I.RACJONALIZM a RELATYWIZM II. OBIEKTYWIZM

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wprowadzenie do metodologii eksperymentu biologicznego.
Advertisements

Historia idei komunikacji
Donald M. McCloskey The Rhetoric of Economics Kuba Kościelski.
Kryteria wyodrębniania kierunków/szkół w ekonomii
Struktura problemu decyzyjnego
Konstruktywizm.
Marcin Jachymek Wpływ przywódcy na podejmowanie decyzji grupowych na przykładzie tłumu.
Modele w ekonomii. Marta Gosk
Spis treści 1. Racjonalizm Lakatos – racjonalista 2. Relatywizm
Dominika Milczarek-Andrzejewska Ewolucja metod wyjaśniania
TEORIE JAKO STRUKTURY.
INDUKCJONIZM NAIWNY Nauka wychodzi od obserwacji
Ewolucja metod wyjaśniania
Teorie jako struktury. Anarchistyczna teoria wiedzy.
RACJONALIZM, RELATYWIZM, OBIEKTYWIZM wg A. Chalmersa
Racjonalizm Relatywizm Indywidualizm Obiektywizm
Idea falsyfikacji Joanna Drozdek
„Nauka jest budową wzniesioną na faktach”
Indukcjonizm Indukcjonizm – w nauce, prąd myślowy podkreślający znaczenie indukcji logicznej, czyli wywodzenia ogólnych praw natury z jednostkowych spostrzeżeń,
Racjonalizm, relatywizm i obiektywizm
„Czym jest to co zwiemy nauką”
Rozróżnienie miedzy ekonomią pozytywną a ekonomią normatywną Lidia Caban Na podstawie M. Blaug (1995), Metodologia ekonomii, PWN; rozdz. 5.
Indukcjonistyczna filozofia nauki
Czym jest to co zwiemy nauką?
Zajęcia 2 Wstęp do filozofii nauki
Zajęcia 2 Wstęp do filozofii nauki
Racjonalizm a relatywizm
GRUPOWE ROZWIĄZYWANIE PROBLEMÓW
Normy praktyki zawodowej
Zmiana pojęciowa a postęp nauki
Skąd pochodzą zasady moralne?
Gnozeologia – epistemologia 2010
na podstawie książki A.Chalmersa „Czym jest to, co zwiemy nauką.”
Czym jest to co zwiemy filozofią?
Hipotezy statystyczne
WYNIKU POMIARU (ANALIZY)
Zmiana pojęciowa a postęp nauki
Filozoficzne i metodologiczne aspekty indukcji eliminacyjnej
Teorie uzasadniania Renata Ziemińska.
istotne cechy kryterium:
MATURA 2010 Z MATEMATYKI Podstawowe informacje o egzaminie maturalnym z matematyki Prezentację opracowała: Iwona Kowalik.
Falsyfikacjonizm Theme created by Sakari Koivunen and Henrik Omma
PRZEŁOM ANTYPOZYTYWNISTYCZNY A BADANIA SPOŁECZNE
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
Ewaluacja konferencja 11 czerwca 2014 RODN „WOM” w Katowicach.
Cele kształcenia.
Treści kształcenia.
Retoryka w ekonomii, szkoły myślenia w ekonomii Metodologia Ekonomii Andrzej Szyperek Warszawa 2006.
Indukcjonizm i problemy z indukcją Metodologia ekonomii Anna Cekała.
Należy traktować teorie jako swego rodzaju strukturalne całości.
Zajęcia 1 Wstęp do filozofii nauki
Teorie jako struktury –
D. McCloskey "The Rhetoric of Economics" Justyna Kołodziejuk.
Racjonalizm (1) istnieje jedno, ponadczasowe i uniwersalne kryterium, za pomocą którego można oceniać względną wartość konkurencyjnych teorii; jeżeli teoria.
Zastosowanie Dyskretnych Ukrytych Modeli Markowa do analizy sygnału EKG Magdalena Kaska Teorie jako struktury, Anarchistyczna teoria wiedzy.
Metodologia ekonomii Zajęcia 3 Wstęp do filozofii nauki – ważne pojęcia Dominika Milczarek.
Idea falsyfikacji Przy użyciu danych obserwacyjnych nie można udowodnić prawdziwości teorii lub określić prawdopodobieństwo, że teoria jest prawdziwa.
George Berkeley ( ) Biskup Dublina
Czym jest to co zwiemy nauką A. Chalmers, rozdziały I-III
Powiat Górowski/ Powiatowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Poradnictwa Psychologiczno-Pedagogicznego w Górze Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty.
Logika i argumentacja dla prawników
Wykład nr 4 Spory epistemologiczne
Zajęcia 3 Wstęp do filozofii nauki – ważne pojęcia
Nikogo nie trzeba przekonywać, że eksperymenty wykonywane samodzielnie przez ucznia czy prezentowane przez nauczyciela sprawiają, że lekcje są bardziej.
FILOZOFIA NAUKI „Przypadkowe odkrycia zdarzają się tylko umysłowo przygotowanym” Magdalena Lem kl. I d.
Metoda naukowa i wyjaśnianie świata
Źródła wiedzy biologicznej.
Zasada równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami oraz zasada równości szans kobiet i mężczyzn w ramach Poddziałania.
„Jeżeli nie znasz portu, do którego płyniesz i wiatry nie będą Ci sprzyjać”. Seneka.
Teorie uzasadniania Renata Ziemińska.
Zapis prezentacji:

I.RACJONALIZM a RELATYWIZM II. OBIEKTYWIZM

I. RACJONALIZM A RELATYWIZM Jak oceniać teorie? Czy istnieją kryteria oceny? Jak odróżnić naukę od nie-nauki?

RACJONALIZM Istnieje 1 ponadczasowe, uniwersalne kryterium Indukcjonizm: stopień potwierdzenia teorii w sposób indukcyjny Falsyfikacjonizm: stopień falsyfikowalności

RACJONALIZM OCENA TEORII: Nie spełnia kryterium => odrzucić teorię Spełnia kryterium => przyjąć (Prawdziwa) PORÓWNANIE KONKURENCYJNYCH TEORII: Przyjąć teorię, która spełnia dane kryterium najlepiej

RACJONALIZM Nauka, nie-nauka Nauka – zbiór teorii spełniających kryterium Nie-nauka – zbiór pozostałych teorii Indukcjonizm: Astrologia nie-nauka Falsyfikacjonizm: Marksizm nie-nauka, nie jest falsyfikowalny

RELATYWIZM Ocena teorii dokonywana przez jednostki/ społeczności. Nie istnieje uniwersalny, ponadczasowy standard Ocena teorii dokonywana przez jednostki/ społeczności. wartości, przekonania

RELATYWIZM Nauka, nie-nauka Brak standardu oceny => problem rozróżnienia nauki od nie-nauki „Nauka”: nie istnieje jako unikatowa kategoria,wyższa od innych form.

LAKATOS (RACJONALIZM) Istnieje 1 ponadczasowe, uniwersalne kryterium Cel: sprecyzować to kryterium Nauka: obszar badań spełniający wymogi metodologii nauk ścisłych, m. in. Fizyki Fizyka: wzór dobrej nauki Propozycja kryterium: doświadczenia z historii fizyki, metodologia fizyki

Brak (obiektywnej) możliwości oceny, krytyki danej teorii LAKATOS Krytyka Relatywizmu: Brak standardów oceny Brak (obiektywnej) możliwości oceny, krytyki danej teorii „Zmiana naukowa kwestią „psychologii tłumu”, postęp naukowy wynikiem „propagandy””

KUHN (RELATYWIZM) Przykłady kryteriów oceny teorii: Nie istnieje uniwersalny, ponadczasowy standard Przykłady kryteriów oceny teorii: poprawność przewidywań; ilość rozwiązywanych problemów; prostota, zakres, zgodność z innymi specjalnościami. … Teorie oceniane na zasadzie zgody określonej wspólnoty: Zgoda Czynniki kulturowe, historyczne …

PYTANIA O OBIEKTYWIZM Czy jednostki nie mogą się mylić w swoich osądach? Czy istnieje sposób analizy nauki, w którym kładziemy nacisk na naukę, a nie na to co myślą uczeni?

OBIEKTYWIZM a INDYWIDUALIZM Indywidualizm: zbiór prawdziwych przekonań głoszonych przez ludzi Problem: nieskończony regres racji „Fundament wiedzy” – zbiór zdań, których nie trzeba uzasadniać 1) Klasyczny racjonalizm – fundamenty poznawane za pomocą umysłu 2) Klasyczny empiryzm – fundamenty poznawane za pomocą umysłu

OBIEKTYWIZM Wiedza niezależna od przekonań ludzkich, słowne lub matematyczne sformułowania wiedzy Ocena teorii: zwracamy uwagę na cechy teorii, a nie na przekonania uczonych.

Nauka jako całość I. Nauka w sensie obiektywistycznym II. Zbiór technik formułowania, stosowania i sprawdzania teorii III. Eksperyment (planowana, podległa teorii interakcja z przyrodą), aparat matematyczny Obiektywna charakterystyka nauki na danym etapie rozwoju