Rola audytu wewnętrznego w systemie zapewnienia

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Kontrola Zarządcza w sektorze finansów
Advertisements

Pierwsze lata audytu wewnętrznego w Polsce. Wnioski na przyszłość.
Audyt wewnętrzny w systemie zapewnienia o stanie kontroli zarządczej
Kontrola zarządcza w jednostkach sektora finansów publicznych
Rola kontroli skarbowej w wykrywaniu nieprawidłowości Departament Certyfikacji i Poświadczeń Środków z UE w Ministerstwie Finansów.
Europejski Instytut Administracji Publicznej
Kontrola administracji
ŚLĄSKI ZWIĄZEK GMIN I POWIATÓW ul. Stalmacha 17 Katowice
SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
BUDŻET ZADANIOWY SZKOLENIE W DNIU R.
Wartość czynności doradczych audytu Agata Kumpiałowska
438/2001 Kontrola 5% Zamknięcie pomocy 1083/2006, 1828/2006 Audyt systemów Audyt operacji Ustawa z dnia 28 września 1991 r. o kontroli skarbowej.
Audyt wewnętrzny w systemie kontroli zarządczej
OCENA wykonania zadań przez Europejski Trybunał Obrachunkowy
EURPEJSKI KONGRES GOSPODARCZY
Wdrożenie MiFID – nowe obowiązki dla domów maklerskich
Sprawozdawczość finansowa
ARTUR WALASIK KATEDRA FINANSÓW - WYDZIAŁ FINANSÓW I UBEZPIECZEŃ AKADEMIA EKONOMICZNA IM. KAROLA ADAMIECKIEGO . KONTROLA ZARZĄDCZA ORAZ AUDYT W.
COBIT 5 Streszczenie dla Kierownictwa
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wydział Europejskiego Funduszu Społecznego Wrocław, 10 grudnia 2007r. INSTYTUCJA POŚREDNICZĄCA komponentu.
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
Kontrola zarządcza w jednostkach samorządu
PO KL: Diagnoza i rekomendacje Warsztat 2
Controlling projektowy
V Konferencja Ewaluacyjna Warszawa, Dariusz Daniluk Wzmocnienie dyscypliny finansów publicznych. Jaka może być rola ewaluacji?
Szkolenie Wojewoda Świętokrzyski PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY.
System kontroli zarządczej w Uczelni jako jednostce sektora finansów publicznych Gdańsk, 2011.
KONTROLA ZARZĄDCZA w POLITECHNICE GDAŃSKIEJ ROK 2011 Konferencja Rektorów Polskich Uczelni Technicznych MAJA 2011.
Rola audytora wewnętrznego w uczelni
OD KONTROLI DO AUDITU HACCP
Zmiany w wymaganiach normy ISO (w kontekście EMAS)
dr hab. inż. Alina Matuszak-Flejszman, prof. nadzw. UEP
KONTROLA ZARZĄDCZA - 1 Kontrolę zarządczą stanowi ogół
Departament Polityki Wydatkowej Warszawa, 13 stycznia 2015 r.
w projekcie PROCESY CELE KOMPETENCJE
Wykład 1 Dr Agnieszka Tubis.
Efektywne i skuteczne komunikowanie się z audytorami jako element wsparcia procesu osiągania celów kierownika jednostki Monika Kos Departament Polityki.
„ E-valesco znaczy wzmocnić ” Płock, wrzesień 2013 r.
Projekt „Elektroniczna Platforma Pracy Śląskiej Administracji Zespolonej”
Analiza i zarządzanie ryzykiem systemów informatycznych
Komunikacja w pracy audytora wewnętrznego
Audyt wewnętrzny jako źródło oceny kontroli zarządczej w jednostce
Eksploatacja zasobów informatycznych przedsiębiorstwa.
SYSTEM ZARZĄDZANIA BEZPIECZEŃSTWEM INFORMACJI- wymagania normy ISO 27001:2007 Grażyna Szydłowska.
Strategia Rozwoju Kraju aktualizacja Strategii Rozwoju Kraju
Planowana koncepcja współpracy PPL z Województwem Lubuskim w ramach kontynuacji funkcjonowania Portu Lotniczego Zielona Góra-Babimost Zielona Góra,
Kontrola zarządcza w jednostce budżetowej
WIELOLETNIE PLANOWANIE FINANSOWE
Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym
 Kontrola zarządcza to ogół działań podejmowanych dla zapewnienia realizacji celów i zadań w sposób:  1. zgodny z prawem  2. efektywny  3. oszczędny.
1 Zarządzania ryzykiem.  Audyty, audity i kontrole Pod koniec każdego roku trzeba przygotować:  plany audytu wewnętrznego,  plany kontroli, wykonywanych.
Czy zostanie wprowadzone MTBF? Wnioski wypływające z analizy przejrzystości polityki fiskalnej w Polsce Rafał Benecki.
KONTROLA I AUDYT WEWNĘTRZNY. AUDYT WEWNĘTRZNY - AUDIT WEWNĘTRZNY AUDYT WEWNĘTRZNY - KONTROLA WEWNĘTRZNA AUDYT WEWNĘTRZNY - AUDYT ZEWNĘTRZNY.
Rolę aktu kodyfikującego przepisy prawa finansowego pełni ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U ) Tego bym nie powiedział.
Efektywność zarządzania w sektorze publicznym Ministerstwo Finansów 16 czerwca 2015 r. Coroczne spotkanie przedstawicieli komitetów audytu.
Prezentacja wyników zawartych w Rocznym sprawozdaniu audytowym Departament Wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego 01 Mój region w Europie.
Faza 1: Faza zaprojektowania systemu monitoringu projektu: 1. Inwentaryzacja obietnic złożonych sponsorowi we wniosku - przegląd założeń projektu, opracowanie.
Dobór, gromadzenie i przechowywanie dowodów na potrzeby zadania audytowego Ministerstwo Finansów 24 września 2015 r. 1.
GROUP Systemy zarządzania wg norm ISO w placówkach medycznych – skuteczne narzędzie zarządzania Prof. dr hab. Marek Bugdol – Auditor Wiodący IMQ Dorota.
Menedżer finansowy Katedra finansów przedsiębiorstw i ubezpieczeń gospodarczych Katowice,
Konferencja: Współczesne nurty badawcze w naukach o zarządzaniu Analiza skuteczności zarządzania jednostką samorządu terytorialnego na tle wyzwań stawianych.
COBIT 5 Streszczenie dla Kierownictwa
Audyt planów strategicznych i rozwojowych Jak najlepiej odpowiadać na potrzeby mieszkańców, jak badać czy przyjęte plany i założenia są realizowane oraz.
Sprawozdawczość finansowa
Finanse Publiczne Wprowadzenie.
Budżet Państwa.
Zarządzanie ryzykiem - element kontroli zarządczej
Uszczelnienie systemu podatkowego, co dalej?
Specjalność Menedżer finansowy
Zapis prezentacji:

Rola audytu wewnętrznego w systemie zapewnienia Warszawa, 24 październik 2012 r.

Integracja audytu wewnętrznego z zarządzaniem Dzięki integracji z zarządzaniem audyt może być dla zarządzających optymalnym źródłem zapewnienia w istotnych kwestiach. Sposoby integracji: Wykorzystanie układu zadaniowego budżetu państwa; Wykorzystanie procedur kontroli zarządczej i zarządzania ryzykiem.

Wykorzystanie układu zadaniowego budżetu państwa W Podkarpackim UW układ zadaniowy budżetu państwa wyznacza strukturę zarządzania – planowania działalności, zarządzania ryzykiem, oceny funkcjonowania systemu kontroli zarządczej. Audyt wewnętrzny wykorzystuje układ zadaniowy w planowaniu działalności i realizacji zadań audytowych.

Układ zadaniowy – wykorzystanie w planowaniu działalności audytu Układ zadaniowy jest strukturą według której został zorganizowany zakres działalności objętej audytem (uniwersum audytu). Prowadzi to do: koncentracji działalności audytu na działalności podstawowej jednostki; lepszego uwzględnienia oczekiwań kierownictwa; zwiększenia znaczenia przysparzania wartości dla interesariuszy.

Układ zadaniowy – wykorzystanie w realizacji zadań W realizacji zadań zapewniających audytu wykorzystanie układu zadaniowego – w tym celów zadań budżetowych i ich mierników, powoduje: koncentrację na funkcjonowaniu systemów zarządzania; wielowymiarowe badanie; koncentrację na skuteczności.

Wykorzystanie kontroli zarządczej i zarządzania ryzykiem Audyt wykorzystuje procedury kontroli zarządczej i zarządzania ryzykiem w: Określaniu kryteriów audytu; Definiowaniu ustaleń; Klasyfikacji ustaleń.

Kryteria audytu i definicja ustalenia Podstawowymi kryteriami audytu – rozumianymi jako wymagane (oczekiwane) cechy procesów i wyników badanych obszarów są cele kontroli zarządczej określone w art. 68 ust. 2 ustawy o finansach publicznych. W konsekwencji ustaleniem audytu jest słabość systemu kontroli zarządczej, tj. brak adekwatności, skuteczności lub efektywności w osiąganiu celów tego systemu.

Klasyfikacja ustaleń zgodna ze stosowaną w zarządzaniu ryzykiem Ustalenia zadań audytowych są: klasyfikowane ze względu na związane z nimi ryzyko w trójstopniowej skali, zgodnej ze stosowaną w zarządzaniu ryzykiem (poważne – umiarkowane – niskie); prezentowane w sprawozdaniach z zdań zgodnie z poziomem ryzyka (malejąco).

Korzyści z integracji z kontrolą zarządczą i zarządzaniem ryzykiem Powyższe powoduje, że: wyniki audytu są przejrzyste i zrozumiałe dla wszystkich pracowników jednostki; wyniki zadań zapewniających audytu są informacją o funkcjonowaniu kontroli zarządczej i zarządzania ryzykiem w badanym obszarze; sprawozdanie z działalności audytu wewnętrznego stanowi informację o adekwatności, skuteczności i efektywności kontroli zarządczej w jednostce, bezpośrednio wykorzystywaną na potrzeby składania oświadczenia o stanie kontroli zarządczej.