Szkoły myślenia w ekonomii

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Cykl koniunkturalny: mechanizm i teorie wyjaśniające
Advertisements

Oraz materiałów do makroekonomii autorstwa: Garbicz, Pacho
I. Definicja ekonomii jako nauki
Kryteria wyodrębniania kierunków/szkół w ekonomii
INSTYTUCJE GOSPODRKI RYNKOWEJ Dominika Milczarek Wykład 1 Wiedza o instytucjach w nauczaniu ekonomii.
Plan wykładów z mikroekonomii
Źródło: Ciak J. Polityka budżetowa, Wyd. Dom Organizatora, Toruń 2002
Justyna Klimkiewicz, Maria Koc
Modele w ekonomii. Marta Gosk
Postęp w ekonomii- dylematy metodologiczne
Ewolucja ekonomii politycznej Grzegorz Kwiatkowski
Ewolucja keynesizmu a główny nurt ekonomii. A.Wojtyna (2000r)
Agnieszka Gawlińska1 METODOLOGIA TEORII KAPITAŁU LUDZKIEGO Na podstawie rozdziału 13 książki Marka Blauga pt. Metodologia ekonomii.
Dominika Milczarek-Andrzejewska Ewolucja metod wyjaśniania
Szkoły myślenia w ekonomii
„Ewolucja keynesizmu a główny nurt ekonomii” autora A. Wojtyny
Na podstawie: red. Wilkin J., Czym jest ekonomia polityczna dzisiaj?
Ewolucja keynesizmu a główny nurt ekonomii
Podstawy metodologiczne ekonomii
Teoria Kapitału Ludzkiego
Założenie o racjonalności
Racjonalność w ekonomii M. Blaug, Metodologia ekonomii, 1995 rozdz. Założenie o racjonalności Grzegorz Kopij.
Przygotował Witold Przychoda
Ewolucja keynesizmu a główny nurt ekonomii
Jerzy Wilkin Ewolucja ekonomii politycznej i jej miejsce we współczesnej myśli ekonomicznej autor prezentacji: Maciej Klocek.
Podstawowa analiza rynku
Na podstawie J.Wilkin ,,Czym jest ekonomia polityczna dzisiaj”
Teoria formalistyczna Teoria empiryczno - naukowa Monika Kania.
TEORIA HECKSCHERA-OHLINA
Czym jest to co zwiemy nauką?
Zajęcia 2 Wstęp do filozofii nauki
Retoryka w ekonomii Katarzyna Życka na podstawie:
Pytania problemowe do wykładów 1-7
Podstawy metodologiczne ekonomii (Konspekt wykładu)
Teorie jako struktury & Anarchistyczna teoria wiedzy
Podstawowa analiza rynku
Prawda kontra precyzja w ekonomii Adam Woźny T. Mayer (1996), Prawda kontra precyzja w ekonomii, PWN; rozdz. 3-4.
Nowa Ekonomia Instytucjonalna
Zmiana pojęciowa a postęp nauki
Postkeynesowska (PK) teoria produkcji i podziału (wybrane elementy)
Przewrót subiektywno – marginalistyczny
Synteza neoklasyczna – model IS-LM
Zmiana pojęciowa a postęp nauki
Zakres tematyczny i zasady nauczania przedmiotu WNE UW, II r.
1 Metodologia ekonomii Zajęcia 13 Retoryka w ekonomii, Szkoły myślenia w ekonomii Na podstawie tekstu A. Wojtyny (2000) Ewolucja keynesizmu a główny nurt.
Intuicjonizm etyczny George’a E. Moore’a
„Economic methodology is dead – long live economic methodology: thirteen theses on the new economic methodology” D. Wade Hands Opracowanie: Dariusz Superson.
METODY PODEJMOWANIA DECYZJI
Retoryka w ekonomii, szkoły myślenia w ekonomii Metodologia Ekonomii Andrzej Szyperek Warszawa 2006.
Założenie o racjonalności
Należy traktować teorie jako swego rodzaju strukturalne całości.
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
Zajęcia 1 Wstęp do filozofii nauki
Krótki wstęp do filozofii nauki-ewolucja metod wyjaśniania Krzysztof Sadowski.
Teorie jako struktury –
Racjonalność w ekonomii na podstawie „Metodologii ekonomii” Marka Blauga Paulina Bukowińska.
Ewolucja keynesizmu a główny nurt ekonomii
Ekonomia ewolucyjna Piotr Kaszczuk
Teoria równowagi ogólnej Urszula Mazek Mark Blaug „Metodologia Ekonomi"
Dobre teorie, charakter rozwoju, oraz organizacja metodologii ekonomii A.Wojtyna (2000) Ewolucja keynesizmu a główny nurt ekonomii Przygotowała Agata Kaczanowska.
Edward Lazear Imperializm ekonomiczny
Zastosowanie Dyskretnych Ukrytych Modeli Markowa do analizy sygnału EKG Magdalena Kaska Teorie jako struktury, Anarchistyczna teoria wiedzy.
Metodologia ekonomii Zajęcia 3 Wstęp do filozofii nauki – ważne pojęcia Dominika Milczarek.
Dominika Milczarek Przyszłość metodologii ekonomii Zajęcia z metodologii ekonomii.
Technologia kształcenia zawodowego 3. Proces kształcenia
Dominika Milczarek -Andrzejewska Metodologia ekonomii - wstęp Zajęcia z metodologii ekonomii.
na podstawie tekstu: W. Kwaśnickiego
Zajęcia 3 Wstęp do filozofii nauki – ważne pojęcia
PARADYGMAT ZALEŻNOŚCI Wykład 7 1. Paradygmat zależności  Reakcja na zachodnią interpretację zacofania i propozycje rozwiązań  Lata 50 XX wieku Ameryka.
mgr Małgorzata J. Januszewska
Zapis prezentacji:

