Katowice, 20 października 2008 r.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Formy wsparcia dla pracodawców oferowane przez
Advertisements

Specjalna Strefa Ekonomiczna jako element promocji inwestycyjnej
Ustawa o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej
Oś 3 Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej 2 listopad 2009 r.
Grupy producentów rolnych
2012 Warszawa, 7 maja 2012 r. Wsparcie na pierwsze wdrożenie wynalazku w działalności gospodarczej przedsiębiorcy w ramach 4.osi priorytetowej Inwestycje.
Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Programów Rozwoju Obszarów Wiejskich.
Inwestowanie w rozwój instytucji opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 Departament Polityki Rodzinnej Wspieranie rozwoju usług opieki nad dziećmi w wieku.
.. : : K R E D Y T T E C H N O L O G I C Z N Y : : I FORUM FUNDUSZY EUROPEJSKICH Fundusze Europejskie – efekty, możliwości i perspektywy Program.
1. Obowiązki beneficjenta wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu Wrocław, lipiec 2009.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
Wsparcie na prace badawczo- rozwojowe i wdrażanie ich wyników oraz na inwestycje we wzornictwo przemysłowe Izabela Wójtowicz Warszawa, 9 czerwca 2009 r.
1 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej Poznań Małgorzata Świderska Warszawa Sektorowy Program Operacyjny WZROST KONKURENCYJNOŚCI.
Wniosek o kredyt technologiczny
Możliwości finansowania inwestycji Inicjatywa JEREMIE dla rozwoju regionu łódzkiego Łódzka Agencja Rozwoju Regionalnego S.A. Kutno, r.
„KORZYŚCI Z INWESTOWANIA NA TERENACH KSSE”
0 zwrot kosztów przejazdu zwrot kosztów zakwaterowania dofinansowanie podmiotowi prowadzącemu działalność gospodarczą kosztów wyposażenia miejsca pracy.
KORZYŚCI PŁYNĄCE Z ZATRUDNIANIA OSÓB POWYŻEJ 50 ROKU ŻYCIA Radziejów, 15 listopada 2010 roku.
Narzędzia wsparcia dla pracodawców Warszawa, 2013r. Narzędzia wsparcia dla pracodawców.
Prawdy oczywiste czyli… z czym mamy najwięcej kłopotu rozpoczynając działalność? - Księgowość bez tajemnic! INFOLINIA:
1 ANALIZA STANU BEZROBOCIA NA TERENIE MIASTA I GMINY GOŁAŃCZ ANALIZA STANU BEZROBOCIA NA TERENIE MIASTA I GMINY GOŁAŃCZ ZA ROK 2004 ORAZ PORÓWNANIE Z LATAMI.
Możliwości wspierania ze środków budżetu państwa działalności innowacyjnej przedsiębiorców branży elektrycznej - korzyść czy strata ? Warszawa, 2 grudnia.
Ministerstwo Gospodarki i Pracy Nowe instrumenty w ustawie o wspieraniu działalności innowacyjnej Krzysztof Krystowski Podsekretarz Stanu Ministerstwo.
Specjalne Strefy Ekonomiczne jako inkubator innowacyjności w regionie Mirosław Greber, Prezes WSSE ”INVEST-PARK” Honorata Ścisłowicz – Skraba, Menedżer.
Krakowski Park Technologiczny Specjalna Strefa Ekonomiczna Atuty Krakowa i Małopolski dla pozyskiwania inwestycji z sektora SSC & BPO”
1 Założenia projektu systemowego Ministerstwa Gospodarki realizowanego w ramach Poddziałania Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka Wsparcie.
SPOTKANIE    KOMITETU BUDOWLANEGO POŚWIĘCONE TEMATYCE ZWIĄZANEJ Z NOWELIZACJĄ PRZEPISÓW DOTYCZĄCYCH WSPARCIA PRZEDSIĘBIORCÓW ZATRUDNIAJĄCYCH OSOBY BEZROBOTNE.
Kurs: rachunkowość jednostek gospodarujących W Tygodniu 2 dowiesz się: jakie jednostki zobligowane są do prowadzenia ksiąg rachunkowych, kiedy osoby fizyczne,
1 INWESTYCJE W INNOWACYJNE PRZEDSIĘBIORSTWA FUNDUSZ KREDYTU TECHNOLOGICZNEGO Piła, maj 2007 r.
Programy pomocy publicznej - element strategii wspierania innowacyjności i rozwoju przedsiębiorczości.
Działania samorządu województwa (Wojewódzkiego Urzędu Pracy) na rzecz promocji zatrudnienia i rozwoju przedsiębiorczości Zielona Góra, 08 kwietnia 2009.
