Opis statystyczny naszej klasy.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
PODZIAŁ STATYSTYKI STATYSTYKA STATYSTYKA MATEMATYCZNA STATYSTYKA
Advertisements

Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum w Brzezinach ID grupy: 98/72
Zespół Szkół im. Ks. Jerzego Popiełuszki
PODSUMOWANIE WIADOMOŚCI ZE STATYSTYKI
ANALIZA STRUKTURY SZEREGU NA PODSTAWIE MIAR STATYSTYCZNYCH
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
ZESPÓŁ SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCĄCYCH
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
MATEMATYCZNO FIZYCZNA
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół Gimnazjum i Liceum im. Michała Kosmowskiego w Trzemesznie. ID grupy: 97_59_MF_G1 Opiekun: Aurelia Tycka-
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Dane Informacyjne: Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH NR 1 „ELEKTRYK” W NOWEJ SOLI ID grupy: 97/56_MF_G1 Kompetencja: MATEMATYKA I FIZYKA Temat.
(dla szeregu szczegółowego) Średnia arytmetyczna (dla szeregu szczegółowego) Średnią arytmetyczną nazywamy sumę wartości zmiennej wszystkich jednostek.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół nr2 Gimnazjum nr3 z Oddziałami Integracyjnymi w Hajnówce. ID grupy: 96/78_MP_G2 Opiekun: Lija Grosz. Kompetencja:
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
DANE INFORMACYJNE Gimnazjum Nr 43 w Szczecinie ID grupy: 98/38_MF_G2
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ w BACZYNIE ID grupy:
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Dane informacyjne: Gimnazjum im. Marii Skłodowskiej-Curie
1.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ w BACZYNIE ID grupy:
„Zbiory, relacje, funkcje”
Średnie i miary zmienności
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum w Polanowie im. Noblistów Polskich ID grupy: 98/49_MF_G1 Kompetencja: Fizyka i matematyka Temat.
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH IM J. MARCIŃCA W KOŹMINIE WLKP. ID grupy: 97/93_MF_G1 Opiekun: MGR MARZENA KRAWCZYK Kompetencja:
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ID grupy: Kompetencja:
Dane INFORMACYJNE Gimnazjum im. Mieszka I w Cedyni ID grupy: 98_10_G1 Kompetencja: Matematyczno - fizyczna Temat projektowy: Ciekawa optyka Semestr/rok.
ZROZUMIEĆ RUCH Dane INFORMACYJNE Międzyszkolna Grupa Projektowa
Dane informacyjene Nazwa szkoły ID grupy Kompetencja Temat projektowy
MOJA SZKOŁA W LICZBACH Prezentacja projektu z zakresu przedmiotów przyrodniczych: matematyka, biologia, chemia. Projekt wykonała: Monika Wojtyła, kl.
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
dla klas gimnazjalnych
Statystyczny Uczeń Naszej Szkoły
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół nr 5 w Szczecinku i Zespół Szkół w Opalenicy ID grupy: 97/41_mf_g2 i 97/71_mf_g1 Kompetencja:
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ w BACZYNIE ID grupy:
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum nr 58 w Poznaniu
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Dane Informacyjne Nazwa szkoły:
Statystyka ©M.
Prezentacja uczniowskiej grupy projektowej
STATYSTYKA Pochodzenie nazwy:
Statystyka medyczna Piotr Kozłowski
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum w Lichnowach ID grupy:
Prezentacja dla klasy II liceum
Podstawowe pojęcia i terminy stosowane w statystyce
Statystyczna analiza danych w praktyce
Statystyczna analiza danych
Statystyczna analiza danych
Radosław Hołówko Konsultant: Agnieszka Pożyczka
Zapis prezentacji:

Opis statystyczny naszej klasy. Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum im. Jana Pawła II w Mroczeniu ID grupy: 98/48_MF_G2 Kompetencja: matematyczno-fizyczna Temat projektowy: Opis statystyczny naszej klasy. Semestr/rok szkolny: II/2010/2011

Na dobry początek spotkania ze statystyką kilka "żartobliwych" cytatów: "Fakt jest zawsze głupi. Zresztą bierze je diabeł i statystyka." - Friedrich Nietzsche "Istnieją trzy rodzaje kłamstw: kłamstwa, okropne kłamstwa, statystyki."- Benjamin Disraeli "Statystyka to matematyczny kamuflaż błędu." - Georges Elgozy

Statystykę dzielimy na: Czym jest statystyka? Statystyka – to nauka zajmująca się metodą pozyskiwania, porządkowania, przedstawiania i interpretowania zjawisk (procesów) masowych. Jej celem jest poznanie występujących prawidłowości i ich ilościowe przestawienie. Statystykę dzielimy na: statystykę opisową , zajmującą się metodami zbierania i prezentowania informacji statystycznych i ich ilościowym opisem,  statystykę matematyczną, opierającą się na rachunku prawdopodobieństwa.

