Klasyfikacja paliw.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
W dniu uczestniczyłyśmy w Śląskiej Nocy Naukowców w Akademii Techniczno - Humanistycznej w Bielsku – Białej.  Brałyśmy udział w wykładzie popularnonaukowym.
Advertisements

Wskaźniki charakterystyczne paliw ciekłych
Klasyfikacja olejów smarowych
Wskaźniki charakterystyczne olejów smarowych
Klasyfikacja odpadów, podział na grupy i segmenty
OFERTA ARMATURY WODOCIĄGOWEJ I PRZEMYSŁOWEJ KSB
Dyrektywa 2004/8/WE Parlamentu Europejskiego i Rady   z dnia 11 lutego 2004 r. ws. wspierania kogeneracji w oparciu o zapotrzebowanie na ciepło użytkowe.
Elektrownie.
JAKOŚĆ TECHNICZNA WĘGLA
Odnawialne źródła energii
Ropa naftowa wokół nas.
Mgr inż. Andrzej Jurkiewicz
XIII Sympozjum Naukowo-Techniczne CHEMIA 2007 Irena Widziszowska
SPRAWNOŚĆ CIEPLNA URZADZEŃ GRZEWCZYCH
Rodzaje olejów smarowych
Ropa naftowa.
Dobra energia dla wszystkich. Dobra energia dla wszystkich.
Zalety gazu ziemnego (LNG)
Prezentacje przygotowały:
(CHEMIA W MOTORYZACJI)
Opracowanie: Włodzimierz Mielus Burmistrz Gminy i Miasta Miechowa
Układy w motorowerze Justyna Ćwiertnia.
Zanieczyszczenia środowiska naturalnego
Węglowodory w przyrodzie
POLITECHNIKA CZĘSTOCHOWSKA
ENERGOTHERM C o n s u l t i n g Sp. z o.o.
POLITECHNIKA CZĘSTOCHOWSKA
Estry oleju rzepakowego jako paliwo silnikowe
ODNAWIALNE ŹRÓDŁA ENERGII
Ropa naftowa.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Fundacja na rzecz Efektywnego Wykorzystania Energii w Katowicach
BIOPALIWA.
Biomasa Biomasa to najstarsze i najszerzej współcześnie wykorzystywane odnawialne źródło energii. Jest to cała istniejąca na Ziemi materia organiczna,
Rodzaje paliw kopalnianych. Przeróbka ropy naftowej,
ODNAWIALNE I NIEODNAWIALNE ŹRÓDŁA ENERGII
Gaz ~ Co to jest ? ~ Gaz ziemny występuje jako składnik towarzyszący ropie naftowej lub niezależnie od niej, w okolicach, w których nie stwierdza się.
ZANIECZYSZCZENIE ŚRODOWISKA
PARTNERZY Konsorcja Fundusze inwestycyjne Partnerzy technologiczni Domy mediowe Agencje PR Społeczeństwo jako partner 1.
II zasad termodynamiki
Narzędzia do obserwacji kosmosu
STATKI DAWNIEJ I OBECNIE.
OBR SPÓŁKA AKCYJNA Jest jedynym w Europie środkowo-wschodniej producentem benzyn lotniczych (paliw do statków powietrznych napędzanych silnikami tłokowymi.
Układy kogeneracyjne ORC
Zespół Szkół Miejskich Nr 3 w Jaśle Gimnazjum Nr 2 z Oddziałami Integracyjnymi im. Ignacego Łukasiewicza.
Przerób ropy naftowej Joanna Świątek Kl. 3B.
Zmotoryzowana Chemia „Zmotoryzowana” Chemia Przygotowały:
ROPA NAFTOWA.
Ropa naftowa Edyta Wajda kl.3e.
Elektrownia - to zespół urządzeń produkujący energię elektryczną wykorzystując do tego celu szereg przemian energetycznych, wśród których istotne znaczenie.
RODZAJE I CHARAKTERYSTYKA
BIOMASA - ZIELONA ENERGIA
Układ smarowania (olejenia)
Biotechnologia w ochronie środowiska
Kwaśne opady Wybuchowi Naukowcy.
Kraking i reforming Kraking (proces krakingu, krakowanie)
Witold Zglenicki – człowiek który uczynił z Baku naftowe Eldorado
Benzyna otrzymywanie, właściwości, liczba oktanowa,
Stany skupienia wody.
Silniki odrzutowe.
Rodzaje paliw kopalnych
Czy substancje można mieszać?
Przeróbka paliw kopalnych
Ropa naftowa, czyli czarne złoto.
KATALITYCZNY ROZKŁAD PODTLENKU AZOTU (N2O)
Kominy ceramiczne.
Bałtycka Agencja Poszanowania Energii
Dni energii odnawialnej
Brykiet drzewny – ekologiczne paliwo XXI wieku. Prezentacja przygotowana przez uczniów Publicznego Gimnazjum im. Jana Pawła II w Tuszowie Narodowym pod.
Solenie ryb Solenie, jako metoda utrwalania, było znane już w starożytnym Egipcie. Ryby chude suszono na słońcu, natomiast tłuste poddawano moczeniu w.
Zapis prezentacji:

Klasyfikacja paliw

Klasyfikacja paliw Paliwa do silników wysokoprężnych, Paliwa kotłowe, Paliwa do turbin gazowych.