Ministerstwo Gospodarki Budowanie innowacyjnej gospodarki Departament Rozwoju Gospodarki Ministerstwo Gospodarki Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Rozwój gospodarstw i działalności gospodarczej Premie na rozpoczęcie działalności pozarolniczej PROW
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Współpraca PROW
Formy pomocy dla pracodawców po nowelizacji Ustawy
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich (M07)
Powiatowy Urząd Pracy w Drawsku Pomorskim Sytuacja na rynku pracy Powiatu Drawskiego 09/2008 – 09/2009 Działalność Powiatowego Urzędu Pracy w Drawsku Pomorskim.
„Budowa lub modernizacja dróg lokalnych” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów.
Biuro Konsultingowe „ADVISER” zaprasza Państwa do zapoznania się z możliwościami dofinansowania przedsięwzięć w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny.
WAŁBRZYSKA SPECJALNA STREFA EKONOMICZNA „INVEST-PARK” Strefa przyjazna inwestorom Kamil Goździk, Kierownik ZBS w Opolu Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy.
Wsparcie finansowe inwestycji geotermalnych. Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko
w Gminie Krzeszowice – planowane stawki
Szczecin, r. 1. UCHWAŁA NR VI/87/15 RADY MIASTA SZCZECIN z dnia 24 marca 2015 r. w sprawie zwolnienia od podatku od nieruchomości w ramach.
ARP – biznes, rozwój, innowacje Poznań, 26 Listopada 2015 r. ARP S.A./ARP – biznes, rozwój, innowacje.
Program Wiedza Edukacja Rozwój Wysokiej jakości usługi administracyjne
Wałbrzyska Specjalna Strefa Ekonomiczna „INVEST - PARK” Sp. z o.o. została ustanowiona Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 15 kwietnia 1997r., będzie.
FORMY WSPARCIA OFEROWANE PRZEZ PUP SKARŻYSKO-KAMIENNA W 2016r. Elżbieta Niewczas – Koordynator Zespołu ds. Instrumentów Rynku Pracy w PUP Skarżysko-Kamienna.
Pomoc publiczna i skutki budżetowe Iwona Chojnowska-Haponik
POLSKA AGENCJA INFORMACJI I INWESTYCJI ZAGRANICZNYCH Zachęty inwestycyjne dostępne dla inwestorów w Polsce Warszawa, 29 września 2008 r. Iwona Chojnowska-Haponik.
POWIATOWY URZĄD PRACY W LIPNIE Lipno, r. 1.
Pomoc publiczna Case study Iwona Chojnowska-Haponik
Biuro Konsultingowe „ADVISER” zaprasza Państwa do zapoznania się z możliwościami dofinansowania przedsięwzięć w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny.
Kostrzyńsko-Słubicka Specjalna Strefa Ekonomiczna Innowacje w przedsiębiorstwach Zielona Góra, 10 maja 2016.
Wsparcie lokalnego rynku pracy przy wykorzystaniu narzędzi Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja przygotowana przez Powiatowy Urząd Pracy w Chojnicach.
SSW TAX ALERT 17 lutego 2016 r. Innowatorzy i fundusze VC oszczędzą na podatkach inwestując w B+R SSW TAX ALERT Od 1 stycznia 2016 r., w związku z wejściem.
Ząbkowice Śląskie, 27 październik 2016 roku
Polityka rynku pracy w Polsce
KWALIFIKOWALNOŚĆ VAT Grzegorz Sobolewski
Mirosław Pachucki   Ulgi w podatku od nieruchomości jako pomoc de minimis w kontekście rozwiązań oferowanych przez miasto Racibórz Piotr Wojaczek, Mirosław.
1 16 września 2013 r..
Inowrocław, 22 listopada 2011 r.
XXVII Sesja Rady Miejskiej w Nowem 26 kwietnia 2017 r.
Oś Priorytetowa 10 Otwarty rynek pracy
Podatki i opłaty lokalne w Częstochowie w 2017r
Kamieniec Ząbkowicki, 27 październik 2017 roku
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
WIELKOPOLSKI REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY NA LATA
Ustawa o innowacyjności
Kredyt na innowacje technologiczne
Konkursy w ramach Działania 2.5 Wsparcie sektora MŚP
Zapis prezentacji:

Katowice, 20 października 2008 r. Dotacje to nie wszystko. Dodatkowe źródła finansowania inwestycji ze źródeł publicznych. Agnieszka Skręt-Bednarz Katowice, 20 października 2008 r.

Plan prezentacji Specjalne Strefy Ekonomiczne Wieloletni Program Wsparcia Instrumenty podatkowe Wsparcie na zatrudnienie

I. Specjalne Strefy Ekonomiczne

SSE – tło historyczne (1) 1995 -1997 – utworzenie 17 specjalnych stref ekonomicznych, od 2001 r. ich liczba zmniejszyła się do 14 SSE Główna korzyść – zwolnienie z CIT SSE mają działać do 2016 - 2017 r., ale aktualnie uchwalana nowelizacja rozporządzeń strefowych przewiduje przedłużenie okresu ich funkcjonowania do 31 grudnia 2020 r. Kraków Legnica Sopot Słupsk Kostrzyn Łódź Olsztyn Suwałki Starachowice Tarnobrzeg Mielec Katowice Wałbrzych Kamienna Góra

SSE – tło historyczne (2) 14 SSE – na terenie: 102 miast 78 gmin Dotychczasowe inwestycje w SSE: 1.132 ważnych zezwoleń 51,2 mld PLN nakładów inwestycyjnych 152 tys. nowych miejsc pracy (stan na czerwiec 2008 r.) Kraków Legnica Sopot Słupsk Kostrzyn Łódź Olsztyn Suwałki Starachowice Mielec Katowice Wałbrzych Kamienna Góra Tarnobrzeg

Możliwości rozszerzenia SSE – kryteria (1) Kryteria obejmowania gruntów prywatnych statusem specjalnej strefy ekonomicznej Wprowadzone do ustawy o SSE z dniem 4 sierpnia 2008 r. (Ustawa z dnia 30 maja 2008 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych) Kryteria uszczegółowione zostaną na podstawie Rozporządzenia w sprawie szczegółowych kryteriów, których spełnienie umożliwia objęcie specjalną strefa ekonomiczną gruntów stanowiących własność lub użytkowanie wieczyste podmiotów innych niż zarządzający specjalną strefą ekonomiczną, Skarb Państwa, jednostka samorządu terytorialnego oraz związek komunalny (projekt z dnia 1 września 2008 r.)

Możliwości rozszerzenia SSE – kryteria (2) Kryterium 1) - tworzenie nowych miejsc pracy lub ponoszenie nakładów inwestycyjnych * Stopa bezrobocia w danym powiecie w oparciu o dane GUS na dzień ostatniego dnia miesiąca poprzedzającego o 5 miesięcy miesiąc, w którym Rada Ministrów uchwaliła rozporządzenie zmieniające w sprawie określonej SSE ** W woj. warmińsko-mazurskim, podlaskim, świętokrzyskim, lubelskim i podkarpackim kryteria obniża się o 30%

Możliwości rozszerzenia SSE – kryteria (3) Kryterium 2) - rozwój innowacyjnych, wysokich technologii inwestycja będzie prowadziła do: uruchomienia wytwarzania nowych lub znacząco ulepszonych towarów nie wytwarzanych na rynku polskim lub usług posiadających te cechy nie oferowanych w regionie lub wprowadzenia nowych rozwiązań technologicznych nie stosowanych dotychczas lub stosowanych na rynku polskim nie dłużej niż 1 rok, co zostanie potwierdzone opiniami co najmniej dwóch jednostek naukowych oraz w związku z inwestycją planowane jest utworzenie co najmniej 30 nowych miejsc pracy oraz poniesienie kosztów kwalifikowanych inwestycji o wartości co najmniej 20 mln PLN

Możliwości rozszerzenia SSE – kryteria (4) Kryterium 3) - wspieranie usług B+R oraz sektora usług nowoczesnych a) sektor B+R inwestycja realizowana będzie w zakresie usług badawczo-rozwojowych określonych działem 73 PKWiU oraz w związku z inwestycją planowane jest utworzenie co najmniej 50 nowych miejsc pracy lub poniesienie nakładów inwestycyjnych o wartości co najmniej 10 mln PLN b) nowoczesne usługi inwestycja realizowana będzie w zakresie: usług informatycznych (dział 72 PKWiU) lub usług rachunkowości i kontroli ksiąg (dział 74.12.1 PKWiU) lub usług w zakresie księgowości, z wyłączeniem deklaracji podatkowych (dział 74.12.2 PKWiU) lub usług centrów telefonicznych (dział 74.86 PKWiU) oraz w związku z inwestycją planowane jest utworzenie co najmniej 150 nowych miejsc pracy lub poniesienie nakładów inwestycyjnych o wartości co najmniej 20 mln PLN

