Analiza opinii psychologiczno-pedagogicznych w świetle pracy edukacyjnej z młodzieżą z Ochotniczego Hufca Pracy Zuzanna Jeziorska 26.03.2012.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Opinie Polaków na temat usług szpitalnych
Advertisements

Dane liczbowe UCZNIÓW (-8 418) ( ) ( ) CHŁOPCÓW 51,3%51,1% 51% DZIEWCZĄT 48,7%48,9% 49%
Klasyfikacja roczna w roku szkolnym 2012/2013
POWIAT MYŚLENICKI Tytuł Projektu: Poprawa płynności ruchu w centrum Myślenic poprzez przebudowę skrzyżowań dróg powiatowych K 1935 i K 1967na rondo.
Analiza wyników konkursów przedmiotowych
Domy Na Wodzie - metoda na wlasne M
klasa3a3b3c3d ang 3d fr.3e3f3k3m3s Zad 13,462,752,623,573,822,762,722,623,322,76 Zad 22,611,51,550,851,761,51,091,062,251,33.
Lp. TYPY SZKÓŁ LICZBA UCZNIÓW LICZBA ODDZIAŁÓW 1 SZKOŁY PODSTAWOWE GIMNAZJA V LO 2699 OGÓŁEM 4951 uczniów 209 oddziałów LICZBA DZIECI.
Projekt Życie Lubuszan. Współczesność i perspektywy współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego PEJZAŻ RODZINNY.
Wpływ domu rodzinnego na sukcesy edukacyjne uczniów
Fizyka i astronomia na egzaminach zewnętrznych w 2008 roku Egzamin gimnazjalny Matura Pracownia Doskonalenia Metodycznego Opracował: Zbigniew Łuczka.
Program Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów OECD PISA
PREPARATYWNA CHROMATOGRAFIA CIECZOWA.
Prezentacja poziomu rozwoju gmin, które nie korzystały z FS w 2006 roku. Eugeniusz Sobczak Politechnika Warszawska KNS i A Wykorzystanie Funduszy.
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- V Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat a.
Klamki do drzwi Klamki okienne i inne akcesoria
Informacje ogólne Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007r w sprawie warunków i sposobie oceniania, klasyfikowania.
Opracował: Zespół Humanistyczny. Klasa Średnia ww - wielokrotnego wyboru (na 20 p) Średnia KO - krótkie odpowiedzi (na 10 p) Średnia za zaproszenie (na.
Efektywność zdawania egzaminu zawodowego w ZSP w Bytowie w roku szkolnym 2008/2009.
Ogólnopolski Konkurs Wiedzy Biblijnej Analiza wyników IV i V edycji Michał M. Stępień
Projekt „Uwaga! Sposób na sukces”
Agnieszka Jankowicz-Szymańska1, Wiesław Wojtanowski1,2
MODUŁ SZKOLENIOWY CZĘŚĆ 4. OBLICZANIE WYNIKÓW SRP I ICH INTERPRETACJA Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
„Rynek pracy w powiecie trzebnickim: struktura bezrobocia i miejsca pracy.”
Osiągnięcia uczniów klasy szóstej, którzy przystąpili do sprawdzianu w kwietniu 2010 roku WOJEWÓDZTWO KUJAWSKO-POMORSKIE WOJEWÓDZTWO KUJAWSKO-POMORSKIE.
„Oczekiwania rodziców wobec szkoły”
Profilaktyka to wszelkie działania podejmowane w celu zapobiegania jakiemuś zjawisku, ochrona przed niepożądanym skutkiem jakiegoś zjawiska TYPY PROFILAKTYKI.
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 5
Zwyczaje żywieniowe Polaków
EGZAMIN GIMNAZJALNY W SUWAŁKACH 2009 Liczba uczniów przystępująca do egzaminu gimnazjalnego w 2009r. Lp.GimnazjumLiczba uczniów 1Gimnazjum Nr 1 w Zespole.
Warlubie, r.. Wyniki egzaminów gimnazjalnych szkół powiatu świeckiego w roku 2011 w kontekście wyników kraju, województwa i innych powiatów.
