JAK POMÓC JAK ZASZKODZIĆ JAK ZASZKODZIĆ UKRYWANE METODY DZIAŁANIA W SIECI Warszawa, czerwiec 2011 r.
FORMY SZKODZENIA PRZEZ INTERNET I.CZARNY PR NA STRONACH WWW, FORACH I BLOGACH II.PODSZYWANIE SIĘ POD INNE OSOBY III.SPAM IV.STALKING V.ZAWYŻANIE GŁOSÓW W SONDAŻACH
FORMY SZKODZENIA PRZEZ INTERNET – C.D. VI.NEUTRALIZOWANIE KAMPANII REKLAMOWYCH W INTERNECIE VII. ATAKOWANIE STRON WWW KONKURENTA PRZEZ HACKERÓW VIII. FISHING I PHARMING
I. CZARNY PR – FORA INTERNETOWE Umieszczanie negatywnych komentarzy na forach internetowych na temat konkurencji jako tzw. zwykły użytkownik
I. CZARNY PR – FORA INTERNETOWE – C.D. Ogłoszenia firm, które zajmują się bezpośrednio internetowym PR- em oraz czarnym PR-em. Jedna z nich reklamuje się: "Oczerniaj według najlepszych amerykańskich wzorców. Używaj narzędzi Internetu do zwiększenia swoich szans w wyborach. Firmy przeciwdziałające czarnemu PR-owi w sieci. Na zlecenie podejmują kroki, mające na celu ograniczenie dostępu do negatywnych informacji na ich temat.
I. BLOGI I FORA INTERNETOWE FLOG – skrót od angielskich słów fake (sztuczny, sfabrykowany) i blog (internetowy pamiętnik). ASTROTURFING – (astroturf - marka najpopularniejszej w Ameryce sztucznej trawy, która rośnie na większości tamtejszych boisk) – wykładanie sztucznej trawy, czegoś sfabrykowanego, lukrowanie – wywoływanie sztucznego tłoku, m.in. na forach, który nakręca zainteresowanie internetowej publiczności. Oba zjawiska stosowane w celu: chwalenia produktów własnej firmy dyskredytowania konkurencji
I. FORA INTERNETOWE – PRZYKŁADY Kampania wchodzącej w 2007 r. na rynek sieci telefonii komórkowej -naturalny entuzjazm na forach, wywołana najprawdopodobniej przez pracowników sieci. - komentarze: Wszyscy już wiemy, że ceny połączeń są bardzo przystępne i konkurencyjne! Mój operator na pewno mnie straci i takich jak ja jest pewnie wielu :).
I. BLOGI – PRZYKŁADY C.D. Kampania jednej z firm kosmetycznych w 2005 r. – francuska internautka Claire, która na blogu opisywała swoje problemy ze skórą oraz dobroczynne efekty kremu danej marki, okazała się fikcyjną postacią wykreowaną przez agencję PR. Kampania sieci supermarketów w USA w 2006 r. – fikcyjny dziennik założony przez dwójkę Amerykanów, Laurę i Jima, którzy w czasie swej podróży samochodem kempingowym przez Stany Zjednoczone nocowali na parkingach supermarketów. Chwalili sieć za to, że każdy może zaparkować pod sklepem, skorzystać z wody i prądu, opisywali opowieści i anegdoty zasłyszane od personelu.
II. PODSZYWANIE SIĘ NA PORTALACH SPOŁECZNOŚCIOWYCH 1.) pod osoby publiczne 2.) pod firmy 3.) pod osoby prywatne i wysyłanie szkodliwych informacji
II. PODSZYWANIE SIĘ – C.D. Włamanie na serwery popularnego komunikatora w listopadzie w sieci krążyły pogłoski, że komunikator został zaatakowany przez tzw. crackerów, a jego serwery służą do rozsyłania wiadomości udających, że wysłane zostały z listy kontaktów ofiary.
III. SPAM Niechciane lub niepotrzebne wiadomości elektroniczne wysyłane na skrzynki poczty elektronicznej Wysyłanie wiadomości w imieniu innej osoby, bez jej wiedzy i zgody w celu wywołania negatywnych skutków
III. SPAM – PRZYKŁADY ZNANY PRODUCENT PIWA, 2009 Fałszywy mail wysłany do dziennikarzy tuż przed Bożym Ciałem. Rzecznik firmy ostrzegał, że na skutek awarii systemu filtracji do produktów browaru dostały się zanieczyszczenia. W liście zapowiedział, że firma wycofuje wszystkie swe piwa z rynku, w związku z czym prosi o powstrzymanie się z ich zakupami przez najbliższe 48 godzin.
IV. CYBERSTALKING Cyberstalking – (z ang. podchody" lub skradanie się) – złośliwe i powtarzające się nagabywanie, naprzykrzanie się, czy prześladowanie za pomocą Internetu. Jest często powiązany z czynami karalnymi tj. obrazą, zniewagą, pogróżkami itd.
V. ZAWYŻANIE GŁOSÓW W SONDAŻACH Niezbędne jest oprogramowanie, służące do obchodzenia zabezpieczeń i umożliwiające oddanie maksymalnie dużej liczby głosów na konkretnego kandydata w celu wywołania wrażenia, że cieszy się on największą popularnością i zaufaniem.
VI. NEUTRALIZOWANIE KAMPANII REKLAMOWYCH W INTERNECIE Wynajmowanie osób, którym płaci się za wyklikiwanie reklam konkurencji. Instalowanie oprogramowania wyklikującego reklamę (specjalny algorytm). Często stosowane w przypadku małych firm – pula wejść na jedną reklamę wyczerpuje się bardzo szybko.
VII. ATAKOWANIE STRON WWW KONKURENTA PRZEZ HACKERÓW W 2004 roku żartobliwa instrukcja rozsyłana przez Internet – po wpisaniu w Google słowa kretyn i kliknięcie w link szczęśliwy traf Wynik wyszukiwania pokazywały: sejmowy biogram Andrzeja Leppera.
VIII. PHISHING I PHARMING WOBEC KONKURENTA Phishing - wyłudzanie danych użytkownika, takich jak nr konta, identyfikatory używane podczas logowania i hasła. Najczęściej chodzi o banki, gdyż te przynoszą największe zyski, ale można wykraść też inne informacje.
VIII. PHISHING I PHARMING WOBEC KONKURENTA Pharming - bardziej niebezpieczna dla użytkownika oraz trudniejsza do wykrycia forma phishingu. Nawet po wpisaniu prawidłowego adresu strony www, ofiara zostanie przekierowana na fałszywą (choć mogącą wyglądać tak samo) stronę www.
ZAGROŻENIA W SIECI PRZECIWDZIAŁANIE Regularne monitorowanie stron według określonych słów-kluczy: nazw własnych, nazwisk; Kroki prawne podejmowane na podstawie kodeksu postępowania cywilnego oraz kodeksu karnego wobec naruszających dobra osobiste osób fizycznych i prawnych, a także wobec wysyłających spam i dopuszczających się cyberstalkingu; Stosowanie co najmniej standardowych, ogólnodostępnych zabezpieczeń antyspamowych;
ZAGROŻENIA W SIECI PRZECIWDZIAŁANIE – c.d. Stosowanie bezpiecznych systemów liczenia głosów w sondażach badawczych i promocyjnych; Zabezpieczenia antyhackerskie; Współpraca z jednym z ośrodków monitorowania bezpieczeństwa w sieci; Program antywirusowy z aktualną bazą wirusów; Sprawdzanie certyfikatu SSL strony w celu uniknięcia zagrożenia skutkami phishingu lub pharmingu.
Dziękujemy za uwagę