„ZNAJDŹ WŁAŚCIWE ROZWIĄZANIE”

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Szkolenie dla koordynatorów Programu Edukacji Antytytoniowej - „Nie pal przy mnie, proszę” oraz Programu Profilaktyki Palenia Tytoniu - „Znajdź właściwe.
Advertisements

Młodszy asystent Sekcji Promocji Zdrowia
Sekcja Promocji Zdrowia i Oświaty Zdrowotnej
Sekcja Promocji Zdrowia i Oświaty Zdrowotnej
Palenie czy zdrowie? Wybór należy do Ciebie!.
CO WARTO WIEDZIEĆ O PALENIU PAPIEROSÓW
PALENIE - ZŁY NAWYK SZKODZĄCY ZDROWIU
Sekcja Oświaty Zdrowotnej
ZAŁOŻENIA REALIZACJI IV EDYCJI PROGRAMU EDUKACYJNEGO
Jaki jest wpływ palenia papierosów na zdrowie człowieka ?
PROGRAM PROFILAKTYKI PALENIA TYTONIU DLA UCZNIÓW STARSZYCH KLAS SZKÓŁ PODSTAWOWYCH I GIMNAZJÓW ZNAJDŹ WŁAŚCIWE ROZWIĄZANIE.
ZNAJDŹ WŁAŚCIWE ROZWIĄZANIE
Strona Główna Witam w prezentacji poświęconej papierosom.
Witamy w prezentacji w całości poświęconej papierosom
PALENIE TYTONIU I TY nikotyna.
Wpływ palenia papierosów na zdrowie człowieka
ZNAJDŹ WŁAŚCIWE ROZWIĄZANIE PROGRAM PROFILAKTYKI PALENIA TYTONIU DLA UCZNIÓW STARSZYCH KLAS SZKOŁY PODSTAWOWEJ I GIMNAZJUM Barbara Osiecka Kwidzyn, dnia.
„NIE PAL PRZY MNIE, PROSZĘ”
Masz wybór - możesz palić,
Nikotynizm.
Światowy Dzień Rzucania Palenia
Światowy Dzień Rzucania Palenia Tytoniu
Szkodliwość palenia papierosów
„Czyste Powietrze Wokół Nas”
Szkody zdrowotne i społeczne związane z paleniem tytoniu
Ściągawka dla rodziców, czyli co należy wiedzieć i co należy zrobić, aby chronić dziecko przed paleniem papierosów.
Szkodliwe substancje zawarte w dymie papierosowym: Nikotyna – substancja uzależniająca, negatywnie wpływająca na serce, układ krwionośny, pokarmowy i.
- PALISZ? - NIE, DZIĘKUJĘ!.
Tytoń Zabójcza roślina.
Jakie są skutki palenia papierosów?
Palenie papierosów.
Podsumowanie realizacji programu edukacji antytytoniowej „Nie pal przy mnie proszę” w powiecie jarosławskim w roku szkolnym 2010/2011.
Jak palenie papierosów wpływa na zdrowie człowieka?
PROBLEM PALENIA TYTONIU W POLSCE
Podsumowanie realizacji programu profilaktyki palenia tytoniu
Jakie są skutki palenia papierosów?
„NIE PAL PRZY MNIE, PROSZĘ”
Realizacja programu „Znajdź właściwe rozwiązanie” w roku szkolnym 2012/2013 na terenie powiatu krapkowickiego mgr Joanna Pawlak Sekcja Promocji Zdrowia.
Nie pal Przygotował Jakub Leńczowski Każdego dnia na świecie umiera  11 tysięcy osób na choroby wywołane paleniem tytoniu czyli.
Jakie są skutki palenia tytoniu ?
Palenie Palenie Palenie Palenie papierosów papierosów papierosów
Skutki palenia tytoniu
Nie pal przy mnie, proszę
„Szkodliwość palenia tytoniu.”
ZAPALMY I ZAPLANUJMY SOBIE ŚMIERĆ,
Nie pal papierosów!.
O paleniu tytoniu raz jeszcze…
Skutki Palenia Tytoniu.
„ZNAJDŹ WŁAŚCIWE ROZWIĄZANIE”
PROGRAM OGRANICZANIA ZDROWOTNYCH NASTĘPSTW PALENIA TYTONIU W POLSCE
NIKOTYNA NASZ WRÓG.
W papierosach znajduje się ponad 4000 związków chemicznych, z których aż 40 to substancje rakotwórcze. W składzie papierosów są między innymi:  nikotyna.
Trzymaj Formę!-II edycja Zofia LIPKA – koordynator programu “Trzymaj Formę!”
WPŁYW NIKOTYY NA ZDROWIE CZŁOWIEKA KLASA VI A OKONIE.
„Mamo, tato przez niepalenie spełnisz moje marzenie”
PAPIEROS-WRÓG LUDZKO Ś CI Przygotowała: Natalia Cygan Kl.6c.
Programy profilaktyczne realizowane w Zespole Szkół w Sarzynie w roku szkolnym 2016/2017 w ramach współpracy z Państwowym Powiatowym Inspektoratem Sanitarnym.
Skutki palenia papierosów
Program antytytoniowej edukacji zdrowotnej
Skutki palenia tytoniu
Nie palenie papierosów
Papierosy nie tylko nikotyna
Palenie to psychiczne więzienie
ZESPÓŁ DS. PRZECIWDZIAŁANIA PALENIU PAPIEROSÓW
Przyczyny palenia papierosów:
„PAPIEROSOM POWIEDZ NIE ” OPRACOWAŁA: Małgorzata Cybichowska.
Skutki palenia nikotyny
Dlaczego palenie jest szkodliwe?
SKUTKI PALENIA PAPIEROSÓW …
Zapis prezentacji:

„ZNAJDŹ WŁAŚCIWE ROZWIĄZANIE” RAMOWE ZAŁOŻENIA PROGRAMU PROFILAKTYKI PALENIA TYTONIU DLA UCZNIÓW STARSZYCH KLAS SZKÓŁ PODSTAWOWYCH I GIMNAZJÓW NA LATA 2010-2013 II EDYCJA Ewa Łapsa Oświata Zdrowotna i Promocja Zdrowia Powiatowa Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna w Nowym Targu

Epidemiologia 9 milionów Polaków pali regularnie po 15-20 papierosów Ponad 4 mln nastolatków w wieku 12-17 lat jest palaczami 3400 nastolatków zaczyna palić codziennie W Polsce rocznie ok. 180 tys. dzieci próbuje palenia tytoniu

PRZEBIEG PROCESU UZALEŻNIENIA OD NIKOTYNY Faza  Przygotowania Faza  Próbowania   Faza  Eksperymentowania Faza  Regularnego palenia

FAZA  PRZYGOTOWANIA  Kształtują się  postawy i przekonania o  pożytkach płynących  z palenia papierosów;  Dziecko przebywając wśród dorosłych „oswaja się” z papierosem;  Palenie – czynność użyteczna, ”krok w dorosłość”, pomoc w sytuacjach stresowych, przynależność do grupy.

FAZA PRÓBOWANIA Zaczyna się, gdy dziecko sięga po pierwszego  papierosa; Zazwyczaj dzieje  się to pod presją rówieśników Konsekwencje pierwszych  prób palenia zależą m.in. od doznań  fizjologicznych po wypaleniu  pierwszych 2-3  papierosów oraz  psychospołecznych czynników usposabiających  do palenia;

Rozpoczynanie palenia: Odsetek  młodzieży w Polsce  rozpoczynającej palenie  w wieku: 11 i mniej lat wynosi 13,8% 12 lat wynosi 9,2% 13 lat wynosi 9,6% 14 lat wynosi 11,3% 15 lat wynosi 9,7%     J.   Mazur, Zdrowie subiektywne, styl życia i środowisko psychospołeczne młodzieży szkolnej   w Polsce, IMiD, HBSC, 2006

FAZA EKSPERYMENTOWANIA Początkowo nieregularne  powtarzanie  palenia; Dziecko sięga po kolejnego papierosa w czasie spotkań koleżeńskich, pod wpływem otoczenia; Czynnikiem sprzyjającym jest łatwy dostęp do papierosów; Ta faza nie musi przejść w następną; Od pierwszych prób sięgnięcia po papierosa do regularnego palenia mogą upłynąć 2-3 lata.

FAZA REGULARNEGO PALENIA Wypalanie papierosów  w stałych odstępach,  początkowo  raz w tygodniu, a następnie z rosnącą częstotliwością;   Czynniki sprzyjające  regularnemu paleniu przez  dzieci:      - łatwy dostęp do papierosów,      - społeczna obojętność,      - przyzwolenie rodziców (w tym ich palenie),      - brak konsekwentnej polityki przeciwtytoniowej w szkole i lokalnej społeczności.