1. Pomyśl sobie liczbę dwucyfrową (Na przykład: 62)
Wyniki ankiety dotyczącej postaw młodzieży wobec środków uzależniających przeprowadzonej w marcu 2006 roku wśród społeczności naszej szkoły   Liczba.
GKRPA w PODKOWIE LEŚNEJ
Osiągnięcia uczniów klasy szóstej, którzy przystąpili do sprawdzianu w kwietniu 2010 roku WOJEWÓDZTWO POMORSKIE WOJEWÓDZTWO POMORSKIE wrzesień 2010.
Dydaktyka ogólna.
Ewaluacja 2011/2012 semestr II Profil szkoły.
Analiza wyników sprawdzianu ‘2013
1. ŁATWOŚĆ ZADANIA (umiejętności) 2. ŁATWOŚĆ ZESTAWU ZADAŃ (ARKUSZA)
OBLICZANIE WYNIKÓW SRP
Analiza matury 2013 Opracowała Bernardeta Wójtowicz.
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VII Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat.
Spływ należności w Branży Elektrycznej
Dysleksja i trudności szkolne
Wstępna analiza egzaminu gimnazjalnego.
EGZAMINU GIMNAZJALNEGO 2013
EcoCondens Kompakt BBK 7-22 E.
EcoCondens BBS 2,9-28 E.
Oczekiwania edukacyjne 15-latków w badaniach PISA w Polsce
Wyniki badań dzieci 10 letnich z realizacji podstawy programowej z wychowania fizycznego po I etapie edukacyjnym- wrzesień 2013, luty- czerwiec 2014 Kuratorium.
Projekt Badawczo- Rozwojowy realizowany na rzecz bezpieczeństwa i obronności Państwa współfinansowany ze środków Narodowego Centrum Badań i Rozwoju „MODEL.
User experience studio Użyteczna biblioteka Teraźniejszość i przyszłość informacji naukowej.
S YTUACJA DEMOGRAFICZNA W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 1 W Ł OMIANKACH NA PRZESTRZENI LAT Opracowały: Iwona Jarząbkowska i Katarzyna Łazicka.
WYNIKI EGZAMINU MATURALNEGO W ZESPOLE SZKÓŁ TECHNICZNYCH
1 Analiza wyników sprawdzianu ‘2014 Zespół Szkolno-Przedszkolny w Krowiarkach – XI 2014 – XI 2014 Opracował: J. Pierzchała.
Prognoza nastrojów i działań przedsiębiorców w perspektywie najbliższego półrocza (IVQ2013/IIQ2014)
Testogranie TESTOGRANIE Bogdana Berezy.
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VI Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat a.
Jak Jaś parował skarpetki Andrzej Majkowski 1 informatyka +
© GfK 2014 | GfK Health | Leki homeopatzcyne widziane okiem lekarzy 1 LEKI HOMEOPATYCZNE WIDZIANE OKIEM LEKARZY Czerwiec 2014.
Czerwiec TECHNIK EKONOMISTA Etap pisemny: przystąpiło - 20 osób zdało – 13 osób Etap praktyczny przystąpiło - 21 osoby zdało - 9 osób Dyplom otrzymało.
Nowy Jork Londyn Mleko, (1l) 0,81£ 0,94 £ Bochenek świeżego chleba (500g) 1,78 £ 0,96 £ Ryż (biały), (1kg) 2,01 £ 1,51 £ Jajka(12) 1,86 £ 2,27 £ Lokalny.
1 Używanie alkoholu i narkotyków przez młodzież szkolną w województwie opolskim w 2007 r. Na podstawie badań przeprowadzonych przez PBS DGA (w pełni porównywalnych.
Współrzędnościowe maszyny pomiarowe
ANKIETA ZOSTAŁA PRZEPROWADZONA WŚRÓD UCZNIÓW GIMNAZJUM ZPO W BORONOWIE.
Elementy geometryczne i relacje
Strategia pomiaru.
LO ŁobżenicaWojewództwoPowiat pilski 2011r.75,81%75,29%65,1% 2012r.92,98%80,19%72,26% 2013r.89,29%80,49%74,37% 2014r.76,47%69,89%63,58% ZDAWALNOŚĆ.
Badania ankietowe uczniów i ich rodziców
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

Analiza opinii psychologiczno-pedagogicznych w świetle pracy edukacyjnej z młodzieżą z Ochotniczego Hufca Pracy Zuzanna Jeziorska 26.03.2012

Informacje wstępne W roku szkolnym 2009/20010 w szkołach z oddziałami przysposabiającymi do pracy uczyło się 9,5 tysiąca uczniów: 5288 chłopców, 4214 dziewcząt Liczba szkół tego typu w latach 2009/2010 - 418. Badana populacja to uczniowie Gimnazjum Niepublicznego Stowarzyszenia Rehabilitacji i Readaptacji Społecznej Wyspa w Dobieszkowie będący jednocześnie wychowankami Ochotniczego Hufca Pracy. .

Pytania wstępne Dlaczego tak duża liczba młodzieży uczy się w szkołach z oddziałami przysposabiającymi do pracy ? Czy kierowała nimi wyłącznie chęć jak najszybszego usamodzielnienia się ? Czy może inne czynniki miały bardziej decydujący wpływ na to, że ponad 9 tys. młodych ludzi odeszło z tzw. normalnych szkół ? Czy zawiódł system edukacyjny, a może odpowiedzi należy szukać w szerszym społecznym kontekście?

Materiał i metody Badaniami objęto 202 uczniów Gimnazjum Niepublicznego Stowarzyszenia Rehabilitacji i Readaptacji Społecznej Wyspa w Dobieszkowie, w tym 98 dziewcząt i 104 chłopców. Średnia wieku dla dziewcząt – 16,3 lat, dla chłopców – 16 lat. Zastosowano: Skalę Nieprzystosowania Społecznego Pytki, Inwentarz Psychologiczny Syndromu Agresji Gasia, Ankietę socjodemograficzną własnego autorstwa zawierająca pytania dotyczące środowiska rodzinnego badanego oraz przyjmowania psychoaktywnych substancji uzależniających przez badanego.

Dane socjodemograficzne badanej grupy Miejsce zamieszkania dziewcząt Miejsce zamieszkania chłopców

Większość chłopców 52,9% mieszka z obojgiem rodziców, a 33,6% mieszka tylko z matką. Większość dziewcząt 52,1 % mieszka tylko z matką, a 26,5% z obojgiem rodziców. Chłopców pochodzących z rodzin o zadawalającym statusie ekonomicznym jest 48,1%, natomiast dziewcząt – 34,7%.

Analiza opinii psychologiczno-pedagogicznych Przeanalizowano 202 opinie poradni psychologiczno- pedagogicznych uczniów Gimnazjum Niepublicznego Stowarzyszenia Rehabilitacji i Readaptacji Społecznej Wyspa w Dobieszkowie. Analiza dotyczyła możliwości poznawczych uczniów, w tym: ogólny rozwój umysłowy, harmonijny/nieharmonijny rozwój procesów umysłowych, tempo uczenia się wzrokowo-ruchowego, koordynacja wzrokowo-ruchowa poziom analizy i syntezy wzrokowej, zasób wiedzy ogólnej, rozumowanie arytmetyczne, tempo czytania oraz dysleksja rozwojowa.

Ogólny rozwój umysłowy Odsetek uczniów [%] Chłopcy N=144 Dziewczęta N=58 Na poziomie przeciętnym 42,4 37,9 Na poziomie niższym niż przeciętny 51,4 62,1 Brak danych 6,2 W badanej próbie ponad połowa uczniów wykazuje ogólny potencjał umysłowy na poziomie niższym niż przeciętny.

Rozwój procesów umysłowych Odsetek uczniów [%] Chłopcy N=144 Dziewczęta N=58 Harmonijny 2,1 1,7 Nieharmonijny 43,8 51,7 Brak danych 54,1 46,6 Wg H. Spionek uczniowie doświadczający niepowodzeń szkolnych to uczniowie o nieharmonijnym rozwoju procesów umysłowych np. zaburzenia w zakresie analizy i syntezy wzrokowej bądź w zakresie analizy i syntezy słuchowej.   Spionek H., Zaburzenia rozwoju uczniów a niepowodzenia szkolne, Warszawa, 1985

Poziom analizy i syntezy wzrokowej Odsetek uczniów [%] Chłopcy N=144 Dziewczęta N=58 W normie 17,4 17,2 Poniżej normy 22,9 31,1 Brak danych 59,7 51,7 Wśród uczniów mających poziom analizy i syntezy wzrokowej poniżej normy 7 ma zaburzoną analizę słuchową słów i syntezę słuchową głosek! Powyższe „fragmentaryczne deficyty rozwoju” mogą być przyczyną specyficznych trudności w nauce czytania i pisania określonych jako dysleksja i dysgrafia. Wśród badanych uczniów było 15 chłopców z rozpoznaniem dysleksji i 11 dziewcząt.

