ABSTRAKCJONIZM Kierunek w sztuce, który świadomie rezygnuje z przedstawiania form obserwowanych w naturze, ogranicza się wyłącznie do wykorzystywania środków.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
WYBRANE KIERUNKI SZTUKI
Advertisements

Kompozycja układ elementów zestawionych ze sobą w taki sposób, aby tworzyły one harmonijną całość. Kompozycją określa się również samo dzieło, zawierające.
Sztuka modernistyczna
Jacek Grześkowiak kl. IIIA
opracowała: Barbara Bilińska
K U B I Z M. CHARAKTERYSTYKA STYLU.
odejście od rzeczywistości rezygnacja z naśladowania natury
M A L A R S T W O Opracowała: Karolina Gwiaździńska.
Sztuka naiwna, prymitywna i ludowa.
Sztuki plastyczne
od II połowy XX wieku Wykonał Bartosz Babicz Klasa II d
STANISŁAW WYSPIAŃSKI TWÓRCZOŚĆ PLASTYCZNA.
Zasady czytania obrazu
Konstruktywizm De Stijl Bauhaus.
Tajemnice sztuki w pigułce.
Malarstwa.
Józef Pankiewicz Lublin La Ciôtat (Francja) 1940
Rola malarstwa na przestrzeni dziejów
Geometria w Sztuce Dorian Wójtowicz i Szymon Sitkiewicz.
Moje Hobby - Style rysowania
- izmy na przełomie wieków
MALARSTWO 1. POŁOWY XX Kamila Pietrykowska.
Surrealizm Joanna Jakacka.
SZtuKA WspÓŁczeSnA.
Claude Monet Impresja. Wschód słońca
ANALIZA I NTERPRETACJA DZIEŁA SZTUKI
Moje pasje Przerysowywanie figurek manga, szkicowanie, rysowanie i wszystko wiązane z plastyką lub sztuką plastyczną.
SZTUKA PO DRUGIEJ WOJNIE SWIATOWEJ Część I
Moje zainteresowania Malarstwo.
„SŁONECZNIKI” VINCENT VAN GOGH.
Happening, performance i teatr eksperymentalny
Analiza i interpretacja dzieła sztuki
Zapamiętywanie- czy może być jedynym celem kształcenia?
MALARSTWO ABSTRAKCYJNE
Zasady kompozycji w architekturze krajobrazu
Prezentacja Multimedialna Wykonana Przez :
Malarstwo 1. połowy XX wieku
FUTURYZM To z Włoch rzucamy w świat ten nasz manifest gwałtowności niszczycielskiej i podpalającej, którym ustanawiamy dziś Futuryzm, ponieważ chcemy uwolnić.
Secesja Anglia i Francja – Art. Nouveau Niemcy – Jugendstil
Przewrót w malarstwie europejskim
Malarstwo obrazem epoki
Migoczące płótna- impresjonizm
BAROK.
PRYMITYWNA DOSKONAŁOŚĆ
Analiza i interpretacja dzieła sztuki
CLAUDE MONET      .
Jackson Pollock.
Architektura współczesna
ANTYKWARIAT B I Z U T E R I A ART DECO ..
PERIODYZACJA CO BYŁO PO KOLEI.
Henri de Toulouse-Lautrec
MODERNIZM WIARĄ W NOWOCZESNOŚĆ.
KUBIZM I JEGO PRZEDSTAWICIELE
SYMBOLIZM.
Rzeźba współczesna.
SZTUKA MŁODEJ POLSKI. Dominowało pojęcie „ars pro arte” (sztuka dla sztuki), zakładające pozbawienie sztuki jakichkolwiek zadań, funkcji (np. dydaktycznej,
„Rzeźba w Książce’’. Upodobania twórcy zawsze nawiązywały do recyklingu. Swoją przygodę ze sztuką rozpoczął od malarstwa, później w swoich pracach zaczął.
GEOMETRIA W SZTUCE Prezentację przygotowano na podstawie informacji dostępnych w Internecie.
Romantyzm w muzyce zaczął się rodzić już za życia Beethovena, w okresie po rewolucji francuskiej, kiedy to w całej Europie zaczęły zachodzić zmiany.
Miłego Poniedziałku.
SZTUKA DLA OKA OP- ART..
Zapraszamy do obejrzenia prezentacji
Magdalena Abakanowicz
Zapamiętywanie- czy może być jedynym celem kształcenia?
GRAFIKA SZTUKA POWIELANIA.
Sztuka abstrakcyjna Wassilij Kandynski 1866 – 1944
metodyka edukacji plastycznej w klasach IV-VI
metodyka edukacji plastycznej w klasach IV-VI
Zapis prezentacji:

ABSTRAKCJONIZM Kierunek w sztuce, który świadomie rezygnuje z przedstawiania form obserwowanych w naturze, ogranicza się wyłącznie do wykorzystywania środków malarskich, takich jak kolor, plama i linia. Określenie „malarstwo konkretne" lub „malarstwo absolutne" podkreśla fakt, że abstrakcyjna forma zajęła miejsce przedmiotu. Malarstwo bezprzedmiotowe stało się ważną formą wyrazu sztuki XX w. Francuski teoretyk sztuki Michel Seuphor zdefiniował je następująco: "każda sztuka, którą ocenia się w sposób uzasadniony z punktu widzenia harmonii, kompozycji, porządku lub dysharmonii, dekompozycji i nieporządku, jest abstrakcyjna".

