Emilia Bąk 2M Fizyka w fotografii
Historia fotografii w pigułce Leonardo da Vinci zaprojektował prototyp camery obscury 1826 r. – Joseph Niecpe odtworzył widok z okna ze swojej pracowni – pierwsza fotografia na świecie (hielografia) 19 VIII 1839 – umowna data narodzin fotografii Louis Gaguerre przedstawił swój wynalazek – dagerotypię z czasem po zdjęciach czarno – białych pojawiły się kolorowe
Warci uwagi fotograficy Francis Frith – zdjecia z podróży na Bliski Wschód Auguste Bisson – pierwsze zdjęcie ze widoku ze szczytu Mont Blanc Gustave le Grey – dobrze oświetlone zdjęcie morza i nieba Roger Fenton – pierwszy fotoreporter prasowy (wojna krymska)
Rodzaje fotografii Artystyczna Prasowa Społeczna (John Thompson )
Trochę techniki, czyli jak to się robi? Podział aparatów Skrzynkowe Przeziernikowe Mieszkowe Lustrzanki: analogowe / cyfrowe różnią się materiałem światłoczułym (film/ matryca) Dalmierzowe 1. ruchomy pryzmat 2. lustro 3. obiekt
Budowa lustrzanki 1. Zewnętrza soczewka obiektywu 2. Soczewki korygujące (pozwalają na zmianę ogniskowej) 3. Przysłona 4. Mechanizm spustowy 9. Wyświetlacz parametrów 10. Wizjer
Optyka w fotografii Soczewka – szklana bryła ograni-czona dwiema wypolerowanymi, kolistymi powierzchniami (lub z jednej strony kolistą, z drugiej płaską) ogniskowa - odległość pomiędzy ogniskiem układu optycznego a punktem głównym układu optycznego Filtry – uv/ polaryzacyjne
Jak naświetlane jest zdjęcie? Najważniejsze parametry stanowiące o ekspozycji – ilości światła padającego na matrycę: Czas naświetlania ( określany w sekundach 1/4000 – 60) Przysłona ( f 1:1,2 – 22) – określa wielkość otworu, przez który wpada światło ISO – czułość (100 – 2000) O tych wartościach decydujemy wybierając odpowiedni program w aparacie ( P A S M)
Długość naświetlania Czas otwarcia migawki decyduje o ilości światła padającego na materiał światłoczuły, tzn. o jasności zdjęcia Długi czas naświetlania – widoczny ruch Krótki czas naświetlania – zamrożenie ruchu
Kolorystyka fotografii W zależności od rodzaju światła padającego na fotografowany obiekt, wybiera się dostosowany balans bieli Każde źródło oświetlenia wyzwala inną temperaturę światła Te wartości podawane są w kelwinach
Zasady kompozycji kadru Podobne jak w malarstwie i rysunku Mocne punkty kadru Bezmyślne ustawianie obiektu w centrum jest nieuzasadnione „Asymetryczna kompozycja obrazu zwiększa jego dynamikę oraz poprawia odbiór innych elementów niż motyw główny, przez co zdjęcie staje się bardziej czytelne. „
=
Bibliografia Strony internetowe http://fotografia.bizhat.com/ http://www.vam.ac.uk/images/image/1670-popup.html http://szczecin.gazeta.pl/szczecin/51,34959,7503054.html?i=2 http://pl.wikipedia.org/wiki/Aparat_mieszkowy http://pl.wikipedia.org/wiki/Dalmierz http://www.olympusclub.pl/pub/images/Zbyma72age_Soczewki.pdf http://www.fotografia.kopernet.org/ekspozycja.html Literatura Daniel Lezano, 2004, David & Charles, Biblia Fotografii Tadeusz Cyprian, W-wa 1968, Bielskie Zakłady Graficzne, Fotografia, technika i technologia