Racjonalność wyborcy a paradoks partycypacji Znaczenie instrumentalnej motywacji dla wyjaśnienia absencji wyborczej w 2005 roku i wysokiej frekwencji dwa.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
D-Link Technology Trend Wyniki badania
Advertisements

WYBORY PARLAMENTARNE.
XVIII sesja SEJMU DZIECI I MŁODZIEŻY „Szkoła demokracji”
Postawy polityczne przedsiębiorców Raport z badań.
Badania opinii publicznej
Teoria wyboru publicznego: wybrane koncepcje badawcze.
Ekonomiczna Teoria Rozrodczości
Daniel Kahneman Otrzymał Nagrodę Nobla w 2002 r. za ponad ćwierćwiecze badań nad zachowaniami inwestorów i rynków finansowych.
Gary Stanley Becker ur „Ekonomiczna teoria zachowań ludzkich”, PWN 1990.
Teoria wyboru publicznego wybrane koncepcje badawcze
Paradoks partycypacji wyborczej
Racjonalność wyborcy a paradoks partycypacji
w oparciu o ekonomiczną teorię demokracji
Wykonała: Aleksandra Śmieciuch
Paradoks partycypacji wyborczej
„WEŹ KARTECZKĘ ODDAJ GŁOS… WRZUĆ DO URNY BĘDZIESZ GOŚĆ”
MŁODZI GŁOSUJĄ WYBORY DO EUROPARLAMENTU Jak powstał Parlament Europejski ? Jak powstał Parlament Europejski ? Pierwszym krokiem do integracji europejskiej.
Teoria wyboru konsumenta
Proces wyborczy w Polsce
Jak przygotować i zorganizować wybory do władz samorządu uczniowskiego, żeby były świętem demokracji w szkole?
PRAWA MOTYWACJI Aby motywować innych, sami musimy mieć motywację Motywowanie wymaga celu Motywacja nie trwa wiecznie Motywacja wymaga uznania Współuczestnictwo.
ATENA Usługi Informatyczne i Finansowe Sp. z o.o.
Serdecznie zapraszamy na krótką prezentację multimedialną
WŁADZA USTAWODAWCZA.
Wybory to podstawowy mechanizm demokracji, dzi ę ki któremu decydujemy o naszej przyszło ś ci. Poprzez oddanie głosu na jednego z kandydatów, którego popieramy.
Problem absencji wyborczej w Polsce po 1989 roku
1 Witam Państwa na wykładzie z podstaw mikro- ekonomii, :)…
Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym?
XX Sesja Sejmu Dzieci i Młodzieży
Dlaczego ten temat jest ważny?
Aktywny Młody Przemyślanin- Wybory parlamentarne debata.
Debata Młodzi aktywni? Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym.
Młodzi aktywni? Co zrobić żeby młodzież brała udział w wyborach?
„Młodzi a polityka” Statystyki z ankiet
„Nie tylko wybory-jak młodzi mogą wpływać na rzeczywistość i aktywnie uczestniczyć w demokracji?”
Wyniki ankiety ,,Twój głos, Twój Europejski wybór- ankieta dotycząca udziału w wyborach do Parlamentu”
Gimnazjum nr 4 im. Kard. Stefana Wyszyńskiego w Tychach w projekcie „SEJM DZIECI I MŁODZIEŻY”
Kultura organizacyjna MSP
1 Witam Państwa na wykładzie z podstaw mikro- ekonomii, :)…
Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym?
D. Ciołek BADANIA OPERACYJNE – wykład 4
Reguła Wyborcza JOW Kardynalne zasady wybierania posłów do Sejmu RP, postulowane przez Ruch Obywatelski na rzecz Jednomandatowych Okręgów Wyborczych (JOW),
Młodzi aktywni? Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym? Projekt: Jan Tomasz Borkowski; Jakub Kowalik.
Krótkie streszczenie naszych przygotowań
Akademia aktywności politycznej i społecznej ludzi młodych.
Założenie o racjonalności
Sejm Dzieci i Młodzieży DEBATA Młodzi aktywni? Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i w życiu społecznym?
CO TO SĄ WYBORY ?.
Temat debaty: Młodzi aktywni? Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym?
" Młodzi aktywni? Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym?".
SZKOŁA DEMOKRACJI.
Racjonalność w ekonomii na podstawie „Metodologii ekonomii” Marka Blauga Paulina Bukowińska.
Twój głos ma znaczenie. Jak zwiększyć aktywność młodzieży w naszej gminie?
Młodzi aktywni? Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym?
Co zrobić, aby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym?
Edward Lazear Imperializm ekonomiczny
System wyborczy, a wyniki wyborów w Polsce
DEBATA w ramach programu CEO i Kancelarii Sejmu RP XX Sesja Sejmu Dzieci i Młodzieży Temat: Młodzi aktywni? Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach.
MODEL RACJONALNY DECYDOWANIA

