Dr Anna Kwiatkowska Instytut Informatyki

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Podstawy informatyki Informatyka Stosowana Zajęcia nr 2
Advertisements

Schemat blokowy M START KONIEC
Filip Andrzejewski Remigiusz Chiluta
PROGRAMOWANIE STRUKTURALNE
ALGORYTM Co to jest algorytm?
PODSUMOWANIE.
START WYPROWADŹ WYNIK 8 STOP
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Turbo pascal – instrukcje warunkowe, iteracyjne,…
Materiały do zajęć z przedmiotu: Narzędzia i języki programowania Programowanie w języku PASCAL Część 8: Wykorzystanie procedur i funkcji © Jan Kaczmarek.
Materiały do zajęć z przedmiotu: Narzędzia i języki programowania Programowanie w języku PASCAL Część 1: Wprowadzenie do programowania.
P O D S T A W Y P R O G R A M O W A N I A
Programowanie imperatywne i język C
Programowanie imperatywne i język C Copyright, 2004 © Jerzy R. Nawrocki Wprowadzenie.
Podstawy programowania
ALGORYTMY INSTRUKCJE WARUNKOWE Część III.
Algorytmy.
Algorytmy i algorytmika Opracowanie: Teresa Szczygieł
Wstęp do interpretacji algorytmów
CO TO JEST ALGORYTM!.
dr Anna Kwiatkowska Instytut Informatyki
PASCAL (2) dr Anna Kwiatkowska.
Algorytmy Marek Pudełko
Algorytmy i algorytmika Opracowanie: Maciej Karanowski
ALGORYTMY Opracowała: ELŻBIETA SARKOWICZ
Budowa algorytmów Algorytm: skończony ciąg operacji wraz z ściśle sprecyzowanym porządkowaniem ich wykonywania, które po realizacji dają rozwiązanie dowolnego.
ALGORYTMY.
Algorytmy Opracowanie: Maria Skalska na podstawie „Informatyka 2000” wydawnictwa Czarny Kruk.
RODZAJE ALGORYTMÓW Źródło: Jolanta Pańczyk - Informatyka Europejczyka. Podręcznik dla gimnazjum. Część II.
Podstawy programowania
Metody przedstawiania algorytmów.
POJĘCIE ALGORYTMU Pojęcie algorytmu Etapy rozwiązywania zadań
Algorytmy.
© A. Jędryczkowski – 2006 r. © A. Jędryczkowski – 2006 r.
Centrum Kształcenia Ustawicznego im. St. Staszica w Koszalinie
PHP: warunki, pętle, switch, break, continue
BUDOWANIE SCHEMATU BLOKOWEGO REALIZUJĄCEGO PROSTY ALGORYTM
ALGORYTMY.
Jak tworzyć algorytmy.? Sposób krok po kroku..
Programowanie strukturalne i obiektowe
Elżbieta Fiedziukiewicz
Początek, koniec lub przerwanie algorytmu
Czego nauczyliśmy się na lekcjach informatyki w XXX LO
Informatyka MZT1 Wykład 6 Iteracje while i repeat Tablice Rekordy
Spis treści W świecie algortmów -Budowa algorytmu
INSTRUKCJA WARUNKOWA (TJ. JEŻELI)
Temat 7: Instrukcje warunkowe
ZAPIS BLOKOWY ALGORYTMÓW
Algorytmy.
Algorytmika.
Instrukcje iteracyjne
Algorytmika Iteracje autor: Tadeusz Lachawiec.
ALGORYTMY Co to jest algorytm ? Cechy algorytmu Budowa algorytmów
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Zapis blokowy algorytmów
Algorytmy- Wprowadzenie do programowania
Algorytm to przepis prowadzący do osiągnięcia celu lub rozwiązania problemu, opisujący każdy krok. Algorytmika to dziedzina zajmująca się algorytmami (własnościami,
Algorytmy.
Wstęp do interpretacji algorytmów
Pętle – instrukcje powtórzeń
Instrukcje warunkowe w php. Pętla FOR Czasem zachodzi potrzeba wykonania jakiejś czynności określoną ilość razy. Z pomocą przychodzi jedna z najczęściej.
Temat: Schematy blokowe - ćwiczenia
Algorytmy. Co to jest algorytm? Przepis prowadzący do rozwiązania zadania.
Co to jest algorytm? Uporządkowany i uściślony sposób rozwiązania danego problemu, zawierzający szczegółowy opis wykonywanych czynności w skończonej.
Algorytmy, sposoby ich zapisu.1 Algorytm to uporządkowany opis postępowania przy rozwiązywaniu problemu z uwzględnieniem opisu danych oraz opisu kolejnych.
Algorytmy i algorytmika Opracowanie: Teresa Szczygieł
Sposoby zapisu algorytmu
Algorytm to przepis prowadzący do osiągnięcia celu lub rozwiązania problemu, opisujący każdy krok. Algorytmika to dziedzina zajmująca się algorytmami (własnościami,
Zrozumieć, przeanalizować i rozwiązać
POJĘCIE ALGORYTMU Wstęp do informatyki Pojęcie algorytmu
Zapis prezentacji:

Dr Anna Kwiatkowska Instytut Informatyki Algorytmy cz.2 Dr Anna Kwiatkowska Instytut Informatyki

Instrukcja iteracyjna warunkowa wykonuj 2 1 wyświetl wartość ‘i’ na ekranie i= i+1 3 2+1 2 aż do momentu gdy KONIEC iteracji!! FALSE TRUE i>2 i>2 3 2 Ciąg dalszy algorytmu

instrukcja grupująca instrukcja ta zamiast słów kluczowych używa symboli nawiasu klamrowego i ma postać: { instrukcja 1 a następnie instrukcja 2 ... instrukcja n }

instrukcja grupująca służy do zaznaczenia, że daną grupę instrukcji trzeba traktować jako całość używana w sytuacji, gdy w danym miejscu reguły zapisu wymagają tylko jednego zdania, a potrzebna jest więcej niż jedna instrukcja

koniec dni powszednich= Instrukcja grupująca dla koniec dni powszednich= koniec iteracji! dzień = dziś jutro wykonuj { pobudka! śniadanie treść iteracji zajęcia spotkanie towarzyskie dobranoc! }

Zapis graficzny Zapis graficzny algorytmu można zrealizować w postaci: schematu blokowego zorientowanego; schematu zwartego NS (Nassi – Shneidermana )

Schemat zorientowany nie używa się go od 30 lat umożliwia niestrukturalny zapis algorytmu możliwy jest skok w dowolne miejsce schematu

klatka początku algorytmu klatka kończąca algorytm START klatka początku algorytmu klatka kończąca algorytm pobieranie danych do przetwarzania, wyprowadzanie wyników, klatka operacji bezwarunkowej, klatka decyzyjna, klatka iteracyjna, STOP WE WY TAK NIE

Schemat blokowy zorientowany Poszczególne klatki schematu łączy się strzałkami, których zwrot określa kolejność wykonywanych kroków algorytmu Zapis w postaci schematu zorientowanego może prowadzić do programów niestrukturalnych, gdyż umożliwia przeskok z dowolnego miejsca algorytmu w inne Dlatego też powstały schematy zwarte NS, które zastąpiły schematy blokowe zorientowane

Schematy NS Schematy zwarte NS poprzez to, że składają się ze zwartych bloków uniemożliwiają zapis skoków wewnątrz algorytmu, zmuszając programistę do myślenia strukturalnego Sposób rozwiązania danego problemu zapisany w postaci schematu zwartego jest łatwiejszy do zrozumienia przez osoby postronne Zapis algorytmu w postaci schematu NS ułatwia sprawdzenie jego poprawności, a co za tym idzie, programy pisane według tego typu schematów zawierają mniej błędów

instrukcje refrenu wykonują się wtedy, gdy warunek jest spełniony instrukcja imperatywna, określająca czynność do wykonania, której opis wpisuje się wewnątrz klatki wprowadzanie danych, wykaz danych do wprowadzenia wpisuje się wewnątrz klatki, w trójkącie można wpisać numer urządzenia wejścia wyprowadzanie wyników, wykaz wartości do wyprowadzenia wpisuje się wewnątrz klatki, w trójkącie można wpisać numer urządzenia wyjścia instrukcja decyzyjna (wyboru) jeśli, czynność dane wyniki warunek Tak Nie instr1 instr2 warunek refren instrukcje refrenu wykonują się wtedy, gdy warunek jest spełniony refren warunek instrukcje refrenu wykonują się aż do chwili, gdy warunek zostanie spełniony

Schematy NS zadanie, dla którego zostaną przedstawione algorytmy jego rozwiązania przy użyciu każdej z opisanych wyżej instrukcji iteracyjnych dzięki temu widoczne będą różnice w zastosowaniu każdej z nich należy zaznaczyć, iż są zadania, których algorytmy rozwiązań nie dadzą się zrealizować przy użyciu instrukcji iteracyjnej „dla” instrukcja ta jest więc węższa w zastosowaniu w porównaniu z dwoma pozostałymi instrukcjami iteracyjnymi

Schemat NS Obliczyć sumę i iloczyn podanych 4 liczb. Schemat zwarty algorytmu, który generuje żądany wynik przy użyciu: instrukcji iteracyjnej „while” rozwiązanie 1 instr. iteracyjnej „dopóki” rozwiązanie 2 instrukcji iteracyjnej „dla” rozwiązanie 3

Rozwiązanie 1 . Schemat obliczania sumy i iloczynu podanych trzech liczb {2,5,10} z wykorzystaniem pętli „podczas gdy” S:=0, Il:=1 n:=1 n <= 3 S 17 2 7 „Podaj liczbę: ” Il 2 1 10 100 a S:= S+a Il:=Il*a n 3 4 2 1 n:= n+1 warunek pętli a 5 10 2 KONIEC Suma=17 Iloczyn=100 ? TRUE FALSE 4 3 2 1 n<=3

Rozwiązanie 2 . Schemat obliczania sumy i iloczynu podanych trzech liczb { 2,5,10} z wykorzystaniem pętli „dopóki” S:=0, Il:=1 S 7 2 17 n:=1 „Podaj liczbę: ” Il 1 100 10 2 a n S:= S+a 1 3 4 2 Il:=Il*a a 2 10 5 n:= n+1 n > 3 warunek pętli 4 3 TRUE 2 n>3 FALSE KONIEC Suma=17 Iloczyn=100

Rozwiązanie 3 .Schemat obliczania sumy i iloczynu podanych 3 liczb {2,5,10} z wykorzystaniem pętli „dla” licznik pętli n S:=0, Il:=1 skończyły się liczby 1 2 3 n = 1 .. 3 „Podaj liczbę: ” a a 2 5 10 S:=S+a Il:=Il*a S 7 2 17 Il 2 Suma=17 Iloczyn=100 1 100 10 KONIEC