POCZĄTKI ABSTRAKCJONIZMU Początki abstrakcji sięgają impresjonizmu, fowizmu i ekspresjonizmu, kiedy kolor zaczął się usamodzielniać. Między 1907 a 1910 powstawały Sonaty - obrazy Litwina M. Ciurlionisa, obraz Caout-chouc Francisa Picabii (Musee National d'Art Moderne, Paryż) i Pierwsza akwarela abstrakcyjna W. Kandinsky'ego (Musee National d'Art Moderne, Paryż). Uchodzą one za pierwsze dzieła abstrakcyjne, w których zanika jakiekolwiek wspomnienie o przedmiocie.

Ewolucja Abstrakcjonizmu Ewolucja rzeźby ku sztuce abstrakcyjnej dokonywała się na podłożu idei konstruktywizmu ( C. Pevsner, N. Gabo) oraz przez stopniowe upraszczanie figury ludzkiej i form organicznych ( C. Brancusi, Apr, H. Moore). W Polsce program sztuki abstrakcyjnej realizowały ugrupowania Blok, Preasens, ; do głoszenia przedstawicieli sztuki abstrakcyjnej należeli: M. Szczuka, H. Berlewi, W. Strzemiński, H. Stażewski, K. Hiller, M. Jarema, J. Stern, rzeźbiarka K. Kobro. Po II wojnie światowej nastąpił niezwykle bujny rozkwit sztuki abstrakcyjnej zwłaszcza w USA; charakterystyczne jest dążenie do integracji sztuk plastycznych; źródłem inspiracji oprócz twórczości tak zwanej prymitywów staje się sztuka dalekiego Wschodu ( głównie kaligrafia). Dominują odmiany niegeometrycznej, swobodna gra plam barwnych i form, nieograniczona inwencja twórcza i ekspresja- nurt ekspresjonizmu abstrakcyjnego jego odmiany: informel, taszyzm, action painting, abstrakcja chromatyczna między innymi A. Gorky, J. Pollock, M. Tobey, Wols, H. Hartung, M. E. Vieira de Silva, M. Rothko, P. Soulages. Abstrakcja impresyjna: J. Bazaine, R. Bissiere. Romantyczno magiczna: W. Baumeister, J. Dubuffet. Strukturalizm: A. Tapies. Po 1960 zaznaczyły się nowe prądy sztuki abstrakcyjnej wizualnej między innymi minimal art, będące reakcją na ekspresjonizm abstrakcyjny, a także próbą nowej interpretacji abstrakcji typu geometrycznego. „ Op art”- wzbogaconej o elementy ruchu i przestrzeni. W abstrakcyjnej rzeźbie powojennej dominował nurt romantyczno- ekspresyjny operujący fakturą metalowego tworzywa D. Smith, T. Roszak; nadal była też uprawiana rzeźba o formach organicznych oraz geometryczna której konsekwencją stał się rozwój, wywodzącej się sztuki rzeźby kinetycznej. W Polsce po okresie realizmu socjalistycznego od 1955 rozwijały się liczne odmiany abstrakcji niegeometrycznej. Od lat 60 XX w. przeważają eksperymenty wizualne z elementami geometrii- kinematycznej.

ROZWÓJ MALARSTWA Hiazintus Rozwój malarstwa abstrakcyjnego, które do dziś podlega coraz to nowym przeobrażeniom, dzieli się na dwa zasadnicze nurty: abstrakcję geometryczną, której początek dał suprematyzm K. Malewicza w Rosji i neoplastycyzm P. Mondriana w Holandii oraz ekspresjonizm abstrakcyjny, w którym kształty i kolory nie są podporządkowane założonym z góry regułom, lecz odnoszą się do subiektywnej sfery uczuć malarza. Hiazintus Ten drugi rodzaj abstrakcjonizmu cieszył się szczególną popularnością w Europie i Stanach Zjednoczonych po II wojnie światowej. Wielu artystów podejmowało wtedy ideę automatyzmu propagowaną przez surrealizm. W technice drippingu wynalezionej przez M. Ernsta, a rozwiniętej przez Jacksona Pollocka (action painting), sam proces twórczy stawał się bardziej istotny od finalnego efektu.

WASSILY KANDINSKY

PIET MONDRIAN

BOHNENKAMP Ralf

Dzieła Abstrakcjonizmu Hiazintus Hiazintus

Dzieła Paul Gauguin (1848-1903), Autoportret z żółtym Chrystusem, 1889. Paul Gauguin (1848-1903), Autoportret z żółtym Chrystusem, 1889.

Wykonawcy: Kamela Drabik Natalia Szumilak Kamila Kudrańska