Akwakultura oczami konsumenta

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
OSIEM ZASAD ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ.
Advertisements

Unia dla Innowacji – perspektywy polityki UE
Historia Koła Rok założenia: 1994 r. Opiekun: dr Iwona Pawlas.
„Konkurencyjność polskich producentów żywności po wejściu do UE” Iwona Szczepaniak grudzień 2005, Warszawa.
Polska w strefie Schengen
Świadomość kierowców na temat zagadnień zrównoważonego transportu
Charakterystyka branży By Tomasz Kospin, Piotr Krogulski
Identyfikowalność oczyma konsumenta
1 Bielsko-Biała, 16 grudnia 2011 roku Konferencja INNOWACYJNOŚĆ AKADEMICKA - nowe trendy w rozwoju przedsiębiorczości – Zapotrzebowanie na innowacje ze.
Polityka regionalna Unii Europejskiej szansa i wyzwanie dla Polski
PSYCHOLOGIA REKLAMY wykład 7
MOŻLIWOŚCI POZYSKANIA ŚRODKÓW NA BADANIA NAUKOWE POLSKO-NORWESKI FUNDUSZ BADAŃ NAUKOWYCH PROGRAMY WSPÓŁPRACY TERYTORIALNEJ.
Seminarium licencjackie
Fundusze strukturalne w latach w Polsce
Maciej Bieńkiewicz, 15 marca 2012
[odpowiedzi spontaniczne]
Świadomość kierowców na temat zagadnień zrównoważonego transportu Departament Edukacji Ekologicznej.
DREWNO W GOSPODARCE UE I POLSKI
Marketing w transporcie
KONSULTACJE SPOŁECZNE WERYFIKUJĄCE WYBÓR PRIORYTETOWYCH DZIEDZIN NAUKI I TECHNOLOGII W RAMACH I ETAPU PILOTAŻOWEGO PROJEKTU FORESIGHT W POLU BADAWCZYM.
26/03/2017 Sposób na konkurencyjność – Jak innowacyjne są polskie przedsiębiorstwa Marta Mackiewicz.
Przedstawienie Raportu z badań satysfakcji klientów i Jakości wody w opinii mieszkańców Gdańska i Sopotu.
Spółdzielczość w ujęciu ekonomicznym. SILNE STRONY -1 Wysoka jakość z elementami dziedzictwa narodowego Cena adekwatna do jakości Wyroby unikatowe Wyroby.
KONFERENCJA NAUKA DLA BIZNESU – WSPARCIE INNOWACJI W SEKTORZE ROLNO-SPOŻYWCZYM Katarzyna Margel Warszawa, SGGW, 27 luty 2007 rok.
Europejski obszar gospodarczy
CSR jako narzędzie budowania pozytywnego wizerunku przedsiębiorstwa
Jesteśmy przekonani, że wprowadzanie zmian musi odbyć się kompleksowo. Jest to warunek konieczny dla powodzenia proponowanych reform. Wymienione propozycje.
Optymalizacja produkcji wołowiny w Polsce,
POLSKA PREZYDENCJA W RADZIE UNII EUROPEJSKIEJ na matematyce
Żywność i żywienie w XXI wieku. Konferencja końcowa, Warszawa 28 kwietnia 2011 Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
Europejski Fundusz Morski i Rybacki
GLOBALNA WIOSKA rybacka
Jelenia Góra, 13 listopada 2013 r.
CSR jako narzędzie budowania pozytywnego wizerunku przedsiębiorstwa
Jak zwiększyć sprzedaż w hipermarketach?
Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Konferencja BUDOWA GOSPODARKI OPARTEJ NA WIEDZY Konsultacje społeczne w ramach prac nad NPR.
POLSKA PLATFORMA TECHNOLOGICZNA ŻYWNOŚĆ Warszawa
Rola inteligentnych specjalizacji (IS) w kształtowaniu konkurencyjności regionów Joanna Oberbek spotkanie PGKK, Gdańsk 21 października.
Uniwersytet Medyczny im
WYNIKI ANKIETY PRZEPROWADZONEJ WŚRÓD DZIENNIKARZY OCENIAJĄCYCH PRACĘ DZIAŁÓW PR SPÓŁEK GRUPY PKP OPRACOWANIE: BIURO MARKETINGU I KOMUNIKACJI SPOŁECZNEJ.
Prawo popytu.
PROBLEMY DECYZYJNE KRÓTKOOKRESOWE WYBÓR OPTYMALNEJ STRUKTURY PRODUKCJI
OD KONTROLI DO AUDITU HACCP
Rada Statystyki Warszawa 19 maj Agenda Cel badania: Poznanie opinii właścicieli przedsiębiorstw i kluczowych menedżerów na temat statystyki publicznej,
Sprawiedliwy Handel (Fair trade) – międzynarodowy ruch konsumentów, organizacji pozarządowych, firm importerskich i handlowych oraz spółdzielni drobnych.
Rozwój regionów – rola biznesu Marek Kłoczko Sekretarz Generalny Warszawa, 22 maja 2009 r.
Centrum Badań i Ekspertyz Towaroznawczych Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu al. Niepodległości 10, pok. 0039, Poznań tel.
PO CO NAM SPORT? 1. DOKUMENTY RZĄDOWE PROGRAM ROZWOJU SPRTU DO 2020 R. WIZJA – Aktywne i zdrowe społeczeństwo CEL GŁÓWNY: Tworzenie warunków do rozwoju.
Maria Góreczna Innowacje w budownictwie Poznań, 22 stycznia 2008 r.
Bezpieczeństwo społeczności lokalnych a migracje
1. Program Operacyjny „Rybactwo i Morze” Program został opracowany w oparciu o:  przepisy prawa UE rozporządzenie PE i Rady nr 1303/2013 w sprawie wspólnych.
Surowce, dodatki do żywności i materiały pomocnicze
Wyzwania edukacji 15- latków DR MACIEJ JAKUBOWSKI EVIDENCE INSTITUTE UNIWERSYTET WARSZAWSKI 20 STYCZNIA 2016.
Ekoturystyka i jej przyszłość - podsumowanie
Bezpieczeństwo społeczności lokalnych a migracje Leszek Baran.
Analiza ankiety przeprowadzonej w klasach IV – VI Szkoły Podstawowej na temat zdrowego żywienia -Ankieta przeprowadzona we wrześni 2015r -Badanie miało.
Założenia – BMC#1 Busin ess Mod el Canv as #1 Kluczowe partnerstwa Główne działaniaWartość Relacje z klientamiKlienci Dostawcy mięsaProdukcja Reklamy.
Instytut Ochrony Zdrowia przedstawia Index Nastrojów Branży Zdrowotnej czyli pierwszy z serii pomiar temperatury i ciśnienia wśród głównych uczestników.
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
Wstępna prognoza zbiorów owoców w 2006 roku. Tab. 1. Zbiory owoców w Polsce w tys. ton Gatunek prognoza Jabłka Wiśnie
Praca dyplomowa Wpływ wybranych czynników na zachowania konsumentów na rynku czekolad Autor: Patrycja Czajka Opiekun pracy: dr inż. Małgorzata Źródło.
Opracowanie: mjr dr Robert Poklek Zakład szkolenia penitencjarnego
Prawo wodne oraz Program Operacyjny
SEGMENTACJA RYNKU.
Obszary inteligentnych specjalizacji Wielkopolski
Konferencja informacyjno-szkoleniowa Zalesice 29 listopad 2017
Plan Zwiększenie zadowolenia klientów ZWIĘKSZENIE ZADOWOLENIA KLIENTÓW
RAPORT KRAJOWY POLSKA Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Polsce
Grupa tematyczna ds. innowacji w rolnictwie i na obszarach wiejskich
Zapis prezentacji:

Akwakultura oczami konsumenta XXXIII Krajowa Konferencja – Szkolenie dla Hodowców Ryb Łososiowatych Jastrzębia Góra, 9-10 października 2008 Akwakultura oczami konsumenta dr. Zuzanna Pieniak Uniwersytet w Gent, Belgia

Plan prezentacji : SEAFOODplus Aktualny stan wiedzy / Rzeczywistość naukowa Postrzeganie a rzeczywistość – wpływ czynników Przeprowadzone badania Spożycie ryb z uwzględnieniem ich pochodzenia Świadomość oraz wiedza konsumentów Postrzeganie konsumentów Wyzwania dla rynku

RTD - pillar 2 Identyfikowalność MAPP, Dania DIFRES, Dania UGent, Belgia IFL, Islandia NIFA, Norwegia RIVO, Holandia UCC, Irlandia UDC, Hiszpania SEAFOODplus concept Identyfikowalność

 Aktualny stan wiedzy Możliwe korzyści akwakultury nad rybołówstwem Zarządzanie Jakość Możliwe korzyści Bezpieczeństwo Kontrola  Wartość zdrowotna Gwarancja Akwakultura może kompensować zmniejszanie się zasobów ryb żyjących w środowisku naturalnym. Kompensacja zmniejszających się zasobów ryb + Najszybciej rozwijający się sektor spożywczy

