie treści i zasoby edukacyjne publikowane na łamach Portalu
Powstawanie fotografii
ZJAWISKA OPTYCZNE W ATMOSFERZE
Jak pietruszka pije wodę?
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół Gastronomicznych
Przygotowała Patrycja Strzałka.
Dosłownie oznacza więc „rysowanie światłem".
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Tak wyglądaliśmy jak zaczynaliśmy udział w projekcie.
Autorstwo: grupa 2 Stargard Szczeciński I Liceum Ogólnokształcące
ŚWIAT Z BRYŁ KATARZYNA MICHALINA
Figury przestrzenne.
RZUTOWANIE PROSTOKĄTNE.
Optyka geometryczna Dział 7.
Zapis graficzny płaszczyzn
Fotografia Marcin Staszak.
K o s t k a i k a R u b.
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Grafika i komunikacja człowieka z komputerem
Przygotowanie do egzaminu gimnazjalnego
„Wszechświat jest utkany ze światła”
Zjawiska falowe.
Opracowały: Alicja Piślewska i Roma Kwiatkiewicz
WYKŁAD 9 ODBICIE I ZAŁAMANIE ŚWIATŁA NA GRANICY DWÓCH OŚRODKÓW
Dlaczego śnieg jest biały??
Opad atmosferyczny mający zazwyczaj postać kryształków lodu, które w powiększeniu mają kształt gwiazdy 6- ramiennej, łącząc się ze sobą tworzą płatki.
DLACZEGO ŚNIEG JEST BIAŁY ?
WYKŁAD 4 UKŁADY OGNISKUJĄCE OPARTE NA ZAŁAMANIU ŚWIATŁA, część II PRYZMATY, DYSPERSJA ŚWIATŁA I PRYZMATYCZNE PRZYRZĄDY SPEKTRALNE.
ANGELINA GIŻA. Każdy zachwyca się kolorami towarzyszącymi wschodom i zachodom słońca; każdy widział, choć raz w życiu, tęczę. Czy zastanawiałeś się, dlaczego.
Rzuty prostokątne.
RZUTOWANIE PROSTOKATNE
PODSTAWY STEREOMETRII
ZJAWISKO CAŁKOWITEGO WEWNĘTRZNEGO ODBICIA ŚWIATŁA Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Dynamika bryły sztywnej
Zwierciadło płaskie. Prawo odbicia i załamania światła. Całkowite wewnętrzne odbicie. Autorzy: dr inż. Florian Brom, dr Beata Zimnicka Projekt współfinansowany.
Dyspersja światła białego wyk. Agata Niezgoda Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
W każdej lustrzance, czyli aparacie fotograficznym z wymiennymi obiektywami i lusterkiem kierującym promienie świetlne do celownika optycznego, znajduje.
podsumowanie wiadomości
Eksperyment edukacją przyszłości – innowacyjny program kształcenia w elbląskich szkołach gimnazjalnych. Program współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Rzutowania Rzutowanie jest przekształceniem przestrzeni trójwymiarowej na przestrzeń dwuwymiarową. Rzutowanie polega na poprowadzeniu prostej przez dany.
MIKROSKOP ŚWIETLNY.
