Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt „Z FIZYKĄ, MATEMATYKĄ I PRZEDSIĘBIORCZOŚCIĄ ZDOBYWAMY ŚWIAT !!! ” jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA
DANE INFORMACYJNE Zespó ł Szkó ł Publicznych w Golczewie ID grupy: 98/51_mf_g2 Kompetencja: Matematyka i fizyka Temat projektowy: „GĘSTOŚĆ MATERII” Semestr II, rok szkolny 2009/2010
II Grupa Projektowa – Lista kursantów NrNazwiskoImię 1AdamowiczAnna 2FlowarkówFilip 3JakowienkoNatalia 4KurczakSebastian 5KurzawskaIlona 6ŁykoDawid 7OkońAnna 8PustelinikZuzanna 9KoperskaKamila 10WawrzyniakPiotr
Nasza grupa
Nasz cel prezentacji Temat naszej pracy: „Gęstość materii” pragniemy rozpocząć od pokazania dwóch poglądowych plakatów.
Plakat pierwszy…
Plakat drugi…
Gęstość CIEKAWOSTKA! Czy wiesz, że jeżeli do cieczy wrzucimy ciało, które ma mniejszą gęstość od niej to ciało będzie pływało po powierzchni cieczy, zaś kiedy gęstość ciała będzie większa to utonie ono w cieczy, lecz gdy gęstość ciała i cieczy będą ku sobie zbliżone to ciało będzie utrzymywało się w toni cieczy?
Tabele Gęstości
Nasze przykładowe doświadczenia… Oto pierwsze doświadczenie… Cel doświadczenia: Wyznaczyć gęstość ciała o nieregularnych kształtach np. plasteliny. Przyrządy: Siłomierz, bryłka plastelinowa, zlewka z wodą, nitka. Przebieg doświadczenia: Wyznaczamy ciężar bryłki w powietrzu, a w wodzie sprawdzamy objętość bryły. Pomiary powtarzamy dla bryłki o innej objętości Wykorzystaliśmy wzory: F = m*g d= m/V
Wyniki pomiarów zapisaliśmy w tabeli. Wniosek: Gęstość plasteliny wynosi 1,9 g/cm3
Zrobiliśmy to w ten sposób
Cel doświadczenia: Obliczanie gęstości ciał o regularnych kształtach. Przyrządy: linijka, prostopadłościenne bryły ciał stałych różnych materii, waga. Przebieg doświadczenia: 1. linijką mierzymy prostopadłościan w celu obliczenia objętości; 2. ważymy bryłę; 3. obliczamy gęstość za pomocą wzoru: d=m/V; 4. na koniec sprawdzamy w tabeli z czego wykonana jest bryła. Kolejne doświadczenie…
Zadanie problemowe… Na zajęciach podano nam dwa ciała fizyczne o tej samej objętości. Pytanie brzmiało, które z nich ma większą masę? Gęstość ciała A jest większa od ciała B. Jeśli objętość jest taka sama, to z wzoru na gęstość wiemy, że masa jest wprost proporcjonalna do gęstości. d=m/V => m=d*V Wniosek: Klocek „A” o większej gęstości ma większą masę.
Tak była oznakowana nasza sala.
Na zakończenie… śmieszne zdjęcia
Dźwigamy projekt i nie tylko he he…
Dziękujemy za uwagę…
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt „Z FIZYKĄ, MATEMATYKĄ I PRZEDSIĘBIORCZOŚCIĄ ZDOBYWAMY ŚWIAT !!! ” jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA