HISTORIA MOTORYZACJII http://www.markiz.terramail.pl/encyklop.htm#Leonardo www.dkimages.com/discover/previews/749/246811.JPG Leonardo da Vinci okrzyknięty został ojcem współczesnego samochodu. Skonstruowany na podstawie szkiców mistrza z roku ok. 1500. Z wyglądu wehikuł nie budzi sensacji, gdyż przypomina raczej zwyczajny wózek poruszany siłą sprężyn. Jednak według ekspertów jest to pierwszy na świecie pojazd posiadający własny napęd.
CUGNOT Mikołaj Józef wroku 1769 opracował konstrukcję pierwszego na świecie pojazdu samobieżnego. W roku 1770 odbył się publiczny pokaz jego pojazdu. Był to ciągnik artyleryjski. Komisja powołana do jego oceny wytknęła cały szereg mankamentów technicznych. Przede wszystkim źle skonstruowane palenisko i kocioł zmuszały do zatrzymywania się co 12-15 minut dla uzyskania odpowiedniego ciśnienia pary. http://www.markiz.terramail.pl/encyklop.htm#CUGNOT%20Miko%B3aj%20J%F3zef
Gottlieb Daimler (Niemiec) w 1884 stał się twórcą długo oczekiwanego pojazdu, który został powszechnie uznany protoplastą współczesnych motocykli. Jedyny egzemplarz pojazdu Daimlera spłonął w 1903 roku podczas pożaru fabryki w Cannstadt. Na szczęście sława, jaką osiągnął i stworzona dokumentacja techniczna pozwoliły na wierne odtworzenie jednego z bardziej znanych dwukołowców. Obecnie każde ceniące się muzeum motoryzacji może się szczycić repliką pierwszego motocykla. http://motocyklskuter.pl/numer/1/daimler.html
W 1885 roku Karl Benz skonstruował trójkołowy pojazd napędzany jednocylindrowym, czterosuwowym silnikiem wewnętrznego spalania Wszystkie elementy pojazdu były oryginalnym rozwiązaniem konstrukcyjnym Benza. http://www.w114-115.org.pl/historia/kb.html
MOTOROWER MOTOROWER to pojazd jednośladowy lub wielośladowy, zaopatrzony w silnik o pojemności skokowej nie przekraczającej 50 cm3, którego konstrukcja ogranicza prędkość jazdy do 45 km/h. Obowiązkowe wyposażenie motoroweru * z przodu - światło barwy białej lub żółtej selektywnej, * z tyłu - światło pozycyjne barwy czerwonej, - światło odblaskowe barwy czerwonej o kształcie innym niż trójkąt, * dwa niezależnie, skutecznie działające hamulce, - dzwonek lub inny sygnał - ostrzegawczy o nie - przeraźliwym dźwięku, * tłumik wydechu, - lusterko wsteczne, umieszczone po lewej stronie.
Dodatkowo motorower może być wyposażony: * światło drogowe barwy białej lub żółtej selektywnej, umieszczone z przodu, * światło pozycyjne przednie, barwy białej lub żółtej selektywnej, * dwa przednie i dwa tylne kierunkowskazy barwy żółtej, * jedno światło hamowania „STOP” barwy czerwonej, umieszczone z tyłu pojazdu. Motorower musi być tak zbudowany, by: * nie zagrażał bezpieczeństwu osób nim jadącym lub innym uczestnikom ruchu drogowego, * nie zakłócał spokoju publicznego przez powodowanie nadmiernego hałasu, * nie powodował wydzielania szkodliwych substancji w stopniu przekraczającym wielkości określone w przepisach. Ponadto Twój motorower musi być czysty. Nie możesz przyklejać ozdób na tablicy rejestracyjnej jak również umieszczać ostrych przedmiotów, które w razie wypadku mogłyby spowodować skaleczenia.
Najważniejszym elementem motoroweru jest silnik. W motorowerach montowane są silniki spalinowe dwusuwowe. Aby zrozumieć zasadę działania silnika dwusuwowego, najpierw musimy zapoznać się z zasadą działania silnika czterosuwowego, który składa się prawie z takich samych elementów, a jego zasada działania jest znacznie prostsza od zasady działania silnika dwusuwowego. zawory Budowa silnika czterosuwowego kanał dolotowy kanał wylotowy świeca zapłonowa cylinder tłok korbowód wał korbowy miska olejowa
Zasada działania silnika czterowsuwowego Suw ssania Ruch tłoka do dołu, zawór dolotowy otwarty, zassanie mieszanki paliwowo-powietrznej, Suw sprężania Ruch tłoka do góry, zawór dolotowy zamknięty, sprężenie mieszanki paliwowo-powietrznej,
Suw pracy Przeskok iskry elektrycznej, zapłon mieszanki paliwowo-powietrznej, ruch tłoka do dołu, zawór dolotowy i wylotowy zamknięty. Suw wydechu Ruch tłoka do góry, zawór wylotowy otwarty, wydech spalin
Budowa silnika dwusuwowego świeca zapłonowa kanał wylotowy kanał przelotowy tłok kanał dolotowy korbowód cylinder wał korbowy
Zasada działania silnika dwusuwowego Suw I Zapłon mieszanki, ruch tłoka do dołu, wydech spalin przez zawór wydechowy, przepływ mieszanki nad tłok kanałem przelotowym, zawór dolotowy zamknięty. Suw II Ruch tłoka do góry, zawór dolotowy otwarty, zassanie mieszanki pod tłok, sprężenie mieszanki nad tłokiem