jako trend w informacji naukowej Infobrokerstwo jako trend w informacji naukowej
Definicja? Infobrokerstwo jako trend, odpowiedź na kryzys zawodu bibliotekarza Infobrokerstwo wymaga szeregu umiejętności: umiejętności wyszukiwawczych (znajomość źródeł, algorytmów i ocena ich wiarygodności), analitycznych i interpretacyjnych, redakcyjno-komunikacyjnych, interpersonalnych
Definicja? Jakie cechy łączy w sobie broker informacji? Infobrokerstwo to zawód na styku bibliotekarstwa, informacji naukowej, znajomości Internetu i technologii, biznesu, zarządzania i organizacji. Infobroker powinien posiadać umiejętności interdyscyplinarne.
Kim jest broker informacji? Pośrednik, który odpłatnie wyszukuje, ocenia, opracowuje i udostępnia informacje (proces informacyjny na polu biznesowym) Zajmuje się: monitorowaniem mediów, zbieraniem, selekcją i oceną zebranych lub wyszukanych materiałów, przygotowywaniem raportów i analiz, dostarczaniem zamówionych treści
Źródła pozyskiwania informacji Publikacje wyników badań naukowych Literatura fachowa i czasopiśmiennictwo branżowe Prasa, radio, telewizja, Internet Księgozbiory biblioteczne Archiwa i rejestry publiczne Zamówienia publiczne i oferty przetragowe (BZP, BIP) Źródła teleadresowe i statystyczne Kontakty osobiste Badania własne
Umiejętności infobrokerskie Znajomość źródeł informacji Znajomość serwisów informacyjnych dostarczających WIARYGODNYCH i AKTUALNYCH informacji Umiejętność opracowania scenariusza i strategii poszukiwań (gdzie, co, w jakiej kolejności i w jaki sposób szukać) Umiejętność docierania do źródeł weryfikujących wiarygodność wcześniej wyszukanych informacji
Umiejętności infobrokerskie Umiejętności w redagowaniu analiz, raportów, prezentacji wyników i badań Umiejętność prowadzenia małej firmy Umiejętności interpersonalne, promocji i sprzedaży usług
Czym zajmuje się infobroker? Monitorowanie mediów: na zlecenie firmy może przygotowywać codzienny przegląd mediów branżowych, śledzić doniesienia prasowe dotyczące zleceniodawcy lub jego konkurencji. Raporty i analizy: zgodnie z życzeniami klienta można zająć się zbieraniem materiałów dotyczących konkretnej sprawy i na ich podstawie przygotować raport lub analizę
Czym zajmuje się infobroker? Treści dostarczane do serwisów: w Internecie istnieje wiele serwisów tematycznych poświęconych konkretnej branży lub produktowi. Na zlecenie właściciela takiego serwisu broker może przygotowywać teksty poświęcone danej tematyce, które zostaną umieszczone w serwisie. Podobnie jest z portalami korporacyjnymi prowadzonymi na potrzeby firm.
Czym zajmuje się infobroker? Treści dostarczane do wydawnictw i biuletynów: różne instytucje rozprowadzają biuletyny poświęcone swojej działalności. Zadaniem infobrokera może być opracowanie danych branżowych na potrzeby takiego wydawnictwa, dostarczanie treści na zamówienie.
Czym zajmuje się infobroker? Podwykonastwo usług: praca na zlecenie dużych firm infobrokerskich, szkoleniowych, PR i wywiadowni gospodarczych. Zbieranie danych z małych obszarów zainteresowań i przekazywanie ich firmom, które opracowują je na potrzeby klientów.
Infobrokering specjalistyczny Broker informacji może wyspecjalizować się w wyszukiwaniu informacji w określonej branży. Niektóre rynki, branże i sektory „produkują” tak duże ilości informacji w krótkim okresie czasu, że by znaleźć te najbardziej potrzebne i adekwatne z nich niezbędna jest pomoc eksperta - wyspecjalizowanego branżowo infobrokera.
Infobrokering specjalistyczny W farmacji i medycynie W dziedzinie finansów W dziedzinie prawa W świecie nowych technologii W obszarze przemysłu i biznesu W sektorze rządowym i publicznym
Zasady etyczne zawodu Zasady etyczne brokera informacji zostały określone przez powstałą w 1987 r. w USA organizację: The Association of Independent Information Professionals (AIIP) - Stowarzyszenie Niezależnych Specjalistów Informacji (ponad 700 firm z 20 krajów) www.aiip.org Polscy infobrokerzy znają te zasady i je akceptują - na str. niektórych firm przytaczane są te reguły postępowania jako gwarancja jakości usług
Zasady etyczne zawodu Utrzymywanie dobrego imienia zawodu poprzez uczciwość, kompetencje i zachowanie poufności; Przekazywanie klientom najaktualniejszej i najbardziej relewantnej odpowiedzi na zapytanie, w ramach czasowych przez nich wyznaczonych; Pomoc klientom w zrozumieniu wykorzystanych źródeł informacji; Przyjmowanie zleceń zgodnych z prawem i nie działających ze szkodą dla środowiska brokerów informacji;
Zasady etyczne zawodu Dotrzymywanie klauzuli poufności; Poszanowanie praw autorskich; Dotrzymywanie zasad umów licencyjnych i umów z klientami; Utrzymywanie zawodowych kontaktów z bibliotekami i przestrzeganie zasad dostępu do ich zbiorów; Ponoszenie odpowiedzialności za stosowanie zasad etycznych swoich pracowników;
Serwisy infobrokerskie w kraju i na świecie www.infobrokerstwo.pl www.press-service.com.pl www.infobrokering.pl http://webwweb.pl www.infobroker.dll.pl www.bestinfo.pl www.goldeninfo.pl http://www.infopoint.pl