Dyscyplina i zwinność w projektach informatycznych (cz. 2)

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Agile w praktyce, czyli jak to robimy naprawdę
Advertisements

Kamil Markuszewski Mateusz Mikłuszka
Programowanie Ekstemalne
Imperatywne modele obliczeń Copyright, 2000 © Jerzy R. Nawrocki Wprowadzenie do.
Część 2 OiZPI Iteracyjny przyrostowy model cyklu życiowego Rational Unified Process™ w materiałach wykorzystano: K.Subieta: Budowa i integracja systemów.
Opis metodyki i procesu produkcji oprogramowania
Zarządzanie przedsięwzięciami i PRINCE2
EXtreme Programming » Magdalena Tchorzewska.
Jerzy Nawrocki Piotr Pawałowski Krzysztof Pospiech
Na Etapie Inżynierii Wymagań
Lekkie metodyki programowania: Szansa czy zagrożenie?
Organizacja Przedsięwzięć Programistycznych Wykład 7, 27.II.03
Inżynieria oprogramowania II Wykład 5 Standardy serii ISO 9000
Inżynieria oprogramowania II Wykład 4 Normy serii ISO 9000
Zwinne metodyki programowania
(c) Jerzy Nawrocki Jerzy Nawrocki
Inżynieria oprogramowania II Wykład 12 Projekty dyplomowe
Zarządzanie konfiguracją Doskonalenie Procesów Programowych Wykład 6 Copyright, 2001 © Jerzy.
Wprowadzenie do przedmiotu
Internetowy System Zarządzania Testami Wielokrotnego Wyboru Prowadzący: Michał Jasiński i Rafał Lichwała Promotor: dr Tadeusz Pankowski.
Copyright © Jerzy R. Nawrocki Standardy serii ISO Inżynieria oprogramowania II Wykład.
Zwinne metodyki programowania Copyright, 2006 © Jerzy R. Nawrocki Inżynieria oprogramowania.
Copyright © Jerzy R. Nawrocki Kontrola jakości oprogramowania Inżynieria oprogramowania.
Wykład 1 Inżynieria oprogramowania II Wykład 1 Wprowadzenie
Inżynieria Oprogramowania Copyright, 2002 © Jerzy R. Nawrocki Wprowadzenie do informatyki.
Szacowanie rozmiaru i pracochłonności
XPrince: Równoważenie zwinności i dyscypliny
J. Nawrocki, Inżynieria oprog. Plan wykładu Praktyki XP Wcześniejsze badania Personal Software Process eXtremme Programming Opis eksperymentu WynikiPodsumowanie.
Analiza i walidacja wymagań
Copyright © Jerzy R. Nawrocki Zbieranie wymagań Analiza systemów informatycznych Wykład.
Copyright © Jerzy R. Nawrocki Wprowadzenie Analiza systemów informatycznych Wykład.
Inżynieria oprogramowania II Wykład 10 PRINCE2 i TSP
Modelowanie i architektura
Testy akceptacyjne Analiza systemów informatycznych Wykład 9
Modelowanie i język UML
Dyscyplina i zwinność w projektach informatycznych
Procesy współbieżne Copyright, 2005 © Jerzy R. Nawrocki Wstęp do informatyki.
Metody formalne Copyright, 2005 © Jerzy R. Nawrocki Analiza systemów informatycznych.
Komunikacja poprzez Internet
Zarządzanie przedsięwzięciami i PRINCE2
Metodyki Lekkie Agile Methodologies
Rational Unified Process
Analiza i projektowanie Informacyjnych Systemów Zarządzania
Zarządzanie projektem systemu informatycznego
Wykład 2 Cykl życia systemu informacyjnego
Projekt i implementacja aplikacji wspomagającej testowanie oprogramowania, zgodne z metodologią Unified Software Development Process (RUP). Włodzimierz.
Projekt i implementacja aplikacji wspomagającej testowanie
C.d. wstępu do tematyki RUP
Zarządzanie projektami IT
Menadżer Programów Wewnętrznych, Pion Banków Komercyjnych
Inżynieria Oprogramowania Copyright, 2001 © Jerzy R. Nawrocki Wprowadzenie do informatyki.
Dr Karolina Muszyńska Na podst.:
Copyright © Jerzy R. Nawrocki Kontrola jakości oprogramowania Inżynieria oprogramowania.
Service Oriented Architecture
Projekt realizowany w ramach Software Development Studio (SDS) Wizualne środowisko do tworzenia aplikacji webowych.
1 PROINFO System zarządzania informacją o przedsięwzięciu informatycznym Seminarium dyplomowe 2004 WIiZ Politechnika Poznańska.
ŁUKASZ DZWONKOWSKI Modele zwinne i ekstremalne. Podejście tradycyjne
(c) Jerzy Nawrocki Jerzy Nawrocki
Prince 2 Bartłomiej Chyliński
PROINFO System zarządzania informacją o przedsięwzięciu informatycznym Seminarium dyplomowe 2004 WIiZ Politechnika Poznańska.
(c) Jerzy Nawrocki Jerzy Nawrocki
Analiza ryzyka Analiza systemów inf. Wykład 14
M-Cinema: Komórkowy system biletowy dla kin Jerzy Iksiński Bartosz Zetowski Jerzy Iksiński Bartosz Zetowski Copyright, 2003 © J. Iksiński, B. Zetowski.
Copyright © Jerzy R. Nawrocki Team Software Process Inżynieria oprogramowania II Wykład.
Innowacyjne metody zarządzania jakością oprogramowania, Zarządzanie ryzykiem w metodyce PRINCE2 Jerzy Nawrocki
Od badań uczelnianych do innowacyjności w firmach Instytut Informatyki, Politechnika Poznańska Seminarium projektu InMoST 28 października 2005 Instytut.
Zarządzanie projektami informatycznymi
Metodyka PRINCE 2 w zarządzaniu projektami informatycznymi administracji publicznej – inicjowanie projektu dr inż. Stefan Rozmus PRINCE2 Registered Practitioner.
Jerzy Nawrocki Adam Wojciechowski
Zapis prezentacji:

