NOWA PODSTAWA PROGRAMOWA

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI Priorytet III, Działanie 3.2
Advertisements

Spis treści Geometria Algebra Koło, okrąg Zbiory liczbowe
Obowiązkowy egzamin maturalny z matematyki od 2010 roku
JEJ WŁASNOŚCI ORAZ RODZAJE
Studia Podyplomowe „Informatyka” dla Nauczycieli
mgr inż. Ryszard Chybicki Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych
Temat: WIELOŚCIANY KLASA III P r.
PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI Priorytet III, Działanie 3.2
Algorytmika w drugim arkuszu maturalnym. Standardy wymagań I. WIADOMOŚCI I ROZUMIENIE I. WIADOMOŚCI I ROZUMIENIE II.KORZYSTANIE Z INFORMACJI II.KORZYSTANIE.
NOWA PODSTAWA PROGRAMOWA
PODSTAWA PROGRAMOWA KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO - MATEMATYKA
C.a.R.Metal czyli Cyrkiel i Linijka
Funkcje trygonometryczne - wiadomości teoretyczne
Sprawdzian dla uczniów kończących szóstą klasę szkoły podstawowej.
FUNKCJE TRYGONOMETRYCZNE
Centrum Edukacji Nauczycieli w Koszalinie
Jak wypadliśmy na maturze z matematyki w 2010 roku?
Ministerstwo Edukacji Narodowej
EDUKACJA SKUTECZNA, PRZYJAZNA I NOWOCZESNA Ministersto Edukacji Narodowej Jak się zmieniały podstawy? Konferencje w Żerkowie (27-28 listopada 2008 r.)
Funkcje matematyczne Copyright © Rafał Trzop kl.IIc.
KROK PO KROKU DO MATURY Z MATEMATYKI
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Diagnoza edukacyjna pomaga uczyć efektywniej
GEOMETRIA PROJEKT WYKONALI: Wojciech Szmyd Tomasz Mucha.
16-18 kwietnia 2013 r. Zachodniopomorska Szkoła Biznesu w Szczecinie.
część matematyczno-przyrodnicza - matematyka
Najczęstsze błędy w zadaniach otwartych na maturze próbnej z matematyki Opracowali Barbara i Jerzy Herud.
I. Wybór przedmiotów egzaminacyjnych 1. Egzaminy obowiązkowe: w części ustnej – poziom podstawowy: a) język polski, b) język obcy nowożytny, c) język mniejszości.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej
Własności funkcji liniowej.
Podstawy analizy matematycznej II
Zadania na dowodzenie w gimnazjum
Informator egzaminie maturalnym od 2010 roku
mgr Karolina Góryjowska
EDUKACJA SKUTECZNA, PRZYJAZNA I NOWOCZESNA Ministersto Edukacji Narodowej Jak się zmieniały podstawy? Konferencje w Żerkowie (27-28 listopada 2008 r.)
WITAMY W ŚWIECIE MATEMATYKI
Przygotowała Patrycja Strzałka.
Podstawa programowa a wybór podręcznika
Matura z matematyki w 2015 roku
Przedmioty ścisłe w szkole i na studiach
NOWA FORMUŁA SPRAWDZIANU SZÓSTOKLASISTY
MECHANIKA 2 Wykład Nr 10 MOMENT BEZWŁADNOŚCI.
Liczby naturalne Ułamki zwykłe Ułamki dziesiętne Liczby całkowite Liczby ujemne Procenty Wyrażenia algebraiczne Równania i nierówności Układ współrzędnych.
MATURA 2010 Z MATEMATYKI Podstawowe informacje o egzaminie maturalnym z matematyki Prezentację opracowała: Iwona Kowalik.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Projektowanie Inżynierskie
Termin sprawdzianu: 1 kwietnia 2015 r. (środa), godz
KONFERENCJA DLA NAUCZYCIELI MATEMATYKI
Cele kształcenia wymagania ogólne
PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI Priorytet III, Działanie 3.2
PODNIESIENIE JAKOŚCI KSZTAŁCENIA W SZKOŁACH PONADGIMNAZJALNYCH W ZAKRESIE UMIEJĘTNOŚCI OKREŚLONYCH W PODSTAWIE PROGRAMOWEJ ZE SZCZEGÓLNYM UWZGLĘDNIENIEM.
Matematyka na studiach technicznych w Politechnice Wrocławskiej
Najważniejsze twierdzenia w geometrii
Vademecum: Bryły Zagadnienia.
Prezentacja dla klasy III gimnazjum
Klasa 3 powtórka przed egzaminem
Szkolenie realizowane w ramach projektu współfinansowanego przez UE z EFS: Kompleksowy system doskonalenia nauczycieli drogą do sukcesu szkół powiatu wołowskiego.
Materiał współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. KONFERENCJA DLA NAUCZYCIELI MATEMATYKI.
IX Konferencja "Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka" Agnieszka Chądzyńska-Krasowska, " Wyrównywanie poziomów wiedzy matematycznej kandydatów.
PRÓBNEGO SPRAWDZIANU SZÓSTOKLASISTY
PODSTAWY STEREOMETRII
DALEJ Sanok Spis treści Pojęcie funkcji Sposoby przedstawiania funkcji Miejsce zerowe Monotoniczność funkcji Funkcja liniowa Wyznaczanie funkcji liniowej,
PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI Priorytet III, Działanie 3.2 Rozwój systemu egzaminów zewnętrznych Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach.
Raport Analiza i interpretacja wyników próbnego egzaminu maturalnego z matematyki w województwie kujawsko-pomorskim w 2013 r. cz.1 Opracowanie Ewa Ludwikowska.
RÓWNANIA WIELOMIANOWE. Równanie postaci W(x)=0 gdzie W(x) jest wielomianem stopnia n nazywamy równaniem wielomianowym stopnia n. Liczba, która jest rozwiązaniem.
Liczbami naturalnymi nazywamy liczby 0,1,2,3,..., 127,... Liczby naturalne poznaliśmy już wcześniej; służą one do liczenia przedmiotów. Zbiór liczb.
Figury geometryczne.
Funkcje jednej zmiennej
Wykorzystywanie wyników sprawdzianu w pracy dydaktycznej
Wyniki egzaminu próbnego
Zapis prezentacji:

NOWA PODSTAWA PROGRAMOWA MATEMATYKA Szkoły ponadgimnazjalne

ZAŁOŻENIA Powszechne kształcenie matematyczne (obowiązkowa matura) UWARUNKOWANIA Powszechne kształcenie matematyczne (obowiązkowa matura) Szybko rozwijające się otoczenie Zaległości edukacyjne Obniżenie wieku szkolnego Zmiana organizacji kształcenia w liceum Konieczność uwzględnienia średniego poziomu uczniów – 80 % szkól z maturą wobec 50 % do 2000 roku (Semadeni) Konieczność nabywania nowych umiejętności, nowe zawody, nowe technologie utp. Wyniki PISA: nisko w zakresie umiejętności matematycznych Uczeń każdej klasy o rok młodszy niż poprzednio Jedna klasa o charakterze ogólnym, dwie ostatnie „specjalistyczne”

ZAŁOŻENIA ZAŁOŻENIA PROGRAMOWE Priorytet efektów kształcenia Ciągłość nauczania przez wszystkie etapy edukacji Kształcenie pogłębione w liceum Podstawa = standardy wymagań Zwiększenie autonomii szkoły w kształtowaniu procesu nauczania Wystarczająco wysoka zdawalność matury z matematyki Zastosowanie od roku 2012/13 (lub 2015/16) Podstawa określa oczekiwane efekty i umiejętności Kształcenie ogólne obejmuje 3 lata gimnazjum + 1 rok liceum Ostatnie dwie klasy – wybór kierunku (matematyka 6 godzin lub 3 godziny) Szkoła – nauczyciel – określa sposób dojścia do oczekiwanych efektów Oczekiwanie społeczne, ale także misja edukacyjna 2012/13 także dla ZSZ

WYMAGANIA OGÓLNE (IV etap edukacyjny) Cele kształcenia: Wykorzystanie i tworzenie informacji. P: Uczeń interpretuje tekst matematyczny. Po rozwiązaniu zadania interpretuje otrzymany wynik. R.: Uczeń używa języka matematycznego do opisu rozumowania i uzyskanych wyników. Wykorzystywanie i interpretowanie reprezentacji. P.: Uczeń używa prostych, dobrze znanych obiektów matematycznych. R.: Uczeń rozumie i interpretuje pojęcia matematyczne oraz operuje obiektami matematycznymi. Modelowanie matematyczne P.: Uczeń dobiera model matematyczny do prostej sytuacji i krytycznie ocenia trafność modelu. R.: Uczeń buduje model matematyczny danej sytuacji, uwzględniając ograniczenia i zastrzeżenia. Te cele (umiejętności) pojawiły się już w standardach 28 sierpnia 2007, ale nie w podstawie 2007. Cele edukacyjne 2007: przeczytać

WYMAGANIA OGÓLNE (IV etap edukacyjny) Cele kształcenia: Użycie i tworzenie strategii. P: Uczeń stosuje strategię, która jasno wynika z treści zadania. R.: Uczeń tworzy strategię rozwiązania problemu. Rozumowanie i argumentacja. P.: Uczeń prowadzi proste rozumowanie, składające się z niewielkiej liczby kroków. R.: Uczeń tworzy łańcuch argumentów i uzasadnia jego poprawność.

Liczby rzeczywiste Porównanie ze standardami wymagań z 2007 r. WYMAGANIA SZCZEGÓŁOWE (IV etap edukacyjny) Liczby rzeczywiste Porównanie ze standardami wymagań z 2007 r. Poziom podstawowy: brak wartości bezwzględnej brak wykładnika rzeczywistego zastosowanie własności potęg w innych dziedzinach wiedzy Poziom rozszerzony: wartość bezwzględna brak rozkładu na czynniki pierwsze, nwd i nww

Wyrażenia algebraiczne Porównanie ze standardami wymagań z 2007 r. Poziom podstawowy: tylko kwadratowe wzory skróconego mnożenia brak wielomianów brak wyrażeń wymiernych Poziom rozszerzony: sześcienne wzory skróconego mnożenia wielomiany wyrażenia wymierne brak rozwinięcia an – 1 tw. o pierwiastkach wymiernych wielomianu o współ. całkowitych i tw. o reszcie z dzielenia przez x – a przechodzą do „Równań i nierówności”

Równania i nierówności Porównanie ze standardami wymagań z 2007 r. Poziom podstawowy: brak równań wielomianowych (poza najprostszymi sytuacjami) równania i proste układy liniowe brak układów równań prowadzących do równań kwadratowych Poziom rozszerzony: równania i nierówności liniowe z parametrem ograniczenie równań i nierówności wielomianowych

Funkcje Porównanie ze standardami wymagań z 2007 r. Poziom podstawowy: „odwracanie funkcji” odczytywanie z wykresu punktów ekstremalnych interpretacja współcz. funkcji kwadratowej w trzech postaciach wykorzystanie własności funkcji liniowej i kwadratowej do interpretacji zagad. geom., fiz. itp. używanie funkcji wykładniczych do opisu zagadnień fiz., chem. lub osadzonych w kontekście praktycznym Poziom rozszerzony: wykresy funkcji cf(x) i f(cx) nie tylko dla funkcji trygonometr. używanie funkcji logarytmicznej do opisu zagadnień fiz., chem. lub osadzonych w kontekście praktycznym wykres i własności (z wykresu) funkcji przedziałami różnie określonej

Ciągi liczbowe Porównanie ze standardami wymagań z 2007 r. Poziom podstawowy: bez zmian Poziom rozszerzony: granice ciągów, korzystając z granic ciągów typu 1/n, 1/n2 i tw. o działaniach na granicach zbieżne szeregi geometryczne – rozpoznawanie i sumowanie

Trygonometria Porównanie ze standardami wymagań z 2007 r. Poziom podstawowy: rozszerzenie dziedziny do 180o brak ctg wchodzą „proste zależności”: jedynka trygonometryczna, tangens jako iloraz, sin(90o–α) = cos α. Poziom rozszerzony: wykorzystanie okresowości suma i różnica sinusów i cosinusów

Planimetria Porównanie ze standardami wymagań z 2007 r. Poziom podstawowy: znika kąt między cięciwą a styczną własności stycznej do okręgu podobieństwo ograniczone do trójkątów wykorzystanie funkcji trygonom. w „łatwych obliczeniach geometrycznych” zamiast w znajdowaniu „związków miarowych w figurach płaskich” brak wzajemnego położenia prostej i okręgu (ale jest styczna) Poziom rozszerzony: wymienione tw. Talesa i tw. odwrotne znajdowanie obrazów prostych figur w jednokładności

Geometria na płaszczyźnie kartezjańskiej Porównanie ze standardami wymagań z 2007 r. Poziom podstawowy: wyznaczanie równania prostej przechodzącej przez dany punkt i prostopadłej lub równoległej do prostej danej w postaci kierunkowej symetria osiowa wzgl. osi układu i środkowa wzgl. początku układu brak równania okręgu Poziom rozszerzony: wyznaczanie równania prostej przechodzącej przez dany punkt i prostopadłej lub równoległej do prostej danej w postaci ogólnej równanie okręgu brak zastosowania wektorów do „rozwiązywania zadań” brak wzajemnego położenia dwóch okręgów

Stereometria Porównanie ze standardami wymagań z 2007 r. Poziom podstawowy: ograniczenie wielościanów do graniastosłupów i ostrosłupów brak obliczania kątów między ścianami wielościanu przekroje prostopadłościanu rozpoznawanie i obliczanie kątów w walcu i stożku Poziom rozszerzony: przekroje tylko graniastosłupów i ostrosłupów przekrój sfery brak tw. o trzech prostych prostopadłych