Szkoły myślenia w ekonomii Na podstawie rozdziału I pracy Andrzeja Wojtyny „Ewolucja keynesizmu a główny nurt ekonomii”

Główne stanowiska metodologiczne: Żadne z głównych stanowisk metodologicznych (metoda falsyfikacji Karla Poppera, instrumentalizm, koncepcja rewolucji naukowych Thomasa Kuhna, koncepcja naukowych programów badawczych Imre Lakatosa) nie ma jak dotąd dominującej pozycji. Najbardziej obiecująca wydaje się koncepcja Lakatosa, choć zastosowanie jej do rekonstrukcji rozwoju myśli ekonomicznej nie przyniosło na razie wyraźnych sukcesów. Dlatego czynione są różne próby modyfikacji koncepcji naukowych programów badawczych, tak aby była bardziej przydatna do oceny konkurencyjnych teorii ekonomicznych i wyjaśnienia mechanizmu narastania wiedzy. Dochodzi do zestawiania razem kluczowych w teorii Lakatosa kategorii (programy badawcze, hipotezy twardego jądra i pasa ochronnego) z Kuhnowskimi rewolucjami naukowymi i paradygmatami.

Pojęcie „szkoła” lub „szkoła myślenia”: Pojęcie nie do końca precyzyjne, ponieważ często synonimicznie traktowane są terminy „szkoła myślenia” i „teoria” są, także zamiennie używane są terminy „teoria” i „model”, Dawniej wyróżnianie różnych szkól było dokonywane w dużej mierze na podstawie kryterium geograficznego – nazwy szkół brały się od kraju, w którym się rozwinęły (np. klasyczna szkoła angielska, szkoła austriacka, niemiecka szkoła historyczna) lub były jednoznacznie powiązane z danym krajem (fizjokratyzm, merkantylizm), Później to kryterium przesunęło się na szczebel miasta (szkoła z Cambridge, szkoła lozańska, chicagowska, sztokholmska, czy polska szkoła krakowska), W okresie po II wojnie światowej kryterium to znacznie straciło na znaczeniu i obecnie może spełniać jedynie drugorzędną rolę.

„Szkoła” a „program badawczy”: Wraz ze stopniowym upowszechnianiem się terminologii Lakatosa zaczęto poszukiwać odpowiedniości między szkołą a programem badawczym i pojawiły się następujące kwestie: czy dwie lub więcej spośród tradycyjnie wyróżnianych szkół mogą mieć wspólne „twarde jądro”, a tym samym należeć do tego samego programu badawczego, czy jedna i ta sama szkoła może z upływem czasu przesunąć niektóre swoje twierdzenia z „pasa ochronnego” do „twardego jądra” i odwrotnie i przez to przekształcić się w nowy program badawczy. Nie należy strukturyzować myśli ekonomicznej jedynie przez pryzmat szkół czy programów badawczych, ale również trzeba brać pod uwagę podział na obszary badań, takie jak teoria przedsiębiorstwa, ekonomia rozwoju itp., który przebiega w poprzek podziału na szkoły.