Paliwa do silników wysokoprężnych Paliwa ciekłe do silników wysokoprężnych dzielimy zasadniczo na trzy grupy: Oleje gazowe, Oleje napędowe, Oleje pozostałościowe. W każdej grupie rozróżnia się paliwo: lekkie, średnie i ciężkie, to określenie charakteryzuje paliwo pod względem lepkości lub gęstości.

Oleje gazowe Oleje gazowe są przezroczyste, Lekkie oleje gazowe charakteryzują się najmniejsza gęstością, lepkością, ilością zanieczyszczeń i najwyższą liczbą cetanową, stanowią one czyste destylaty uzyskane z ropy naftowej na drodze destylacji atmosferycznej, a następnie poddawane hydrorafinacji w celu zmniejszenia zawartości siarki. Służą do napędu szybkoobrotowych silników wysokoprężnych. Wg ISO oznaczone są symbolem DMX, Wg PN jest to olej napędowy I.

Oleje gazowe c.d. Oleje gazowe ciężkie w porównaniu z lekkimi olejami gazowymi charakteryzują się większą gęstością i lepkością, wyższą temperaturą płynięcia i dopuszczalną zawartością siarki oraz niższą liczbą cetanową, stanowią czyste destylaty otrzymywane z ropy naftowej o większym zasiarczeniu, również poddawane hydrorafinacji. Służą do napędu przemysłowych i okrętowych silników wysokoprężnych, Wg ISO oznaczone są symbolem DMA, Nazwa handlowa - MGO

Oleje napędowe (nazwa handlowa MDO) Oleje napędowe są stosowane do napędu okrętowych silników średnio i wysokoobrotowych, a w silnikach wolnoobrotowych do ich rozruchu i manewrowania. Wyróżniamy dwa gatunki paliw: Olej napędowy wg ISO – DMB, wg PN olej napędowy II, który w porównaniu z olejami gazowymi ma większą gęstość, lepkość i ilość zanieczyszczeń, wyższą temperaturę płynięcia i niższą liczbę cetanową, jest czystym destylatem w dalszej frakcji destylacji próżniowej, nie poddawanym hydrorafinacji,

Oleje napędowe c.d. 2. Olej napędowy wg ISO – DMC, olej komponowany (czyste destylaty + pozostałości i destylaty pokrakingowe), w porównaniu z olejami napędowy stanowiącymi czyste destylaty mają znacznie gorsze własności zapłonowe, zawierają więcej osadów, wymagają oczyszczania w wirówkach.

Oleje napędowe c.d. Podstawowym rodzajem paliwa stosowanym w wolnoobrotowych i średnioobrotowych okrętowych silnikach wysokoprężnych napędu głównego i w silnikach pomocniczych są paliwa typu pozostałościowego, tzw. paliwa ciężkie. Są to paliwa komponowane (pozostałości z przeróbki ropy naftowej + niewielkie ilości paliw destylowanych – zwykle olejów gazowych). Oleje gazowe dodaje się w celu zmniejszenia lepkości oleju pozostałościowego.

Oleje napędowe c.d. Paliwa ciężkie sklasyfikowane są wg: CIMAC i ISO pod względem gęstości, lepkości kinematycznej, temp. zapłonu, temp. płynięcia i innych właściwości, np. oznaczenie wg ISO – RMA 10, np. oznaczenie wg CIMAC – CIMAC A 10. Klasyfikacji amerykańskiej pod względem lepkości IFO, np. IFO 120 oznacza to, że paliwo w temp. 50°C ma średnią lepkość 120 mm2/s (cSt)

Paliwa kotłowe Paliwa stosowane na statkach do opalania kotłów noszą nazwę olejów opałowych. Na statkach o napędzie parowym do opalania kotłów okrętowych stosuje się paliwa pozostałościowe o największych gęstościach i lepkościach, Na statkach motorowych do opalania kotłów pomocniczych stosuje się, z reguły to samo paliwo, które jest spalane w głównych silnikach napędowych, Na zbiornikowcach przewożących skroplony gaz ziemny, a napędzany turbina gazową, do opalania kotłów oprócz oleju opałowego stosowany jest gaz pochodzący z częściowego odparowania przewożonego ładunku. W czasie jazdy na morzu gaz spalany jest wspólnie z paliwem ciekłym, natomiast podczas postoju i manewrowaniu statku w kotłach spala się wyłącznie olej opałowy,

Paliwa dla turbin gazowych Turbiny gazowe znajdują zastosowanie przede wszystkim na okrętach wojennych i platformach wydobywczych, Z uwagi na występujące w turbinach okrętowych wysokie temperatury, wymagają one paliw o wysokiej jakości. Paliwa te uzyskiwane są w wyniku mieszania (blendowania) nafty z lekkimi olejami gazowymi i specjalnymi dodatkami przeciwutleniającymi, antykorozyjnymi oraz neutralizującymi zanieczyszczenia powodujące korozję wysokotemperaturową. Na platformach wydobywczych stosuje się turbiny typu przemysłowego, w których jako paliwo stosuje się gaz ziemny wydobywany ze złoża po uprzednim odseparowaniu z niego wody i ropy naftowej.