Elementy statystyki opisowej Elementy statystyki opisowej. Teoria prawdopodobieństwa i kombinatoryka Porównanie ze standardami wymagań z 2007 r. Poziom podstawowy: brak mediany reguła dodawania (obok reguły mnożenia) Poziom rozszerzony: prawdopodobieństwo warunkowe tw. o prawdopodobieństwie całkowitym

Rachunek różniczkowy W standardach wymagań z 2007 r. nie występuje Rachunek różniczkowy W standardach wymagań z 2007 r. nie występuje. W podstawie programowej z 2007 r. nie występuje. Porównanie z podstawą programową z 2002 r. Poziom podstawowy: nie występuje Poziom rozszerzony: praktycznie bez zmian

Zasadnicze Szkoły Zawodowe Cele edukacyjne 2002 Kształcenie umiejętności posługiwania się podstawowymi pojęciami matematycznymi Przygotowanie uczniów do wykorzystywania zdobytej wiedzy matematycznej przy rozwiązywaniu typowych problemów z życia codziennego Kształcenie umiejętności logicznego rozumowania i wyciągania wniosków Cele kształcenia 2008 Uczeń interpretuje tekst matematyczny. Po rozwiązaniu zadania interpretuje otrzymany wynik. Uczeń używa prostych, dobrze znanych obiektów matematycznych Uczeń dobiera model matematyczny do prostej sytuacji i krytycznie ocenia trafność modelu Uczeń stosuje strategię, która jasno wynika z treści zadania Uczeń prowadzi proste rozumowanie, składające się z niewielkiej liczby kroków

Treści nauczania Porównanie z podstawą programową z 2002 r. Bardziej precyzyjny opis oczekiwanych umiejętności Liczby rzeczywiste i wyrażenia algebraiczne: nie wraca się do liczb naturalnych i całkowitych nie ma wielomianów Równania i nierówności: (nie ma takiego działu w 2002) nie ma równań i nierówności 3. stopnia nie ma wzorów Viete’a Funkcje: proporcjonalność odwrotna

Treści nauczania Porównanie z podstawą programową z 2002 r. Trygonometria: (nie ma w podstawie 2002) funkcje kątów ostrych przybliżone wartości funkcji trygon. (z tablic lub kalkulatora) obliczanie miary kąta przy danej wartości funkcji proste zależności Planimetria: tylko kąt środkowy-kąt wpisany oraz trygonometria w obliczeniach geometrycznych (pozostałe tematy z 2002 r. w gimnazjum z wyjątkiem tw. Talesa)

Treści nauczania Porównanie z podstawą programową z 2002 r. Stereometria: ograniczenie wielościanów do graniastosłupa i ostrosłupa kąty w walcu i stożku przekroje prostopadłościanu trygonometria w obliczeniach, m.in. pola powierzchni i objętości Statystyka: uczeń nie musi tworzyć tabel, wykresów i diagramów oblicza średnią arytmetyczną i ważoną oraz medianę (także dane pogrupowane)

Należy pamiętać, że nawet w zakresie rozszerzonym nie da się utrzymać poziomu dawnych liceów matematyczno-fizycznych. Powodów tego jest wiele, a jednym z nich jest to, że uczniowie będą zdawać maturę w wieku 18 lat, a nie 19 lat jak teraz. Nauka szkolna od klasy I po maturę będzie trwała 12 lat, a dotąd od klasy zerowej po maturę trwała 13 lat. Musi więc z podstawy ubyć materiał odpowiadający z grubsza jednej klasie. W liceum oczywiście kluczowym problemem będzie obowiązkowa matura z matematyki. 21

W prezentacjach wykorzystano materiały z ogólnopolskiej konferencji w Żerkowie poświęconej NOWEJ PODSTAWIE PROGRAMOWEJ Z MATEMATYKI

ZAPROSZENIE Nauczycieli zainteresowanych wspieraniem matematyki zapraszam na debatę – dyskusję służącą wymianie poglądów na temat: „KSZTAŁCENIE MATEMATYCZNE” Spotkanie odbędzie się 4 marca 2009 r. (środa) w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych im. Józefa Nojego w Czarnkowie, ul. Chodzieska 29 (godz. 15.00). Warunki uczestnictwa: wstępna deklaracja udziału w spotkaniu, przygotowanie tematu (problemu) do dyskusji.

DZIĘKUJEMY ZA UWAGĘ Danuta Karpińska Bożena Zembik Katarzyna Mleczko