Francja Liceum Sainte-Cécile - Montoire Kronika projektu Socrates – Comenius „Człowiek i środowisko – przyjaciele czy wrogowie ?” Francja Liceum Sainte-Cécile - Montoire Polska XIII LO - Łódź
Nauczyciele współpracujący przy realizacji projektu
2. Pobyt polskich uczniów we Francji 1. Prace w Polsce przed wyjazdem do Francji 2. Pobyt polskich uczniów we Francji 3. Pobyt francuskich uczniów w Polsce 4. Część kulturowa projektu 5. Zajęcia terenowe grupy polskiej
1. Prace w Polsce przed wyjazdem do Francji - warsztaty ekologiczne w Lesie Łagiewnickim - Instytut Problemów Jądrowych w Świerku
Ośrodek Edukacji Ekologicznej w Lesie Łagiewnickim W ośrodku przeprowadziliśmy badania zanieczyszczenia powietrza na podstawie skali porostowej.
Uroki Lasu Łagiewnickiego
Zaobserwowane przez nas porosty Porosty, jako bioindykatory, są często wykorzystywane do określania stopnia zanieczyszczenia środowiska. Przeprowadziliśmy obserwacje porostów nadrzewnych występujących na korze lip, dębów i sosen. Badania wykonywaliśmy w Lesie Łagiewnickim oraz na terenie Łodzi. Trwały one 2 miesiące. Zaobserwowane przez nas porosty
Mapa porostowa Łodzi Objęliśmy badaniem kilka rejonów miasta m. in. Śródmieście, Radogoszcz, Janów, Helenówek, Retkinia oraz tereny miast położonych w pobliżu Łodzi. Dzięki obserwacjom, mogliśmy sporządzić mapę porostową Łodzi. Wywnioskowaliśmy z niej, że największe stężenie dwutlenku siarki występuje w centrum miasta, które jest pustynią porostową. Spowodowane to jest dużym ruchem komunikacyjnym, niekontrolowanym spalaniem odpadów gospodarczych w piecach domowych. Na otoczonych zielenią dużych osiedlach mieszkaniowych Łodzi stężenie dwutlenku siarki obniża się tylko do 60% stężenia w centrum z powodu dużej ilości samochodów.
Instytut Problemów Jądrowych w Świerku Młodzież XIII LO zwiedziła Instytut Problemów Jądrowych w Świerku koło Warszawy, gdzie znajduje się badawczy reaktor ciśnieniowy wodny. Uczniowie zapoznali się z zasadami działania reaktora oraz możliwościami wykorzystania energii jądrowej.
Zwiedzanie Instytutu
Pobyt grupy polskiej w
2. Pobyt polskich uczniów we Francji - wizyta w oczyszczalnia ścieków w Montoire - zwiedzanie elektrowni jądrowa Saint-Laurent-des-Eaux - praca nad projektem
Oczyszczalnia ścieków w Montoire – przygotowania do zwiedzania
Zapoznanie z zasadami działania oczyszczalni.
Etapy pracy oczyszczalni: Pierwszy etap: pompowanie Drugi etap : przesiewanie Trzeci etap : odseparowanie oleju i piasku Czwarty etap : oczyszczanie biologiczne Piąty etap : klarowanie wody Szósty etap : odwadnianie błota
Elektrownia jądrowa Saint-Laurent-des-Eaux Zwiedziliśmy elektrownię atomową Saint-Laurent-des-Eaux, znajdującą się nad rzeką Loire pomiędzy miastami Orleans i Blois. Elektrownia ta wytwarza około 2,7% całkowitej ilości energii elektrycznej produkowanej we Francji. Plan elektrowni Saint-Laurent-des-Eaux
Zwiedzanie elektrowni jądrowej Saint-Laurent-des-Eaux
Kominy elektrowni jądrowej Saint-Laurent-des-Eaux
Praca nad projektem Podczas pobytu w Montoire wysłuchaliśmy wykładów związanych z ochroną środowiska, np. na temat cyklu wody w Montoire, odnawialnych źródeł energii oraz zanieczyszczeń powietrza i wód lądowych.
Praca w grupach Uczniowie podzieleni byli na zespoły, w których opracowywali dany temat. Uczniowie przedstawili wyniki swojej pracy na plakatach oraz w formie wypowiedzi ustnych.
3. Pobyt francuskich uczniów w Polsce - wizyta w elektrowni nr 4 w Łodzi - wizyta w Lesie Łagiewnickim - praca nad projektem
Pobyt grupy francuskiej w Polsce Podczas pobytu grupy francuskiej w Polsce, uczestnicy projektu wzięli udział w licznych wykładach związanych ze środowiskiem i jego ochroną. Na podstawie uzyskanych informacji przygotowali plakaty oraz krótkie ustne prezentacje.
Wizyta w elektrowni EC 4 w Łodzi
Dzięki najnowszym technologiom, możliwa jest ochrona świata roślin i powietrza poprzez: - ograniczenie emisji pyłów - ograniczanie emisji tlenków azotu - ograniczenie emisji dwutlenku siarki
Wspólny pobyt w Łagiewnikach
W Ośrodku Edukacji Ekologicznej w Łagiewnikach wysłuchaliśmy wykładu nt „Las Łagiewnicki jako zielone płuca miasta”. Odbyliśmy również spacer ścieżką edukacyjną zapoznając się z różnymi gatunkami flory i fauny, występującymi w lesie. Szczególną uwagę zwracaliśmy na gatunki chronione.
Prezentacja plakatów
4. Część kulturowa - Zamek Chenonceau - Montoire – audycja radiowa - zwiedzanie Łodzi - lekcje języka polskiego - nauka tańców polskich - wizyta w Operze Łódzkiej
Zamek Chenonceau Zamek ten jest jednym z piękniejszych zamków nad Loarą. Podczas zwiedzania zamku pobraliśmy próbki wody, które później przebadaliśmy i określiliśmy ich właściwości.
Widok na zamek od strony ogrodu Diany de Poitiers Widoki na zamek z wieżą Widok na zamek od strony ogrodu Diany de Poitiers
Audycja radiowa Polska grupa przygotowała w języku francuskim prezentację na temat swojego kraju, która została przedstawiona w lokalnym radiu.
Łódź Podczas pobytu francuskich uczestników projektu pokazaliśmy im najciekawsze miejsca Łodzi między innymi: Stację Radegast Muzeum Włókiennicze zwane Białą Fabryką Osiedle Księży Młyn
Cmentarz Stary, na którym Katedrę Cmentarz Stary, na którym znajduje się między innymi grobowiec rodziny Scheiblerów Pałac Izraela Poznańskiego, w którym mieści się Muzeum Historii Miasta Łodzi
Francuscy nauczyciele i uczniowie podczas lekcji języka polskiego.
w Centrum Zajęć Pozaszkolnych nr 1 w Łodzi Nauka tańców polskich w Centrum Zajęć Pozaszkolnych nr 1 w Łodzi
Wizyta w Teatrze Wielkim, gdzie obejrzeliśmy operę „Carmen” G Wizyta w Teatrze Wielkim, gdzie obejrzeliśmy operę „Carmen” G. Bizeta, wykonaną w języku francuskim.
5. Zajęcia terenowe grupy polskiej - warsztaty w Kampinoskim Parku Narodowym - zwiedzanie Załęczańskiego Parku Krajobrazowego - wizyta w Ogrodzie Botanicznym w Łodzi - zwiedzanie Kopalni Węgla Brunatnego w Bełchatowie
Istnieją różne formy ochrony przyrody: - park narodowy - park krajobrazowy - pomnik przyrody - rezerwat
Warsztaty w Kampinoskim Parku Narodowym Park narodowy to obszar wyróżniający się szczególnymi wartościami przyrodniczymi, naukowymi, społecznymi, kulturowymi i edukacyjnymi, o powierzchni nie mniejszej niż 1000 ha, na którym ochronie podlega cała przyroda oraz walory krajobrazowe. Kampinoski Park Narodowy położony jest między Łodzią i Warszawą wzdłuż rozlewiska Wisły.
Zwiedziliśmy Muzeum Przyrodnicze, w którym zapoznaliśmy się z florą i fauną Parku. Zapoznaliśmy się z roślinami chronionymi, których następnie poszukiwaliśmy spacerując wyznaczoną ścieżką edukacyjną.
Załęczański Park Krajobrazowy Parki krajobrazowe chronią florę i faunę danego tereny dopuszczając prowadzenie przez miejscową ludność działalności turystycznej. Dyrekcja Parku prowadzi zajęcia edukacyjne, aby rozwinąć świadomość konieczności ochrony środowiska.
Wizyta w Ogrodzie Botanicznym w Łodzi
Wizyta w Kopalni Węgla Brunatnego w Bełchatowie W czasie wizyty dowiedzieliśmy się, w jaki sposób działanie kopalni wpływa na środowisko oraz jakie kroki są podejmowane, aby negatywne skutki tej działalności wyeliminować lub zminimalizować.
W celu ograniczenia niekorzystnego wpływu działalności kopalni na środowisko naturalne podejmuje się wiele pro-ekologicznych działań.