DOBRE DZIECIŃSTWO Prawo i obowiązek Bydgoszcz, 11.04.2011
Główne komponenty dobrego dzieciństwa Radość Zachwyt Zaufanie Beztroska Niewinność Józef Mehoffer – Dziwny ogród
Cechy współczesnego dzieciństwa Brak bezpiecznego stylu przywiązania Samotność Gniew i złość Przeciążenie Niestabilność, brak struktury Brak wartości
Rozwój dziecka przebiega w trzech kręgach Krąg 1 - rodzina, dom Krąg 2 - otoczenie: dalsza rodzina, szkoła, przedszkole, koledzy, sąsiedzi Krąg 3 - społeczeństwo, media Dzisiaj dziecko często nie znajduje wsparcia w żadnym z tych kręgów i każdy z nich atakuje komponenty dzieciństwa
Współczesna kultura niszczy dzieciństwo! Brak czasu dla dziecka, samotność dziecka - zanik rodziny wielopokoleniowej i wielodzietnej, rozpad rodziny, inny styl życia i priorytety dorosłych Stres, pośpiech, niecierpliwość, agresja Presja ze strony rodziców, rówieśników, mody Media: nadmiar, nieodpowiednia forma i treść, hałas Przemoc realna i fabrykowana Seksualizacja i brzydota kultury Treści budzące lęk i przerażenie Wulgarne treści i język Cynizm, demoralizacja
Współczesne dzieci cierpią na anemię emocjonalną ! Dzieci są pozbawione zasilania emocjonalnego, a jednocześnie odbywa się permanentny gwałt na dziecięcej psychice i umyśle Dzieci mają niedobór tego, co niezbędne dla zdrowego rozwoju i nadmiar tego, co szkodliwe Współczesne dzieci cierpią na anemię emocjonalną !
Przejawy anemii emocjonalnej: Nadpobudliwość, zaburzenia psychiczne, depresja Trudności językowe, nieumiejętność myślenia Nuda, brak motywacji Niskie samouznanie, Samobójstwa Uzależnienia Agresja, cynizm, wulgarność Trudności z odróżnieniem dobra od zła Nieodpowiedzialne zachowania seksualne Prostytucja, Działania aspołeczne i przestępcze
Co możemy zrobić? 1. Uznać, że dzieci nie rodzą się gorsze, lecz dorastają w społecznie toksycznym środowisku 2. Zdobyć wiedzę 3. Postępować, jak ze skażeniem ekologicznym: - usuwać lub ograniczać trucizny środowiska - chronić dziecko - uodpornić dziecko / wyposażyć w narzędzia samoobrony (osobiste zasoby!)
Powinności rodziców wobec dzieci Opieka Zasilanie emocjonalne Wychowanie Ochrona
OPIEKA
Zasilanie emocjonalne Bezwarunkowa miłość i szacunek do dziecka - pełen miłości kontakt wzrokowy - pełen miłości kontakt fizyczny skupiona na dziecku uwaga budowanie poczucia własnej wartości
Postawy rodzicielskie Właściwe – akceptacja, uznanie praw dziecka, współdziałanie, rozumna swoboda; Niewłaściwe – nadmiernie wymagająca, unikająca, nadmiernie chroniąca, odtrącająca
Style wychowawcze Zaniedbujący Permisywny Autorytarny Autorytatywny
Wychowanie Nauczenie czerpania przyjemności z tego, co dobre. Przygotowanie do życia – rozwijanie zdolności do pracy i miłości.
Wychowanie Nauczanie myślenia Nauczenie prawidłowej komunikacji Nauczenie radzenia sobie z emocjami Nauczenie rozwiązywania problemów i konfliktów Wychowanie moralne Nauczanie wartości Budowanie poczucia własnej wartości Motywacja
Jak chronić dziecko? - Być obecnym, zaangażowanym, dostępnym - „Zaszczepić” dziecko przeciw złym wpływom poprzez: - więź i miłość - codzienne czytanie - nauczenie wartości czyli budowanie samouznania dziecka - Nauczyć mądrego korzystania z mediów, rozrywki, wolności – wprowadzić zasady, stopniowo poszerzać samodzielność - Ustalić wspólnie z innymi rodzicami politykę korzystania mediów - Przeciwdziałać „normalizacji” szkodliwych przekonań i zachowań
Czytanie jako pokarm duchowy Czytanie dziecku zaspokaja jego potrzeby emocjonalne na wielu poziomach: - psychicznym: - buduje więź - wzmacnia samouznania - chroni przed nudą, stresem - umysłowym: - uczy języka i myślenia, - przynosi wiedzę, zaspokaja, ciekawość - rozwija pamięć i wyobraźnię - moralnym: - uczy refleksji nad dobrem i złem - przynosi dobre wzorce - ukazuje konsekwencje wyborów i decyzji.
Głośne czytanie dziecku to: Witamina i szczepionka Najważniejsze 20 minut dnia dziecka Zdrowe uzależnienie / zdrowa ucieczka
Dziękuję za uwagę