Wybory prezydenckie będą odbywały się w kilku terminach:  czerwca dla młodzieży, która nie ukończyła 18 lat,  20 czerwca dla osób dorosłych. W.
Symulacja wyborów do parlamentu Rzeczypospolitej w gimnazjum w Lubaszu.
Autorzy: Gabriela Gasyna, Agata Szewczak, Anna Szewczyk
Modele zachowań wyborczych
Młodzi głosują! Wyniki ankiety przeprowadzonej wśród licealistów z okazji Światowego Dnia Wyborów w 2012 roku mgr Paweł Raźny.
Budżet obywatelski w Łodzi Koncepcja podziału na obszary osiedlowe.
AUTOR :KAROLINA PIWCZYK MOJE UCZESTNICTWO W PROJEKCIE UNIJNYM,, ZROBIMY TO SAMI’’
Przygotowały: Dagmara Kojtych, Patrycja Ringwelska, Monika Wiśniewska
System partyjny i wyborczy
Motywowanie osób dorosłych w procesie edukacyjnym
Zapis prezentacji:

Racjonalność wyborcy a paradoks partycypacji Znaczenie instrumentalnej motywacji dla wyjaśnienia absencji wyborczej w 2005 roku i wysokiej frekwencji dwa lata później.

Najważniejsze determinanty i korelaty partycypacji wyborczej: Najważniejsze determinanty i korelaty partycypacji wyborczej: Czynniki indywidualne (gł. cechy społeczno- demograficzne) Czynniki indywidualne (gł. cechy społeczno- demograficzne) Czynniki instytucjonalne (koszty wzięcia udziału w głosowaniu, preferencje co do wyniku, szanse wpłynięcia na wynik) Czynniki instytucjonalne (koszty wzięcia udziału w głosowaniu, preferencje co do wyniku, szanse wpłynięcia na wynik) Czynniki kontekstowe (cechy charakterystyczne dla omawianych wyborów) Czynniki kontekstowe (cechy charakterystyczne dla omawianych wyborów)

Ryzykowne głosowanie Maksymalizacja oczekiwanej użyteczności, przy znanym rozkładzie prawdopodobieństwa Maksymalizacja oczekiwanej użyteczności, przy znanym rozkładzie prawdopodobieństwa Macierz wypłat: Macierz wypłat: WygranaRemis Przegr. 1 głosem Przegrana Głosowanie B -c B/2 -c -c AbsencjaBB/200 Zagłosujemy, jeśli pB – c > 0 ! Ale p jest bardzo bliskie zeru, dyferencjał może być nawet duży, a koszta niezerowe.

Niepewne głosowanie Minimalizowanie maksymalnego poczucia żalu w związku z podjętą decyzją Minimalizowanie maksymalnego poczucia żalu w związku z podjętą decyzją Macierz strat: Macierz strat: WygranaRemis Przegr. 1 głosem Przegrana Głosowaniec00c Absencja0 B/2 -c 0 Zagłosujemy, jeśli B/2 – c > c, czyli B/4 > c ! Ale racjonalny wyborca musi sobie zdawać sprawę, szansa wpłynięcia na wynik wyborów jest niewielka.

