Prof. zw. dr hab. Józef Perenc

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Koncepcja przestrzenna docelowego układu drogowego
Advertisements

Waldemar Węgrzyn Dyrektor Projektu
TECHNICZNE, EKONOMICZNO-SPOŁECZNE I ŚRODOWISKOWE
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
PLAN PREZENTACJI Sesja Rady Miasta MIELECKI PARK PRZEMYSŁOWY – stan realizacji PROJEKT: Budowa Inkubatora Nowych Technologii IN- Tech wraz z.
URZĄD MIASTA I GMINY W GRYFINIE
Konferencja Nowa koncepcja polityki regionalnej Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Rozwój odnawialnych źródeł energii w programach na lata
Polityka regionalna Unii Europejskiej szansa i wyzwanie dla Polski
Airport Zielona Góra – Atuty i kierunki rozwoju
Kierunki rozwoju infrastruktury transportowej na Mazowszu
Restrukturyzacja Łódzkiego Węzła Kolejowego
Uniwersytet Szczeciński
Sektorowy Program Operacyjny: Transport na lata
STRATEGIA ROZWOJU TRANSPORTU W MAŁOPOLSCE
PCC Intermodal – dobra inwestycja na trudne czasy!
Rys.1. Klasyfikacja transportu ze względu na cechy
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
„Zachodniopomorski Szlak Żeglarski”
Projekty zgłoszone do Funduszu Spójności z Dolnego Śląska – ich rola w kształtowaniu polityki regionalnej Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki.
Lotnisko Warszawa/Modlin Świat U Progu Twojego Domu !
Informacje o SKM Szybka Kolej Miejska Wpisana do rejestru przedsiębiorstw w 2004r. Kapitał zakładowy 72,5 mln zł, wszystkie udziały posiada m. st. Warszawa.
XIII MIĘDZYNARODOWE FORUM GOSPODARCZE GDYNIA 2013
Strategiczne Projekty drogowe Miasta Gdańska
Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2012
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Najważniejsze zadania inwestycyjne we Wrocławiu
w korytarzu transportowym Europy
Termin zakończenia – III kwartał 2014 r. Projekty współfinansowane z Lubuskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata
Perspektywy rozwoju wysokiej jakości połączeń intercity w Polsce
POIS /10-00 „Rozwój szybkiej kolei miejskiej w Trójmieście”
Akademia Morska w Szczecinie Wydział Inżynieryjno-Ekonomiczny Transportu Instytut Zarządzania Transportem Zakład Organizacji i Zarządzania Projekt rozwojowy.
Województwo Zachodniopomorskie
OPOLE SMART CITY 2020 w Opolu oraz Aglomeracji Opolskiej
l Idealne miejsce dla Twojego biznesu.
Infrastruktura i inwestycje rozwojowe w sektorze energetycznym
Szczecińska Kolej Metropolitalna
Dominik Landa, Dyrektor Handlowy
Konferencja podsumowująca projekt „Eko – turystyczne wybrzeże – rozwój sieci miast i gmin morskich przez edukację ekologiczną” Koszalin, 3 grudnia 2012.
Koleje samorządowe w ujęciu Planu Transportowego dla województwa dolnośląskiego Kliczków, 4 listopada 2015 Agnieszka Zakęś Zastępca Dyrektora Departamentu.
DOPROWADZENIE NIEZBĘDNEJ INFRASTRUKTURY TECHNICZNEJ DO STREF INWESTYCYJNYCH TRZEBUSZA I DUNIKOWA PRZEZNACZONYCH POD FUNKCJE PRZEMYSŁOWO SKŁADOWEJ.
STRATEGICZNY PROGRAM TRANSPORTOWY DZIELNICY POŁUDNIE W MIEŚCIE GDAŃSKU.
BUDOWA SYSTEMU ZARZĄDZANIA RUCHEM „BUDOWA SYSTEMU ZARZĄDZANIA RUCHEM” GMINA MIASTO SZCZECIN.
„INFRAPARK Police” SA ul. Kuźnicka 1, Police tel. (+48) PROPOZYCJA ZAGOSPODAROWANIA TERENU NR 24 Kompleksowa budowa infrastruktury.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Porty Zalewu Szczecińskiego – poprawa jakości infrastruktury szansą na rozwój Urząd Morski w Szczecinie Marzec 2010.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
1 Wprowadzenie Dostępne środki z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w latach
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Sejmik Województwa Lubuskiego, 7 lutego 2012, Andrzej Patalas AUTOSTRADA A2 ŚWIECKO – NOWY TOMYŚL (105,9 km)
Gospodarcze efekty EURO 2012 dla Gdańska i regionu pomorskiego dr Bohdan Wyżnikiewicz Gdańsk, 9 stycznia 2008 r.
Podpisanie Umowy o Dofinansowanie dla zadania pn.
Szczecińska Kolej Metropolitalna
Kpt. ż.ś dr Krzysztof Woś Potrzeby rozwojowe transportu wodnego śródlądowego w kontekście wymogów sieci TEN-T Szczecin 13 – 15 czerwca 2013r.
„Transport morski w systemie transportu intermodalnego”
Tytuł …. KOLEJOWE PRZEWOZY TOWAROWE Katowice, 18.X.2007
Ciągi transportowe do przewozu ładunków Terminale intermodalne
Przebudowa Etap I - drogi powiatowej 2483P Wierzyce-Czerniejewo
Możliwości rozwoju działalności przeładunkowej portu morskiego w Darłowie Dr Piotr Nowaczyk Wydział Ekonomiczny Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny.
Waldemar Węgrzyn Dyrektor Projektu
Zarządca infrastruktury Krajowy Program Kolejowy
The development of sustainable urban mobility in Upper Silesia agglomeration Robert Tomanek Katowice,
Konferencja Uzgodnieniowa Indykatywnego Planu Inwestycyjnego Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2007 – 2013.
IV FORUM KORYTARZA BAŁTYK - ADRIATYK „Rok rzeki Wisły 2017 –
Przebudowa Basenu Kolejowego w Porcie Morskim w Stepnicy
Strategia rozwoju TerminalU LNG w Świnoujściu
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Porty w Szczecinie i Świnoujściu – w aspekcie przewozów towarowych
Przegląd infrastruktury transportowej województwa podlaskiego
POLITYKA SPÓJNOŚCI ZAPEWNIENIE KORZYŚCI DLA OBYWATELI
Zapis prezentacji:

Prof. zw. dr hab. Józef Perenc „Ostrów Grabowski –szansą aktywizacji przeładunku kontenerów w Zespole Portów Morskich Szczecin i Świnoujście” Prof. zw. dr hab. Józef Perenc

Zespół Portów Morskich Szczecin i Świnoujście Do zespołu portowego należą dwa porty: port w Szczecinie oraz port w Świnoujściu. Razem oba porty tworzą największe centrum obsługi ładunków masowych na polskim wybrzeżu. Roczna zdolność przeładunkowa w odniesieniu do tych ładunków wynosi 20 mln ton.

Budowa infrastruktury portowej dla bazy kontenerowej na Ostrowie Grabowskim w Szczecinie Inwestycja ta umożliwi zlokalizowanie na Ostrowie Grabowskim nowoczesnego terminalu do przeładunku i składowania kontenerów i innych ładunków zjednostkowanych o rocznej zdolności około 1 mln ton, w tym ok. 80 tys. TEU.

Port w Szczecinie dzieli się terytorialnie na dwa rejony: Zachodni Brzeg Odry (mieszczący głównie nabrzeża przemysłowe), Międzyodrze położone pomiędzy Odrą Zachodnią a Regalicą (Odra Wschodnia), a w nim: a) obszar zachodni Międzyodrza ogólnie zwany Łasztownią, b) obszar wschodni Międzyodrza ogólnie zwany Basenem Górniczym.

Ostrów Grabowski 1 – baza kontenerowa 2 – rezerwa rozwojowa bazy kontenerowej 3 – baza promów morskich 4 – parking samochodów ciężarowych 5 – przemysł przyportowy 6 – zakład utylizacji odpadków 7 – główny punkt zasilania 8 – oczyszczalnia ścieków

Celem analizowanego projektu jest Zwiększenie udziału transportu morskiego w obsłudze ładunków polskiego handlu zagranicznego i tranzytu i zmniejszenie udziału transportu drogowego („from road to sea”); Zwiększenie konkurencyjności i atrakcyjności inwestycyjnej portu szczecińskiego, aglomeracji szczecińskiej i województwa zachodniopomorskiego; Stworzenie warunków do zastosowania nowych technologii; Poprawa dostępu do portu szczecińskiego od strony wody i lądu; Zwiększenie różnorodności usług logistycznych w regionie.

