Stałe i zmienne 1 Definicja Literałem (literal) nazywamy wartość danej jawnie pisaną w programie Przykład Ada.Float_Text_Io.Put (3.14159); Definicja Stałą

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Tablice 1. Deklaracja tablicy
Advertisements

C++ wykład 2 ( ) Klasy i obiekty.
Język C/C++ Funkcje.
Programowanie obiektowe
1 Wskaźniki w C Podstawy podstaw podstaw podstaw.....
Static, const, volatile.
Wprowadzenie do języka C/C++
PROGRAMOWANIE STRUKTURALNE
XHTML Podstawowe różnice.
formatowanie kodu źródłowego
27/09/ Języki programowania 1 Piotr Górczyński Zmienne.
Materiały do zajęć z przedmiotu: Narzędzia i języki programowania Programowanie w języku PASCAL Część 7: Procedury i funkcje © Jan Kaczmarek.
Materiały do zajęć z przedmiotu: Narzędzia i języki programowania Programowanie w języku PASCAL Część 8: Wykorzystanie procedur i funkcji © Jan Kaczmarek.
Materiały do zajęć z przedmiotu: Narzędzia i języki programowania Programowanie w języku PASCAL Część 6: Tablice, rekordy, zbiory.
Programowanie imperatywne i język C Copyright, 2004 © Jerzy R. Nawrocki Wprowadzenie.
Programowanie imperatywne i język C
Programowanie imperatywne i język C Copyright, 2005 © Jerzy R. Nawrocki Wstęp.
Programowanie imperatywne i język C Copyright, 2004 © Jerzy R. Nawrocki Wprowadzenie.
Kurs Pascala – spis treści
Struktury.
Tablice.
1 Dygresja: cztery płyty główne…. 2 Dygresja: osobliwości C /* cos o nieistniejacym typie Boolean */ /* oraz o operatorze przecinkowym */ #include int.
C++ wykład 2 ( ) Klasy i obiekty.
Typy standardowe Typ Boolean Typ Integer Typ Float Typ Character Operacje wejścia-wyjścia.
Podprogramy 1 W Adzie mamy dwa rodzaje podprogramów (subprograms, subroutines): funkcje (functions) i procedury (procedures) Deklaracja i treść funkcji 
Pakiety i ATD 1 Definicja. Pakietem albo jednostką programową nazywamy grupę logicznie powiązanych elementów, które mogą być typami, podtypami, obiektami.
Typy pochodne 1 Często dogodnie jest wprowadzić nowy typ, który jest podobny do istniejącego, niemniej jednak różny. Niech T będzie pewnym typem. Możemy.
Instrukcje 1 Definicje wstępne Formalny opis akcji wykonywanej przez komputer nazywamy instrukcją ( statement), Każda instrukcja kończona jest średnikiem.
Ogólne jednostki programowe 1
Kompilacja przechodnia
Dynamiczne struktury danych 1
Tablice jednowymiarowe 1
Typy danych – podstawy 1 W Adzie wszystkie dane muszą być określonego typu. Definicja Typ danych (data type) jest to zbiór wartości i operacji, które można.
Typy prywatne 1 Typy prywatne W Adzie typy prywatne (private types) służą do bezpiecznego udostępniania danych zdefiniowanych w pakiecie, z którego korzysta.
Rekordy 1 Definicja Typ strukturalny nazywamy typem rekordowym, jeżeli zawiera pewną liczbę nazwanych składowych, które mogą być różnych typów. Dostęp.
Typy wskaźnikowe ogólne 1 Typy wskaźnikowe ogólne (general access types) umożliwiają pośredni dostęp (indirect access), czyli przez wskaźniki, do zadeklarowanych.
Tablice wielowymiarowe 1
Podstawy programowania PP – WYK2 Wojciech Pieprzyca.
Wykład 2 struktura programu elementy języka typy zmienne
Języki programowania obiektowego
Typy złożone, case, stałe. Typ zbiorowy type typ_zb = set of typ_podstawowy; Typem podstawowym może być tylko typ porządkowy. Typem podstawowym może być
Programowanie w języku Fortran 95
Podstawy programowania
Podstawy programowania
Podstawy informatyki 2013/2014
Dane do obliczeń.
struct nazwa { lista składników }; Dostęp do składowych struktury Nazwa_Zmniennej_Strukturalnej. Nazwa_Składnika.
Podstawy programowania
Turbo Pascal Turbo Pascal - jedna z popularniejszych implementacji kompilatorów języka PASCAL, zintegrowane srodowisko programistyczne, produkt firmy Borland.
A ctive S erver P ages Technologia dostępu do danych.
Funkcje w Pascalu Przypomnienie wiadomości o procedurach Prowadzący: Anna Kaleta Piotr Chojnacki.
Podstawy programowania. Język C i C++– podstawy Temat: 1
Podstawy programowania w języku C i C++
Programowanie strukturalne i obiektowe
Podstawy programowania w języku C i C++
Programowanie strukturalne i obiektowe
Przekazywanie parametrów do funkcji oraz zmienne globalne i lokalne
Visual Basic for Applications Poziom podstawowy Zajęcia 2
Prasek Aneta, Skiba Katarzyna. Funkcje stałe const to takie funkcje, które nie mogą modyfikować stanu obiektu. Oznacza to, że funkcja stała nie może zmieniać.
PL/SQL – dalsza wędrówka
Podstawy języka Instrukcje - wprowadzenie
Programowanie strukturalne i obiektowe C++
Programowanie strukturalne i obiektowe C++
Zmienne i typy danych w C#
Typy liczbowe, zmienne, operatory Zajęcia 4. Zmienne Zmienna – to w programowaniu element programu, który może mieć przypisaną pewną wartość (wartość.
Wstęp do programowania Wykład 2 Dane, instrukcje, program.
Do czego służy arkusz kalkulacyjny, jego budowa
P ASCAL Definicje, deklaracje, podstawowe instrukcje 1.
Zmienne typy danych w VBA. MS Excel – typy danych w języku programowania VBA.
Programowanie Obiektowe – Wykład 2
Zapis prezentacji:

Stałe i zmienne 1 Definicja Literałem (literal) nazywamy wartość danej jawnie pisaną w programie Przykład Ada.Float_Text_Io.Put ( ); Definicja Stałą (constant) nazywamy daną nie zmienianą w programie, do której odwołujemy się przez jej nazwę, czyli identyfikator. Definicja Zmienną (variable) nazywamy obszar pamięci, do którego odwołujemy się przez identyfikator. W obszarze tym przechowywana jest dana zmieniana podczas wykonywaniu programu.

Stałe i zmienne 2 Najczęściej deklaracja stałej (constant declaration) ma postać Nazwa_Stalej : constant Nazwa_Typu := Wyrazenie; Deklaracje stałych Zwiększają czytelność programu Zwiększają niezawodność programu Skracają tekst programu Ułatwiają wprowadzanie zmian w programie

Stałe i zmienne 3 Przykład Deklaracje stałych. Pi : constant Float := _26536; Pi : constant := _26536; W przypadku stałej liczbowej typ nie musi być podany, ale wyrażenie określające jej wartość musi być wyznaczone podczas kompilacji, a nie wykonania programu. Przykład Pulsacja : constant Float := 2.0*Pi*Czestotliwosc; W tym przypadku stała Pi i zmienna Czestotliwosc muszą być znane i mieć nadane odpowiednie wartości, aby w trakcie kompilacji programu stała mogła zostać wyznaczona poprawnie.

Stałe i zmienne 4 Najczęściej deklaracja zmiennej (variable declaration) ma postać Nazwa_Zmiennej : Nazwa_Typu; albo Nazwa_Zmiennej : Nazwa_Typu := Wyrazenie; Wartość wyrażenia jest wartością początkową (initial value) deklarowanej zmiennej i musi być możliwe wyznaczenie tej wartości podczas kompilacji.

Stałe i zmienne 5 Przykład Wielka_Litera : Character range 'A'..'Z := 'B'; albo subtype Od_A_do_Z is Character range 'A'..'Z'; Wielka_Litera : Od_A_do_Z := 'B';

Zadania. Literatura podstawowa Zadania Ada_Zadania_03_Stale_Zmienne.pdf Literatura podstawowa Morawski, M., Zajączkowski, A. M. (2003).Wstęp do programowania w języku Ada95. Rozdziały