Dyscyplina i zwinność w projektach informatycznych (cz. 2) Analiza systemów informatycznych Wykład 6 Dyscyplina i zwinność w projektach informatycznych (cz. 2) Książę Jozef Poniatowski Bitwa pod Lipskiem, 1813 Jerzy.Nawrocki@put.poznan.pl www.cs.put.poznan.pl/jnawrocki/wsb-asi

Zwinne wytwarzanie oprogramowania O K Działające oprogr. Ludzie i komunikacja Współpracujący klient Reagowanie na zmiany Tommorow or never! J.Nawrocki, Dyscyplina i zwinność (cz. 2)

Silna orientacja na klienta Przyrosty i krótkie wydania XP Cenne praktyki XP: Silna orientacja na klienta Przyrosty i krótkie wydania Testy przed kodowaniem Refaktoryzacja Gra planistyczna etc. J.Nawrocki, Dyscyplina i zwinność (cz. 2)

Założenie „on-site customer” Brak spisanej dokumentacji Słabości Dyscyplina (Celebra ) Zwinność (XP) Nadmiar papierów Powolny proces decyz. Mała elastyczność Opór przed zmianą Założenie „on-site customer” Brak spisanej dokumentacji Zbyt krótka perspektywa planu J.Nawrocki, Dyscyplina i zwinność (cz. 2)

Rational Unified Process Źródła XPrince PRINCE 2 Rational Unified Process XPrince eXtreme Programming in controlled environments XP J.Nawrocki, Dyscyplina i zwinność (cz. 2)

Zespół XPrince Prince2 Komitet sterujący Główny użytkownik Przewodn. Główny dostawca Nadzór projektu Kierownik = Coach XP Analityk=Klient Architekt Kierownik Zespołu Programiści Kierownik Zespołu J.Nawrocki, Dyscyplina i zwinność (cz. 2)

Plan prezentacji Wstęp Cykl życia projektu Inżynieria wymagań i UC Workbench Czynnik ludzki J.Nawrocki, Dyscyplina i zwinność (cz. 2)

Cykl życia projektu Plan prezentacji Wstęp Inżynieria wymagań i UC Workbench Czynnik ludzki J.Nawrocki, Dyscyplina i zwinność (cz. 2)

