Ustrój samorządu terytorialnego

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Najważniejsze zmiany w Ustawie o pożytku publicznym
Advertisements

Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
Budżet jednostki samorządu terytorialnego
PRG Państwowy Rejestr Granic
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Prawo administracyjne
Prawo administracyjne
Prawo administracyjne ćwiczenia
POROZUMIENIE ADMINISTRACYJNE
SamorzĄd terytorialny
SAMORZĄD TERYTORIALNY.
WIEDZA O SPOŁECZEŃSTWIE
SAMORZĄD TERYTORIALNY W ESTONII
TERENOWE ORGANY ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ
USTAWA z dnia 4 marca 2010 r. o zmianie ustawy – Prawo wodne 1)
Ustrój sądów administracyjnych
Statut Młodzieżowej Rady Gminy Moszczenica
„Samorząd Uczniowski w świetle obowiązujących przepisów”
Urząd Marszałkowski w Łodzi
Liczba zadań sfery pożytku publicznego obejmuje obecnie 33 pozycje Wszystkie dotychczasowe zadania zostały na liście Dodatkowo włączono m.in.: - Działalność
Statut Młodzieżowej Rady Gminy Moszczenica
Warszawa, r. Spotkanie Urzędu Dzielnicy Wola m.st. Warszawy z organizacjami pozarządowymi Powołanie Dzielnicowej Komisji Dialogu Społecznego.
Rząd i prezydent.
PLANOWANIE OPERACYJNE W STANIE STAŁEJ GOTOWOŚCI OBRONNEJ PAŃSTWA
PRAWNE ASPEKTY ŁĄCZENIA POWIATÓW KANCELARIA PRAWNICZA A.S. KWIETNIOWSCY.
PODSTAWY PRAWNE DZIAŁALNOŚCI SAMORZĄDÓW UCZNIOWSKICH
Młodzieżowa rada miasta jest to organ samorządu terytorialnego o charakterze konsultacyjnym. Młodzieżowe rady tworzone są przez grupę.
SAMORZĄD UCZNIOWSKI A PRAWO
USTRÓJ MIASTA STOŁECZNEGO WARSZAWY
Temat: Samorząd powiatowy.
ORGAN administracji publicznej
Ustrój samorządu terytorialnego
Tomasz Schimanek Współpraca samorządu lokalnego z organizacjami pozarządowymi w świetle nowelizacji Ustawy o działalności pożytku.
Status radnego Mgr Michał Kiedrzynek.
Narodowy Bank Polski Mgr Przemysław Mazurek. Podstawowe wiadomości NBP jest bankiem centralnym Rzeczypospolitej Polskiej. Wypełnia zadania określone w.
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
Prawo administracyjne – źródła prawa
Prawo administracyjne – organizacja prawna administracji – cz. 2
Naczelne i centralne organy administracji publicznej
Propozycje zmian w statucie stowarzyszenia LGD Partnerstwo Dorzecze Słupi Krzynia, 29 września
Temat: Samorząd gminny.
Zakres obowiązywania kpa
USTRÓJ SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO ZAJĘCIA ORGANIZACYJNE.
System aktów planowania przestrzennego
SAMORZĄD TERYTORIALNY W POLSCE
USTRÓJ SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO zajęcia 2
SSA (2) PRAWO PRACY 2 Dr Jacek Borowicz. USTAWA z dnia 7 kwietnia 2006 r. o informowaniu pracowników i przeprowadzaniu z nimi konsultacji.
ZADANIA WŁASNE I ZADANIA ZLECONE J.S.T.
UST test 1.3; test 1.6; test 1.9.
Resume kartkówki. Organ administracji publicznej WOJEWODA URZĄD WOJEWÓDZKI ORGAN JEDNOSTKA POMOCNICZA DLA ORGANU (jednostka organizacyjna „obsługująca”
POMORSKA RADA OŚWIATOWA. Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym I.Art Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych.
UST 3.
Statutowe i porządkowe akty prawa miejscowego
UST.
Ustrój samorządu terytorialnego zajęcia 3
PRAWO KONSTYTUCYJNE Ćwiczenia 5.
Komisje Dialogu Obywatelskiego
Trybunał Konstytucyjny
1.Zależność między organem danej jednostki samorządu terytorialnego. 2.Odwołanie a rozwiązanie organu stanowiącego i kontrolnego jednostki samorządu terytorialnego.
1. Porozumienie jako forma przekazywania zadań i kompetencji w administracji publicznej. 2. Władze jednostek samorządu terytorialnego. 3. Zakres podmiotowy.
II. Miasto na prawach powiatu. III. Jednostki pomocnicze gminy.
autorstwa posłów z Klubu poselskiego Prawa i Sprawiedliwości
Rządowa administracja zespolona w administracji
Naczelne a centralne organy administracji rządowej
Plan transportowy Źródła prawa: - Utz - ustawa z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym - Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z.
Samorządowe akty prawa miejscowego
Powiat. POWIATY Powiat – jednostka samorządu terytorialnego i podziału administracyjnego II stopnia w Polsce. Jednostką nadrzędną jest województwo, podrzędną.
PRAWO MIEJSCOWE Gabriela Polak 1 / 25.
PROF. UAM DR HAB. KRYSTIAN M. ZIEMSKI
Zapis prezentacji:

Ustrój samorządu terytorialnego Mgr Michał Kiedrzynek

Miasto stołeczne Warszawa Ustawa o ustroju miasta stołecznego warszawy z dn. 15 marca 2002 r. (Dz. U. Nr 41, poz. 361) Ustawa o samorządzie gminnym Ustawa o samorządzie powiatowym

Miasto stołeczne Warszawa Stolica Rzeczypospolitej Polskiej miasto stołeczne Warszawa jest gminą mającą status miasta na prawach powiatu. Nazwa miasto stołeczne Warszawa może być określana skrótem "m.st. Warszawa". W skład Rady m.st. Warszawy wchodzą radni w liczbie 60.

Miasto stołeczne Warszawa Miasto stołeczne Warszawa, oprócz zadań przewidzianych przepisami dotyczącymi samorządu gminnego i samorządu powiatowego, wykonuje zadania wynikające ze stołecznego charakteru miasta, a w szczególności zapewnia warunki niezbędne do: 1) funkcjonowania w mieście naczelnych i centralnych organów państwa, obcych przedstawicielstw dyplomatycznych i urzędów konsularnych oraz organizacji międzynarodowych, 2) przyjmowania delegacji zagranicznych, 3) funkcjonowania urządzeń publicznych o charakterze infrastrukturalnym, mających znaczenie dla stołecznych funkcji miasta - zadania zlecone z zakresu administracji rządowej.

Miasto stołeczne Warszawa Projekt statutu m.st. Warszawy uchwala Rada m.st. Warszawy po zasięgnięciu opinii rad dzielnic. W przypadku niewyrażenia opinii przez radę dzielnicy w terminie 14 dni od dnia otrzymania wystąpienia, wymóg zasięgnięcia opinii uważa się za spełniony. Projekt statutu m.st. Warszawy podlega uzgodnieniu z Prezesem Rady Ministrów. Uzgodnienie projektu statutu następuje w terminie nie dłuższym niż 30 dni od dnia jego przedłożenia. Jeżeli Prezes Rady Ministrów nie zajmie stanowiska w terminie określonym w ust. 3, statut uznaje się za uzgodniony. Prezes Rady Ministrów, w przypadku stwierdzenia uchybień, przekazuje projekt statutu do ponownego rozpatrzenia, wskazując termin ich usunięcia. Zmiana statutu następuje w trybie przewidzianym dla jego uchwalenia.

Miasto stołeczne Warszawa W Warszawie utworzenie jednostek pomocniczych - dzielnic m.st. Warszawy jest obowiązkowe. Rada m.st. Warszawy, w drodze uchwały, po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami lub z ich inicjatywy tworzy, łączy, dzieli i znosi jednostki pomocnicze. Statut dzielnicy nadany przez Radę m.st. Warszawy określa nazwę dzielnicy, jej granice, zadania i kompetencje oraz zasady i tryb funkcjonowania jej organów. Organem stanowiącym i kontrolnym dzielnicy jest rada dzielnicy, a organem wykonawczym - zarząd dzielnicy.

