Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Jerzy.Nawrocki@put.poznan.pl www.cs.put.poznan.pl/jnawrocki/io Inżynieria oprogramowania II Wykład 4 Normy serii ISO 9000 Jerzy.Nawrocki@put.poznan.pl.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Jerzy.Nawrocki@put.poznan.pl www.cs.put.poznan.pl/jnawrocki/io Inżynieria oprogramowania II Wykład 4 Normy serii ISO 9000 Jerzy.Nawrocki@put.poznan.pl."— Zapis prezentacji:

1 Jerzy.Nawrocki@put.poznan.pl www.cs.put.poznan.pl/jnawrocki/io
Inżynieria oprogramowania II Wykład 4 Normy serii ISO 9000

2 Inżynieria oprogramowania II
Kontrola jakości oprogramowania Szacowanie rozmiaru i pracochłonności Standardy serii ISO 9000 Modele CMM/CMMI Inżynieria wymagań i IEEE 830 Zarządzanie projektami i PRINCE 2 Personal Software Process Team Software Process Zwinne metodyki programowania Rational Unified Process Projekty dyplomowe Kontrola jakości Szacowanie rozmiaru i Standardy serii ISO 9000 Modele CMM/CMMI Inżynieria wymagań Zarządzanie projektami Personal Software Process Team Software Process Zwinne metodyki Rational Unified Process Projekty dyplomowe J.Nawrocki, Wprowadzenie..

3 ver budget (przekroczony budżet)
Syndrom LOOP Loop L O P ate (późno) ver budget (przekroczony budżet) vertime (nadgodziny) oor quality (kiepska jakość) J.Nawrocki, Wprowadzenie..

4 ISO 9001 Kryte- ria Dobrzy Źli Audytor J.Nawrocki, Wprowadzenie..

5 ISO 9001 Kryte- ria Dobrzy Źli Audytor J.Nawrocki, Wprowadzenie..

6 Wprowadzenie Historia normy ISO 9001:2000 Główne elementy normy
Plan wykładu Wprowadzenie Historia normy ISO 9001:2000 Główne elementy normy ISO 9001 a XP Słabe punkty ISO 9001 Kontrola jakości Szacowanie rozmiaru i Standardy serii ISO 9000 Modele CMM/CMMI Inżynieria wymagań Zarządzanie projektami Personal Software Process Team Software Process Zwinne metodyki Rational Unified Process Projekty dyplomowe J.Nawrocki, Wprowadzenie..

7 Historia normy ISO 9001:2000 Plan wykładu Wprowadzenie
Główne elementy normy ISO 9001 a XP Słabe punkty ISO 9001 Kontrola jakości Szacowanie rozmiaru i Standardy serii ISO 9000 Modele CMM/CMMI Inżynieria wymagań Zarządzanie projektami Personal Software Process Team Software Process Zwinne metodyki Rational Unified Process Projekty dyplomowe J.Nawrocki, Wprowadzenie..

8 1920’s: Standard amunicyjny, UK
Historia normy ISO 9001:2000 1920’s: Standard amunicyjny, UK 1950’s: Admirał Rickover i 18 źródeł problemów z jakością J.Nawrocki, Wprowadzenie..

9 Admirał Hymen G. Rickover
„Wielu ludzi twierdziło, że dzisiejsze ISO 9000 wywodzi się z [brytyjskiego] standardu amunicyjnego z lat 20-tych. My jednak skłonni jesteśmy wierzyć, że faktyczny początek ISO 9000 miał prawdopodobnie miejsce w trakcie amerykańskiego programu [budowy] łodzi podwodnej Polaris w drugiej połowie lat 50-tych, gdy admirał Hymen G. Rickover [..] był sfrustrowany opóźnieniami spowodowanymi defektami, błędami i ogólnym brakiem jakości.” (-) Ray Tricker, Bruce Sherring-Lucas ISO 9001:2000 in Brief J.Nawrocki, Wprowadzenie..

