Deindywiduacja. Socjologia zachowań zbiorowych- wykład V

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
WYKORZYSTANIE WIEDZY W SPOŁECZEŃSTWIE
Advertisements

AGRESJA WŚRÓD MŁODZIEŻY
BEZPIECZNA i PRZYJAZNA SZKOŁA
PRZEMOC I AGRESJA Jak zapobiegać?
Wykład I Co to jest socjologia?.
Teoria poszukiwania doznań Marvina Zuckermana (1)
Oddziaływanie mediów na osobowość człowieka
Prezentują: Marcin Grohs, Christian Gorzawski, Adrian Noworolnik
Wartość informacyjna wiadomości a kryzys dziennikarstwa
Rola jednostki w kształtowaniu własnego i społecznego bezpieczeństwa.
Pomiędzy odwagą a tchórzostwem
ZABURZENIA LĘKOWE „Niełatwo jest być odważnym, kiedy jest się tylko Bardzo Małym Zwierzątkiem” – rzekł Prosiaczek pociągając noskiem.
Niesienie pomocy osobom uwikłanym w przemoc domową Centrum Ochrony Dziecka i Rodziny PSPiA KLANZA Oddział Białostocki.
Socjologia ekonomiczna Witold Morawski: „Socjologia Ekonomiczna” Problemy. Teroria. Empiria „Fizyk, który jest tylko fizykiem, może być pierwszej pierwszej.
Rynek światowy i globalny system gospodarczy
Pogoń za rentą – przykłady z życia gospodarczego w Polsce w okresie transformacji Katarzyna Ruta.
Czy demokracja sprzyja wzrostowi gospodarczemu?
Młodzież ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w świecie nowoczesnych mediów – czynniki ryzyka dr Piotr Plichta Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Łodzi.
Podstawy socjologii- wykład II
Napięcie emocjonalne i stres
Uzależnienia a rozwój dziecka
A PROBLEM UZALEŻNIEŃ OD NARKOTYKÓW
Zaburzenia psychiczne
Katedra Katechetyki i Teologii Pastoralnej (sala 46) na którym powstają prace licencjackie i magisterskie... TEO-NORÓW prowadzone przez ks. Radosława Chałupniaka.
Przyczyny agresji i przemocy wśród dzieci i młodzieży
Z jakimi problemami może spotkać się mój rówieśnik?
WOLNOŚĆ OD ALKOHOLU.
PRAWA CZŁOWIEKA POTRZEBĄ WSPÓŁCZESNEGO ŚWIATA
Życie nastolatka.
Przemoc w szkole jako współczesny problem systemu edukacujnego
ZERO TOLERANCJI DLA PRZEMOCY W SZKOLE
Praca z dzieckiem agresywnym
UTWORZENIE SPÓJNEJ ANTYTERRORYSTYCZNEJ STRATEGII INFORMACYJNEJ
STOP – przemocy i agresji
MŁODZIEŻ WBREW STEREOTYPOM. Ważne pytania 1.Jakie kompetencje osobiste i społeczne gimnazjalistów zwiększają odporność na działanie zagrożeń w postaci.
Myślenie magiczne u marketerów i konsumentów
Zarządzanie kryzysowe – system organizacji i zasady funkcjonowania
Etapy rozwoju mowy dziecka
Autoprezentacja.
Jakie zachowanie jest zachowaniem agresywnym?
w praktyce pedagogicznej
BEZPIECZNA SZKOŁA Profilaktyka jako element przeciwdziałania negatywnym zjawiskom wśród dzieci i młodzieży.
Kapitał społeczny wsi pomorskiej: wyniki badań
Późne dzieciństwo - okres wczesnoszkolny
Postawa wychowawcza rodzica wobec przypadków przemocy i agresji
Problemy współczesnej młodzieży
Harmonia i ład społeczny
Podstawy rekreacji WYKŁAD IV
„Zdrowie psychiczne - wspólna sprawa” sierpień – październik 2007
* Rodzice nie traktują poważnie negatywnych przekazów zawartych w bajkach. * Dzieci po obejrzeniu scen przemocy i agresji przenoszą je później do świata.
Wpływ komunikacji poprzez media na współczesny obraz świata
Terroryzm jako największe zagrożenie współczesnego świata?
Grupy interesu a kapitał społeczny
Opracowała: Kinga Szymanek nauczyciel ZSS nr 101 w Poznaniu
„ S ą warto ś ci, których nikomu nie mo ż emy przekaza ć, bo ka ż dy musi dojrze ć do nich sam, i to nieraz bardzo ż mudn ą prac ą „ ( ks. JanTwardowski)
SOCJOLOGIA WYKŁAD I KSZTAŁTOWANIE SIĘ MYŚLI SOCJOLOGICZNEJ.
SOCJOLOGIA WYKŁAD VI ZNACZENIE WSPÓŁCZESNYCH ORGANIZACJI
Co to jest? Jak z nim walczyć?
FILMY GATUNKU HORROR CZY STRACH MOŻE SPRAWIAĆ PRZYJEMNOŚĆ ?
ŁAD i KONFLIKTY SPOŁECZNE
WYKŁAD 1 Globalizacja a regionalizacja 1. Plan wykładu 1. Umiędzynarodowienie działalności gospodarczej: perspektywa historyczna, etapy, uwarunkowania.
Wykaz Krajowych i Narodowych Programów Profilaktyki – zawierających zadania resortu edukacji.
PYTANIA EGZAMINACYJNE Z PODSTAW ZARZĄDZANIA Profesor dr hab. Tadeusz Mendel.
OCHRONA LUDNOŚCI CYWILNEJ C1 Zajęcia wprowadzające mgr Ewa Wolska-Liśkiewicz.
Razem przeciw dopalaczom Paula Lutowska, 16 lat Liceum Ogólnokształcące im. T. Kotarbińskiego w Sępólnie Krajeńskim, ul. Młyńska 42 Sępólno Krajeńskie.
Psychologiczne skutki sytuacji kryzysowych i sposoby ich łagodzenia
„Sposoby radzenia sobie ze stresem”
Media wobec uchodźców i imigrantów a standardy mówienia i pisania o migrantach Janusz Mieczkowski.
Media interaktywne jako źródło wzorców zachowań nastolatków
Kultura polityczna.
Zapis prezentacji:

Deindywiduacja. Socjologia zachowań zbiorowych- wykład V Złudzenia zbiorowe i zbiorowa histeria. Panika moralna Deindywiduacja. Socjologia zachowań zbiorowych- wykład V

Złudzenia zbiorowe i zbiorowa histeria Zbiorowe reakcje na nieistniejący lub błędnie zinterpretowany czynniki, zjawisko W wyniku reakcji jednostek staje się on realny i wywołuje strach, niepokój, chęć ucieczki, bądź agresję Podstawowe różnica pomiędzy złudzeniami zbiorowymi, a zbiorową histerią: Złudzenia zbiorowe rodzą reakcje pozostające w zakresie „zachowań normalnych” W wypadku „zbiorowej histerii” reakcje mają charakter patologiczny

Złudzenia zbiorowe Cztery podstawowe typy „złudzeń zbiorowych” (R. Bartholomew) Bezpośrednia panika zbiorowa (reakcje na porwanie syna Charlesa Lindbergha; gwałty z Zielonej Górze) Panika ucieczkowa (Wojna światów 1938/1948; fałszywa wojna w Gruzji) Symboliczne lęki zbiorowe (polowania na czarownice, satanizm) Myślenie życzeniowe (Cud w Fatimie; objawienia ; wiara w koniec transformacji)

Złudzenia zbiorowe Główne źródło złudzeń zbiorowych : dysfunkcjonalny porządek społeczny Racjonalność złudzeń zbiorowych: konwertowanie lęku w strach (np. lęk przed komunizmem, przed obcymi, skażeniem środowiska) Bezpośrednie źródło złudzeń zbiorowych: nadinterpretacja Mechanizm nadinterpretacji: bestia z Jeziorzan, bestia z Opola Dwa główne czynniki sprzyjające nadinterpretacji: Działania mediów (rzeczywiste, ważne, rama) Działania władzy (istotność/ stan wyjątkowy/ niezbędność państwa)

Złudzenia zbiorowe Złudzenia zbiorowe nie są przypadkowe Główne modele wyjaśniania powodów pojawiania się złudzeń zbiorowych (E.Goode; N. Ben-Yehuda): Oddolne źródło złudzeń zbiorowych Złudzenia zbiorowe jako dzieło elit (1) Złudzenia zbiorowe jako dzieło grup interesu

Masowa histeria Podobne źródło, jak w przypadku złudzeń zbiorowych (błędna definicja sytuacji), ale reakcje mają charakter patologiczny. Przykłady: Dance-mania, choreomania, (XII-XVII wiek) Mad Gasser (1933, 1944, USA) Koro (Tajlandia, 1976) Skażona Coca-cola (1999, Francja i Belgia)

Masowa histeria Główne wyjaśniania: Indywidualne: opętanie przez demony; symulowanie; reakcja na ekstremalny stres Społeczne: źródłem histerii jest kontekst, w którym funkcjonuje jednostka- instytucje totalne. Choroba strategiczna- racjonalność zbiorowych histerii

Złudzenia zbiorowe oraz zbiorowa histeria (podsumowanie) Istotny mechanizm artykułowania lęków i niepokoju, ale jednocześnie: źródło przemocy (Akwitania XVI w., Kielce 1946) podwyższanie wartości mojej grupy chronienie systemu, elit, grup interesu przed zmianą obwinianie ofiary Aracjonalność (W.Jilek) Normalność złudzeń zbiorowych: konstruktywizm społeczny oraz perspektywa wielokulturowa.

Panika moralna Stanley Cohen (1972) Inspiracja: wydarzenia w Clacton , wiosna 1964 Definicja: wyolbrzymiona reakcja społeczna na jakieś marginalne zjawisko, bądź zdarzenie, które zostaje potraktowane jako zagrożenie dla porządku społecznego, podstawowych wartości, stylu życia praktykowanego przez wspólnotę Przykłady: dopalacze; przemoc wśród młodzieży; strach przed homoseksualizmem; lęk przed satanizmem; Romowie w centrach handlowych i restauracjach.

Panika moralna Cechy charakterystyczne: Przedmiotem niepokoju są rzeczywiste zachowania dewiacyjne, ale których znaczenie się wyolbrzymia Przedmiotem niepokoju są zachowania grup mniejszościowych („folk devils”) Przedmiotem niepokoju są zjawiska nowe (telewizja, sieć, narkotyki, muzyka, sztuka itd..)

Panika moralna Pięć podstawowych aspektów paniki moralnej (E.Goode; N. Ben-Yehuda): Zainteresowanie (nadreprezentowanie) Wrogość (stereotypy, polaryzacje, negatywne obrazy medialne, mowa nienawiści) Konsensus (wytwarzanie wrażenia zgody) Przesadność (wskaźniki: wyolbrzymianie skali; fabrykowanie danych; plotki; niewspółmierność zainteresowania wobec znaczenia; zmiana w czasie) Ulotność Główni aktorzy: folk devils; społeczeństwo ; media

Panika moralna Podstawowe funkcje: System wczesnego ostrzegania Oskarżanie, by nie być oskarżonym (alkoholizm- narkomania) Zdefiniowanie inności jako zła społecznego Przepracowywanie społecznych lęków Produkcja tematów zastępczych