FAZA UZALEŻNIENIA Pełne uzależnienie jest głębokim zaburzeniem zakorzenionym  w głównych  sferach osobowości człowieka, gdzie  powstaje przymus i niemożność  powstrzymania się od  przyjmowania  nikotyny.

FAZA UZALEŻNIENIA Na zjawisko składa się: - tolerancja nikotyny, -głód nikotynowy w razie podejmowania prób rzucenia palenia,  - wysokie prawdopodobieństwo powrotu do palenia papierosów. 

PALENIE CODZIENNE Odsetek młodzieży palącej papierosy codziennie zwiększa  się wraz z wiekiem:  11  lat wynosi 0,8%, 13 lat wynosi 3,0%, 15 lat wynosi 12,4%.     J.   Mazur, Zdrowie subiektywne, styl życia i środowisko psychospołeczne młodzieży szkolnej w Polsce, IMiD, HBSC, 2006 

Nastoletni palacze

Palenie szkodzi zdrowiu Skład dymu tytoniowego; Dym tytoniowy składa się z 4000 związków chemicznych, w tym ponad 40 to substancje rakotwórcze:

Palenie szkodzi zdrowiu Skład dymu tytoniowego: Aceton-składnik farb i lakierów Amoniak-rozpuszczalnik Arsen-stosowany w trutce na szczury Butan-składnik benzyny Kadm-pierwiastek rakotwórczy

Palenie szkodzi zdrowiu Skład dymu tytoniowego cd.: Cyjanowodór- gaz używany do ludobójstwa w komorach gazowych Fenole- stosowane w produkcji tworzyw sztucznych Tlenek węgla- (czad) składnik spalin Nikotyna- substancja uzależniająca

Palenie szkodzi zdrowiu Powoduje wiele poważnych chorób: Nowotwory Choroby serca Choroby układu oddechowego

Palenie szkodzi zdrowiu Co grozi palaczowi Udary mózgu Katarakta Rozedma płuc Nowotwór płuc i krtani Choroby serca Nowotwory trzustki Choroba żołądka i dwunastnicy Nowotwory nerek Mniejsza potencja seksualna

Palenie szkodzi zdrowiu Wpływa na wygląd zewnętrzny: Poszarzała cera twarzy i żółte zęby Zaostrzone rysy twarzy Pożółkłe palce i paznokcie

Palenie szkodzi zdrowiu Pogarsza odporność i kondycje fizyczną: Słabsza kondycja fizyczna Słabsze wyniki sportowe Częste zachorowania na zapalenie górnych dróg oddechowych

Palenie szkodzi zdrowiu Pomyśl ……….zanim sięgniesz po papierosa

„Znajdź właściwe rozwiązanie” I. CEL GŁÓWNY PROGRAMU · Zapobieganie paleniu tytoniu wśród uczniów. II. CELE SZCZEGÓŁOWE PROGRAMU Zwiększenie wiedzy w zakresie szkodliwości dymu tytoniowego. Zwiększenie świadomości na temat zagrożeń płynących z czynnego i biernego palenia tytoniu. Kształtowanie umiejętności dbania o zdrowie własne i swoich bliskich Kształtowanie postaw asertywnych związanych z funkcjonowaniem w społeczeństwie, w tym unikanie zachowań ryzykownych dla zdrowia.

„Znajdź właściwe rozwiązanie” III. ADRESACI PROGRAMU Uczniowie starszych klas szkół podstawowych i gimnazjów* *Po przeprowadzeniu edycji pilotażowej i I edycji programu, realizatorzy wskazali, że jest on za trudny dla młodszych dzieci. Z tego względu sugeruje się realizację programu przez młodzież od 14 roku życia (I klasa gimnazjum). Zgodnie z badaniami IMIDz (Wyniki badań HBSC 2010, raport techniczny), jest to najczęstszy wiek inicjacji tytoniowej.