10 Admirał Hymen G. Rickover
Urodzony 27 stycznia 1900 roku w Polsce Ukończył Akademię Marynarki w 1922 roku USS LaVallette i USS Nevada Studia podyplomowe z Elektrotechniki 1930: szkolenie na łodziach podwodnych II Wojna: Dyrektor Sekcji Elektrycznej Biura Okrętów 1947: szkolenie nuklearne 1949: Dyrektor Oddziału Reaktorów Nuklearnych Marynarki Wojennej 1955: Pierwsza nuklearna łódź podwodna USS Nautilus Zmarł 8 lipca 1986 roku J.Nawrocki, Wprowadzenie..

11 Admirał Hymen G. Rickover
18 źródeł problemów z jakością: Stosowanie złych materiałów Złe wymiary elementów Kłopoty z integracją elementów pochodzących od różnych dostawców Brak umiejętności wytwarzania Brak kontroli jakości wyrobów końcowych Nieznany status produktów Brak działań naprawczych . . J.Nawrocki, Wprowadzenie..

12 1920’s: Standard amunicyjny, UK
Historia normy ISO 9001:2000 1920’s: Standard amunicyjny, UK 1950’s: Admirał Rickover i 18 źródeł problemów z jakością 1979: BS 5750 dot. systemów jakości; 20 czynników jakości 1987: Normy ISO 9000 dot. ‘Systemów zarządzania jakością’ 1994: ISO 9000:1994 2000: ISO 9001:2000 – istotna zmiana 2001: PN-EN ISO 9001 2004: ISO 90003 J.Nawrocki, Wprowadzenie..

13 Główne elementy normy Plan wykładu Wprowadzenie
Historia normy ISO 9001:2000 Główne elementy normy ISO 9001 a XP Słabe punkty ISO 9001 Kontrola jakości Szacowanie rozmiaru i Standardy serii ISO 9000 Modele CMM/CMMI Inżynieria wymagań Zarządzanie projektami Personal Software Process Team Software Process Zwinne metodyki Rational Unified Process Projekty dyplomowe J.Nawrocki, Wprowadzenie..

14 Certyfikacja dot. tylko ISO 9001:2000
Główne elementy normy ISO 9000:2000 Systemy zarządzania jakością – Podstawy i terminologia (zastępuje ISO :1994) ISO 9001:2000 Systemy zarządzania jakością – Wymagania (zastępuje ISO 9001:1994, ISO 9002:1994, ISO 9003:1994) ISO 9004:2000 Systemy zarządzania jakością – Wytyczne doskonalenia funkcjonowania (zastępuje ISO :1994, ISO :1994) Certyfikacja dot. tylko ISO 9001:2000 J.Nawrocki, Wprowadzenie..

15    Główne elementy normy Proces Wej. Wyjście Zasoby
Działanie wykorzystujące zasoby i zarządzane w celu umożliwienia przekształcenia wejść w wyjścia ISO 9001:2000, Sekcja 0.2 J.Nawrocki, Wprowadzenie..

16 Polityka jakości i cele jakości
Dokumentacja w ISO 9001 Polityka jakości i cele jakości The aim of the Software Development Studio is to provide the students with practical knowledge concerning software development. The chosen way is to develop software for real customers. From educational point of view it is very important to teach students how to develop high quality software. Our quality objectives are: customer satisfaction, students satisfaction, on-time delivery of products. J.Nawrocki, Wprowadzenie..

17 Polityka jakości i cele jakości Księga jakości
Dokumentacja w ISO 9001 Polityka jakości i cele jakości Księga jakości The scope of the quality management system. The documented procedures of the QMS or references to them. Description of interaction between the processes of the QMS. J.Nawrocki, Wprowadzenie..