Cykl życia wg PRINCE2 16.10 27.11 23.01 8.04 27.05 17.06 1.07 Przyg. założ. proj. Inicjowanie projektu Etap 1 Etap 2 Etap 3 Etap 4 Zamk. Projektu J.Nawrocki, Dyscyplina i zwinność (cz. 2)

Cykl życia wg XP Wydanie 1 Wydanie 2 Przyrost 1 Przyrost 2 Przyrost 1 J.Nawrocki, Dyscyplina i zwinność (cz. 2)

Fazy wg RUP Rozpoczęcie Rozpracowanie Konstrukcja Wdrożenie J.Nawrocki, Dyscyplina i zwinność (cz. 2)

Cykl życia zgodny z XPrince Przygotowanie założeń Opis środowiska operacyjnego Badania Zbieranie wymagań Dopracowanie architektury Produkcja Wydanie Zamknięcie J.Nawrocki, Dyscyplina i zwinność (cz. 2)

Przygotowanie założeń projektu SU Project Mandate J.Nawrocki, Dyscyplina i zwinność (cz. 2)

Project Mandate – Bardzo krótka postać Nazwa klienta: …………………………………… Reprezentant klienta: …………………………. e-mail: ……….…………………………………. telefon: ........……………………………………. Tytuł projektu: …………………………………….. J.Nawrocki, Dyscyplina i zwinność (cz. 2)

Przygotowanie założeń projektu Klient Dostawca SU Project Exec and Project Manager SU1 Project Mandate J.Nawrocki, Dyscyplina i zwinność (cz. 2)

Komitet Sterujący Przewod. Kierownik Zespół XPrince PRINCE2 Komitet Sterujący Przewod. Kierownik XP J.Nawrocki, Dyscyplina i zwinność (cz. 2)

Przygotowanie założeń projektu SU Cust + PM Project Exec and Project Manager Design of a Project Management Team Designation of the Project Manag. Team SU1 SU2 SU3 Cust + PM PM Project Brief Project Approach Plan for Project Initiat. SU4 SU5 SU6 J.Nawrocki, Dyscyplina i zwinność (cz. 2)

Zespół XPrince PRINCE2 Komitet Sterujący Główny użytkownik Przewod. Główny dostawca Nadzór projektu Kierownik XP Analityk Architekt Moderator J.Nawrocki, Dyscyplina i zwinność (cz. 2)

Przygotowanie założeń projektu SU Cust + PM Project Exec and Project Manager Design of a Project Management Team Designation of the Project Manag. Team SU1 SU2 SU3 Project Brief Project Approach Plan for Project Initiat. SU4 SU5 SU6 Management Team J.Nawrocki, Dyscyplina i zwinność (cz. 2)

Zespół XPrince PRINCE2 Komitet Sterujący Główny użytkownik Przewod. Główny dostawca Nadzór projektu Kierownik XP Analityk Architekt Moderator J.Nawrocki, Dyscyplina i zwinność (cz. 2)

Przewodniczący: Jerzy Nawrocki nawrocki@put.poznan.pl (61) 665 29 80 Zespół XPrince Przewodniczący: Jerzy Nawrocki nawrocki@put.poznan.pl (61) 665 29 80 Główny dostawca: Bartosz Walter bartosz.walter@cs.put.poznan.pl Główny użytkownik: Executive Kierownik: . . . Analityk: . . . Architekt: . . . Moderator: . . . J.Nawrocki, Dyscyplina i zwinność (cz. 2)

Przygotowanie założeń projektu SU Cust + PM Project Exec and Project Manager Design of a Project Management Team Designation of the Project Manag. Team SU1 SU2 SU3 Cust + PM PM Project Brief Project Approach Plan for Project Initiat. SU4 SU5 SU6 Project Brief J.Nawrocki, Dyscyplina i zwinność (cz. 2)

Przew.+Gł.uż. Kierownik+Arch. Moderator Analityk FAST / JAD FAST = Facilitated Application Specification Technique JAD Joint Application Development Przew.+Gł.uż. Kierownik+Arch. Moderator Analityk J.Nawrocki, Dyscyplina i zwinność (cz. 2)