Etapy procedury dotyczącej uzyskania zezwolenia na działalność w SSE Uzyskanie zezwolenia na działalność w SSE w trybie wejścia do SSE – przedział czasowy Uzyskanie zezwolenia na działalność w SSE w trybie rozszerzenia – przedział czasowy

II. Wieloletni Program Wsparcia

Wieloletni Program Wsparcia (1) Wieloletni program wsparcia to specyficzna forma pomocy finansowanej z polskiego budżetu Wsparcie przeznaczone dla dużych inwestycji, które uznaje się za inwestycje o kluczowym znaczeniu dla polskiej gospodarki Założenia programu zostały przedstawione w dokumencie System wspierania inwestycji o istotnym znaczeniu dla gospodarki polskiej (dokument z dnia 23 września 2008 r.) Beneficjenci: Przedsiębiorcy planujący inwestycje w sektorach priorytetowych: Sektor motoryzacyjny, Sektor elektroniczny, Sektor lotniczy, Biotechnologia, Sektor nowoczesnych usług (w szczególności z zakresu IT, BPO oraz telekomunikacji) Działalność badawczo-rozwojowa Przedsiębiorcy planujący „znaczące” inwestycje w innych sektorach o minimalnych kosztach kwalifikowanych 1 mld PLN i tworzące co najmniej 500 nowych miejsc pracy

Wieloletni Program Wsparcia (2) Wsparcie może zostać przyznane z tytułu: kosztów tworzenia nowych miejsc pracy kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji System nie przewiduje automatycznego przyznawania wsparcia po spełnieniu kryteriów „wejścia”. Każdy pakiet pomocy jest wynikiem indywidualnych ustaleń z Polską Agencją Informacji i Inwestycji Zagranicznych i z Ministerstwem Gospodarki Maksymalna wysokość wsparcia: projekty realizowane w SSE – 15% kosztów kwalifikowanych inwestycji projekty realizowane poza SSE – 30% kosztów kwalifikowanych inwestycji

Wieloletni Program Wsparcia Wsparcie z tytułu tworzenia nowych miejsc pracy (1) Sektor Minimalne nakłady inwestycyjne Minimalna liczba nowych miejsc pracy A motoryzacyjny elektroniczny lotniczy biotechnologii 40 mln PLN 250 B nowoczesne usługi - C badawczo - rozwojowy 3 mln PLN 35 (z wyższym wykształceniem) D inne 1 mld PLN 500

Wieloletni Program Wsparcia Wsparcie z tytułu tworzenia nowych miejsc pracy (2) Wysokość wsparcia uzależniona od liczby nowych miejsc pracy i oceny projektu i wynosi od 3 200 PLN do 18 700 PLN W przypadku inwestycji realizowanej na terenie: powiatu, w którym stopa bezrobocia jest na poziomie wynoszącym co najmniej dwukrotność średniej krajowej stopy bezrobocia (dane GUS na miesiąc poprzedzający dzień złożenia aplikacji do PAIIZ) lub woj. warmińsko-mazurskiego, podlaskiego, świętokrzyskiego, lubelskiego, podkarpackiego wielkość wsparcia ulega zwiększeniu o 8%.

Wieloletni Program Wsparcia Wsparcie z tytułu kosztów kwalifikowanych inwestycji Sektor Minimalne nakłady inwestycyjne Minimalna liczba nowych miejsc pracy motoryzacyjny elektroniczny lotniczy biotechnologii nowoczesne usługi badawczo-rozwojowy 160 mln PLN 50 inne 1 mld PLN 500 Wysokość wsparcia zależy od oceny projektu i wynosi od 1% do 10% wydatków kwalifikowanych. Dla inwestycji, która będzie pierwszą tego typu w kraju dopuszcza się podwyższenie przedstawionych wskaźników przeliczeniowych o 1 pkt procentowy.

III. Instrumenty podatkowe

Instrumenty podatkowe – wsparcie na działalność badawczo-rozwojową Odliczenia kosztów zakupu nowej technologii (Art. 18b Ustawy CIT) Możliwość odliczenia bezpośrednio od podstawy opodatkowania CIT do 50% kosztów zakupu nowej technologii Nowa technologia: wiedza technologiczna w postaci wartości niematerialnych i prawnych (WNiP), w szczególności wyniki badań i prac rozwojowych, nabyta przez podatnika (w drodze umowy o przeniesienie praw lub o korzystanie z praw), która umożliwia wytwarzanie nowych lub udoskonalonych wyrobów lub usług oraz stosowana na świecie nie dłużej niż 5 lat (co powinno zostać potwierdzone opinią niezależnej jednostki naukowej) Odliczenia co do zasady dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym technologię wprowadzono do ewidencji środków trwałych oraz WNiP lub w następnych 3 latach podatkowych (w przypadku osiągnięcia straty lub zbyt małego dochodu) Z ulgi nie mogą korzystać podmioty działające w ramach specjalnych stref ekonomicznych

