Geograficzne Systemy Informacyjne
Tematyka prezentacji definicje charakterystyka dane zastosowania oprogramowanie geomarketing realizowanie zagadnienie analizy
Podział systemów GIS
Przykładowe definicje System Informacji Geograficznej to narzędzia, które pozwalają na przetwarzanie danych (przestrzennych) w informację, generalnie informację związaną z podejmo - waniem decyzji o pewnych elementach kuli ziemskiej. Systemem informacji przestrzennej nazywa się system pozyskiwania, przetwarzania i udostępniania danych zawierających informacje przestrzenne oraz towarzyszące im informacje opisowe o obiektach wyróżnionych w części przestrzeni objętej działaniem systemu. GIS jest zautomatyzowanym systemem do gromadzenia, przechowywania, wyszukiwania, analizowania i wyświetla -nia danych przestrzennych.
Geneza powstania 1963 r. - Canadian GIS, 1968 r. – program Apollo 8 1985 r. – powstaje GPS 1994 r. - powstaje OpenGIS Consortium XXI wiek – dynamiczny rozwój
Składniki geograficznych systemów informacyjnych
Ludzie w systemach GIS
Podstawowe funkcje systemów GIS
Dane dane przestrzenne - mapy, obrazy cyfrowe, granice administracyjne i polityczne, drogi i inna sieć transportowa, fizyczne dane w postaci rzek, rodzaju gleb, regionów klimatycznych, wysokość nad poziomem morza dane opisowe - informacje o liczbie ludności, statystykach ekonomicznych, ilości sprzedaży pewnego produktu, czynnikach marketingowych, ale również zdjęcia obiektów, dźwięki, animacje
Podstawowe typy obiektów graficznych
Obiekty złożone obiekt złożony - kombinacja obiektów prostych
Modele danych model rastrowy model wektorowy topologiczny model wektorowy model obiektowy
Model rastrowy piksel atrybut właściwości
Model wektorowy zbiory obiektów opisane współrzędnymi dobrze odwzorowuje obiekty, u których wymaga się wysokiej dokładności wady: redundancja punktów, trudność wykrycia związków przestrzennych między obiektami
Topologiczny model wektorowy różnica między modelem wektorowym a topologicznym modelem wektorowym opis położenia, kształtu oraz zależności między obiektami
Model obiektowy obiekt jako swego rodzaju zbiór, zawierający cechy geometryczne, inne właściwości oraz metody obiekt w bazie danych cechy modelu: kapsułkowanie, dziedziczenie, polimorfizm
Generalizacja generalizacja to proces upraszczania danych do postaci, w której mogą być w łatwy sposób przetwarzane i prezentowane upraszczanie nie może zatrzeć prezentowanej informacji przykłady: wygładzanie, wybór punktów lub obiektów, agregację, łączenie, scalanie, dekompozycję, powiększanie obiektu, przemieszczenie rezultaty: mniejsza dokładność danych, oszczędność zasobów systemowych, szybsze przetwarzanie i prezentowanie, lepsza czytelność
Źródła danych dane w postaci analogowej dane w postaci numerycznej koszty pozyskiwania danych
Etapy gromadzenia danych
Digitalizacja Digitalizacja jest procesem, w wyniku którego następuje konwersja danych z postaci analogowej do postaci numerycznej.
Teledetekcja pomiarem właściwości obiektów bez fizycznego kontaktu z nimi stosowana głównie w pozyskiwaniu obrazów rastrowych urządzenia teledetekcyjne (radary, satelity, samoloty, balony)
Inne metody pozyskiwania danych skanowanie map i planów; powstają dane rastrowe pomiary geodezyjne (wyznaczanie położenia na podstawie kątów, odległości oraz danych o innych punktach globalny system lokalizacji GPS
Inne metody pozyskiwania danych c.d. Roczniki Statystyczne Centralnym Ośrodku Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej prywatne osoby i instytucje Internet; geobiblioteki i geoportale
Metadane metadane to dane o danych zbiór metadanych jako synonim biblioteki zalety stosowania: sortowanie, wstępne informacje na temat formatu, kompatybilnego oprogramowania, kontakt do innych użytkowników
Metadane - przykład geobiblioteka Alexandria Digital Library
Obszary zastosowań Podział zastosowań: przygotowywanie map modelowanie środowiska naturalnego modelowanie procesów społeczno – gospodarczych badanie i analiza zjawisk globalnych edukacja
Zastosowania w administracji i usługach publicznych rozwój ekonomiczny usługi komunalne gospodarka mieszkaniowa infrastruktura sprawozdania ratownictwo i ewakuacja inne
Zastosowania w planowaniu usług i działalności gospodarczej strategiczne decyzje lokalizacyjne planowanie promocji ewentualna zmiana prowadzonej działalności geomarketing
Zastosowania w zakresie logistyki i transportu zwiększenie szybkości i wydajności planowanie nowych połączeń szukanie optymalnej trasy współpraca z GPS
Zastosowania związane ze środowiskiem przyrodniczym badanie zasięgu lasów tropikalnych analiza procesu urbanizacyjnego symulacja procesów zwalczanie skutków katastrof śledzenie zwierząt
Architektura oprogramowania model trójwarstwowy architektura typu desktop i klient-serwer rozwiązanie oparte o sieć Internet
Przeznaczenie aplikacji GIS
Cechy oprogramowania łatwy i intuicyjny w obsłudze interfejs graficzny możliwość komponowania rozszerzeń wydajne połączenie z bazą danych kreator zapytań zestaw podstawowych i zaawansowanych funkcji
Przykłady oprogramowania komercyjnego ESRI ArcGIS MapInfo Professional Intergrpah GeoMedia Bentley Microstation Geographics Autodesk GIS inne
Przykłady oprogramowania Open Source GRASS PostGIS Thuban QGIS
Problem realizowany w ramach pracy magisterskiej określenie obszaru oddziaływania punktu gastronomicznego (pizzeria) wyznaczenie profilu społecznego obecnych i przyszłych klientów (segmentacja rynku) ocena konkurencji wskazanie lokalizacji nowego punktu usługowego wyznaczenie obszarów i sposobu prowadzenia akcji reklamowej
Geomarketing analiza marketingowa połączona z przestrzenią geograficzną wykorzystanie narzędzi GI do prowadzenia analiz przestrzennych wspomaganie podejmowanie decyzji marketingowych analiza danych o klientach, potencjale rynku, konkurencji
Wykorzystywane narzędzia MapiInfo Proffesional 8.5 (trial version) Oracle Database 10g Express Edition
Dane informacje o 400 klientach dane na temat 8 punktów usługowych
Mapy cyfrowe Wykorzystywane mapy: adresowa kodów pocztowych rejonów demograficznych specjalnych punktów (zabytki, kościoły, parki, budowle) obszarów zielonych i wód rastrowa jako podkład
Przykłady map Mapa adresowa Szczególne punkty Rejony demograficzne Zieleń i wody Wizualizacja
Geokodowanie Jest to proces przypisywania obiektów graficznych do pliku lub do bazy danych tak, że rekord reprezentowany jest przez punkt na mapie
Zakres części praktycznej określenie obszaru oddziaływania wyznaczenie profilu społecznego obecnych i przyszłych klientów (segmentacja rynku) ocena konkurencji wskazanie lokalizacji nowego punktu usługowego wyznaczenie obszarów i sposobu prowadzenia akcji reklamowej
Dziękuję za uwagę