Zaburzenia wymowy.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Rozwój mowy u dziecka w wieku przedszkolnym
Advertisements

Niezbędnik logopedyczny
Rozwój mowy dziecka w wieku przedszkolnym.
Psychologiczno – Pedagogiczna Nr 2 w Elblągu
1 Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna nr 2 ELBLĄG 1988 ul. Kosynierów Gdyńskich 30 Magdalena ANGIELCZYK Elbląg, 11 lutego 2005 r. II ELBLĄSKIE DNI POPRAWNEJ.
Rozwój mowy dziecka 3 i 4-letniego
Trudności w nauce czytania i pisania u dzieci z wadą wymowy
OPÓŹNIONY ROZWÓJ MOWY.
Charakterystyka dyslalii
ROZWÓJ MOWY U DZIECI.
“Niesamoistny opóźniony rozwój mowy
Logopeda: mgr Arleta Jasińska
WYRÓWNYWANIE SZANS EDUKACYJNYCH W RAMACH PRACY Z DZIEĆMI O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH Logopeda: mgr Arleta Jasińska.
WADY WYMOWY.
Rozwój mowy dziecka.
GLOTTODYDAKTYKA Specjalny Ośrodek Szkolno – Wychowawczy im
Szkoła Podstawowa w Restarzewie
"Granice mojego języka są granicami mojego świata".
Przyjaciel czy wróg naszych dzieci?
JAK ROZWIJA SIĘ MOWA? Proces rozwoju mowy przebiega etapami i trwa kilka lat. Zanim dziecko nauczy się wyrażać swoje myśli, musi przejść wiele etapów,
2. Układ narządów artykulacyjnych przy wymowie wybranych głosek.
Opracowała: neurologopeda Grażyna Kołasińska
Okresy rozwoju mowy wg Leona Kaczmarka
"Granice mojego języka są granicami mojego świata". /cyt. z "Traktatu logiczno - filozoficznego" Ludwika Wittgensteina/
NAJWAŻNIEJSZE POJĘCIA
Prawidłowe kształtowanie mowy jest fundamentem wychowania człowieka.
logopedyczny-prezentacja
Czy rozwój mowy mojego dziecka przebiega prawidłowo ?
WADY WYMOWY.
Wpływ zaburzeń mowy na naukę szkolną Opracowała: Karolina Dubieniecka
SKALA GOTOWOŚCI SZKOLNEJ
Etapy rozwoju mowy dziecka
Zajęcia z zakresu logopedii szkolnej
Szkolny gabinet logopedyczny
Głoska GŁOSKA –najmniejszy element dźwiękowej formy wypowiedzi charakteryzujący się stałym zespołem cech: artykulacyjnych, tzn. związanych z położeniem/
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Gorlicach
Czynność mowy. Mowa jako odruch warunkowy, rozwój mowy w ontogenezie.
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA DZIECKA 6 LETNIEGO W ASPEKCIE ROZWOJU MOWY
ZABURZENIA ROZWOJU MOWY
STYMULOWANIE ROZWOJU JĘZYKOWEGO U DZIECI W WIEkU PRZEDSZKOLNYM
Najczęściej spotykane wady wymowy u dzieci w wieku
Prawidłowy rozwój mowy gwarancją sukcesu w szkole
Wczesne wspomaganie rozwoju mowy
WADA WYMOWY.
NIEDOKSZTAŁCENIE MOWY O TYPIE AFAZJI
Normy rozwoju mowy.
Fonetyka i fonologia.
Rozwój mowy i jego wspomaganie
Zapraszam do obejrzenia prezentacji.
Nauka czytania metodą fonetyczno –literowa - barwną B. Rocławskiego
Etapy rozwoju mowy dziecka
Gimnastyka buzi i języka
Dziecko w gabinecie logopedycznym – zarys terapii logopedycznej
wykonała Edyta Gagracz
Metody wywoływania głosek. Sylwia Świdzińska-Jachna logopeda, specj
1. Narządy mowy zaczynają funkcjonować w życiu płodowym dziecka
Logopedia w szkole.
ETAPY ROZWOJU MOWY według L. Kaczmarka
Rola wymowy w komunikacji społecznej. Definicja mowy wg Leona Kaczmarka ojca logopedii polskiej Mowa jest aktem w procesie językowego porozumienia się.
„Należy do dobrego wychowania dzieci, ażeby dobrze wykształcić narzędzia mowy, ażeby dzieci nauczyć każde słowo doskonale, wyraźnie i czysto wymawiać.
Jak wspierać rozwój mowy dziecka
Wady wymowy.
WADY WYMOWY DZIECI W WIEKU PRZEDSZOLNYM
ETAPY ROZWOJU MOWY DZIECKA
Katarzyna Konieczna – neurologopeda
GLOTTODYDAKTYKA.
FONETYKA nauka o głoskach: Fon – dźwięk Fonem – głoska
Niemowlę Pojawiają się różne dźwięki samogłoskowe (a, e, o, u)
Rozwój mowy dziecka.
opracowała Edyta Gagracz
Zapis prezentacji:

Zaburzenia wymowy

ROZWÓJ MOWY ETAP PRZYGOTOWAWCZY 3-9 miesiąc życia płodowego Wykształcają się narządy mowne i rozpoczyna się ich funkcjonowanie: -rozwija się mózg oraz drogi nerwowe -tworzą się narządy produkujące mowę: nasada, krtań, płuca -rozwija się narząd odbiorczy mowy- słuch -rozwija się narząd kontrolujący mowę- wzrok OKRES MELODII 0-1 rok życia Rozwój komunikacji -krzyk, płacz, -głużenie, -gaworzenie. Głoski: a, e, i, m, b, p, n, t, d. OKRES WYRAZU 1-2 rok życia Pojawiają się pierwsze wyrazy (np. mama, tata, baba), ułamki wyrazów (np. ”pi”- oznacza picie),własne produkcje (np. ”popy”- oznacza włosy). Głoski: o, u, y, ń, k, g, ś, ź, ć, dź.

ROZWÓJ MOWY POWINIEN BYĆ ZAKOŃCZONY! OKRES ZDANIA 2-3 rok życia Gwałtownie wzbogaca się słownik (bierny i czynny).Dochodzi do łączenia wyrazów w wyrażenia, zdania. Głoski: ą, ę, f, w, ch, l, ł, j. OKRES SWOISTEJ MOWY DZIECIĘCEJ 3-7 rok życia Dziecko zaczyna prowadzić swobodne rozmowy, wyraża swoje potrzeby i myśli. Utrwalają się zasady gramatyczne. Głoski: s, z, c, dz, sz, ż, cz, dż, r. ROZWÓJ MOWY POWINIEN BYĆ ZAKOŃCZONY!

WADA WYMOWY (syn. dyslalia, zaburzenie wymowy, wada artykulacyjna, bełkot) Wadliwa realizacja jednego, kilku czy nawet kilkunastu dźwięków, odbiegająca od ustalonej przez tradycję normy ( L.Kaczmarek 1966).

Dzieci w przedszkolu/szkole najczęściej przejawiają: Kłopoty artykulacyjne (dyslalie): -seplenienie (sygmatyzm) dotyczy głosek: s, z, c, dz; ś, ź, ć, dź; sz, ż, cz, dż -reranie (rotacyzm) dotyczy głoski r -mowa bezdźwięczna-brak głosek dźwięcznych(f-w, s-z, ś-ź, sz-ż, c-dz, ć-dź, cz-dż, p-b, t-d, k-g) Kłopoty z płynnością mowy ( jąkanie wczesnodziecięce)

WADY ZGRYZU CZĘSTO WPŁYWAJĄ NA JAKOŚĆ WYPOWIEDZI s, z, c, dz; ś, ź, ć, dź; sz, ż, cz, dż Z reguły leczenie ortodontyczne rozpoczyna się w okresie wymiany uzębienia, kiedy dziecko ma już stałe siekacze i szóstki. Wszystko to jednak zależy od wady zgryzu, od współpracy z pacjentem. Ale nie ma bariery wieku.

U dzieci najczęściej spotykamy takie wady, jak: Przodozgryz - powstaje w wyniku nadmiernego wzrostu żuchwy ku przodowi lub zahamowania wzrostu szczęki; może być całkowity lub częściowy. Tyłozgryz - polega na cofnięciu żuchwy w stosunku do zębów szczęki. Zgryz otwarty - zaburzenie polegające na braku kontaktu zębów w płaszczyźnie pionowej. Zgryz krzyżowy - to odwrotne zachodzenie zębów.

LOGOTERAPIA Ćwiczenia usprawniające narządy mowy. Ćwiczenia słuchu fonematycznego. Ćwiczenia artykulacyjne zaburzonych głosek ( w izolacji, w sylabach, w wyrazach, zdaniach, tekstach). Ćwiczenia oddechowe.

LOGOTERAPIA TO: Systematyczna praca w gabinecie logopedycznym! Systematyczna praca w domu rodzinnym!        Nie wynaleziono jeszcze cudownej pigułki, która sprawi, że Wasze dziecko będzie mówiło poprawnie. Nie czekajcie więc na nią!

Dlaczego mowa jest tak ważna? Wpływa na powodzenia szkolne; To atut w nawiązywaniu kontaktów społecznych; Daje możliwość precyzyjnej komunikacji; Stanowi narzędzie w zdobywaniu informacji; Pozwala na wyrażanie własnych sądów, uczuć, upodobań.

Prezentację przygotowała : Arleta Jasińska