Patrycja Zasuń kl. 6c Rok szkolny 2008/2009

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Opracowała: Iwona Bieniek
Advertisements

Wartość bezwzględna liczby rzeczywistej opracowała: monika kulczak, kl
Pochodna Pochodna  funkcji y = f(x)  określona jest jako granica stosunku przyrostu wartości funkcji y do odpowiadającego mu przyrostu zmiennej niezależnej.
Opracowała: mgr Magdalena Dukowska
Algorytmy – różne przykłady
DZIAŁANIA NA LICZBACH NATURALNYCH
MATEMATYKA Liczby całkowite.
WEKTORY Każdy wektor ma trzy zasadnicze cechy: wartość (moduł), kierunek i zwrot. Wartością wektora nazywamy długość odcinka AB przedstawiającego ten wektor.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu Wszelkie treści i zasoby edukacyjne publikowane na łamach Portalu
Instrukcje warunkowe Zajęcia 5.
Liczby wokół nas A. Cedzidło.
Pisemne mnożenie liczb naturalnych
Pisemne dodawanie i odejmowanie liczb naturalnych
Pisemne dzielenie liczb naturalnych
Reguły Bradis-Kryłowa
BIOSTATYSTYKA I METODY DOKUMENTACJI
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Liczby całkowite.
LICZBY RZECZYWISTE PODZBIORY ZBIORU LICZB RZECZYWISTYCH
Wzory ułatwiające obliczenia
Wioleta Nowak Gimnazjum nr 20 w Poznaniu
Stworzyli: Edyta Celmer I Marta Kałuża.
PIERWIASTKI.
Ułamki zwykłe.
Egzamin gimnazjalny 2013 Matematyka
„Są plusy dodatnie i plusy ujemne.”
wyrażenia algebraiczne
Aleksandra Duchnowicz kl. 6.d
Potęgi.
Technika Mikroprocesorowa 1
Ciąg liczbowy Ciąg arytmetyczny Ciąg geometryczny
Ułamki dziesiętne – powtórzenie
Wyrażenia algebraiczne
Cechy podzielności liczb - utrwalenie wiadomości
Potęgowanie liczb całkowitych Dalej opracowała: Edyta Kaczmarek
Ułamki zwykłe – zadania kl. V
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ w BACZYNIE ID grupy:
Podstawy analizy matematycznej I
w ramach projektu Szkoła z Klasą 2.0
DZIAŁANIA NA UŁAMKACH DZIESIĘTNYCH
Ułamki dziesiętne Dawid Kubaczka kl. 5 „c” uczący: Ewa Szering.
Liczby całkowite dodatnie BCN
Rozszerzamy ułamki Dopisano zero.
„Wszystko powinno być wykonane tak prosto jak to możliwe, ale nie prościej.” Albert Einstein.
„Równania są dla mnie ważniejsze, gdyż polityka jest czymś istotnym tylko dzisiaj, a równania są wieczne.” Albert Einstein.
Stało- i zmiennopozycyjna reprezentacja liczb binarnych
Zaokrąglanie liczb Dlaczego posługujemy się zaokrągleniami liczb?
Matematyka i system dwójkowy
POTĘGI I PIERWIASTKI.
Liczby naturalne Ułamki zwykłe Ułamki dziesiętne Liczby całkowite Liczby ujemne Procenty Wyrażenia algebraiczne Równania i nierówności Układ współrzędnych.
Liczby Naturalne.
Liczby Całkowite.
Cechy podzielności liczb - utrwalenie wiadomości
UŁAMKI ZWYKŁE.
Temat: Liczby całkowite
Działania w systemie binarnym
Ułamki o mianownikach 10, 100, 1000,…, to ułamki dziesiętne?
Działania w zbiorze liczb całkowitych
#matematyka #liczby #nauka
Liczby 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, …(i tak dalej) nazywamy liczbami naturalnymi. Tak jak z liter tworzy się słowa, tak z cyfr tworzymy liczby. Dowolną.
Wyrażenia algebraiczne
POTĘGOWANIE.
Liczby naturalne i całkowite Spis treści Definicje Działania na liczbach Wielokrotności liczb naturalnych Cechy podzielności Przykłady potęg,potęgi o.
Liczbami naturalnymi nazywamy liczby 0,1,2,3,..., 127,... Liczby naturalne poznaliśmy już wcześniej; służą one do liczenia przedmiotów. Zbiór liczb.
POTĘGI I PIERWIASTKI .
Jednomany.
Działania na pierwiastkach
Zapis prezentacji:

Patrycja Zasuń kl. 6c Rok szkolny 2008/2009 Arytmetyka Patrycja Zasuń kl. 6c Rok szkolny 2008/2009

Liczby całkowite Zaokrąglanie liczb

Zaokrąglanie liczb Przybliżenia są bardzo ważne w życiu każdego z nas. Kiedy stosujemy zaokrąglanie liczb całkowitych? Gdy wybieramy się na wycieczkę. Wtedy zaokrąglamy liczbę, żeby można było w przybliżeniu wiedzieć, o której będziemy na miejscu. Wtedy mówimy, że oszacowaliśmy obliczenia.

Średnia w przybliżeniu Zaokrąglanie liczb Przedmiot Średnia ocen Średnia w przybliżeniu Religia 4.715 4.72 Przybliżenie z nadmiarem J. Polski 3.285 3.29 Przyroda 4.567 4.57 Matematyka 4.025 4.03 Historia 5.052 5.05 Przybliżenie z niedomiarem W-f 5.092 5.09 Informatyka 5.781 5.78

Zaokrąglanie liczb - przykładowe zadania Zadanie 1 Dane liczby podaj z dokładnością do rzędu: a) Dziesiątek: 289, 447, 501, 6666, 5643 b) Setek: 482, 5764, 4365, 5654, 111 c) Tysięcy: 4487, 7893, 9086, 1234, 5463 Zadanie 2 Ile godzin uczniowie klasy IVc będą jechali do Gdańska przez Toruń wiedząc, że z Warszawy do Torunia jedzie się 2 godz. 45 min, a z Torunia do Gdańska 1godz. 55 min. Wynik podaj z dokładnością do jednego miejsca po przecinku.

Liczby dodatnie i ujemne na osi liczbowej Liczby całkowite Liczby dodatnie i ujemne na osi liczbowej

Liczby dodatnie i ujemne na osi liczbowej Liczbą przeciwną do liczby dodatniej jest liczba ujemna. Liczbą przeciwną do liczby ujemnej jest liczba dodatnia. Liczbą przeciwną do liczby a jest liczba (-a). Liczbą przeciwną do zera jest zero. -8 -4 -2 -1 1 2 4 8 Liczby dodatnie Liczby ujemne

Liczby dodatnie i ujemne na osi liczbowej -Przykładowe zadania Zadanie 1 Zaznacz na osi liczbowej punkty o współrzędnych: -(-2), -(+5), -(-10), -(+25) Zadanie 2 Napisz trzy liczby całkowite dodatnie i trzy liczby całkowite ujemne. Zadanie 3 Do każdej z podanej liczby dopisz liczbę przeciwną: a) 147, 189, -989, -481, -395 b) -567, 278, -984, 876, 1009 Zadanie 4 Spośród danych liczb wypisz liczby całkowite: -879, 567, 7654, -4387, -1000

Wartość bezwzględna liczby całkowitej

Wartość bezwzględna liczby całkowitej -1 1 Punkt W leży na liczbie przeciwnej do liczby, na której leży punkt K. Punkty K i W znajdują się w takiej samej odległości od zera. Tę odległość liczby od zera na osi liczbowej nazywamy wartością bezwzględną. Wartością bezwzględną liczby 1 i liczby -1 jest 1. Wartość bezwzględną liczby 1 zapisujemy |1|, wartość bezwzględną liczby -1 zapisujemy |-1|. |1| = 1, |-1| = 1 Wartością bezwzględną liczby nieujemnej jest ta sama liczba Wartością bezwzględną liczby ujemnej jest przeciwna do niej liczba dodatnia Liczby przeciwne mają równe wartości bezwzględne

Wartość bezwzględna liczby całkowitej -Przykładowe zadania Zadanie 1 Wypisz wszystkie liczby całkowite takie, których wartość bezwzględna jest mniejsza od 10. Zadanie 2 Podaj wartości bezwzględne liczb: a) -100, -656, -986, 47, -321 b) -32, -90, 87, 45, 78 Zadanie 3 Jaką liczbę można napisać zamiast litery, jeżeli |a| = 8 |p| = |-14| |c| = 9 |z| = |150| Zadanie 4 Jakie liczby mają wartość bezwzględną równą: a) 5 c) 100 c) 10 d) 200

Porównywanie liczb całkowitych Liczby całkowite Porównywanie liczb całkowitych

Porównywanie liczb całkowitych -8 -5 -2 Punkty o współrzędnych 0, -2. -5, -8 leżą na lewo od zera. Punkt o współrzędnej -8 leży dalej od zera niż punkty -5, -2, 0, a więc: 0 > -2 > -5 > -8 Wartości bezwzględne: |-8| = 8 |-5| = 5 |-2| = 2 |0| = 0 8 > 5 > 2 > 0 Z dwóch liczb ujemnych mniejsza jest ta liczba, której wartość bezwzględna jest większa. Liczba zero jest większa od każdej liczby ujemnej.

Porównywanie liczb całkowitych -Przykładowe zadania Zadanie 2 W miejsce kropek wstaw odpowiedni Znak: >, < lub = a) -3 … 0 c) 6 … -6 b) -5 … 1 d) -1 … -2 Zadanie 1 Uporządkuj rosnąco liczby: 2, -4, 0, 10, -15

Dodawanie liczb całkowitych Liczby całkowite Dodawanie liczb całkowitych

Dodawanie liczb całkowitych - ∙ - = + - ∙ + = - + ∙ + = - + ∙ - = - Suma liczb ujemnych jest liczbą ujemną. Suma liczb przeciwnych jest liczba zero. Aby dodać dwie liczby o tych samych znakach, dodajemy ich wartości bezwzględne i przed wynikiem piszemy taki znak, jaki mają te liczby. Aby dodać dwie liczby o różnych znakach, mających różną wartość bezwzględną, odejmujemy od większej wartości bezwzględnej mniejszą i przed wynikiem piszemy taki znak, jaki ma liczba o większej wartości bezwzględnej. Dodawanie liczb całkowitych jest przemienne i łączne.

Dodawanie liczb całkowitych –Przykładowe zadania Zadanie 1 Wykonaj dodawania: a) 10 + (-6) b) 75 + (-1) 15 + (-6) 12 + (-10) 2 + (-14) 5 + (-14) Zadanie 2 Pan Adam miał na koncie w banku 450 zł. Zapłacił za kanapę 550 zł kartą płatniczą. Jaki będzie debet (brak) na koncie?

Odejmowanie liczb całkowitych Liczby całkowite Odejmowanie liczb całkowitych

Odejmowanie liczb całkowitych Aby odjąć liczbę, można ją dodać z przeciwnym znakiem. 3 - (-4) = + (+4) =3 + 4 = 7 Jeżeli przed nawiasem jest znak minus, to opuszczając nawiasy, znak każdej liczby w nawiasach zmieniamy na przeciwny. 150 – (12 + 120) = 150 – 132 = 18

Odejmowanie liczb całkowitych -Przykładowe zadania Zadanie 1 Oblicz różnicę liczb: a) 4 – (+7) c) 17 – (-13) b) -15 – (+7) d) [16 – (-20)] – (-4) Zadanie 2 Do liczby (-6) dodaj różnicę liczb (-5) i 10 Zadanie 4 Piotr był na piątym piętrze i zjechał do magazynów na kondygnację oznaczoną (-2), a następnie pojechał 3 piętra do góry i wysiadł. Jaka jest różnica poziomów między piątym piętrem a magazynami? b) Na którym piętrze wysiadł Piotr? Zadanie 3 Do liczby 16 dodaj różnicę liczby 13 i (-8)

Mnożenie liczb całkowitych Liczby całkowite Mnożenie liczb całkowitych

Mnożenie liczb całkowitych Iloczyn dwóch liczb o różnych znakach jest liczbą ujemną. 3 ∙ (-2) = (-3) ∙ 2 = +6 Iloczyn dwóch liczb o takich samych znakach jest liczbą dodatnią. (-3) ∙ (-5) = 15 Iloczyn liczb jest przemienny i łączny. (-3) ∙[(-5) ∙ 2] = (-3) ∙ (-10) = 30 Iloczyn dowolnej liczby i liczby 1 równa się tej liczbie. 1 ∙ (-4) = -4 Iloczyn dowolnej liczby i liczby (-1) równa się liczbie do niej przeciwnej. (-1) ∙ 0 = 0 Kwadrat dowolnej liczby jest liczbą nieujemną. 02 = 0 ∙ 0 = 0 Trzecia potęga każdej liczby ujemnej jest liczbą ujemną. (-1)3 = (-1) ∙ (-1) ∙ (-1) = 1 ∙ (-1) = -1

Mnożenie liczb całkowitych - Przykładowe zadania Zadanie 1 Oblicz drugą potęgę liczb: -1, -10, 12, -100, 50, 13 Zadanie 2 A3 = 125 Ile wynosi A? Zadanie 3 Oblicz trzecią potęgę każdej liczby: -2, 2, -5, 5, -10, 10

Dzielenie liczb całkowitych Liczby całkowite Dzielenie liczb całkowitych

Dzielenie liczb całkowitych Iloraz liczb o różnych znakach jest liczbą ujemną. Iloraz liczb o jednakowych znakach jest liczbą dodatnią. 4 ∙ _ = -32 -32 : 4 = -8, bo 4 ∙ (-8) = -32

Dzielenie liczb całkowitych -Przykładowe zadania Zadanie 1 Oblicz: (-14) : 2 (-14) : (-2) 14 : (-2) (-28) : (-4) 28 : (-4) (-28) : (-1) (-28) : 4 (-14) : (-1) Zadanie 2 Oblicz: a) Różnicę liczby (-21) i ilorazu liczb (39) i (-3) b) Iloraz liczby (-4) i sumy liczb 4 i (-6)

KONIEC