Tempo czytania Tempo czytania wielu uczniów jest wolne i bardzo wolne. Odsetek uczniów [%] Chłopcy N=144 Dziewczęta N=58 W normie 13,2 25,9 Wolne i bardzo wolne 50,0 32,7 Brak danych 36,8 41,4 Tempo czytania wielu uczniów jest wolne i bardzo wolne.

Tempo uczenia się wzrokowo-ruchowego Odsetek uczniów [%] Chłopcy N=144 Dziewczęta N=58 Na poziomie przeciętnym 14,6 24,1 Na poziomie niższym niż przeciętny 18,8 10,3 Brak danych 66,6 65,6 Tempo uczenia się wzrokowo-ruchowego, czyli szybkość uczenia się pisania symboli graficznych opartych na koordynacji oka i ręki nie jest określone w bardzo wielu opiniach, jednak 27 chłopców i 6 dziewcząt ma tempo uczenia się wzrokowo- ruchowego na poziomie niższym niż przeciętny, co liczebnie odpowiada jednemu oddziałowi klasowemu.

Koordynacja wzrokowo-ruchowa Odsetek uczniów [%] Chłopcy N=144 Dziewczęta N=58 W normie 20,8 15,5 Poniżej normy 18,8 20,7 Brak danych 60,4 63,8 Współdziałanie funkcji wzrokowych i ruchowych – współpraca „oka i ręki”, czyli koordynacja wzrokowo- ruchowa jest podstawą uczenia się oraz ww. tempa uczenia się wzrokowo – ruchowego.

Zasób wiedzy ogólnej Badani uczniowie posiadają w większości Odsetek uczniów [%] Chłopcy N=144 Dziewczęta N=58 Na poziomie przeciętnym 10,4 Na poziomie niższym niż przeciętny 58,3 67,2 Brak danych 31,3 32,8 Badani uczniowie posiadają w większości mały zasób wiedzy ogólnej.  

Rozumowanie arytmetyczne Odsetek uczniów [%] Chłopcy N=144 Dziewczęta N=58 W normie 22,9 15,5 Poniżej normy 34,7 37,9 Brak danych 42,4 46,6 Łącznie 77 uczniów ma rozumowanie arytmetyczne poniżej normy (2 oddziały klasowe).

Informacje dodatkowe Jedenastu uczniów posiada orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na zaburzenia zachowania, które dotyczą m.in. zachowań agresywnych, nierespektowania autorytetów, negatywnego stosunku do obowiązku szkolnego, zagrożenia uzależnieniem od substancji psychoaktywnych… Ponadto rozpoznana jest u 4 uczniów nadpobudliwość psychoruchową.

Przykładowe zapisy W analizowanych opiniach z porani psychologiczno-pedagogicznych często pojawiają się następujące zapisy: bardzo słaba technika czytania (poziom III klasy szk. p.) utrudnia rozumienie czytanych treści, uczeń czyta w niskim tempie, brak rozumienia treści czytanego tekstu, opóźnienie pedagogiczne sięga młodszych klas szkoły podstawowej, technika czytania odpowiada poziomowi klasy I szkoły podstawowej, nie opanował wiadomości i umiejętności z matematyki z poziomu nauczania początkowego (uczeń ma 17 lat)

Analiza wyników SNS i IPSA Wszystkie wyniki surowe poszczególnych skal oraz wskaźników SNS i IPSA przeliczone zostały według norm stenowych. Wyniki stenowe od 1 do 10 interpretowane są w następujący sposób: 10-9 sten – wyniki bardzo wysokie 8-7 sten – wyniki wysokie 6-5 sten – wyniki przeciętne 4-3 sten – wyniki niskie 2-1 sten – wyniki bardzo niskie

Poziom nieprzystosowania społecznego w skalach SNS SKALA NIEPRZYSTOSOWANIA SPOŁECZNEGO PŁEĆ N Średnia Odchylenie standardowe Nieprzystosowanie rodzinne M 104 6,87 1,42 K 98 7,87 1,22 Nieprzystosowanie rówieśnicze 5,67 2,03 5,51 2,12 Nieprzystosowanie szkolne 6,57 1,61 6,51 1,13 Zachowanie antyspołeczne 1,29 8,05 1,21 Kumulacja niekorzystnych czynników biopsychicznych 6,41 1,78 5,74 1,30 Kumulacja niekorzystnych czynników socjokulturowych 7,59 1,18 8,68 1,07 SNS – wynik ogólny 6,66 0,88 7,06 0,83

