w oparciu o ekonomiczną teorię demokracji

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
LISTY RUCHU PALIKOTA DO SEJMU RP. KOMPLETNE LISTY WE WSZYSTKICH 41 OKRĘGACH 920 KANDYDATEK I KANDYDATÓW DO SEJMU RP.
Advertisements

WYBORY PARLAMENTARNE.
Raport z badania Sytuacja powyborcza PSL z perspektywy przepływów politycznych preferencji Grudzień 2001.
Postawy polityczne przedsiębiorców Raport z badań.
Badania opinii publicznej
INSTYTUCJE GOSPODARKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek
Teoria wyboru publicznego: wybrane koncepcje badawcze.
Podstawy metodologiczne ekonomii
Ekonomiczna teoria biurokracji
Paradoks partycypacji wyborczej
Racjonalność wyborcy a paradoks partycypacji
Wykonała: Aleksandra Śmieciuch
Racjonalność wyborcy a paradoks partycypacji Znaczenie instrumentalnej motywacji dla wyjaśnienia absencji wyborczej w 2005 roku i wysokiej frekwencji dwa.
Czy demokracja sprzyja wzrostowi gospodarczemu?
Paradoks partycypacji wyborczej
Struktura władz w III Rzeczpospolitej Polskiej
Wiedza i opinie Polaków na temat wyborów do Parlamentu Europejskiego
CHORWACJA.
Proces wyborczy w Polsce
Jak przygotować i zorganizować wybory do władz samorządu uczniowskiego, żeby były świętem demokracji w szkole?
Co rozumie Pan/Pani pod pojęciem demokracja?
Serdecznie zapraszamy na krótką prezentację multimedialną
Ankieta C Metryczka Rekrutacja.
Samorząd Szkolny- Droga ku demokracji
Wybory parlamentarne 2011 w Gimnazjum im. Jana Pawła II w Zręcinie.
MŁODZIEŻOWE WYBORY PARLAMENTARNE W GIMNAZJUM W ZANIEMYŚLU
Problem absencji wyborczej w Polsce po 1989 roku
XX Sesja Sejmu Dzieci i Młodzieży
Dlaczego ten temat jest ważny?
Zakres tematyczny i zasady nauczania przedmiotu WNE UW, II r.
Aktywny Młody Przemyślanin- Wybory parlamentarne debata.
Co to takiego? Czym się zajmuje? Wybory do Parlamentu Europejskiego.
Plan debaty i zasady. Debata przewidziana jest na ok. 50 minut.
Młodzi aktywni? Co zrobić, żeby prudnicka młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym?
Gimnazjum nr 4 im. Kard. Stefana Wyszyńskiego w Tychach w projekcie „SEJM DZIECI I MŁODZIEŻY”
Sondaż preferencji wyborczych październik 2014 r..
Młodzi aktywni? Co zrobić żeby młodzież koźmińska brała udział w wyborach i życiu społecznym.
Młodzi aktywni? Co zrobić, żeby młodzież z Biłgoraja brała udział w wyborach i życiu społecznym?
Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym?
Wizerunki polityków. Zmiana postrzegania premier Kopacz po expose 1-5 października 2014 roku.
Młodzi aktywni? Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym? Projekt: Jan Tomasz Borkowski; Jakub Kowalik.
W ankiecie udział wzięli uczniowie klas III. Łącznie wzięło udział 30 osób, w tym 6 chłopców i 24 dziewczyny.
Założenie o racjonalności
Prawa Człowieka w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej
Agnieszka Kwiatkowska (UW) Zieloni reprezentacja nowych ruchów społecznych na polskiej scenie politycznej.
CO TO SĄ WYBORY ?.
" Młodzi aktywni? Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym?".
Twój głos ma znaczenie. Jak zwiększyć aktywność młodzieży w naszej gminie?
Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym?
DEBATA Jak przygotować i zorganizować wybory do władz samorządu uczniowskiego, żeby były świętem demokracji w szkole?
Co zrobić, aby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym?
Młodzi aktywni? Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i miała czynny udział w życiu społecznym?
System wyborczy, a wyniki wyborów w Polsce
W ramach akcji Młodzi głosują: Uczniowie szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych przygotowują i przeprowadzają w swoich szkołach wybory, działania edukacyjne.
„Młodzi głosują”. WYBORY PREZYDENCKIE 2015 W szkolnych wyborach, które odbyły się w czwartek 30 kwietnia, wzięło udział 1415 szkół z całej Polski. Uprawnionych.
Temat: Władza ustawodawcza w Polsce. 1.Sejm i senat. a.Z wyjątkiem lat i parlament był zawsze dwuizbowy; b.posłowie i senatorowie są.
Kandydaci PSL do Sejmu i Senatu RP.
Temat: Udział obywatela w wyborach i referendach.
Nurty rozważań TWR Zachowanie organizacyjne Urzędnika TWR Ekonomia konstytucyjna Ekonomiczna teoria demokracji Ekonomiczna teoria biurokracji.
Autorzy: Gabriela Gasyna, Agata Szewczak, Anna Szewczyk
Modele zachowań wyborczych
WYBORCZY PIERWSZY RAZ Wyniki ankiety przeprowadzonej wśród licealistów z okazji Światowego Dnia Wyborów w 2010 roku prezentację przygotował mgr Paweł Raźny.
UDZIAŁ OBYWATELA W WYBORACH I REFERENDACH
Sondaże wyborcze Źródło informacji i wpływu. Sondaże jako badania opinii publicznej USA, Instytut Gallupa 1936 r. Polska l. 50, l. 80. CBOS, PBS, TNS.
Zasady prawa wyborczego
autorstwa posłów z Klubu poselskiego Prawa i Sprawiedliwości
Diagnoza otoczenia związków zawodowych i płynące z niej uwarunkowania
Powody niskiej frekwencji głosów w Polsce
System partyjny i wyborczy
Podsumowanie wyborów samorządowych
Zapis prezentacji:

w oparciu o ekonomiczną teorię demokracji Paradoks partycypacji wyborczej w oparciu o ekonomiczną teorię demokracji

„Ekonomiczna teoria demokracji” Anthony Downs „Ekonomiczna teoria demokracji” („An Economic Theory of Democracy” 1957r.) Konsumenci i Producenci Wyborcy i Politycy skupieni w partiach

Podstawa modelu Racjonalny wybór Max użyteczności Koszty a korzyści

Założenia modelu: Racjonalność jednostki homo oeconomicus ; altruizm W wyborach odbywających się co jakiś czas partia lub koalicja partii jest upoważniona przez większość wyborców do sprawowania władzy przez jedną kadencję. Podczas wyborów każdy pełnoletni obywatel dysponuje w każdym głosowaniu jednym głosem. Nielegalne przejęcie władzy lub próby ograniczenia czynnego i biernego prawa wyborczego są niedopuszczalne. Istnieją co najmniej dwie partie, które konkurują ze sobą w celu zdobycia władzy. Preferencje polityczne wszystkich obywateli można w spójny sposób uszeregować na skali od lewicowych do prawicowych. Preferencje wyborców są ściśle określone na skali politycznej (funkcja preferencji jest wklęsła -> jedno maksimum ) Partie polityczne są w miarę dobrze poinformowane o preferencjach politycznych wyborców. Wyborcy są w miarę dobrze poinformowani o preferencjach politycznych partii.

Czym kieruje się wyborca? Niepewność Koszty i korzyści

Czym kieruje się wyborca? Oczekiwane zróżnicowanie partii: J = E(U A ) – E (U B ) Bieżące zróżnicowanie partii: JC = (U A ) – E(U B ) decyzje innych wyborców, szanse preferowanej partii, oczekiwania skierowane w przyszłość, koalicja t+1 t+1 t t

Niepewność Niepewność – wynik braku pełnej informacji na temat wyboru innych konsumentów, programu partii politycznych i możliwości ich realizacji. Ideologie Badania na temat preferencji wyborców ideologia dopasowywana do preferencji wyborców i poglądów polityków należących do partii Zjawisko „przywództwa” partie polityczne, grupy interesu, agenci medialni

Paradoks partycypacji wyborczej! Koszty i korzyści Downs pokazuje, że prawie zawsze koszty > korzyści. Koszty: Informacji Bezpośrednie koszty udziału w wyborach Korzyści: Długookresowa wartość partycypacji Wartość głosu Paradoks partycypacji wyborczej!

