DOBRE DZIECIŃSTWO Prawo i obowiązek Bydgoszcz,

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
POSTAW RODZICIELSKICH
Advertisements

BEZPIECZNA i PRZYJAZNA SZKOŁA
W Y C H O W A N I E D O Z D R O W I A P S YC H I C Z N E G O
dziecka niepełnosprawnego
Hasło promujące życie bez agresji.
Aktywność fizyczna jako przeciwdziałanie problemom wychowawczym
Podstawy Pomocy Psychologicznej
Znaczenie wspomagania dla rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym.
Profilaktyka wobec osób starszych
Zagrożenia komputerowe dla dzieci
Wagarowanie młodzieży
NAJWAŻNIEJSZE TYPOLOGIE POSTAW RODZICIELSKICH
Napięcie emocjonalne i stres
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna Nr 1 w Kaliszu
„Bezpieczeństwo nie jest wszystkim, lecz bez
Z PUNKTU WIDZENIA POGOTOWIA OPIEKUŃCZEGO
Uzależnienia a rozwój dziecka
CO TO JEST DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA?
FUNKCJA WYCHOWAWCZA RODZINY
Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom „Bratek” w Barlinku ( Barlinek, ul
WdŻwR Wychowanie do Życia w Rodzinie
Życie nastolatka.
Etapy budowania więzi w rodzinie
Prawa dziecka.
Konferencja naukowa pt.: Edukacja seksualna, ale jaka?
DLACZEGO KSIĄŻKA.... Prezentacja argumentów zachęcających do kształtowania nawyków czytelniczych u dzieci.
RADY DLA WSZYSTKICH, KTÓRZY CHCĄ BYĆ DOBRYMI RODZICAMI
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej
KIEDY DZIECKO TRZEBA UMIEŚCIĆ w pieczy zastępczej?
w praktyce pedagogicznej
Dlaczego warto czytać dzieciom?
Szkoła Promująca Zdrowie
POTRZEBY DZIECKA POWINNOŚCI RODZICA
,,Rodzina- źródłem życia, szacunku i miłości’’
Co może zrobić szkoła, a co powinni zrobić wcześniej rodzice ?
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
AGRESJA WŚRÓD DZIECI – SKĄD SIĘ BIERZE I JAK JEJ ZAPOBIEGAĆ ?
Opracowała: Kinga Szymanek nauczyciel ZSS nr 101 w Poznaniu
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
WYCHOWANIE PRZEZ CZYTANIE
Wpływ czytania na rozwój intelektualny dzieci i młodzieży
WIĘZI W RODZINIE JAKO CZYNNIK CHRONIĄCY
Pracownia Terapii i Psychoedukacji
AGRESJA- przez agresję rozumie się każde zamierzone działanie, mające na celu wyrządzenie komuś lub czemuś szkody, krzywdy, straty, bólu fizycznego czy.
Sfera emocjonalna u dzieci z dysfunkcją słuchu
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECKA
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
RAZEM PRZECIWKO PRZEMOCY
NARODOWY PROGRAM ROZWOJU CZYTELNICTWA
7 Nawyków – mapa wdrożenia
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECKA
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
Wpływ czytania na rozwój dzieci i młodzieży
SIEDEMNAŚCIE ZALET KSIĄŻKI DLA DZIECI
Czas wolny dziecka szanse i zagrożenia czyli co powinien robić rodzic aby dziecko nie nadużywało komputera Wieluń
CZYTELNICTWO ZA I SEMESTR ROKU SZKOLNEGO 2016/2017
Wychowanie przez czytanie
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ W UCIECHOWIE
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
CZYTELNICTWO ZA I SEMESTR ROKU SZKOLNEGO 2016/2017
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI
DEPRESJA jest chorobą i ma charakter długotrwały Charakterystyczny dla depresji jest podwyższony poziom lęku.
DLACZEGO WARTO CZYTAĆ KSIĄŻKI?.
Rok szkolny 2018/2019 Rokiem Wartości Moralnych!
główną potrzebą emocjonalną dziecka.
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI
Bezpieczne korzystanie z zasobów Internetu
Rok szkolny 2018/2019 Rokiem Wartości Moralnych!
Zapis prezentacji:

DOBRE DZIECIŃSTWO Prawo i obowiązek Bydgoszcz, 11.04.2011

Główne komponenty dobrego dzieciństwa Radość Zachwyt Zaufanie Beztroska Niewinność Józef Mehoffer – Dziwny ogród

Cechy współczesnego dzieciństwa Brak bezpiecznego stylu przywiązania Samotność Gniew i złość Przeciążenie Niestabilność, brak struktury Brak wartości

Rozwój dziecka przebiega w trzech kręgach Krąg 1 - rodzina, dom Krąg 2 - otoczenie: dalsza rodzina, szkoła, przedszkole, koledzy, sąsiedzi Krąg 3 - społeczeństwo, media Dzisiaj dziecko często nie znajduje wsparcia w żadnym z tych kręgów i każdy z nich atakuje komponenty dzieciństwa

Współczesna kultura niszczy dzieciństwo! Brak czasu dla dziecka, samotność dziecka - zanik rodziny wielopokoleniowej i wielodzietnej, rozpad rodziny, inny styl życia i priorytety dorosłych Stres, pośpiech, niecierpliwość, agresja Presja ze strony rodziców, rówieśników, mody Media: nadmiar, nieodpowiednia forma i treść, hałas Przemoc realna i fabrykowana Seksualizacja i brzydota kultury Treści budzące lęk i przerażenie Wulgarne treści i język Cynizm, demoralizacja

Współczesne dzieci cierpią na anemię emocjonalną ! Dzieci są pozbawione zasilania emocjonalnego, a jednocześnie odbywa się permanentny gwałt na dziecięcej psychice i umyśle Dzieci mają niedobór tego, co niezbędne dla zdrowego rozwoju i nadmiar tego, co szkodliwe Współczesne dzieci cierpią na anemię emocjonalną !

Przejawy anemii emocjonalnej: Nadpobudliwość, zaburzenia psychiczne, depresja Trudności językowe, nieumiejętność myślenia Nuda, brak motywacji Niskie samouznanie, Samobójstwa Uzależnienia Agresja, cynizm, wulgarność Trudności z odróżnieniem dobra od zła Nieodpowiedzialne zachowania seksualne Prostytucja, Działania aspołeczne i przestępcze

Co możemy zrobić? 1. Uznać, że dzieci nie rodzą się gorsze, lecz dorastają w społecznie toksycznym środowisku 2. Zdobyć wiedzę 3. Postępować, jak ze skażeniem ekologicznym: - usuwać lub ograniczać trucizny środowiska - chronić dziecko - uodpornić dziecko / wyposażyć w narzędzia samoobrony (osobiste zasoby!)

Powinności rodziców wobec dzieci Opieka Zasilanie emocjonalne Wychowanie Ochrona

OPIEKA

Zasilanie emocjonalne Bezwarunkowa miłość i szacunek do dziecka - pełen miłości kontakt wzrokowy - pełen miłości kontakt fizyczny skupiona na dziecku uwaga budowanie poczucia własnej wartości

Postawy rodzicielskie Właściwe – akceptacja, uznanie praw dziecka, współdziałanie, rozumna swoboda; Niewłaściwe – nadmiernie wymagająca, unikająca, nadmiernie chroniąca, odtrącająca

Style wychowawcze Zaniedbujący Permisywny Autorytarny Autorytatywny

Wychowanie Nauczenie czerpania przyjemności z tego, co dobre. Przygotowanie do życia – rozwijanie zdolności do pracy i miłości.

Wychowanie Nauczanie myślenia Nauczenie prawidłowej komunikacji Nauczenie radzenia sobie z emocjami Nauczenie rozwiązywania problemów i konfliktów Wychowanie moralne Nauczanie wartości Budowanie poczucia własnej wartości Motywacja

Jak chronić dziecko? - Być obecnym, zaangażowanym, dostępnym - „Zaszczepić” dziecko przeciw złym wpływom poprzez: - więź i miłość - codzienne czytanie - nauczenie wartości czyli budowanie samouznania dziecka - Nauczyć mądrego korzystania z mediów, rozrywki, wolności – wprowadzić zasady, stopniowo poszerzać samodzielność - Ustalić wspólnie z innymi rodzicami politykę korzystania mediów - Przeciwdziałać „normalizacji” szkodliwych przekonań i zachowań

Czytanie jako pokarm duchowy Czytanie dziecku zaspokaja jego potrzeby emocjonalne na wielu poziomach: - psychicznym: - buduje więź - wzmacnia samouznania - chroni przed nudą, stresem - umysłowym: - uczy języka i myślenia, - przynosi wiedzę, zaspokaja, ciekawość - rozwija pamięć i wyobraźnię - moralnym: - uczy refleksji nad dobrem i złem - przynosi dobre wzorce - ukazuje konsekwencje wyborów i decyzji.

Głośne czytanie dziecku to: Witamina i szczepionka Najważniejsze 20 minut dnia dziecka Zdrowe uzależnienie / zdrowa ucieczka

Dziękuję za uwagę