Ryba hodowlana a ryba dzika F I L T R P O S Z E G A N RZECZYWISTOŚĆ - FAKTY POSTRZEGANIE LUDZKI OBIEKTYWIZM SUBIEKTYWIZM NAUKOWY Postrzeganie konsumentów Właściwości produktu Jakość Bezpieczeństwo Preferencje Wartość odżywcza Właściwości sensoryczne Mierzone, Zarządzane, Powtarzalne Wybór

Postrzeganie a Rzeczywistość F I L T R P O S Z E G A N RZECZYWISTOŚĆ - FAKTY POSTRZEGANIE OBIEKTYWIZM LUDZKI NAUKOWY SUBIEKTYWIZM Ograniczona świadomość (Negatywne) relacje w mediach Sceptycyzm wobec nowych technologii Ograniczony czas Ograniczona wiedza

Wcześniejsze badania Skojarzenia z rybami hodowlanymi były zwykle negatywne: (Hamnvik, 2004) Przepełnione zbiorniki Chemiczna żywność Fabryki ryb, a nie hodowle www.farmedandangerous.org Dysonans pomiędzy postrzeganiem konsumentów a rzeczywistością naukową

Badanie konsumentów (1) Koniec 2004 5 krajów UE (N= 4786) Reprezentatywne próby ze względu na wiek i region Ludzie odpowiedzialni za robienie zakupów

Badanie konsumentów (2) Maj 2008 3 kraje UE (N= 2400) Reprezentatywne próby ze względu na wiek i region Ludzie odp. za robienie zakupów

Świadomość / wiedza konsumentów nt. ryb

Niska świadomość (n=4,786) 2.5% twierdzi, że w ogóle nie jada ryb Ale : gdy spytaliśmy szczegółowo… 34.5% twierdzi, że nigdy nie jada ryb dzikich, a 33.5% twierdzi, że nigdy nie jada ryb hodowlanych 24.8% twierdzi, że nigdy nie jada: ani ryb dzikich ani ryb hodowlanych???

Niska świadomość (Polska) 1.9% twierdzi, że w ogóle nie jada ryb Ale : gdy spytaliśmy szczegółowo … 52.7% twierdzi, że nigdy nie jada ryb dzikich, a 41.5% twierdzi, że nigdy nie jada ryb hodowlanych 34.7% twierdzi, że nigdy nie jada: ani ryb dzikich ani ryb hodowlanych???

Czy ponad połowa ryb, które możemy kupić to ryby hodowlane ? (nie) 44.8% poprawnie

% poprawnych odpowiedzi Wiedza obiektywna (2004-2008) % poprawnych odpowiedzi

Postrzeganie ryb przez konsumentów

ZDROWIE B. pozytywne, na korzyść dzikiej, w Danii i Hiszpanii

WARTOŚĆ ODŻYWCZA B.pozytywne, na korzyść dzikiej, w Danii i Hiszpanii

BEZPIECZEŃSTWO Pozytywne, na korzyść dzikiej w Danii i Hiszpanii, na korzyść hodowlanej w Belgii i Holandii

CENA Droga, ale hodowlana jest postrzegana jako tańsza Ryba hodowlana Ryba dzika

SMAK Lepszy u ryby dzikiej

Ryba hodowlana postrzegana jest jako bardziej dostępna, DOSTĘPNOŚĆ Ryba hodowlana postrzegana jest jako bardziej dostępna, najbardziej w Belgii Ryba hodowlana Ryba dzika

Zainteresowanie informacją o pochodzeniu ryb Wysokie zainteresow. Nie najważniejsze Neutralne

Zainteresowanie pochodzeniem ryb  Częstość spożycia ryb Ranking (na 13) 4 11 10 9 9

Wnioski

Postrzeganie zwykle oparte na emocjach Bardziej negatywny wizerunek Niska świadomość / wiedza  Postrzeganie zwykle oparte na emocjach  Naturalna ryba dzika Przemysłowa ryba hodowlana Lepsza cena Robione na zamówienie Bardziej negatywny wizerunek Lepszy smak Zdrowsza Wyższa jakość

Polska Pozytywny wizerunek ryb Ryba (hodowlana) jest zdrowa, pożywna, bezpieczna, ... Mniejsze różnice w postrzeganiu ryby dzikiej i hodowlanej Niższa świadomość / wiedza nt. pochodzenia ryb, ale... Poprawia się (!) Umiarkowane zainteresowanie informacjami nt. pochodzenia ryb

Wyzwania dla rynku Zwiększenie świadomości oraz wiedzy konsumentów Prawidłowa komunikacja / łączność z konsumentami w celu poprawy ogólnego wizerunku akwakultury Zwiększenie świadomości oraz wiedzy konsumentów

Dziękuję za uwagę Pytania?