Nazwa szkoły: Gimnazjum im. Noblistów Polskich w Kleczewie Gimnazjum IM.KSIĄŻĄT POMORZA ZACHODNIEGO W TRZEBIATOWIE ID grupy: 98/54_MF_G1 98/46_MF_G1 Kompetencja:

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum w Brzezinach ID grupy: 98/72
Advertisements

Dane INFORMACYJNE Zmiany stanów skupienia Nazwa szkoły:
Zespół Szkół im. Ks. Jerzego Popiełuszki
Sposoby cieplnego przepływu energii
MATEMATYCZNO FIZYCZNA
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Dane Informacyjne: Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH NR 1 „ELEKTRYK” W NOWEJ SOLI ID grupy: 97/56_MF_G1 Kompetencja: MATEMATYKA I FIZYKA Temat.
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
DANE INFORMACYJNE Gimnazjum Nr 43 w Szczecinie ID grupy: 98/38_MF_G2
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ w BACZYNIE ID grupy:
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
1.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ w BACZYNIE ID grupy:
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Publiczne Gimnazjum im. Książąt Pomorza Zachodniego w Trzebiatowie ID grupy: 98/46_MF_G1 Kompetencja: matematyczno-fizyczna.
Nazwa szkoły: Publiczne Gimnazjum im. Książąt Pomorza Zachodniego w Trzebiatowie ID grupy: 98/46_MF_G1 Kompetencja: Zajęcia projektowe, komp. Mat.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum w Polanowie im. Noblistów Polskich ID grupy: 98/49_MF_G1 Kompetencja: Fizyka i matematyka Temat.
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH IM J. MARCIŃCA W KOŹMINIE WLKP. ID grupy: 97/93_MF_G1 Opiekun: MGR MARZENA KRAWCZYK Kompetencja:
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Dane INFORMACYJNE Gimnazjum im. Mieszka I w Cedyni ID grupy: 98_10_G1 Kompetencja: Matematyczno - fizyczna Temat projektowy: Ciekawa optyka Semestr/rok.
Dane informacyjene Nazwa szkoły ID grupy Kompetencja Temat projektowy
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ID grupy: Opiekun: Wiesław Hendel
Nazwa szkoły: Gimnazjum nr 58 im. Jana Nowaka Jeziorańskiego w Poznaniu ID grupy: 98/62_MF_G2 Opiekun Aneta Waszkowiak Kompetencja: matematyczno- fizyczna.
Katarzyna Pędracka i Mateusz Ciałowicz
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Problemy rynku pracy..
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
1.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: PUBLICZNE GIMNAZJUM w CZŁOPIE
Spis treści 1. Dane informacyjne 2. Co to jest gęstość? 3. Przyrządy do mierzenia gęstości 4. Układ SI 5. Archimedes 6. Prawo Archimedesa 7. Zadanie z.
Hałas wokół nas Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Zespół Szkół Miejskich Nr 1 w Wałczu Matematyczno-fizyczna
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Temat: Gęstość materii Definicja: Gęstość (masa właściwa)- jest to stosunek masy pewnej porcji substancji do zajmowanej przez nią objętości.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Nazwa szkoły: Zespół Szkół w Lichnowach ID grupy: 96/70_MP_G1 Kompetencja: Matematyczno-przyrodnicza Temat projektowy: Budowa cząsteczkowa materii Semestr/rok.
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Projekt „ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE” jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny.
Zespół Szkół w Potęgowie Budowa cząsteczkowa materii.
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Spis treści 1. Dane informacyjne 2. Co to jest gęstość substancji? 3. Przyrządy do mierzenia gęstości 4. Układ SI 5. Zadanie z gęstością 6. Zdjęcia z wycieczki.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Dane Informacyjne Nazwa szkoły:
Anna Hycki i Aleksander Sikora z Oddziałami Dwujęzycznymi
Cieplny przepływ energii
Przygotowanie do egzaminu gimnazjalnego
1.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum w Lichnowach ID grupy:
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Właściwości ciał stałych, cieczy i gazów
Zapis prezentacji:

Nazwa szkoły: Gimnazjum im. Noblistów Polskich w Kleczewie Gimnazjum IM.KSIĄŻĄT POMORZA ZACHODNIEGO W TRZEBIATOWIE ID grupy: 98/54_MF_G1 98/46_MF_G1 Kompetencja: zfmip Temat projektowy: Cieplny przepływ energii. Semestr/rok szkolny: IV sem./ 2010/2011

Rozwiązujemy Testy

Energia, co to takiego?  Energia- skalarna wielkość fizyczna charakteryzująca stan układu fizycznego (materii) jako jego zdolność do wykonania pracy.

Ciepło. Ciepło- jeden z sposobów przekazywania  energii wewnętrznej układowi termodynamicznemu. Jest to przekazywanie energii chaotycznego ruchu cząstek  w zderzeniach cząstek tworzących układy makroskopowe pozostające we wzajemnym kontakcie; oznacza formę zmian energii, nie zaś jedną z form energii .

Izolatory i przewodniki ciepła Ciała, które dobrze cieplnie przewodzą energię nazywamy przewodnikami cieplnymi. Do najlepszych przewodników cieplnych należą metale, np. srebro, miedź, czy aluminium. Dobrym przewodnikiem ciepła jest także diament. Nie wszystkie ciała dobrze przekazują energię przez cieplny przepływ energii. Ciała, które bardzo źle przewodzą energię nazywamy izolatorami cieplnymi. Izolatorami cieplnymi są na przykład tworzywa sztuczne (teflon, polistyren), parafina, drewno, tłuszcze, szkło itp. Diament jest jednym z przewodników ciepła Drewno jest jednym z izolatorów ciepła.

