Popyt gospodarstwa domowego

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Mikroekonomia pozytywna
Advertisements

dr Jarosław Poteralski
POPYT PODAŻ RÓWNOWAGA RYNKOWA.
CENY W MARKETINGU CENA jest głównym elementem marketingu mix. Jest także ona swoistym narzędziem gry ekonomicznej. Dla sprzedającego- cena jest elementem.
Elastyczność popytu.
W4: Rynek – popyt i podaż.
Plan wykładów z mikroekonomii
Gospodarka Rynkowa RYNEK – podstawowy mechanizm gospodarki rynkowej. Rynek jest miejscem, zorganizowanym zazwyczaj w sensie instytucjonalnym, miejsce na.
Ekonomia popyt, podaż i rynek reakcje popytu na zmiany cen i dochodów
Elastyczność popytu i podaży
Popyt, podaż, rynek.
Funkcjonowanie mechanizmu rynkowego
ANALIZA POPYTU KONSUMPCYJNEGO
Olimpia Markiewicz Dominika Milczarek-Andrzejewska
WŁAŚCIWOŚCI FUNKCJI POPYTU
Podstawowa analiza rynku
Podstawowa analiza rynku
P O P Y T , P O D A Ż.
Elastyczność popytu i podaży
Popyt i podaż WYKŁAD 3.
Popyt i podaż WYKŁAD 3.
ZARYS WIEDZY O GOSPODARCE
Rynkowy mechanizm popytu i podaży
Teoria wyboru konsumenta
Dr inż. Sebastian Saniuk
Potrzeby i ich zaspokajanie
PODSTAWY WIEDZY EKONOMICZNEJ cz. 1– PODSTAWY EKONOMII
PODSTAWY WIEDZY EKONOMICZNEJ cz. 1– PODSTAWY EKONOMII
Mikroekonomia A.14 Maciej Wilamowski.
Prawo podaży.
Podstawy przedsiębiorczości (przedsiębiorczość bez tajemnic)
Prawo popytu.
Pojęcie, rodzaje i pomiar inflacji
STRONA POPYTU NA RYNKU Opracowanie: mgr inż. Dorota Bargieł-Kurowska
Wprowadzenie do zaawansowanych elementów popytu i podaży
Elastyczność popytu i podaży
Ekonomia Blok 1: Rynek, popyt i podaż POPYT
Kupowanie i sprzedawanie
POPYT na dobro lub usługę zależy od:
Popyt i podaż jako regulatory rynku
AGENCJA REKLAMOWA WEBMASTER
D. Ciołek Modelowanie popytu konsumpcyjnego – wykład 2
Model gospodarki otwartej – nie w pełni zintegrowanej z gospodarką światową W modelu gospodarki otwartej nie w pełni występują: rynek towarowy , rynek.
Podstawowe funkcje ekonomiczne
Podstawy ekonomii Rynek, Popyt i Podaż.
Ekonomia stosowana 3 Popyt, podaż, cena.
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Mikroekonomia - elastyczność popytu i podaży
Mechanizm rynkowy cd..
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
doc. dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Popyt, efekty substytucyjne i dochodowe
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW 1. 2 Elastyczność popytu.
doc. dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
mgr Paweł Augustynowicz Lublin 2008
Monopol oferenta Założenia modelu:
Oligopol oferentów Założenia modelu: 1.Na rynku danego dobra jest kilku dużych oferentów i bardzo wielu drobnych nabywców. 2.Na rynku a) nie ma preferencji.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Prof. dr hab. Roman Sobiecki Determinanty dochodu narodowego
Ekonomia menedżerska Wykład 1 Ekonomia jako nauka
Popyt Wielkość popytu – ilość dóbr i usług, którą chcą i mogą kupić klienci przy danym poziomie ceny. Prawo popytu – wraz ze wzrostem ceny produktu zmniejsza.
Podstawy teorii zachowania konsumentów
Podstawy teorii zachowania konsumentów
Rynek – zasady funkcjonowania
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Zasady funkcjonowania rynku
Podstawy teorii zachowania konsumentów
POPYT PODAŻ INFLACJA Na wstępie... CZYM JEST RYNEK? Rynek to ogół warunków ekonomicznych, w których dochodzi do zawierania transakcji wymiennych Prościej?
Rynek i gospodarka rynkowa - prawo popytu i podaży
Zapis prezentacji:

Popyt gospodarstwa domowego To co powiemy w tym wykładzie odnośnie popytu na dobra konsumpcyjne odnosi się również do popytu na dobra produkcyjne, czyli czynniki produkcji. Najważniejsze czynniki kształtujące wielkość popytu. Walory użytkowe dobra. Dochód nabywcy. Cena tego dobra. Ceny innych dóbr. Efekty zewnętrzne konsumpcji.

Wpływ zmian dochodu na wielkość popytu Zasada ceteris paribus oznacza, że analizujemy wpływ tylko jednego czynnika na badaną wielkość, czyli przyjmujemy, że wszystkie czynniki poza tym jednym wybranym są teraz stałe. Wpływ zmian dochodu na wielkość popytu Zależność między dochodem nabywcy a popytem nazywamy funkcją dochód-konsumpcja. W typowych warunkach (dla zdecydowanej większości dóbr) obowiązuje zależność: im większy dochód nabywców, tym popyt na to dobro. większy Jeżeli dochód nabywców oznaczymy literką c, a popyt na dobro 1 jako x1, to graficznie powyższą zależność możemy przedstawić następująco.

c x1

Typowe dobra możemy podzielić na: podstawowe luksusowe. Reguła: każdy następny wzrost dochodu o tą samą wielkość wywołuje coraz mniejsze przyrosty popytu pasuje do dóbr podstawowych. Reguła: każdy następny wzrost dochodu o tą samą wielkość wywołuje coraz większe przyrosty popytu pasuje do dóbr luksusowych

c x1 Dobro podstawowe

e x1 Dobro luksusowe

Prawo Engla (wersja zmodyfikowana) Wraz ze wzrostem dochodów nabywców maleje udział wydatków na dobra podstawowe.

Są też nieliczne dobra, dla których obowiązuje reguła. Im wyższy dochód nabywców, (w warunkach ceteris paribus) tym mniejszy jest popyt na to dobro. Są to tzw. dobra bezwzględnie poślednie. Chodzi tu o takie dobra, które są kupowane tylko dlatego, że są to najtańsze produkty zaspakajające podstawową potrzebę (bez jej zaspokojenia człowiek nie może żyć). Te dobra mają lepsze odpowiedniki ale niestety droższe. Tym samym można powiedzieć, że nabywcy o najniższych dochodach kupują te produkty niejako z musu ekonomicznego.

c x2 Nietypowy przebieg funkcji dochód-konsumpcja – dobro bezwzględnie poślednie

Wpływ zmian ceny danego dobra na popyt na nie Zależność między ceną danego dobra a popytem na to dobro (w warunkach ceteris paribus) nazywamy funkcją popytu Dla zdecydowanej większości dóbr obowiązuje zasada: im wyższa cena danego dobra, tym popyt na to dobro. mniejszy Analogicznie, im cena dobra jest niższa, tym jest popyt na to dobro. większy Jeżeli cenę dobra 1 oznaczymy jako p1 a popyt na to dobro jako x1, to graficznie te zależności możemy przedstawić następująco:

p1 x1

Prawidłowość: każdy następny wzrost ceny o tą samą wielkość wywołuje coraz większe spadki popytu jest charakterystyczna dla dóbr podstawowych. Prawidłowość: każdy następny wzrost ceny o tą samą wielkość wywołuje coraz mniejsze spadki popytu jest charakterystyczna dla dóbr luksusowych.

Funkcja popytu dla dobra podstawowego x1 Funkcja popytu dla dobra podstawowego

Funkcja popytu dla dóbr luksusowych x1 Funkcja popytu dla dóbr luksusowych

Są nieliczne dobra dla których obowiązuje reguła: im wyższa cena tym większy popyt. Ta prawidłowość nigdy nie obowiązuje w całym zakresie cen. O tego typu produktach będziemy mówili przy okazji omawiania efektu prestiżu.

Paradoks Giffena Nie każdy przypadek, kiedy w warunkach ceteris paribus wzrostowi ceny ceny towarzyszy wzrost popytu nazywamy paradoksem Giffena. Paradoks Giffena występuje tylko: w odniesieniu do nabywców o najniższych dochodach, które pozwalają zaspokoić im jedynie najbardziej podstawowe potrzeby oraz gdy drożeje dobro, które jest najtańszym produktem zaspakajającym jedną z tych podstawowych potrzeb.

p1 Obszar paradoksu Giffena x1

Wpływ zmian cen innych dóbr na popyt na dane dobro Dwa dobra są w stosunku do siebie substytucyjne, jeżeli wzajemnie się zastępują, co oznacza, że wzrost ceny jednego z nich wywołuje wzrost popytu na drugie. Dwa dobra są w stosunku do siebie komplementarne, jeżeli wzajemnie się uzupełniają, czyli wzrost ceny jednego z nich wywołuje spadek popytu na drugie.

Efekty zewnętrzne konsumpcji Efekt naśladownictwa. Efekt snobizmu (kontestacji). Efekt prestiżu (Veblena).

Zmiany przebiegu funkcji dochód-konsumpcja i popytu, gdy zmienia się wielkość parametru wpływającego na popyt Jak się zmieni przebieg np. funkcji dochód-konsumpcja dla dobra podstawowego, gdy wzrośnie jego cena? c x

Jak się zmieni przebieg funkcji popytu na dobro luksusowe, gdy wzrośnie dochód nabywców? x1 p1

Jak się zmieni przebieg funkcji popytu na dobro luksusowe, gdy wzrośnie cena dobra substytucyjnego? x1 p1

Jak się zmieni przebieg funkcji popytu na dobro luksusowe, gdy wzrośnie cena dobra komplementarnego? x1 p1