Raport z egzaminu gimnazjalnego 2006/2007 Część humanistyczna opracowały: Katarzyna Dąbek Małgorzata Brach
Informacja o przedziałach dla kolejnych staninów w części humanistycznej. 2004:Gimnazjum nr 4 w Mielcu uzyskało średnio 27,80 punktów 2005:Gimnazjum nr 4 w Mielcu uzyskało średnio 35,50 punktów 2006: Gimnazjum nr 4 w Mielcu uzyskało średnio punktów 2007: Gimnazjum nr 4 w Mielcu uzyskało średnio 32,8 punktów Stani n Opis wyniku Procent populacji Średnia suma punktów w przedziale punktów 1.najniższy410,18 do 21,5812,83 do 28,07 0 do 22,06,0 do 19,4 2. bardzo niski 726,76 do 28,9128,08 do 30,04 22,1 do 26,819,5 do 26,4 3.niski1223,85 do 25,1830,05 do 31,43 26,9 do 28,726,5 do 28,4 4. niżej średniego 1730,32 do 31,4231,44 do 32,71 28,8 do 30,228,5 do 30,1 5.średni2026,55 do 28,0232,72 do 33,93 30,3 do 31,730,2 do 31,9 6. wyżej średniego 1728,03 do 29,4133,94 do 35,17 31,8 do 33,332,0 do 33,7 7.wysoki1229,42 do 31,1235,18 do 36,69 33,4 do 35,333,8 do 35,9 8. bardzo wysoki 731,13 do 33,5236,70 do 39,12 35,4 do 38,236 do 39,9 9.najwyższy433,53 do 40,6939,13 do 50,00 38,3 do 45,740 do 48
Spostrzeżenia do tabeli nr 1 Obszar zaznaczony kolorem żółtym wskazuje pozycję naszego gimnazjum w ciągu czterech kolejnych lat. W 2004r. nasza szkoła znalazła się w staninie średnim, w 2004/2005 r. osiągnęliśmy stanin 7( wysoki). W roku szkolnym 2005/2006 nasze gimnazjum znalazło się w staninie wyżej średniego pogarszając tym samym wynik szkoły o jeden stanin. W 2006/2007 Gimnazjum nr 4 w Mielcu osiągnęło stanin 6 ( wyżej średniego).
Informacja o przedziałach punktowych dla kolejnych staninów w obu częściach egzaminu. Obszar żółty wskazuje pozycję naszego gimnazjum z obu części egzaminu w ciągu czterech kolejnych lat. Jak widać nasza szkoła w 2007r. zmieniła swoją pozycję o jeden stanin i tym samym znalazła się w staninie średnim. StaninOpis wyniku Procent populacji Średnia suma punktów w przedziale punktów 1.najniższy419,00 do 40,1022,13 do 46,56 18,25 do 44,6721,96 do 44,80 2.bardzo niski740,11 do 44,4446,57 do 50,60 44,67 do 48,6744,83 do 49,58 3.niski1244,45 do 47,0950,61 do 53,45 48,68 do 51,5049,65 do 52,69 4. niżej średniego 1747,10 do 49,8253,46 do 55,96 51,51 do 53,9352,73 do 55,59 5.średni2049,83 do 52,6155,97 do 58,56 53,94 do 56,5355,61 do 58,09 6. wyżej średniego 1752,62 do 55,8258,57 do 60,97 56,54 do 59,2458,10 do 60,79 7.wysoki1255,83 do 59,5760,98 do 64,29 59,25 do 62,1260,85 do 64,40 8. bardzo wysoki 759,58 do 66,2664,30 do 70,91 62,13 do 68,9864,42 do 70,08 9.najwyższy466,27 do 84,2670,92 do 96,00 68,99 do 86,1970,15 do 90,09
Spostrzeżenia do tabeli nr : Gimnazjum nr 4 w Mielcu uzyskało średnio 53, 14 punktów 2005: Gimnazjum nr 4 w Mielcu uzyskało średnio 61,4 punktów 2006: Gimnazjum nr 4 w Mielcu uzyskało średnio 56,28 punktów 2007: Gimnazjum nr 4 w Mielcu uzyskało średnio 59 punktów W roku szkolnym 2006/2007 nasza szkoła jest w 6 staninie tj.wyżej średnim.
Dane statystyczne dotyczące egzaminu części humanistycznej. Miary statystyczne Gim4OKEGim4OKEGim4OKEGim4OKE Łatwość testu0,590,560,720,6800,66,60,600,65 0,64 Średnia27,8027,9435,533,8733,33,331,432,832,4 Mediana Brak danych 34 Modalna (dominanta) Brak danych 39 Maksimum50 Minimum Rozstęp
Porównanie łatwości testu z przedmiotów humanistycznych dla Gimnazjum nr 4 z wynikiem OKE. W ciągu czterech kolejnych lat 2004, 2005, 2006, 2007 testy humanistyczne okazywały się łatwiejsze dla uczniów naszej szkoły w porównaniu z wynikami OKE.
Osiągnięcia uczniów w skali staninowej w roku szkolnym 2005/2006. Rok 2006
Osiągnięcia uczniów w skali staninowej w roku szkolnym 2006/2007
Spostrzeżenia dotyczące wykresów Porównując osiągnięcia uczniów w skali staninowej w latach 2006 i 2007 zauważamy wzrost liczby uczniów w staninie 7 wysokim oraz średnim z równoczesnym spadkiem liczby uczniów do staninu 6 wyżej średniego i 4 niżej średniego.
Porównanie łatwości zadań dla Gimnazjum nr 4 i OKE w Krakowie.
Spostrzeżenia do wykresu nr 4 Na 30 zadań 18 z nich okazało się łatwiejszymi dla uczniów naszego gimnazjum tj. 60%. 2 zadania posiadały ten sam stopień trudności dla Gimnazjum nr 4 i OKE, t.j. 6,7%. Natomiast 10 zadań okazało się zadaniami trudniejszymi dla naszych uczniów tj.33,3%.
Zróżnicowanie zadań pod względem łatwości
Wnioski należy zachęcać uczniów do uczestnictwa w zajęciach dodatkowych (praca z testem), na których ćwiczone są przykładowe testy egzaminacyjne, przypominać, poprzez ćwiczenia redakcyjne, wszystkie formy wypowiedzi ujęte w standardach egzaminacyjnych, doskonalić umiejętność czytania ze zrozumieniem,
Wnioski bogacić, słownictwo czynne uczniów, ćwiczyć umiejętność wyszukiwania informacji i interpretacji różnych tekstów kultury, położyć nacisk na doskonalenie umiejętności wskazywania elementów kompozycyjnych utworów, ćwiczyć umiejętność argumentowania oraz uzasadniania doboru przykładów,
Wnioski doskonalić umiejętność dostrzegania kontekstu niezbędnego do interpretacji tekstów kultury, położyć nacisk na przestrzeganie warunków sprecyzowanych w poleceniach, a niezbędnych do zredagowania poprawnego tekstu, ćwiczyć umiejętność posługiwania się terminami z zakresu poetyki, utrwalać wiedzę z zakresu słowotwórstwa,
Wnioski kłaść większy nacisk na korelację międzyprzedmiotową, na rozpoznawanie dzieł i umieszczanie ich oraz twórców w epokach historycznych, doskonalić umiejętność tworzenia wypowiedzi poprawnych pod względem językowym, stylistycznym ortograficznym i interpunkcyjnym,
Wnioski należy systematycznie wykonywać ćwiczenia językowe oraz dyktanda, przy uwzględnieniu specyficznej punktacji dla uczniów dyslektycznych.