Sheila Dow (1985 r.): Kryterium wyodrębniania szkół we współczesnej ekonomii stanowi zastosowana przez nie metodologia. Pojęcie „metodologia” obejmuje tu zarówno faktycznie stosowane przez daną szkołę procedury badawcze, jak i leżący u ich podstaw światopogląd. Na podstawie przyjętego kryterium Dow wyróżnia cztery szkoły: głównego nurtu, neoaustriacką, postkeynesistowską, marksistowską. Definicja „głównego nurtu” obejmuje tu ogólną teorię równowagi (w wariancie walrasowskim oraz niewalrasowskim), teorię nierównowagi, a także znaczną część keynesizmu, która zaliczana jest do syntezy neoklasycznej – czyli teorie, które w tej czy innej postaci wykorzystują ramy równowagi ogólnej.

Edmund Phelps (1990 r.): Różnice pomiędzy klasyfikacją Phelpsa a podejściem Dow: dotyczy struktury tylko ekonomii głównego nurtu, jest więc mniej ogólna, kładzie nacisk na różnice teoretyczne a nie metodologiczne, obejmuje bardzo ważny z punktu widzenia zmiany układu sił w ekonomii okres, czyli drugą połowę lat osiemdziesiątych. Phelps przyjął dwa kryteria wyodrębniania szkół: stosunek do stopnia elastyczności płac i cen (sztywność płac realnych, zakłócenia w dostosowywaniu się cen lub płac nominalnych lub pełna elastyczność płac i cen), stosunek do sposobu modelowania oczekiwań przez podmioty gospodarcze (oczekiwania racjonalne lub nieracjonalne).

Edmund Phelps (1990 r.): Phelps wyróżnia siedem szkół myślenia, które według niego liczą się we współczesnej teorii makroekonomii: „prawdziwi” keynesiści, monetaryzm, nowa ekonomia klasyczna, nowa ekonomia keynesistowska, makroekonomia strony podażowej, neoklasyczna teoria realnego cyklu koniunkturalnego, szkoła strukturalistyczna (bezpieniężne teorie wahań bezrobocia).

Douglas Mair i Anne Miller (1991 r.): Wyróżnili oni również siedem szkół: austriacka, neoklasyczna, chicagowska, ortodoksyjna keynesistowska, postkeynesistowska, instytucjonalna (ewolucyjna), marksistowska i radykalna. W tym podejściu analizowane szkoły są względem siebie raczej komplementarne niż konkurencyjne i jeśli poglądy jednej szkoły są prawdziwe, to poglądy pozostałych niekoniecznie są fałszywe.

Snowdon, Vane i Wynarczyk (1994 r.): Proponują oni inną klasyfikację, w której wyróżniają sześć szkół: ortodoksyjny keynesizm, monetaryzm, nowa ekonomia klasyczna, teoria realnego cyklu koniunkturalnego, nowa ekonomia keynesistowska, szkoła austriacka i postkeynesistowska. Ten schemat klasyfikacyjny szkół można traktować jako reprezentatywny dla lat dziewięćdziesiątych.

Bill Gerrard (1996 r.): Schemat Snowdona, Vane'a i Wynarczyka posłużył jako punkt wyjścia do analizy stanu współczesnej makroekonomii przez Billa Gerrarda,który przyjmuje, że wśród siedmiu szkół wymienionych przez powyższych autorów można wyróżnić: dwie szkoły ortodoksyjne (keynesizm oparty na modelu IS-LM oraz szkoła neoklasyczna/monetaryzm), trzy nowe szkoły (nowa ekonomia klasyczna, nowy keynesizm i szkoła realnego cyklu koniunkturalnego), dwie szkoły radykalne (austriacka i postkeynesistowska). Gerrard dochodzi również do wniosku, że makroekonomię można rozumieć jako ciągły spór między klasykami i keynesistami, z którego co jaki czas wyłania się porozumienie, które jednak znów się rozpada na skutek nowych spornych kwestii. Według Gerrarda „postęp w makroekonomii wymaga zarówno konkurencji, jak i współpracy”.

Dziękuję za uwagę!