Planowane produkty 240 metrów nabrzeża o głębokości technicznej 10,5 m oraz 80 metrów nabrzeża przejściowego (razem 320 m nabrzeża), Rampa ro-ro 1 szt., Plac manipulacyjny 23,5 tys. m2, Droga dojazdowa 950 m, Tory kolejowe 2330 m.

Wskaźniki oddziaływania Wzrost liczby obsłużonych statków kontenerowych, Nowe miejsca pracy w trakcie realizacji i po zakończeniu inwestycji, Nowe miejsca pracy w strefie oddziaływania portu, Wzrost zdolności przeładunkowych i składowych drobnicy w kontenerach i ro-ro, Wzrost liczby małych firm świadczących usługi okołoportowe i towarzyszące.

Najważniejsze miary efektowności finansowej inwestycji Miara efektywności Wyniki FRR/C -5,22% FRR/K 5,31% FNPV/C @ 6% -49,38 mln zł FNPV/K @ 6% -1,12 mln zł FPI/C @ 6% 22,89% FPI/K @ 6% 93,05%

Interpretacja miar efektywności finansowej Inwestycje infrastrukturalne dotyczą względnie długiego okresu eksploatacji (20 – 30 lat i więcej). Przyjęty do obliczeń okres czasu (10 lat) jest zbyt krótkim okresem, aby nastąpił zwrot poniesionych nakładów, dlatego wskaźniki FNPV/C i FNPV/K przyjmują wartości ujemne.

Grant UE Pomoc bezzwrotna (grant UE) przyznawana na projekty ze swej natury nie spełniające kryteriów efektywności stosowanych do przedsięwzięć komercyjnych powinna spowodować uzyskanie przez projekt efektywności na poziomie zapewniającym co najmniej pokrycie kosztu kapitału (czyli stopy dyskontowej).

Miary efektywności ekonomicznej inwestycji Miara efektywności Wyniki ERR 18,04% ENPV @ 6% 98,68 mln zł EPI @ 6% 253,36%

Miary efektywności ekonomicznej inwestycji O bardzo korzystnym wpływie rozpatrywanej inwestycji na funkcjonowanie portu i podmiotów z otoczenia portu świadczą wyniki analizy ekonomicznej projektu. Tzw. ekonomiczna wartość bieżąca netto (ENPV) i ekonomiczna wewnętrzna stopa zwrotu z inwestycji (ERR) osiągają bardzo wysoki i w pełni satysfakcjonujący poziom (ENPV = +98,7 mln PLN; ERR = +18,04%). Wskaźnik efektywności PI wynosi aż 253,4%.

Włączenie portu Szczecin do sieci TEN oba porty znajdują się na skrzyżowaniu szlaków komunikacji morskiej, rzecznej, kolejowej i drogowej w kierunku północ - południe i ze wschodu na zachód

Włączenie portu Szczecin do sieci TEN linie kolejowe i połączenia drogowe zbiegające się w Skanii; połączenia transportowe portów w Szczecinie i Świnoujściu z zapleczem, tj. droga E65 łącząca port w Świnoujściu z portem w Szczecinie, przebiegająca na południe Polski i połączona z systemem autostrad w Czechach i Słowacji, z odgałęzieniami do południowych Niemiec, Austrii, Węgier i Słowenii. W rządowej strategii rozwoju sieci transportowej przewidziano rozpoczęcie w 2005 r. budowy drogi ekspresowej S-3 (E-65) łączącej Szczecin z autostradami A-2 i A-4;

Włączenie portu Szczecin do sieci TEN węzeł drogowy i kolejowy w rejonie portu w Szczecinie, połączony z autostradą i linią kolejową Szczecin-Berlin oraz - poprzez węzeł komunikacyjny Berlina - z niemieckim systemem autostrad i linii kolejowych; linie kolejowe łączące port z centralną i południową częścią Polski, a także z Europą południową i wschodnią; połączenia promowe samochodowo-kolejowo-pasażerskie Ystad-Świnoujście i Kopenhaga-Świnoujście.

Polityka Transportowa Województwa Zachodniopomorskiego modernizacja portów, rozbudowa infrastruktury portowej na Półwyspie Katowickim, budowa infrastruktury portowej na Ostrowie Grabowskim, budowa zachodniopomorskiego Centrum Logistycznego – port Szczecin.