Instrumenty podatkowe – wsparcie na działalność badawczo-rozwojową Uzyskanie statusu Centrum Badawczo-Rozwojowego (CBR) Ustawa z dnia 30 maja 2008 r. o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej Warunki dla uzyskania statusu CBR: przychody netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych w wysokości co najmniej 800 tys. EUR (w poprzednim roku obrotowym), z czego 20% powinno pochodzić ze sprzedaży własnych usług badawczo-rozwojowych lub praw własności przemysłowej brak zaległości w zapłacie podatków oraz składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne Możliwość utworzenia Funduszu Innowacyjności (FI) do 20% miesięcznych przychodów CBR może być alokowane do FI i traktowane jako koszty podatkowe dla celów CIT FI może być wykorzystywany wyłącznie w celu finansowania działalności badawczo-rozwojowej CBR Środki alokowane do FI są postrzegane jako przychody podatkowe, jeżeli: środki te nie zostały użyte na finansowanie prac badawczo-rozwojowych w danym roku podmiot traci status CBR

Instrumenty podatkowe – zwolnienia z podatku od nieruchomości Dostępne w poszczególnych gminach na podstawie uchwał Rad Miasta / Gminy Zwolnienie może być uzależnione od: poniesienia na terenie gminy wydatków inwestycyjnych i zatrudnienia pracowników (pomoc regionalna) utworzenia na terenie gminy miejsc pracy dla określonych kategorii pracowników (pomoc horyzontalna) Limity zwolnienia mogą być zróżnicowane: uzależnione od poziomu wydatków inwestycyjnych / kosztów zatrudnienia pracowników (dotyczy pomocy regionalnej i horyzontalnej) ograniczone do pułapu pomocy de minimis (200.000 EUR) Zwolnienie dotyczy gruntów, budynków i budowli położonych na terenie gminy, gdzie obowiązuje uchwała dotycząca zwolnienia z podatku od nieruchomości

IV. Wsparcie na zatrudnienie

Wsparcie na zatrudnienie (1) Wsparcie finansowe oferowane przedsiębiorcom planującym zatrudnienie osób bezrobotnych polega głównie na refundacji kosztów: doposażenia lub wyposażenia stanowisk pracy, z tytułu opłaconych składek na ubezpieczenia społeczne, wynagrodzenia oraz składki na ubezpieczenie społeczne bezrobotnych zatrudnionych w ramach prac interwencyjnych. Poziom udzielonej pomocy jest zależny od możliwości budżetowych danego powiatu oraz od wyniku negocjacji przeprowadzonych ze starostwem powiatowym, ale: dla refundacji kosztów wyposażenia kwota pomocy nie może przekroczyć 5-krotnej wysokości przeciętnego wynagrodzenia, dla zwrotu kosztów opłacanych składek ubezpieczeniowych kwota refundowanych składek nie może przekroczyć 300% wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę wsparcie na refundacje zatrudnionych w ramach prac interwencyjnych uzależnione jest od wymiaru czasu pracy, okresu zatrudnienia, kategorii do której zalicza się bezrobotnego oraz możliwości dalszego jego zatrudnienia po zakończeniu prac interwencyjnych

Wsparcie na zatrudnienie (2) Refundacja kosztów osób zatrudnionych w ramach prac interwencyjnych ma na celu pomoc osobom bezrobotnym, które znajdują się w szczególnie trudnej sytuacji na rynku pracy, tj.: bezrobotnym do 25 roku życia, bezrobotnym długotrwale (tzn. osób pozostającym bez zatrudnienia przez co najmniej 12 miesięcy w ciągu ostatnich 2 lat), bezrobotnym powyżej 50 roku życia, bezrobotnym bez kwalifikacji zawodowych, bezrobotnym samotnie wychowującym co najmniej jedno dziecko do 18 roku życia, bezrobotnym niepełnosprawnym

Dziękuję za uwagę Agnieszka Skręt-Bednarz Doświadczony Konsultant Dział Ulg i Dotacji Inwestycyjnych Tel.: +48 32 760 7700 Fax: +48 32 760 7710 E-mail: Agnieszka.Skret-Bednarz@pl.ey.com If using the graphic on the title slide the same should be used on the thank you slide. If using a picture in the Input area of the Beam in the title slide, the same or different but related picture can be used on the thank you slide.