18 Polityka jakości i cele jakości Księga jakości
Dokumentacja w ISO 9001 Polityka jakości i cele jakości Księga jakości Udokumentowane procedury wymagane przez standard Controlling the documents (reviews, approval, and change management). Controlling the records. . . . J.Nawrocki, Wprowadzenie..

19 Polityka jakości i cele jakości Księga jakości
Dokumentacja w ISO 9001 Polityka jakości i cele jakości Księga jakości Udokumentowane procedury wymagane przez standard Plany jakości, udokumentowane procedury, instrukcje pracy Zapisy To provide evidence of conformity to requirements and of effective operation of the QMS. J.Nawrocki, Wprowadzenie..

20 Główne części normy ISO 9001:2000
4 System zarządzania jakością (dokumentacja) 5 Odpowiedzialność kierownictwa 6 Zarządzanie zasobami 7 Realizacja wyrobu 8 Pomiary, analiza i doskonalenie ISO 9001:2000 J.Nawrocki, Wprowadzenie..

21 ISO 9001 a XP Plan wykładu Wprowadzenie Historia normy ISO 9001:2000
Główne elementy normy ISO 9001 a XP Słabe punkty ISO 9001 Kontrola jakości Szacowanie rozmiaru i Standardy serii ISO 9000 Modele CMM/CMMI Inżynieria wymagań Zarządzanie projektami Personal Software Process Team Software Process Zwinne metodyki Rational Unified Process Projekty dyplomowe J.Nawrocki, Wprowadzenie..

22 7.3 Design and development
7 Product realization 7.3 Design and development Design and development inputs: functional and performance requirements Requirements shall be complete, unambiguous and not in conflict with each other. J.Nawrocki, Wprowadzenie..

23 7.2 Customer-related processes
7 Product realization 7.2 Customer-related processes The requirements review „shall be conducted prior to the organization’s commitment to supply a product to the customer”. Where the customer provides no documented statement of requirements, the customer requirements shall be confirmed before acceptance. J.Nawrocki, Wprowadzenie..

24 Słabe punkty ISO 9001 Plan wykładu Wprowadzenie
Historia normy ISO 9001:2000 Główne elementy normy ISO 9001 a XP Słabe punkty ISO 9001 Kontrola jakości Szacowanie rozmiaru i Standardy serii ISO 9000 Modele CMM/CMMI Inżynieria wymagań Zarządzanie projektami Personal Software Process Team Software Process Zwinne metodyki Rational Unified Process Projekty dyplomowe J.Nawrocki, Wprowadzenie..

25 ISO Problemy z ISO 9001 ISO Zabieg marketingowy
Brak elastyczności działania ISO Udokumentowane = lepsze Zbyt dużo dokumentacji Zbyt ogólne J.Nawrocki, Wprowadzenie..

26 Pytania? ? J.Nawrocki, Wprowadzenie..

27 3. Czy dowiedziałeś się czegoś ważnego? 4. Co i jak poprawić?
Ocena wykładu 1. Wrażenie ogólne (1 - 6) 2. Za szybko czy za wolno? 3. Czy dowiedziałeś się czegoś ważnego? 4. Co i jak poprawić? J.Nawrocki, Wprowadzenie..

28 Plan wykładu Wprowadzenie Historia normy ISO 9001:2000
Główne elementy normy ISO 9001 a XP Słabe punkty ISO 9001 Kontrola jakości Szacowanie rozmiaru i Standardy serii ISO 9000 Modele CMM/CMMI Inżynieria wymagań Zarządzanie projektami Personal Software Process Team Software Process Zwinne metodyki Rational Unified Process Projekty dyplomowe J.Nawrocki, Wprowadzenie..


Pobierz ppt "Jerzy.Nawrocki@put.poznan.pl www.cs.put.poznan.pl/jnawrocki/io Inżynieria oprogramowania II Wykład 4 Normy serii ISO 9000 Jerzy.Nawrocki@put.poznan.pl."

Podobne prezentacje


Reklamy Google