Agenda spotkania dot. „Project Brief” Info dla klienta: Cel spotkania (zakres) + prop. agendy Pytania: Kto przyjdzie? Ile czasu? (<90’) Termin i miejsce? 0 Sprawdzenie obecności i zatw. agendy 5’ 1 Krótka charakterystyka klienta 5’ 2 Na czym polega problem? 15’ 3 Kogo ten problem dotyczy? 5’ 4 Implikacje problemu 10’ 5 Koncepcja rozwiązania problemu 10’ 6 Główne ograniczenia 10’ 7 Sprawy organizacyjne 10’ Prolog Spotkanie Epilog Raport: Tytuł projektu. Kiedy i gdzie było spotkanie. Lista obecności. Ustalenia dot. terminu ew. zatw. zakresu. Zakres. Prośba: Decyzja dot. zatw. zakresu + opinia o realizowalności J.Nawrocki, Dyscyplina i zwinność (cz. 2)

Przygotowanie założeń projektu SU Cust + PM Project Exec and Project Manager Design of a Project Management Team Designation of the Project Manag. Team SU1 SU2 SU3 Cust + PM PM Project Brief Project Approach Plan for Project Initiat. SU4 SU5 SU6 J.Nawrocki, Dyscyplina i zwinność (cz. 2)

Project Approach: Burza mózgów Pomysły jak rozwiązać problem Ocena zaproponowanych rozwiązań Główna decyzja: Off-the-shelf, DIY, outsorcing, … Kierownik+Arch. Przew.+Gł.uż. Analyst Moderator Sekretarz J.Nawrocki, Dyscyplina i zwinność (cz. 2)

Agenda spotkania dot. Project Approach Info dla klienta: Cel spotkania (zakres) + prop. agendy Pytania: Kto przyjdzie? Ile czasu? (<90’) Termin i miejsce? 0 Sprawdzenie obecności i zatw. agendy 5’ 1 Przypomnienie Project Brief 10’ 2 Burza mózgów (rozwiązania) 35’ 3 Ocena rozwiązań 25’ 4 Konkluzja 10’ 5 Sprawy organizacyjne 5’ Prolog Spotkanie Epilog Raport: Tytuł projektu. Kiedy i gdzie było spotkanie. Lista obecności. Ustalenia dot. terminu ew. zatw. zakresu. Zakres. Prośba: Decyzja dot. zatw. zakresu + opinia o realizowalności J.Nawrocki, Dyscyplina i zwinność (cz. 2)

Przygotowanie założeń projektu SU Cust + PM Project Exec and Project Manager Design of a Project Management Team Designation of the Project Manag. Team SU1 SU2 SU3 Cust + PM PM Project Brief Project Approach Plan for Project Initiat. SU4 SU5 SU6 J.Nawrocki, Dyscyplina i zwinność (cz. 2)

Cykl życia zgodny z XPrince Przygotowanie założeń Opis środowiska operacyjnego Badania Zbieranie wymagań Dopracowanie architektury Produkcja Wydanie Zamknięcie J.Nawrocki, Dyscyplina i zwinność (cz. 2)

05.11.02 – 05.11.29 Opis środ. operacyjnego Wstępny plan projektu 05.11.02 – 05.11.29 Opis środ. operacyjnego 05.11.30 – 05.12.20 Zbieranie wymagań 06.01.03 – 06.01.28 Dopracowanie architektury 06.02.28 – 06.04.15 Wydanie 1 06.04.16 – 06.06.01 Wydanie 2 06.06.02 – 06.06.15 Zamknięcie J.Nawrocki, Dyscyplina i zwinność (cz. 2)

Zespół XPrince – Liczba programistów zależy od budżetu Komitet Sterujący Główny użytkownik Przewod. Główny dostawca Nadzór projektu Kierownik XP Analityk Architekt Kierownik Zespołu Programiści Kierownik Zespołu J.Nawrocki, Dyscyplina i zwinność (cz. 2)

Team Growth 16.10 27.11 23.01 8.04 27.05 17.06 8.07 Starting Up a Project Aim and Scope Architec-ture Release 1 Release 2 Release 3 Closing a Project All the developers Architect + 1 Dev. Analyst Manager J.Nawrocki, Dyscyplina i zwinność (cz. 2)

Przygotowanie założeń projektu SU Cust + PM Project Exec and Project Manager Design of a Project Management Team Designation of the Project Manag. Team SU1 SU2 SU3 Cust + PM PM Project Brief Project Approach Plan for Project Initiat. SU4 SU5 SU6 J.Nawrocki, Dyscyplina i zwinność (cz. 2)

Inżynieria wymagań i UC Workbench Plan prezentacji Wstęp Struktura zespołu Cykl życia projektu Inżynieria wymagań i UC Workbench Czynnik ludzki J.Nawrocki, Dyscyplina i zwinność (cz. 2)

Przypadki użycia Diagramy BPMN Tekst czy diagramy? Wstępna rejestracja artykułu Scenariusz główny 1. System presents a registration form. 2. Author fills the form in. 3. System validates the data and returns a login and password. Rozszerzenia 3a. The data are in wrong format. 3a1. System displays a message and returns to step 2. J.Nawrocki, Dyscyplina i zwinność (cz. 2)

Przypadki użycia Diagramy BPMN Tekst czy diagramy? Przypuszczenie: Przypadki użycia są łatwiejsze do zrozumienia niż diagramy BPMN. J.Nawrocki, Dyscyplina i zwinność (cz. 2)

Edycja przypadków użycia UC Workbench Edycja przypadków użycia J.Nawrocki, Dyscyplina i zwinność (cz. 2)

Ekran prototypu wygenerowanego przez UC Workbench J.Nawrocki, Dyscyplina i zwinność (cz. 2)

UC Workbench evaluation J.Nawrocki, Dyscyplina i zwinność (cz. 2)

Inżynieria wymagań i UC Workbench Czynnik ludzki Plan prezentacji Wstęp Struktura zespołu Cykl życia projektu Inżynieria wymagań i UC Workbench Czynnik ludzki J.Nawrocki, Dyscyplina i zwinność (cz. 2)

Demokratyczny (people-oriented) Autorytarny (result-oriented) Style zarządzania Demokratyczny (people-oriented) Autorytarny (result-oriented) J.Nawrocki, Dyscyplina i zwinność (cz. 2)

Efektywne zarządzanie Stawianie zadań Chwalenie Upominanie J.Nawrocki, Dyscyplina i zwinność (cz. 2)

Stawianie celów SMART Specific Measurable Attractive Realistic Timed J.Nawrocki, Dyscyplina i zwinność (cz. 2)

Stawianie celów – inne rozwinięcie SMART Specific and measurable Motivating Attainable Relevant Tracktable J.Nawrocki, Dyscyplina i zwinność (cz. 2)

Przyłapuj ludzi na właściwym wykonywaniu zadań. Chwal ich. Chwalenie Przyłapuj ludzi na właściwym wykonywaniu zadań. Chwal ich. Rób to często. J.Nawrocki, Dyscyplina i zwinność (cz. 2)

Krytykuj zachowanie, nie osobę. Upominanie Krytykuj zachowanie, nie osobę. Mów o faktach. Plotki i wrażenia muszą być sprawdzone. Skup się na najważniejszych aspektach problemu. Przedstaw problem. Powiedz co czujesz. Przerwij na chwilę. Wyraź swoje pozytywne nastawienie do osoby. J.Nawrocki, Dyscyplina i zwinność (cz. 2)

Dynamika motywacji Motywacja Czas J.Nawrocki, Dyscyplina i zwinność (cz. 2)

Umiejętności i wiedza Umiejętności Czas J.Nawrocki, Dyscyplina i zwinność (cz. 2)

Dynamika zarządzania Motywacja Umiejętności Czas Dyrektywnie Motywująco Partnersko J.Nawrocki, Dyscyplina i zwinność (cz. 2)

Podsumowanie Kombinacja zwinnej metodyki (XP) ze zdyscyplinowaną (PRINCE2 i RUP) jest możliwa Wsparcie narzędziowe (UC Workbench) jest ważne Cele, pochwały i reprymendy Przywództwo sytuacyjne At last! J.Nawrocki, Dyscyplina i zwinność (cz. 2)

Pytania? ? J.Nawrocki, Dyscyplina i zwinność (cz. 2)

Inżynieria wymagań i UC Workbench Czynnik ludzki Plan prezentacji Wstęp Cykl życia projektu Inżynieria wymagań i UC Workbench Czynnik ludzki J.Nawrocki, Dyscyplina i zwinność (cz. 2)