Omawiamy doświadczenia.

Izolatory i przewodniki ciepła – doświadczenie Układ eksperymentalny: -Szklanka, -Gorąca woda, -Przewodniki i izolatory ciepła, Opis: Do szklanki wlewamy gorącą wodę, następnie wkładamy różne przedmioty i po odczekaniu kilku minut sprawdzamy czy zmieniły swoją temperaturę. Wnioski: Doświadczenie to udowadnia, że niektóre przedmioty są izolatorami a inne przewodnikami ciepła.

Przewodnictwo cieplne ciał stałych. Układ eksperymentalny: -palnik, -metalowy pręt, -pineski, -wosk, Opis: Natapiamy wosk co 2 cm na metalowy pręt i do niego przyczepiamy pineski. Palnikiem ogrzewamy metalowy pręt. Wosk rozgrzewa się i pineski odpadają kolejno. Wnioski: Doświadczenie to udowadnia, że metal jest przewodnikiem cieplnym.

Przewodnictwo cieplne wody. Układ eksperymentalny: szklana probówka, palnik, woda, obiektyw. Opis: Do probówki nalewamy wodę, umieszczamy ją w statywie w taki sposób, że ogrzewamy tylko górną część. Po pewnym czasie górne warstwy wody zaczynają wrzeć, a temperatura warstw dolnych nie zmienia się. Wnioski: Doświadczenie to potwierdza fakt, że woda jest złym przewodnikiem ciepła.

Przewodnictwo cieplne wody.

Przewodnictwo cieplne. Układ eksperymentalny: - dwie szklanki, - miedziane pręty, - ciepła i zimna woda, - termometr, Opis: Do jednej szklanki wlewamy ciepłą wodę a do drugiej zimną. Łączymy szklanki miedzianymi prętami, tak aby szklanki się ze sobą nie stykały. Wkładamy termometr do zimnej wody, mierząc jej temperaturę początkową. Po pewnym czasie temperatura wody zmienia się. Wnioski: Doświadczenie to udowadnia, że miedziane pręty są przewodnikami ciepła.

Przewodnictwo cieplne powietrza. Układ eksperymentalny: probówka szklana, palnik. Opis: Probówkę zakładamy na palec i ogrzewamy drugi koniec probówki w płomieniu trzymając dnem do góry. Przez dłuższy czas nie odczuwamy podwyższonej temperatury. Wnioski: Doświadczenie potwierdza fakt, że powietrze jest złym przewodnikiem ciepła. Przewodnictwo cieplne powietrza.

Przewodnictwo cieplne powietrza.

Zjawisko konwekcji w cieczach

Układ eksperymentalny: zlewka, palnik, trójnóg, nadmanganian potasu (KMnO4) Opis: Zlewkę wypełniamy wodą, na dno zlewki wrzucamy kilka kawałków nadmanganianu potasu. I całość ogrzewamy od spodu. Po chwili obserwujemy ruch konwekcyjny wody. Czyli unoszenie ciepłych mas wody i opadanie chłodniejszych.

Zjawisko konwekcji w cieczach.

Wykorzystanie ciepła w gospodarce -ciepło wykorzystujemy do ogrzewania powietrza w domu -pompy ciepła w mleczarniach. Odprowadzane ciepło podczas chłodzenia mleka wykorzystywane jest do podgrzewania wody potrzebnej do celów technologicznych, mycia itd. -ciepło jest wykorzystywane do podgrzewania wody w termach

Wykorzystanie ciepła w życiu codziennym. Zastosowanie przewodników ciepła: do produkcji chłodnic samochodowych do produkcji kaloryferów, garnków lub żelazek do produkcji rur przeprowadzających ciepłą wodę. Zastosowanie izolatorów ciepła: -do produkcji materiałów budowlanych, np.: styropian -w budownictwie jako okna próżniowe -do produkcji drzwi (drewno źle przewodzi ciepło)

Ciekawostki. Ciepło ze skał  (elektrownie czerpiące ciepło z podziemnych pokładów ciepła) Ciepło napędzające elektrownię będzie czerpane z gorących pokładów skał mających ponad 150 stopni Celsjusza. Żeby dotrzeć do nich trzeba wywiercić otwory mające od dwóch do czterech kilometrów głębokości. Do ich wnętrza zostaną instalacje pomp ciepła. Pierwsze takie elektrownie powstaną na Wyspach Kanaryjskich, potem pod Barceloną i Madrytem. Budowa każdej z nich będzie kosztować około 8 milionów euro, które mają wyłożyć lokalne samorządy.  Jednak, jak zapewniają konstruktorzy, koszt utrzymania elektrowni jest niewielki, a geolodzy przypominają, że gorące pokłady skał nie wystygną przez najbliższych kilka miliardów lat. 

źródła -www.wikipedia.pl -www.fizyka.edu.pl -www.sciaga.pl -Podręcznik „Spotkania z fizyką 2” -www.wikipedia.pl -www.fizyka.edu.pl -www.sciaga.pl -wiadomości i materiały z lekcji. -Podręcznik ,,Ciekawa fizyka 2 ”