Wielkości statystyczne: Średnią arytmetyczną liczb a1,a2,…,an nazywamy liczbę: Inaczej mówiąc jest to iloraz sumy n liczb i n (gdzie n to ilość sumowanych liczb). MEDIANA (zwana też wartością środkową ), to w statystyce wartość cechy w szeregu uporządkowanym, powyżej i poniżej której znajduje się jednakowa liczba obserwacji.

Wielkości statystyczne Dominanta (wartość modalna, moda) – jest to wartość cechy statystycznej występująca najczęściej. ROZSTĘP DANYCH – różnica między wartością max i min cechy.

Wielkości statystyczne Kwartyl – kwartyl rzędu 1/4 (pierwszy kwartyl, dolny kwartyl), 1/2 (drugi kwartyl, mediana) lub 3/4 (trzeci kwartyl, górny kwartyl). Jest jedną z miar położenia. 25% obserwacji ma wartości poniżej pierwszego kwartyla, drugi kwartyl dzieli zbiorowość na dwie równe części, zaś 25% obserwacji ma wartości powyżej trzeciego kwartyla (z dokładnością +/-1). Różnica między trzecim i pierwszym kwartylem to tzw. rozstęp kwartylny, zaś jego połowa to odchylenie ćwiartkowe.

Zbieranie, porządkowanie, przedstawianie i interpretowanie danych Do najbardziej znanych sposobów zbierania informacji należą ankiety. Należy przy tym pamiętać, że jeśli chcemy, by nasze badania miały (przynajmniej w przybliżeniu) przedstawiać pewną rzeczywistość i by były reprezentatywne, liczba ankietowanych ludzi powinna być możliwie największa i wybrana losowo. Nasz zespół przeprowadził ankietę wśród 23 uczniów klasy IIb.

Zbieranie danych

Porządkowanie danych Porządkowanie danych polega na przyporządkowaniu danemu przypadkowi (możliwości) określonej wielkości liczbowej. Na podstawie ankiety dowiedzieliśmy się różnych informacji o naszej klasie.

Przedstawianie danych Dane można prezentować graficznie na wiele sposobów. To, w jaki sposób wybierzemy, zależy od tego, jakie dane będziemy przedstawiać, na przykład: - wykres słupkowy – gdy chcemy porównać dane - wykres liniowy - gdy wraz ze zmianą jednej wartości zmienia się druga

Przedstawianie danych - diagram kołowy – gdy przedstawiamy coś jako część całości np. dane podane w procentach - diagram rysunkowy – na przykład, gdy dane dotyczą dużych liczb (jeden rysunek przedstawia pewna liczbę

Badania Zadaliśmy naszym kolegom kilka podstawowych pytań:

Badania W otrzymanej ankiecie każdy uczeń z klasy udzielił szczerej odpowiedzi. Wyniki 23 ankiet przedstawiliśmy w kolejnych slajdach.

Wyniki badań, przedstawianie danych Upodobania naszych rodziców – imię dziecka (czyli nasz patron) A D G J K M S P W 1 4 2 3

Wyniki badań, przedstawianie danych WYGLĄD ZEWNĘTRZNY kolor włosów Kolor włosów ilość czarny 3 blondyni 1 szatyni 2 bruneci 13 rudy kolorowe?

Wyniki badań, przedstawianie danych WYGLĄD ZEWNĘTRZNY kolor oczu wzrost 16 01245567 17 11222345877 18 2277 szare brązowe zielone niebieskie inne 2 9 4 8 1 tabela łodygowo- listkowa Średnia arytmetyczna:= 167,7 cm, Mediana: = 172 Moda: = 172 Rozstęp danych: = 27

Wyniki badań, przedstawianie danych WYGLĄD ZEWNĘTRZNY długość dłoni, rozmiar obuwia Wartość modalna := 16 cm

Wyniki badań, przedstawianie danych UPODOBANIA Wartość modalna: =1 godz.

