Agata Józefowicz Gimnazjum w Skórzewie

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Grafika Wektorowa Bitmapowa.
Advertisements

Popularne formaty grafiki
Rozdzielczość obrazu bitowego
Kompresja danych.
Multimedia, prezentacje, wideo, dokumenty elektroniczne
dotyczące plików graficznych
UTK Zestaw I.
UTK Zestaw III.
-Microsoft PowerPoint -Microsoft Word -Microsoft Excel
Obróbka konwencjonalnych zdjęć RTG
Grafika rastrowa i wektorowa, przetwarzanie obrazu
Porównanie sposobów opisu obrazu
Różnice pomiędzy formatem GIF a JPG
Przygotowanie materiału ilustracyjnego
Rodzaje plików graficznych.
I Grafika wektorowa.
Kompresja danych.
KOMPRESJA DANYCH Marek Dyoniziak.
Grafika wektorowa i bitmapa
Grafika komputerowa rastrowa i wektorowa - porównanie
Podstawowe pojęcia i problemy związane z przetwarzaniem plików graficznych.
Temat: Grafika komputerowa.
EDYTOR GRAFIKI RODZAJE GRAFIKI
Urządzenia peryferyjne
Grafika Komputerowa - Definicje
Typy kompresji. Kompresja plików graficznych.
Grafika wektorowa.
Formaty zdjęć.
GRAFIKA WEKTOROWA I RASTROWA
Grafika komputerowa Jest to dziedzina rozwijająca się niezwykle dynamicznie, a jednocześnie wymagająca znacznej mocy obliczeniowej. Łatwo możemy to zaobserwować,
Grafika Rastrowa.
Grafika komputerowa Jest to dziedzina rozwijająca się niezwykle dynamicznie, a jednocześnie wymagająca znacznej mocy obliczeniowej. Łatwo możemy to zaobserwować,
Otwórz sobie drzwi do kariery!
Kolory w kodzie RGB i HEX
Wstęp do grafiki komputerowej
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Informatyka +.
Komputerowe malowanki
Grafika rastrowa - parametry
ABC JPG FORMATY GRAFICZNE.
TEMAT : Kompresja i Archiwizacja danych Informatyka Zakres rozszerzony
Grafika na stronie internetowej
Modele barw.
Grafika : Wektorowa i Rastrowa
Grafika komputerowa.
Grafika komputerowa – Grafika wektorowa i rastrowa
GRAFIKA RASTROWA DALEJ. Podział grafiki komputerowej ze względu na sposób powstawania obrazu: GRAFIKA WEKTOROWA GRAFIKA KOMPUTEROWA GRAFIKA RASTROWA.
MARCIN WOJNOWSKI KOMPRESJA I DEKOMPRESJA PLIKÓW. KOMPRESJA Kodowanie danych w taki sposób, aby zajmowały najmniej miejsca na dysku. Najbardziej znanymi.
Wprowadzenie do Corel PHOTO-PAINT koniec Multimedia i grafika komputerowa.
Grafika komputerowa. Cele lekcji Jak powstaje obraz na ekranie monitora? Modele barw Typy grafiki komputerowej Zastosowanie grafiki komputerowej Pliki.
Trakt Królewsko-Cesarski w Poznaniu, Digitalizacja, 5-6 września 2006, Chalin Problemy techniczno-organizacyjne digitalizacji Jakub Bajer Biblioteka Główna.
Grafika komputerowa.
Grafika komputerowa Wykonał: Grzegorz Małek. Rodzaje grafiki komputerowej: Grafika wektorowa – w tym przypadku nazwa może być nieco myląca, ponieważ obrazy.
Rodzaje grafiki komputerowej. Lekcja 5. Spis treści Rodzaje grafiki komputerowej. Format graficzny, piksel, raster. Modele barwne zapisu plików graficznych.
Grafika Komputerowa. Dział informatyki zajmujący się przedstawianiem tego, co rzeczywiste bądź wymyślone za pośrednictwem komputera – czyli rysunki i.
Grafika : Wektorowa i Rastrowa
MODELE BARW 7 V 2017.
MODELE BARW 7 V 2017.
Informatyka Zakres rozszerzony GRAFIKA KOMPUTEROWA
Dokument komputerowy w edytorze grafiki – tworzenie i zapisywanie
Zapis szesnastkowy koloru.
Grafika rastrowa i wektorowa
 jeden z dwóch podstawowych rodzajów grafiki komputerowej, w której obraz opisany jest za pomocą figur geometrycznych lub brył geometrycznych, umiejscowionych.
Grafika wektorowa Grafika wektorowa (obiektowa) – jeden z dwóch podstawowych rodzajów grafiki komputerowej, w której obraz opisany jest za pomocą figur.
KOLORY W GRAFICE.
CYFROWY ZAPIS OBRAZU v02.
Grafika Komputerowa.
Opracował Tomasz Durawa
Kompresja danych.
Zapis prezentacji:

Agata Józefowicz Gimnazjum w Skórzewie Grafika Komputerowa Agata Józefowicz Gimnazjum w Skórzewie

Dział informatyki zajmujący się przedstawianiem tego co rzeczywiste bądź wymyślone za pośrednictwem komputera. GRAFIKA WEKTOROWA 2D 3D RASTROWA Grafika komputerowa

piksel Najmniejszy punkt ekranu lub obrazu. Słowo powstałe jako zlepek angielskich picture oraz element: pixel. piksel

Obraz to mozaika maleńkich punktów, zwanych pikselami Obraz to mozaika maleńkich punktów, zwanych pikselami. Każdy piksel ma swoje miejsce i kolor. Tworzone w ten sposób obrazy zwykło się nazywać mapami bitowymi (potocznie-bitmapami). Zastosowanie: Edycja fotografii (retusz, kolorowanie, nakładanie filtrów), Animowane obrazki typu gif, Elementy stron WWW. Wizytówka. Przykładowe programy: Photoshop, Corel Photopaint, Paint, GIMP. Grafika rastrowa

Obrazy generowane są z obiektów prostych (linie, punkty, koła, …). Obraz zapisany przy pomocy wektorów opisujących położenie elementów, czyli za pomocą wzorów matematycznych. Wykorzystywana dla elementów wymagających dużej precyzji, Rysunek techniczny, Projekt logo firmy, Film animowany, Wizytówka. Przykładowe programy do grafiki wektorowej: Corel Draw, Flash, Maya. Grafika wektorowa

Grafika wektorowa - korzyści wynikające ze stosowania Mały rozmiar plików, Dobra jakość przeskalowanego obrazu. Wektorowy obraz w odróżnieniu od rastrowego nie utraci nic na jakości, gdy zostanie powiększony (albo pomniejszony) kilka czy kilkaset razy. Nie ma żadnego znaczenia to, że początkowo rysunek mieścił się na kartce formatu A4, a po powiększeniu ma zająć arkusz A0  dane potrzebne do zapisania informacji o grafice w obu przypadkach złożą się na plik o takiej samej wielkości. Duże możliwości modyfikacji poszczególnych elementów obrazu. Grafika wektorowa - korzyści wynikające ze stosowania

PORÓWNANIE GRAFIKI RASTROWEJ I WEKTOROWEJ Różnice między rysunkiem rastrowym a wektorowym są olbrzymie. Szczególnie widoczne są podczas skalowania (zmian rozmiarów). Rastrowa litera „a” wygląda brzydko.

PORÓWNANIE GRAFIKI RASTROWEJ I WEKTOROWEJ W rysunku rastrowym wszystko jest zapamiętane punkt po punkcie (piksel po pikselu). Tak więc mały rysunek jest zapamiętany jako określona liczba punktów. Po powiększeniu te małe punkty stają się duże, a na dodatek jest ich tyle samo (tyle że o większych rozmiarach). Różnica między małym a dużym odcinkiem polega więc na powiększeniu punktów, których ilość jest stała. W rysunku wektorowym odcinek jest zapamiętywany jako zbiór dwóch punktów (początkowego i końcowego) o określonych współrzędnych. Program oblicza pośrednie punkty ze wzoru matematycznego i następnie wyświetla na ekranie. Powiększenie odcinka w tym przypadku polega na obliczeniu na nowo punktów pośrednich.

Porównanie grafiki wektorowej i rastrowej

Rozmiar obrazka podany ilością pikseli w jego szerokości i wysokości. Przykładowo rozdzielczość ekranu 800x640 oznacza, że można na nim wyświetlić maksymalnie 800 pikseli w jego szerokości i 640 w wysokości. Rozdzielczość Im wyższa rozdzielczość tym więcej miejsca na dysku zajmie obraz.

Ilość kolorów możliwych do wyświetlenia Ilość informacji przekazywana w każdym pikselu. Im większa głębia tym dokładniejszy obraz, ale także tym więcej miejsca na dysku zajmie plik. Przykładowo: jeśli mamy 8-bitową głębię koloru na obrazie można będzie wyświetlić 28=256 odcieni danego koloru. Jest to także zakres barw wyświetlanych na monitorze. Głębia koloru Głębia koloru Oznaczenie Ilość kolorów możliwych do wyświetlenia 1-bitowa 21 2 (np. biały i czarny) 8-bitowa 28 256 24-bitowa 224 16 777 216 32-bitowa 232 4 294 967 296

Formaty plików graficznych można podzielić na formaty przechowujące grafikę rastrową oraz formaty przechowujące grafikę wektorową. Z kolei formaty przechowujące grafikę rastrową można podzielić na stosujące kompresję bezstratną, stosujące kompresję stratną oraz nie stosujące kompresji. Format graficzny

Kompresja obrazu – to taki sposób zapisu pliku graficznego, który umożliwia zmniejszenie jego rozmiarów. Kompresja obrazu

Standardowy format systemu Windows. Obraz zapisany w formacie Standardowy format systemu Windows. Obraz zapisany w formacie .bmp jest mapą bitową, pozbawiona jakiejkolwiek kompresji. Obrazy mogą być zapisane w palecie 1-, 4-, 8-, lub 24-bitowej. Pojęcie to w przybliżeniu oznacza ilość pamięci wykorzystanej do zapisania różnych barw w palecie. Paleta kolorów określa nasycenie podstawowych kolorów RGB BMP

RGB Red –czerwony, Green – zielony, Blue – niebieski – model barw pozwalający na uzyskiwanie nowych kolorów w wyniku mieszania ze sobą trzech barw podstawowych o odpowiedniej intensywności RGB

Zestawienie podstawowych kolorów, na przykład podczas drukowania lub wyświetlania na ekranie monitora. Większość drukarek kolorowych korzysta z czterech podstawowych barw (niebiesko- zielony, purpurowy, żółty i czarny), jest to model CMYK (ang. Cyan, Magenta, Yellow, Black). Monitory pracują w modelu RGB. Poszczególne kolory uzyskuje się ze świecących punktów w kolorach czerwonym, zielonym i niebieskim. Monitory pracują na zasadzie mieszania tych kolorów. Połączenie wszystkich trzech kolorów o maksymalnej intensywności daje barwę białą. Model barw (kolorów)

W przypadku pliku z rozszerzeniem W przypadku pliku z rozszerzeniem .gif jest stosowana kompresja bez utraty jakości, co oznacza, że można odtworzyć obraz identyczny z pierwotnym (tzn. przed zastosowaniem kompresji) Kompresja bezstratna – sposób zapisu pliku graficznego bez utraty jakości i jednocześnie pozwalający na zmniejszenie jego rozmiarów. GIF

Kompresja w plikach z rozszerzeniem Kompresja w plikach z rozszerzeniem .jpeg ma charakter stratny, co oznacza, że obrazy zapisane w tym formacie tracą na jakości podczas kompresji. Zostają pominięte w nich pewne informacje zawarte w oryginalnym obrazie. Nie oznacza to przypadkowego, mechanicznego wyrzucania niektórych pikseli. Pewne szczegóły obrazu są na tyle drobne, że oko ludzkie ich nie zauważa, więc można je pominąć. Nie jest bez znaczenia jaki typ zapisu pliku graficznego zastosujemy. Format JPEG stosuje się do zapisu fotografii, format GIF służy do zapisu obrazków, ikon, rysunków, linii, ramek z niewielka ilością kolorów i dużymi kontrastami. JPEG