Zapis prezentacji:

T. Wróblewski, K. Szerement, G.P. Karwasz Instytut Fizyki, Pomorska Akademia Pedagogiczna, Słupsk, ul. Arciszewskiego 22b Każdy, kto rozpoczyna naukę rysunku technicznego, marzy o prostym sposobie rzutowania obrazów skomplikowanych elementów trójwymiarowych na powierzchnie. Jak widać na zdjęciu obok, obserwację przedmiotu z różnych stron (bez jego obracania) można przeprowadzić umieszczając go w szklanej klatce. Na lewej stronie szklanego prostopadłościanu, widzimy kozła z boku, na prawej ściance trochę z przodu, na górnej – z góry. W przypadku wieży Eiffla umieszczonej w szklanej piramidzie i oglądanej z góry obserwujemy nawet cztery jej obrazy (niestety takie same, bo wieża jest akurat kwadratowa). Za powstawanie trzech obrazów kozła na różnych ścianach szklanego prostopadłościanu oraz czterech wież Eifla w piramidzie odpowiedzialne jest zjawisko załamania światła wynikające z zasady Fermata. Jest to zasada najmniejszego działania. Prędkość rozchodzenia się światła w szkle jest mniejsza niż w powietrzu: światłu się "opłaca" krótszy przebieg w szkle i nieco dłuższy w powietrzu. II prawo Sneliusa właśnie to oddaje: stosunek sinusów kątów (padania i załamania) jest równy stosunkowi prędkości. Jednak promienie, które widzimy, nie biegną prostopadle do ścianek, dlatego obserwowany obraz nie jest dokładnie rzutem trójwymiarowym, ale pewnego rodzaju "aksonometrią": widzimy kozła z trzech kierunków, ale niezupełnie prostopadłych. Rzut taki jednak zniekształca proporcje. Pokazuje to dobrze zdjęcie kuli ziemskiej, która powinna być "kulista", oglądana ze wszystkich stron, w rzucie na lewą płaszczyznę jest wyraźnie spłaszczona (bardziej niż w rzucie na prawą płaszczyznę ponieważ obserwację prowadzimy w tym wypadku pod większym kątem w stosunku do normalnej tej płaszczyzny). Efekt ten tłumaczy poniższy schemat. Oprócz przedstawionych efektów, za pomocą takich przedmiotów można przedstawić także inne zjawisko. Jak widać na zdjęciu misia zatopionego w szkle, pomimo iż widoczne są tylko dwie ścianki prostopadłościanu, oprócz spodziewanych dwóch obrazów (na lewej ściance miś jest en face, na prawej z profilu), obserwujemy także mały fragment trzeciego na tylnej ściance, gdzie widać tył misia. Ten dodatkowy obraz powstaje dzięki zjawisku całkowitego wewnętrznego odbicia. Zjawisko całkowitego wewnętrznego odbicia lepiej jest widoczne w przypadku wieży Eiffla umieszczonej w szklanej piramidzie. Na pierwszym zdjęciu, na tylnej ścianie piramidy pojawia się obraz tyłu wieży, widziany trochę z góry. Ponadto cała piramida tak jakby nie była przeźroczysta – w rzeczywistości obraz na tylnej ściance jest obrazem podstawy piramidy. Jednak na następnych zdjęciach, które robione były przy mniejszych kątach osi obiektywu aparatu w stosunku do podłoża, ten dodatkowy obraz zaczyna zanikać. Najpierw ginie górna część wieży, przy jeszcze mniejszym kącie wieża ginie całkowicie. Efekt ten ilustruje istnienie kąta granicznego dla całkowitego wewnętrznego odbicia MC Escher, Inny świat II Wnętrze tego budynku jest w kształcie sześcianu. W pięciu ścianach przez otwory widać trzy różne pejzaże. Ptak oraz wiszący róg w różnych oknach widoczne są z różnych stron. W piramidzie oraz kuli Swarowskiego wykorzystana jest kombinacja efektu rozszczepienia światła oraz całkowitego wewnętrznego odbicia. Piramida i kula wykorzystują ten sam "trick", co brylanty: takiego doboru płaszczyzn szlifu, aby światło wielokrotnie się wewnątrz odbijało, pod różnymi kątami, tak aby wychodząc z kryształu było rozszczepione na poszczególne barwy. Okazuje się, że nie każda kula, nawet o podobnym szlifie, nie staje się "kulą Swarowskiego". Musi ona mieć wysoki współczynnik załamania. Kula ze szkła o niskim współczynniku załamania, z lustrem pod spodem, daje kolorowe "odbicia" tylko pod niektórymi kątami. P. Picasso, Gitara W szklanej kuli z zatopionymi bąbelkami powietrza, oprócz efektów rozszczepienia światła, dzięki którym bąbelki są kolorowe, możemy zaobserwować również inne zjawisko - w głębi są one większe, niż te bliżej oka. Szklana kula działa jak soczewka (a w zasadzie jak półsoczewka), jednak w tym przypadku, do obliczenia powiększenia bąbelków nie możemy zastosować prostych równań znanych ze szkoły, ponieważ opisują one tylko soczewki cienkie. Więcej na ten temat można znaleźć na stronie: