Komputer jako zagrożenie dla rozwoju dzieci klas I-III Opracowanie Wioletta Dembna
Wybrane zagadnienia rozwoju dzieci w wieku 7-10 lat 1. Rozwój fizyczny 2. Rozwój procesów poznawczych 3. Rozwój moralny 4. Rozwój emocjonalny i społeczny 5. Rozwój intelektualny
Zagrożenia i ich rodzaje 1. Fizyczne wady wzroku skrzywienia kręgosłupa 2. Psychiczne uzależnienie wirtualna rzeczywistość oderwana od życia
Zagrożenia i ich rodzaje 3. Moralne Łatwy ( niekontrolowany ) dostęp do informacji 4. Społeczne zachowania nieetyczne anonimowość brak hamulców
Zagrożenia i ich rodzaje 5. Intelektualne bezkrytyczne zaufanie do możliwości maszyny „szok informacyjny”
Wpływ komputera na rozwój dzieci
Wpływ komputera na rozwój fizyczny dziecka doskonalenie koordynacji ręki i oka możliwość uzyskania wiadomości na tematy związane z rozwojem fizycznym nadwyrężenie mięśni nadgarstka syndrom RSI dolegliwości kręgosłupa i pleców sztywność mięśni podrażnienia błony śluzowej oczu, nosa syndrom Sicca zaburzenia widzenia bóle i zawroty głowy
Wpływ komputera na rozwój psychiczny dziecka pobudza myślenie rozwija procesy poznawcze umożliwia kształtowanie konkretnych umiejętności wzmacnia poczucie własnej wartości pozbawienie zdolności porozumiewania się osamotnienie, izolacja uzależnienie od komputera lęk przed kontaktami z ludźmi rozładowywanie napięć poprzez maszynę wirtualna rzeczywistość oderwana od życia
Wpływ komputera na rozwój moralny dziecka umożliwia wymianę poglądów dostęp do informacji naukowych włączanie się do ogólnokrajowych grup dyskusyjnych umożliwia kontakt między różnymi osobami łatwy i niekontrolowany dostęp do informacji uodpornienie na przemoc i zło możliwość kontaktu z niepożądanymi osobami
Wpływ komputera na rozwój społeczny dziecka rozwija samodzielność dostarcza rozrywki relaksuje pomaga w odnajdywaniu informacji na interesujące tematy izolacja dzieci od siebie nawzajem anonimowość brak hamulców zachowania nieetyczne
Wpływ komputera na rozwój intelektualny dziecka dostęp do ogromnych zasobów informacji stymuluje większość procesów poznawczych pomaga w uzupełnieniu braków dydaktycznych bezkrytyczne zaufanie do możliwości maszyny zmniejszenie osobistego wpływu nauczyciela szok informacyjny
Analiza wyników badań 1. Atrakcyjność komputera w oczach dzieci i własnej opinii 2. Konspekt zajęć zintegrowanych w klasie pierwszej
Atrakcyjność komputera w oczach dzieci i własnej opinii coraz więcej dzieci ogląda programy telewizyjne lub korzysta z komputera najwięcej dzieci korzysta z komputera w domu lub u kolegi tylko trzecia część rodziców spędza wspólnie z dzieckiem czas przy komputerze połowa ankietowanych jest narażona na nieprawidłowy rozwój fizyczny dzieci preferują różnorodne gry komputerowe ( wyścigi, gry sportowe, gry zręcznościowe i przygodowe ) ponad połowa dzieci jako bardziej atrakcyjną uważa zabawę z bliskimi niż z komputerem
Zajęcia zintegrowane w klasie pierwszej
Dziękuję za uwagę!!! Dziękuję za uwagę!!! Dziękuję za uwagę!!!