Skala Nieprzystosowania Społecznego Nieprzystosowanie rodzinne 7,35 II Nieprzystosowanie rówieśnicze 5,59 III Nieprzystosowanie szkolne 6,54 IV Zachowania antyspołeczne 7,44 V Kumulacja niekorzystnych czynników biopsychicznych 6,09 VI Kumulacja niekorzystnych czynników socjokulturowych 8,12

Wyniki wybranych podskal SNS Płeć Ogółem Test t-Studenta M K t p Nieprzystosowa- nie rodzinne niskie Liczebność 7 % z Płeć 6,7% 0% 3,5% -5,35 ,001 przeciętne 25 13 38 24,0% 13,3% 18,8% wysokie 72 85 157 69,3% 86,7% 77,7% Zachowania antyspołeczne -6,71 47 54 45,2% 7,1% 26,7% 57 91 148 54,8% 92,9% 73,3% Kumulacja niekorzystnych czynników socjokulturo wych -6,91 18 2 20 17,3% 2,0% 9,9% 86 96 182 82,7% 98,0% 90,1%

Poziom agresji w poszczególnych skalach IPSA .

Odchylenie standardowe I P S A PŁEĆ N Średnia Odchylenie standardowe K Kontrola zachowań agresywnych M 104 5,75 2,44 K 98 4,94 2,21 O Skłonność do działań odwetowych 5,88 2,38 7,12 2,02 S wskaźnik samoagresji 6,27 1,88 7,70 2,03 U wskaźnik agresji ukrytej 5,92 1,79 7,68 1,71 Z wskaźnik agresji skierowanej na zewnątrz 5,45 7,63 1,99 WO Wynik ogólny 5,59 7,69 1,91 I Samoagresja emocjonalna 6,39 2,16 7,09 2,13 II Samoagresja fizyczna 6,41 1,43 7,96 1,58 III Wrogość wobec otoczenia 6,31 7,62 1,62 IV Nieuświadomione skłonności agresywne 5,68 1,57 7,56 1,95 V Agresja przemieszczona 5,24 7,18 1,53 VI Agresja pośrednia 6,68 1,40 7,80 VII Agresja słowna 5,62 1,61 7,21 VIII Agresja fizyczna 6,56 1,49 7,94 1,80

Najczęściej występujące uwarunkowania środowiskowe Nadużywanie alkoholu przez członków rodziny Status ekonomiczny rodziny Brak kontroli rodzicielskiej Struktura rodziny Używanie substancji psychoaktywnych Kontakt badanego z podkulturą przestępczą, Używanie alkoholu

Zjawiska nieprzystosowania społecznego Wyniki średnie badanej populacji Poziom agresji – Wynik Ogólny IPSA/ w stenach/ 6,61 Kontrola zachowań agresywnych IPSA/w stenach/ 5,36 Liczba badanych używających substancje psychoaktywne 29,2% Liczba badanych używających alkoholu 70,8% Liczba badanych palących papierosy 85,2% Liczba badanych z osobą karaną sądownie w rodzinie 57,9%

Informacje dodatkowe wśród uczniów palących papierosy – 76,2% pali dłużej niż 2 lata wśród uczniów pijących alkohol - 58,5% pije dłużej niż 2 lata wśród uczniów używających substancje psychoaktywne - 30,5% używa je dłużej niż 2 lata

Wnioski Wyniki badań własnych ujawniły istnienie czynników psychobiologicznych i psychospołecznych będących symptomami nieprzystosowania społecznego młodzieży z oddziałów przysposabiających do pracy. Otrzymane wyniki wskazują na wysoki poziom kumulacji niekorzystnych czynników socjokulturowych.

Wnioski W konstruowaniu działań korekcyjnych i profilaktycznych wskazane jest wzięcie pod uwagę różnic w funkcjonowaniu społecznym dziewcząt i chłopców. Zintegrowane oddziaływania osób/instytucji zainteresowanych losem młodych ludzi, którzy są bliscy marginalizacji społecznej daje szansę na poprawę funkcjonowania nie tylko ich samych oraz ich rodzin.

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