Tworzenie nowej biblioteki znaków geodezyjnych (biblioteka komórek)
- wybrać z menu Element>Komórki
w oknie Biblioteka komórek wybrać z menu Plik>Nowy,
Zamknąć okno biblioteki komórek - w oknie Utwórz bibliotekę komórek wpisać nazwę biblioteki komórek np.: znaki1-500.cel i zatwierdzić OK Zamknąć okno biblioteki komórek
Tworzenie symboli w bibliotece komórek
Z głównej palety narzędzi wybieramy : Umieść okrąg. Wybieramy metodę Względem środka Obszar: Bryła Typ wypełnienia: Brak Średnica: 1.2000
Z głównej palety wybieramy narzędzie Umieść ogrodzenie
„Ogradzamy” narysowany znak:
Za pomocą narzędzia Definiuj początek komórki
Zaznaczamy środek koła jako punkt, który określa miejsce wstawiania znaku dla określonych współrzędnych.
Otwieramy ponownie okno Biblioteki komórek: Element > Komórki i wybieramy opcję Utwórz:
Wpisuje się nazwę tworzonego znaku, można też dołączyć opis Następnie należy kliknąć myszą na przycisk Utwórz:
W oknie biblioteki komórek pojawia się zdefiniowany znak, jego nazwa i ewentualny opis
Zaprojektowanie znaku Studnia
Rysujemy koło zewnętrzne o średnicy 3.0.
Następnie rysujemy okrąg wewnętrzny o średnicy 1 Następnie rysujemy okrąg wewnętrzny o średnicy 1. Wewnętrzny okrąg musi być dokładnie współśrodkowy z zewnętrznym (AccuSnap)
Kiedy włączony jest AccuSnap – wewnętrzny okrąg automatycznie ustawia się tak, że jego środek pokrywa się ze środkiem okręgu zewnętrznego:
Po narysowaniu znaku zaznaczamy obszar na rysunku, gdzie znak się znajduje - ogrodzenie: Następnie wstawiamy punkt zaczepienia znaku na mapie:
Następnie otwiera się okno biblioteki komórek i wybiera się opcję Utwórz:
Tworzenie znaku Zasuwa liniowa
Wykorzystanie siatki kwadratów do rysowania znaków:
Punkty wyznaczające wierzchołki siatki kwadratów, rozmieszczone są w równych odległościach co można sprawdzić używając narzędzia do pomiaru. Zwykle podstawowe punkty siatki rozmieszczone są co 1.0 .
Po powiększeniu obrazu pojawiają się punkty rozmieszczone co 0.1 .
Punkty widoczne na ekranie można wykorzystać do narysowania np Punkty widoczne na ekranie można wykorzystać do narysowania np. w tym wypadku kwadratu o boku 0.7 stosując narzędzie umieść blok.
Rysując w taki sposób (w oparciu o punkty siatki) uzyskuje się zgodność z projektowaną wielkością rzędu ±0.01
Narysowany znak otaczamy ogrodzeniem i wstawiamy punkt zaczepienia znaku:
W oknie biblioteki komórek wybieramy opcje utwórz, wpisujemy nazwę i znak zostaje dopisany do listy (wydaje się, że okno rysunku znaku jest puste ponieważ znak jest kwadratem i jego ramka prawie pokrywa się z ramką okna.)
Tworzenie znaku Kratka ściekowa
Za pomocą narzędzia Umieść linię rysujemy odcinek o długości 2.1:
Na obu końcach odcinka wystawiamy prostopadłe o długości 1.0
Krótszy bok prostokąta kopiujemy równolegle zachowując odległość 0.7
Narysowany znak otaczamy ogrodzeniem i wstawiamy punkt zaczepienia znaku:
Dołączamy znak do biblioteki używając opcji Utwórz.
Do nowo utworzonego pliku projektowego należy dołączyć potrzebną bibliotekę znaków. Po otwarciu okna biblioteki komórek znajdujemy komunikat o braku dołączonej biblioteki:
Wybieramy opcję Plik Dołącz
Pojawia się lista dostępnych bibliotek znaków Pojawia się lista dostępnych bibliotek znaków. Wybieramy z niej potrzebną bibliotekę.
Wybrana biblioteka zostaje wczytana:
W celu wstawienia wybranego znaku należy kliknąć myszą na przycisk Umieszczanie (pojawia się wtedy obok niego nazwa wybranego znaku)
Z głównej palety narzędziowej wybieramy narzędzie: Umieść aktywną komórkę:
Wybrany znak za pomocą myszy umieszczamy w odpowiednim miejscu Wybrany znak za pomocą myszy umieszczamy w odpowiednim miejscu. Po kliknięciu myszą obraz znaku zostaje wstawiony na rysunku. Można tego dokonać wielokrotnie np. kiedy umieszczamy na mapie większą liczbę identycznych znaków (drzewa, słupy, itp.)