„Znajdź właściwe rozwiązanie” IV. CZAS TRWANIA PROGRAMU Lata 2010 – 2013 I Edycja: IX 2010-VI 2011 II Edycja: IX 2011 – VI 2012 III Edycja: IX 2012-VI 2013

„Znajdź właściwe rozwiązanie” V. REALIZATORZY PROGRAMU · Nauczyciele · Inni przedstawiciele środowiska szkolnego, np. pielęgniarki szkolne, pedagodzy, psychologowie szkolni, terapeuci uzależnień · Przeszkoleni liderzy młodzieżowi

„Znajdź właściwe rozwiązanie” VI. KOORDYNATORZY PROGRAMU · Poziom krajowy – GIS · Poziom wojewódzki – WSSE (16) · Poziom lokalny – PSSE (318) VII. PARTNERZY PROGRAMU · Ministerstwo Edukacji Narodowej · Stowarzyszenie na Rzecz Dzieciństwa Wolnego od Tytoniu · inni na poziomie wojewódzkim i lokalnym

„Znajdź właściwe rozwiązanie” VIII. METODYKA REALIZACJI PROGRAMU · Przedstawienie oferty programowej dyrektorom szkół podstawowych i gimnazjów w kraju: I- Edycja – liczba szkół objętych programem: 16,5% szkół podstawowych i 29,9% gimnazjów II- Edycja- 40% gimnazjów III- Edycja- 60% gimnazjów Zaleca się realizację programu w I klasach gimnazjów. Program mogą realizować dodatkowo chętne szkoły podstawowe

„Znajdź właściwe rozwiązanie” Przeszkolenie i przygotowanie koordynatorów/realizatorów programu: - koordynatorów wojewódzkich - koordynatorów powiatowych - realizatorów szkolnych

„Znajdź właściwe rozwiązanie” IX. REALIZACJA II - EDYCJI PROGRAMU W SZKOŁACH Zadanie Odpowiedzialny 1. Poinformowanie realizatorów programu w szkołach o sposobie jego realizacji. powiatowy koordynator programu (PSSE) 2. Poinformowanie rodziców dzieci o realizacji programu w szkole. Współpraca z rodzicami/opiekunami: - spotkanie z rodzicami - list do rodziców - inne formy realizatorzy programu w szkole

„Znajdź właściwe rozwiązanie” Zadanie Odpowiedzialny 3. Poinformowanie uczniów o sposobie realizacji programu w szkołach oraz przeszkolenie i przygotowanie liderów młodzieżowych do współrealizacji programu. Realizator programu w szkole 4. Przeprowadzenie zajęć warsztatowych z uczniami wg zaproponowanych scenariuszy zajęć: - Zajęcia 1. Poznajmy się bliżej - Zajęcia 2. Laboratorium ciała - Zajęcia 3. Naucz się mówić „nie” - Zajęcia 4. Znajdź właściwe rozwiązanie - Zajęcia 5. Uwierz w siebie realizator programu W szkole

„Znajdź właściwe rozwiązanie” Zadanie Odpowiedzialny 5. Przeprowadzenie zajęć z rodzicami uczniów według autorskich projektów w szkole realizator programu w szkole 6. Podsumowanie programu; sporządzenie sprawozdania z realizacji programu w terminie: do 10 czerwca 2012 realizatorzy programu w szkole/ koordynator PSSE/WSSE/GIS

„Znajdź właściwe rozwiązanie” X. NADZOROWANIE I MONITOROWANIE REALIZACJI I-EDYCJI PROGRAMU Odpowiedzialny: Koordynatorzy Programu na wszystkich poziomach (GIS, WSSE, PSSE) XI. PODSUMOWANIE I OCENA REALIZACJI I-EDYCJI PROGRAMU Dokonanie podsumowania i oceny z uwzględnieniem następujących wskaźników: liczba szkół realizujących program/odsetek szkół realizujących program ; liczba uczniów, którzy uczestniczyli w programie/odsetek uczniów z danej grupy wiekowej ,którzy uczestniczyli w programie; liczba rodziców, którzy uczestniczyli w programie; liczba przeszkolonych koordynatorów/realizatorów: - na poziomie wojewódzkim (dla koordynatora powiatowego) - na poziomie powiatowym (dla realizatora programu w szkole)

„Znajdź właściwe rozwiązanie” zakres dodatkowych aktywności, dobre praktyki w realizacji programu; wnioski z realizacji programu. Odpowiedzialny: Koordynatorzy Programu na wszystkich poziomach, realizatorzy programu w szkołach

„Znajdź właściwe rozwiązanie” XII. OPRACOWANIE SPRAWOZDANIA Z REALIZACJI PROGRAMU Odpowiedzialny: Koordynatorzy Programu na wszystkich poziomach, realizatorzy programu w szkołach XIII. PRZYGOTOWANIE I UDOSKONALENIE KOLEJNEJ EDYCJI PROGRAMU Odpowiedzialny: GIS