Wyniki badań, przedstawianie danych UPODOBANIA

Wyniki badań, przedstawianie danych UPODOBANIA Dominanta:= praworęczność

Wyniki badań, przedstawianie danych UPODOBANIA

Wyniki badań, przedstawianie danych UPODOBANIA

Wnioski końcowe Po przeprowadzeniu ankiety i uporządkowaniu danych zebraliśmy o naszej klasie obszerny materiał badawczy. Opracowane wyniki pozwalają stwierdzić, że jesteśmy wspaniali i dobrze się czujemy w naszej klasie. Ponadto: W zespole dominują kobiety oraz osoby praworęczne (85%). Większość badanych, to bruneci o brązowych lub niebieskich oczach. W klasie jest dużo osób wysokiego wzrostu. Przeważnie nosimy obuwie o rozmiarze 40. Litery takie jak D, K, P to najpopularniejsze inicjały naszych imion. Najbardziej lubimy spędzać czas na lekcjach wychowania fizycznego. Naszym hobby jest muzyka. Preferujemy kolor niebieski. Kieszonkowe zwykle otrzymujemy od rodziców, a wydajemy je na słodycze lub karty do telefonów.

Wnioski końcowe O naszej klasie moglibyśmy powiedzieć jeszcze więcej , większość z nas ma sympatie. za dużo czasu spędzamy przed komputerem, a zwłaszcza chłopcy lekcje odrabiamy około 1godz., a czasami zdarza nam się o nich zapomnieć... 56% badanych miesza cukier w herbacie w prawą stronę i jak stwierdziliśmy nie zależy to od silniejszego rozwoju lewej lub prawej półkuli mózgowej. O naszej klasie moglibyśmy powiedzieć jeszcze więcej , ale nie chcemy zanudzać…

Zadania wraz z wynikami Zad. Joasia badała liczbę osób w samochodach osobowych przejeżdżających obok jej domu. Oto jej notatki (jedna kreska oznacza jeden samochód, czyli IIII to 5 samochodów). Sporządź diagram słupkowy przedstawiające informacje zebrane przez Joasię. Liczba osób w samochodzie Liczba samochodów 1 2 3 4 5 IIII IIII IIII IIII IIII III IIII IIII IIII III IIII IIII IIII IIII IIII IIII IIII II IIII IIII I Rozwiązanie:

Zadania wraz z wynikami

Zadania wraz z wynikami

Zadania wraz z wynikami Zad. W tabeli łodygowo listkowej przedstawiono wzrost (w cm) pewnej grupy dzieci. Jaka jest mediana wzrostu w tej grupie? Podaj wartość mody. 14 7888 15 35667 16 011245578 17 003366 18 2 Rozwiązanie: Medianę, czyli środkowy wynik, znajdziemy bardzo łatwo. W tabeli wyniki są już uporządkowane, zatem szukam środkowego. Wszystkich danych mamy 25, stąd mediana jest równa 162 cm. Moda, to wynik najczęściej występujący i wynosi 148 cm.

Kalkulacje statystyczne – projekt „SEMESTR” Podczas zajęć projektowych w II semestrze opracowaliśmy arkusz wspomagający wychowawcę w żmudnych obliczeniach statystycznych. Udało nam się napisać formuły liczące: średnie ocen uczniów frekwencję średnią klasy średnie ocen z przedmiotów

Kalkulacje statystyczne – projekt „SEMESTR” Po wprowadzeniu ocen do arkusza, automatycznie wyliczają się średnie ocen uczniów, średnie z przedmiotów, średnia klasy, sumy ocen.

Kalkulacje statystyczne – projekt „SEMESTR” Dodatkowo tworzą się wykresy średnich ocen uczniów, średnich z przedmiotów i frekwencji. Np. wykres średnich ocen uczniów

Bibliografia www.iwiedza.net/encyklo/gleter.html www.wikipedia.pl www.zadania.info/d273/1 www.math.edu.pl/zadania,procenty,0 www.megamatma.com www.statystyka.tangens.pl materiały własne np. ankiety, zbiory zadań matematycznych, podręczniki,

Zespół badawczy tworzyli: Dominika Agnieszka Kasia Kornela Monika Daria Bartłomiej Kasia Klaudia Ilona i nasza koleżanka z klasy IIc Ania