Czynniki wpływające na podejmowanie decyzji Rozszerzanie modelu: „rachunek wyborczy” (decyzja czysto indywidualna) Na podstawie teorii gier – najlepsza odpowiedź na działanie innych, równowaga Nasha (prowadzi do skrajnych przypadków wielkości frekwencji wyborczej: bliska 0, bliska 100%) Ekspresyjna funkcja wyborów Czynniki wpływające na podejmowanie decyzji INSTRUMENTALNE Instytucjonalne Indywidualne Kontekstowe ważność wyborów wysoka proporcjonalność Obowiązek uczestniczenia Listowne oddawanie głosi itp.. Korzyści osiągane z udziału w wyborach Cechy społeczno – demograficzne koszty Zaciętość rywalizacji Dystans partii wedle sondaży wyborczych

Wybory do Sejmu RP i Senatu RP 25 września 2005 r. Źródło: Państwowa Komisja Wyborcza

Wyniki wyborów LPR Samoobrona PSL PiS PO SLD Mniejszość Niemiecka Nazwa komitetu % głosów Liczba mandatów Prawo i Sprawiedliwość (PiS) 26,99 155 Platforma Obywatelska RP (PO) 24,14 133 Samoobrona 11,41 56 Sojusz Lewicy Demokratyczne (SLD) 11,31 55 Liga Polskich Rodzin (LPR) 7,97 34 Polskie Stronnictwo Ludowe (PSL) 6,96 25 „Mniejszość Niemiecka” 0,29 2 Mniejszość Niemiecka LPR Samoobrona PSL PiS PO SLD

Dlaczego nie wziął(a) Pan(i) udziału w wyborach parlamentarnych? Odpowiedzi osób niegłosujących (w %) Krytyczna ocena systemu politycznego lub brak zaufania do sfery polityki Ogólne zniechęcenie do polityki, różnie sygnalizowane poczucie zmęczenia znużenia politykę, sytuacją w Polsce, tym, co się dzieje w kraju. 5 Brak motywacji do uczestniczenia w wyborach. 8 Brak poczucia podmiotowości obywatelskiej. 9 Brak zaufania do polityków, klasy politycznej, partii politycznych. 7 Protest – nieuczestniczenie w wyborach jako demonstracja na znak protestu wobec rządu, władzy. 2 Brak wiary w strukturalną sensowność mechanizmu wyborczego; wybory to fikcja, gra, fasada. 3 Zły stan gospodarki, bezrobocie, brak wiary w możliwość poprawy sytuacji gospodarczej. 1 Głosy zdecydowanej krytyki, epitety i inwektywy. CBOS BS/189/2005 Przyczyny absencji wyborczej w wyborach parlamentarnych i prezydenckich Komunikat z badań

Powody obiektywne lub niezależne od respondenta Religia zabrania udziału w wyborach, jestem świadkiem Jehowy 1 Brak czasu (ogólnie) 5 Bo byłem w pracy, pracowałem 4 Bo byłem w szkole, studiuję poza miejscem zamieszkania Brak meldunku, dokumentów, dowodu osobistego Nieobecność w miejscu zamieszkania, nie wziąłem zaświadczenia z miejsca zamieszkania Wyjazd, wycieczka, pobyt za granicą 3 Choroba przewlekła, niepełnosprawność, trudności z poruszaniem się 11 Kwestia wieku 2 Opieka nad osobą niepełnosprawną, dzieckiem itp. Zmęczenie, przepracowanie, złe samopoczucie Trudności natury geograficznej i komunikacyjnej (za daleko, za drogo) Trudno powiedzieć, nie wiem Ograniczona oferta polityczna Nie ma na kogo głosować – ogólne poczucie braku odpowiednich partii, kandydatów, a także poczucie ograniczonego wyboru 12 Negatywna ocena kandydatów 2 Nie było dobrych (odpowiednich) programów, żaden program mi nie odpowiadał 1 Inne przyczyny związane z ofertą wybroczą Motywacje strategiczne Absencja ze względu na przekonanie, że wynik wyborów jest przesądzony Trudności z podjęciem decyzji Brak poczucia kompetencji wyborczych – niewiedza, nieznajomość kandydatów programów 5 Brak zainteresowania 10 Nie bo nie 4 Nie chodzę na wybory, nigdy nie byłe(a)m na wyborach