Teoria gier - dylematy Jeśli frekwencja wysoka, to mój głos niewiele znaczy Jeśli frekwencja wysoka, to mój głos niewiele znaczy Ale jak inni tak pomyślą, to warto jednak iść! Ale jak inni tak pomyślą, to warto jednak iść! Jak wiadomo, że moja partia ma przewagę, to nie potrzeba iść. Jak wiadomo, że moja partia ma przewagę, to nie potrzeba iść. Ale jak inni też zostaną w domu, to przegramy. Ale jak inni też zostaną w domu, to przegramy. Gracz- wyborca musi brać pod uwagę zachowania innych uczestników gry! Gracz- wyborca musi brać pod uwagę zachowania innych uczestników gry!

Jakie są możliwe koszty? Czas i koszty dojazdu do lokalu wyborczego (stracone okazje – np. Wyjazd na działkę) Czas i koszty dojazdu do lokalu wyborczego (stracone okazje – np. Wyjazd na działkę) Wyrobienie dokumentów jeżeli głosujemy poza miejscem stałego zameldowania Wyrobienie dokumentów jeżeli głosujemy poza miejscem stałego zameldowania Czas poświęcony na zapoznanie się z programami partii, aby dokonać wyboru Czas poświęcony na zapoznanie się z programami partii, aby dokonać wyboru Jak nikt nie pójdzie do wyborów, to utracimy demokrację!? Jak nikt nie pójdzie do wyborów, to utracimy demokrację!?

Jakie są możliwe korzyści? Utrzymanie demokracji w trwaniu – poczucie spełnionego obowiązku obywatelskiego Utrzymanie demokracji w trwaniu – poczucie spełnionego obowiązku obywatelskiego Wyłoniony rząd – to dobro publiczne Wyłoniony rząd – to dobro publiczne Realizacja długofalowych planów jednostki Realizacja długofalowych planów jednostki Dyferencjał partyjny – uzyskanie maksymalnej satysfakcji własnej z powstałego rządu. (pozwala oddać specyfikę rozpatrywanych wyborów i przebieg kampanii wyborczej!) Dyferencjał partyjny – uzyskanie maksymalnej satysfakcji własnej z powstałego rządu. (pozwala oddać specyfikę rozpatrywanych wyborów i przebieg kampanii wyborczej!)

Co wpływało na frekwencję w 2005r. Czynniki indywidualne – głównie uczestnictwo w poprzednich wyborach. Czynniki indywidualne – głównie uczestnictwo w poprzednich wyborach. Wraz zbliżaniem się dnia wyborów, dystans między dwoma głównymi ugrupowaniami malał Wraz zbliżaniem się dnia wyborów, dystans między dwoma głównymi ugrupowaniami malał Przekonanie, że bezwzględu na to kto wygra w wyborach, rządy obejmie ta sama koalicja Przekonanie, że bezwzględu na to kto wygra w wyborach, rządy obejmie ta sama koalicja Dla 30% badanych wynik wyborów był obojętny Dla 30% badanych wynik wyborów był obojętny Ogólnie – mało udogodnień dla wyborców i brak kar Ogólnie – mało udogodnień dla wyborców i brak kar Indyferencja i alienacja Indyferencja i alienacja

Co się stało dwa lata później? Wysoki dyferencjał wyborczy, czasem przewyższający znaczne koszty oddania głosu Wysoki dyferencjał wyborczy, czasem przewyższający znaczne koszty oddania głosu Wyższy udział ludzi młodych niż w poprzednich wyborach Wyższy udział ludzi młodych niż w poprzednich wyborach Silna potrzeba ekspresji swoich politycznych przekonań Silna potrzeba ekspresji swoich politycznych przekonań Niepewność co do wyniku wyborów Niepewność co do wyniku wyborów

Optymistyczny akcent Autor: Jan Załuski