Miasto stołeczne Warszawa Wybory do rad dzielnic przeprowadza się łącznie z wyborami do Rady m.st. Warszawy. Nie można jednocześnie kandydować do rady dzielnicy i do organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego. Do radnych dzielnicy stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące radnych gminy. Liczbę radnych wybieranych do rady dzielnicy ustala się na podstawie przepisów o liczbie radnych wybieranych do rad gmin.

Miasto stołeczne Warszawa Kadencja rady dzielnicy rozpoczyna się w dniu wyborów i upływa w dniu poprzedzającym następne wybory. Pierwszą sesję rady dzielnicy zwołuje Prezydent m.st. Warszawy w ciągu 7 dni po ogłoszeniu zbiorczych wyników wyborów na obszarze całego kraju. Pracami rady dzielnicy kieruje przewodniczący rady dzielnicy. W sesjach rady dzielnicy mogą brać udział z głosem doradczym radni m.st. Warszawy.

Miasto stołeczne Warszawa Rada dzielnicy wybiera zarząd dzielnicy w liczbie od 3 do 5 osób. W dzielnicach do 100 000 mieszkańców zarząd dzielnicy liczy 3 osoby. W skład zarządu dzielnicy wchodzi burmistrz dzielnicy, jego zastępca lub zastępcy oraz pozostali członkowie zarządu, jeżeli statut dzielnicy tak stanowi. Wybór burmistrza następuje w głosowaniu tajnym bezwzględną większością głosów. Pozostali członkowie zarządu wybierani są na wniosek burmistrza zwykłą większością głosów w głosowaniu tajnym.

Miasto stołeczne Warszawa Dzielnica działa na podstawie statutu dzielnicy nadanego przez Radę m.st. Warszawy i innych uchwał Rady m.st. Warszawy przekazujących dzielnicy zadania i kompetencje gminne i powiatowe, zadania zlecone gminie z zakresu administracji rządowej oraz zadania realizowane na podstawie porozumień zawartych pomiędzy jednostkami samorządu terytorialnego. Do zakresu działania dzielnicy należą sprawy lokalne, a w szczególności: 1) utrzymywanie i eksploatacja gminnych zasobów lokalowych, 2) utrzymywanie placówek oświaty i wychowania, kultury, pomocy społecznej, rekreacji, sportu i turystyki, w zakresie określonym przez statut miasta i inne uchwały Rady m.st. Warszawy, 3) zadania związane z ochroną zdrowia, w zakresie określonym przez statut miasta i inne uchwały Rady m.st. Warszawy, 4) utrzymanie zieleni i dróg o charakterze lokalnym, w zakresie określonym przez statut miasta i inne uchwały Rady m.st. Warszawy, 5) utrzymywanie i eksploatacja dzielnicowych obiektów administracyjnych, 6) sprawowanie nadzoru nad jednostkami niższego rzędu utworzonymi na jej obszarze, 7) podejmowanie we własnym zakresie działań na rzecz zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty mieszkańców dzielnicy.

Miasto stołeczne Warszawa Gospodarka finansowa dzielnicy prowadzona jest na podstawie załącznika dzielnicowego do uchwały budżetowej m.st. Warszawy, stanowiącego integralną część tej uchwały, określającego środki przeznaczone do dyspozycji dzielnic na realizację ich zadań. Rada dzielnicy przedstawia Radzie m.st. Warszawy opinię na temat załącznika dzielnicowego do projektu uchwały budżetowej. Przekazując do dyspozycji dzielnicy środki finansowe, o których mowa w ust. 4, Rada m.st. Warszawy uwzględnia potrzebę zapewnienia skuteczności decentralizacji zadań gminy, równomiernego rozwoju wszystkich dzielnic oraz maksymalnej możliwości zaspokojenia zbiorowych potrzeb wspólnot w dzielnicach.