Jarosław Kuchta Jakość Systemów Informatycznych

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Pozwól pomóc swojej firmie! Informacje o systemie.
Advertisements

Kamil Markuszewski Mateusz Mikłuszka
Jarosław Kuchta Jakość Oprogramowania
Jakość w procesie wytwarzania oprogramowania
Projektowanie w cyklu życia oprogramowania
Zarządzanie projektem informatycznym ZPR
Zarządzanie projektem informatycznym
Systemy dla przedsiębiorstw
Zarządzanie projektami – controlling data: Katedra Nauk Społecznych wykładowca: dr Małgorzata Madej.
zarządzanie produkcją
PLANOWANIE w QMS zgodnym z ISO 9001 Jacek Węglarczyk.
Definicja rachunkowości zarządczej
ISO 9001:2000 z perspektywy CMMI a poznańska rzeczywistość
Copyright © Jerzy R. Nawrocki Wprowadzenie Analiza systemów informatycznych Wykład.
Tomasz Pieciukiewicz Rafał Hryniów
Jakość sieci geodezyjnych. Pomiary wykonane z największą starannością, nie dostarczają nam prawdziwej wartości mierzonej wielkości, lecz są zwykle obarczone.
Niepewności przypadkowe
Pomiary w inżynierii oprogramowania
Pomiary w inżynierii oprogramowania
6. MRPII / ERP przeznaczenie i korzyści.
Bardzo ważnym elementem metodologii projektowania systemów informatycznych jest PMBoK PMBoK (ang. Project Management Body of Knowledge) jest zbiorem standardów.
Analiza, projekt i częściowa implementacja systemu obsługi kina
Wykład 2 Cykl życia systemu informacyjnego
Jak mierzyć efekty naszych działań, czyli ewaluacja w projekcie społecznym Agnieszka Iwaniak Warszawa, 10 czerwca 2009 r.
Zarządzanie projektami
Kompleksowe zarządzanie jakością informacji (TIQM)
Skuteczny i efektywny samorząd terytorialny Warszawa, 8 października 2010 r. Procedura Poświadczania Jakości Zastosowania CAF Po co to nam? Jak to będzie.
Produkujesz, sprzedajesz, zarządzasz? Zyskaj przewagę! Uniwersytet Ekonomiczny Wrocław, 10 czerwca 2008 Kontrola i analiza procesów biznesowych Mateusz.
Microsoft Solution Framework
Zarządzanie jakością projektu
SYSTEM DYNAMICZNEJ ANALIZY JAKOŚCI SCENARIUSZY BIZNESOWYCH Łukasz Budnik.
Model referencyjny łańcucha dostaw
Szanse i zagrożenia rozwoju energetyki odnawialnej w Polsce
STEROWANIE JAKOŚCIĄ W LABORATORIUM
EWALUACJA WEWNĘTRZNA PROFIL SZKOŁY
Dr Karolina Muszyńska Na podst.:
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Opracowanie ćwiczeń dotyczących zapewniania niezawodności baz danych na przykładzie Oracle Opiekun : dr inż. Agnieszka Landowska Dyplomant : Tomasz Krzyżanowski.
BADANIE WYDOLNOŚCI NA PODSTAWIE POMIARU TĘTNA
Co chcieliśmy osiągnąć?
Pomiary procesów programistycznych Copyright, 2002 © Jerzy R. Nawrocki Zarządzanie jakością.
Metodyki wytwarzania i utrzymywania aplikacji
„Żadna firma nie posiada ani czasu, ani środków niezbędnych do uczenia się wyłącznie na własnych błędach” James Harrington.
Ocenianie holistyczne
Informatyczne Systemy Zarządzania dr inż. Andrzej Macioł
PROCESY W SYSTEMACH SYSTEMY I PROCESY.
Nazwa procedury Analiza prac uczniów.
Podstawy zarządzania projektami Karta projektu
KOSZTY JAKOŚCI Zofia Zymonik
Copyright © Jerzy R. Nawrocki Team Software Process Inżynieria oprogramowania II Wykład.
Eksploatacja zasobów informatycznych przedsiębiorstwa.
Karolina Muszyńska. Spis zagadnień Wprowadzenie Znaczenie zarządzania komunikacją dla powodzenia projektu Praktyki zarządzania komunikacją w zespołach.
Zarządzanie innowacją. Adaptacja i zastosowanie sprawdzonych rozwiązań hiszpańskich na gruncie polskim. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Wyniki ankiety ewaluacyjnej Kierunek: GEOGRAFIA II st. Studia stacjonarne 2014.
Wyniki ankiety ewaluacyjnej Kierunek: GOSPODARKA PRZESTZRENNA II st. Studia stacjonarne 2014.
Monitoring efektów realizacji Projektu PL0100 „Wzrost efektywności działalności Inspekcji Ochrony Środowiska, na podstawie doświadczeń norweskich” Ołtarzew:
Zarządzanie wdrożeniem oprogramowania w organizacji w oparciu o metodykę ITIL Michał Majewski s4440 Praca magisterska napisana pod kierunkiem dr inż. Tomasza.
Organizacja zespołu projektowego
WYKŁAD dr Krystyna Kmiotek
Innowacyjne metody zarządzania jakością oprogramowania, Zarządzanie ryzykiem w metodyce PRINCE2 Jerzy Nawrocki
Kluczowe aspekty realizacji projektów PPP Listopad 2011.
Innowacyjne metody zarządzania jakością oprogramowania Przeglądy oprogramowania i standard IEEE 1028 Bartosz Michalik
ANALIZA WARTOŚCI PRZEDSIĘWZIĘĆ PROJEKTOWYCH ZE SZCZEGÓLNYM UWZGLĘDNIENIEM KRYTERIUM ICH EFEKTYWNOŚCI Bartłomiej Czekaj Numer albumu: 1892 Promotor: Prof.
POMIAR PROCESÓW – GWARANCJA SZYBKIEGO PODNIESIENIA EFEKTYWNOŚCI
Kontrolowanie Mateusz Turczyn.
Plan projektu biznesowego
CIS Polska - mgr inż. Mirosław Pułyk
Co chcieliśmy osiągnąć?
[Nazwa projektu] Analiza zamknięcia
Zapis prezentacji:

Jarosław Kuchta Jakość Systemów Informatycznych Goal Question Metrics Jarosław Kuchta Jakość Systemów Informatycznych

Goal/Question/Metrics Goals (Cele) Questions (Pytania) Metrics (Metryki) Jakość Systemów Informatycznych GQM

Trzy podstawowe kroki Zdefiniowanie głównych celów opracowania projektu. Opracowanie pytań, na które trzeba odpowiedzieć, aby osiągnąć zdefiniowane cele. Wykonanie pomiarów, które dostarczą informacji odpowiednich do uzyskania odpowiedzi na te pytania. Jakość Systemów Informatycznych GQM

Fazy GQM Planowanie Definicja Interpretacja Plan Cele Wnioski Pytania Spostrzeżenia Metryki Wyniki Zbieranie danych Pomiary Jakość Systemów Informatycznych GQM

Planowanie (2) Sformowanie zespołu GQM Wybór obszaru doskonalenia Sformowanie zespołu projektowego Opracowanie planu projektu Jakość Systemów Informatycznych GQM

Wybór obszaru doskonalenia Kryteria – cele biznesowe: obniżenie kosztów skrócenie czasu opracowania, zmniejszenie ryzyka projektu podniesienie jakości produktu Rozważenie szczegółów: ewentualne problemy zależności zewnętrzne ludzie procesy produkty dotychczasowa wiedza Jakość Systemów Informatycznych GQM

Faza definicji Definicja celów pomiarowych Modelowanie procesu softwerowego Wywiady GQM Stawianie pytań i hipotez Opracowanie metryk Planowanie GQM Planowanie pomiarów Planowanie analizy Przegląd Jakość Systemów Informatycznych GQM

Definicja celów pomiarowych Co? mierzony obiekt Dlaczego? rozumienie, kontrolowanie, udoskonalenie obiektu W jakim aspekcie? aspekt jakości obiektu, na którym koncentrują się pomiary Kto? ludzie wykonujący pomiary W jakim kontekście? środowisko wykonywania pomiarów Jakość Systemów Informatycznych GQM

Pytania i hipotezy Pytania precyzują cel na poziomie operacyjnym. Hipotezy są spodziewanymi odpowiedziami, które będą badane podczas pomiarów. Jakość Systemów Informatycznych GQM

Metryki Opracowanie metryk z dwóch punktów widzenia: Cel: z punktu widzenia zespołu projektowego z punktu widzenia opartego ma modelach procesu wytwarzania oprogramowania Cel: zapewnienie kompletności i spójności metryk z predefiniowanymi modelami procesu wytwarzania oprogramowania Jakość Systemów Informatycznych GQM

Faza zbierania danych Okres próbnych pomiarów Zastosowanie systemu wspomagania pomiarów Zbieranie danych pomiarowych Przechowywanie danych pomiarowych Analiza i prezentacje Jakość Systemów Informatycznych GQM

Faza interpretacji Przygotowanie sesji sprzężenia zwrotnego Opracowanie wyników Analiza kosztów i korzyści Jakość Systemów Informatycznych GQM

Analiza kosztów i korzyści Koszty Korzyści Czas potrzebny na opracowanie programu pomiarowego Zwiększenie sprzedaży Czas poświęcony na spotkania zespołu projektowego Uniknięcie zmniejszenia sprzedaży Czas poświęcony na zebranie danych Czas zaoszczędzony przez lepsze zrozumienie procesu wytwarzania Koszt dodatkowego sprzętu i oprogramowania Koszt zaoszczędzony przez lepsze wykorzystanie zasobów Czas poświęcony na przetworzenie danych Uniknięcie zwiększenia kosztów przez lepsze wykorzystanie zasobów Jakość Systemów Informatycznych GQM

Przykład – analiza wydajności inspekcji oprogramowania (1) Cel Pytania Metryki Zwiększenie wiarygodności planowania Ile kosztuje proces inspekcji? Średni wysiłek na KLOC Procent reinspekcji Ile czasu zajmuje proces inspekcji? Liczba przejrzanych KLOC Jakość Systemów Informatycznych GQM

Przykład – analiza wydajności inspekcji oprogramowania (2) Cel Pytania Metryki Zwiększenie wiarygodności monitorowania i kontroli Jaka jest jakość badanego oprogramowania? Średnia liczba wykrytych błędów na KLOC Średnia szybkość inspekcji Średnia szybkość przygotowania W jakim stopniu personel wypełnia procedury? Średnia liczba przejrzanych linii Jaki jest status procesu inspekcji? Całkowita liczba przejrzanych KLOC Jakość Systemów Informatycznych GQM

Przykład – analiza wydajności inspekcji oprogramowania (3) Cel Pytania Metryki Udoskonalenie procesu inspekcji Jaka jest wydajność procesu inspekcji? Wydajność usuwania defektów Średnia liczba wykrytych błędów na KLOC Średnia szybkość inspekcji Średnia szybkość przygotowania Średnia liczba przejrzanych linii Jaka jest produktywność procesu inspekcji? Średni wysiłek na wykryty błąd Jakość Systemów Informatycznych GQM

Wyniki Metryka Pierwszy projekt Drugi projekt 27 55 9.3 22.5 343 409 Liczba inspekcji 27 55 Całkowita liczba przejrzanych KLOC 9.3 22.5 Średnia liczba przejrzanych LOC 343 409 Średnia szybkość przygotowania 194 LOC/godz. 121.9 LOC/godz. Średnia szybkość inspekcji 172 LOC/godz. 154.8 LOC/godz. Całkowita liczba wykrytych błędów na KLOC 106 89.7 Reinspekcje 11% 0.5% Jakość Systemów Informatycznych GQM

Spostrzeżenia W pierwszym projekcie większość inspekcji była przeprowadzana zbyt szybko (ponad 150 LOC /godz.). W drugim projekcie w inspekcjach przeprowadzonych z szybkością poniżej 25 LOC / godz. wykrywano o 46% więcej błędów niż w tych przeprowadzanych z większą szybkością. Jakość Systemów Informatycznych GQM

Wnioski Więcej błędów można znaleźć w procesie inspekcji, gdy pracuje się wolniej (bardziej uważnie) Znalezienie większej liczby błędów spowalnia proces inspekcji! Jakość Systemów Informatycznych GQM

Literatura Solingen R., Berghout E.: „The Goal/ Question/ Metric Method”, McGraw-Hill Publishing Company, 1999 Fenton N.E., Pfleeger S.L. : „Software Metrics”, International Thomson publishing Company, 1997 ftp://ftp.cs.umd.edu/pub/sel/papers/gqm.pdf http://irb.cs.uni-magdeburg.de/sw-eng/us/java/GQM/ Jakość Systemów Informatycznych GQM