HARMONIZACJA PODATKÓW W KRAJACH UE
HARMONIZACJA - SPECYFIKA SUWERENNOŚĆ NARODOWA W SFERZE PODATKOWEJ DZIAŁANIA WSPÓLNOTOWE W SFERZE PODATKOWEJ TYLKO NA ZASADZIE SUBSYDIARNOŚCI
Harmonizacja podatków w ramach UE istotne ograniczenia wynikające z art. 93 TWE, podatki bezpośrednie pozostawione w gestii poszczególnych krajów członkowskich, konieczność podjęcia działań w zakresie opodatkowania dochodów przedsiębiorstw
Harmonizacja podatków pośrednich – podatek VAT konieczna ze względu na dążenie do zakończenia w 1992 roku budowy jednolitego rynku wewnętrznego, mającego z założenia być obszarem bez granic wewnętrznych,
Harmonizacja podatków pośrednich – podatek VAT 2 zasady opodatkowania: w kraju pochodzenia w kraju przeznaczenia
Harmonizacja podatków pośrednich – podatek VAT Opodatkowanie w kraju pochodzenia 12% 20% KRAJ A KRAJ B Opodatkowanie w kraju przeznaczenia 12% 20% KRAJ A KRAJ B
Harmonizacja podatków pośrednich – podatek VAT 1987 rok - propozycja wprowadzenia zasady opodatkowania w kraju pochodzenia towaru, potrzeba znacznego zredukowania istniejących wówczas różnic w stawkach podatku, a także w zasadach stosowania zwolnień, odrzucenie pomysłu - przyjęto zasadę opodatkowania w kraju przeznaczenia z takim założeniem, że ma ona obowiązywać przejściowo,
Harmonizacja podatków pośrednich – podatek VAT System, polegający na stosowaniu zasady opodatkowania w kraju pochodzenia wymagałby wprowadzenia istotnych zmian, w tym: - zastąpienia obowiązku zapłaty VAT w kraju importera przy odprawie towarów na granicy obowiązkiem zapłaty wewnątrz kraju pochodzenia towaru, - wprowadzenia obowiązku odrębnego ewidencjonowania oraz systemu kontroli sprzedaży krajowej, eksportu do krajów Wspólnoty i eksportu do krajów trzecich, - ustanowienia mechanizmu rozliczeniowego umożliwiającego dystrybucję wpływów z tytułu VAT między kraje członkowskie.
Harmonizacja podatków pośrednich – podatek VAT Stawki podatku VAT Stawki normalne Stawki zredukowane Stawki super zredukowane
Stawka super zredukowana Kraj Stawka super zredukowana Stawka zredukowana Stawka standardowa Austria - 10 20 Belgia 6/12 21 Bułgaria 7 Cypr 5/8 15 Czechy 5 19 Dania 25 Estonia 18 Finlandia 8/17 22 Francja 2,1 5,5 19,6 Grecja 4,5 9 Hiszpania 4 16 Holandia 6 Irlandia 4,8 13,5 Litwa 5/9
Stawka super zredukowana Kraj Stawka super zredukowana Stawka zredukowana Stawka standardowa Luksemburg 3 6/12 15 Łotwa - 5 18 Malta Niemcy 7 19 Polska 22 Portugalia 5/12 21 Rumunia 9 Słowenia 8,5 20 Słowacja 10 Szwecja 25 Węgry Wielka Brytania 17,5 Włochy 4 Źródło: VAT Ratek Applied in the Member States of the European Community, Situation at 1st Jan 2008, European Commission, DOC/2412/2008 – EN, s.3.
Harmonizacja podatków pośrednich – podatek VAT odejście od 1993 roku od przeprowadzania kontroli na granicach w obrocie między krajami członkowskimi, towary eksportowane są w dalszym ciągu zwolnione z VAT w kraju pochodzenia i obciążone podatkiem w kraju konsumpcji,
Harmonizacja podatków pośrednich – podatek VAT FIRMA X z KRAJU A FIRMA Y z KRAJU B
Harmonizacja podatków pośrednich - akcyza Podatek akcyzowy na terenie Wspólnoty: duże zróżnicowanie, zarówno jeśli chodzi o sposób pobierania tego podatku, jak i jego wysokość w odniesieniu do poszczególnych dóbr, podstawowym motywem stosowania akcyzy dążenie do pozyskania dochodów budżetowych.
Harmonizacja podatków pośrednich - akcyza Cel harmonizacji: wyeliminowanie zakłóceń warunków konkurencji na wspólnym rynku,
Harmonizacja podatków pośrednich - akcyza Proces harmonizacji: od 1993 roku obowiązuje wspólny system opodatkowania akcyzą, dotyczy on 3 grup produktów,
Harmonizacja podatków bezpośrednich regulacje wynikające z TWE nie stworzyły jak dotąd możliwości harmonizacji w zakresie podatków bezpośrednich, konkurencja podatkowa między krajami członkowskimi narusza harmonijne funkcjonowanie rynku wewnętrznego
Harmonizacja podatków bezpośrednich Alternatywa dla harmonizacji: stworzenie pewnych zasad honorowych,
Harmonizacja podatków bezpośrednich Wytyczne Kodeksu postępowania w sprawie opodatkowania przedsiębiorstw: - kraje członkowskie powinny informować się wzajemnie o istniejących oraz proponowanych regulacjach dotyczących opodatkowania dochodów przedsiębiorstw, - powinna być rozwijana współpraca w zwalczaniu zjawiska unikania podatków i oszustw podatkowych, - kraje członkowskie nie powinny wprowadzać nowych szkodliwych środków podatkowych.