Dyscyplina i zwinność w projektach informatycznych Analiza systemów informatycznych Wykład 5 Dyscyplina i zwinność w projektach informatycznych „Trabrennen” w Austrii Jerzy.Nawrocki@put.poznan.pl www.cs.put.poznan.pl/jnawrocki/wsb-asi
Kryzys oprogramowania Syndrom LOOP Loop Loop is dangerous. L O P ate oor quality ver budget vertime J.Nawrocki, Dyscyplina i zwinność (1)
Podejście bazujące na dyscyplinie Więcej dyscypliny! Wymag. Projekt Kod Testy 1 2 3 4 5 CMM IEEE Std ISO 9000 J.Nawrocki, Dyscyplina i zwinność (1)
Dyscyplina w zarządzaniu projektami Managing Successful Projects with PRINCE 2 1975: PROMPT, Simpact Systems Ltd 1979: PROMPT staje się standardem CCTA CCTA = the Central Computer and Telecommunications Agency, UK 1989: CCTA wprowadza PRINCE PRINCE = PRojects IN Controlled Environments 1996: CCTA publikuje PRINCE2 J.Nawrocki, Dyscyplina i zwinność (1)
Nadmierna dyscyplina zabija inicjatywę i elastyczność J.Nawrocki, Dyscyplina i zwinność (1)
Zwinne wytwarzanie oprogramowania – lata 90-te O K Działające oprogr. Ludzie i komunikacja Współpracujący klient Reagowanie na zmiany Tommorow or never! J.Nawrocki, Dyscyplina i zwinność (1)
"XP jest dzisiaj najważniejszym ruchem w IO." Extreme Programming (XP) = lekka (zwinna) metodyka rozwoju oprogramowania "XP jest dzisiaj najważniejszym ruchem w IO." Tom DeMarco J.Nawrocki, Dyscyplina i zwinność (1)
Silna orientacja na klienta Przyrosty i krótkie wydania XP Cenne praktyki XP: Silna orientacja na klienta Przyrosty i krótkie wydania Testy przed kodowaniem Refaktoryzacja Gra planistyczna etc. J.Nawrocki, Dyscyplina i zwinność (1)
XP No silver bullet! Frederick P. Brooks IBM OS/360 Manager (1964-65) J.Nawrocki, Dyscyplina i zwinność (1)
Założenie „on-site customer” Brak spisanej dokumentacji Słabości Dyscyplina (Celebra ) Zwinność (XP) Nadmiar papierów Powolny proces decyz. Mała elastyczność Opór przed zmianą Założenie „on-site customer” Brak spisanej dokumentacji Zbyt krótka perspektywa planu J.Nawrocki, Dyscyplina i zwinność (1)
Rozwiązanie Barry Boehm Richard Turner Balancing Agility and Discipline A Guide for the Perplexed „każde skuteczne przedsięwzięcie w zmieniającym się świecie wymaga zarówno zwinności, jak i dyscypliny” Addison-Wesley, 2004. J.Nawrocki, Dyscyplina i zwinność (1)
Studio Rozwoju Oprogramowania Politechnika Poznańska Wydział Informatyki i Zarządzania Studio Rozwoju Oprogramowania (od 1998) Produkty programist. Transfer technologii: Dobre praktyki Metody i narzędzia Wzorce dokumentów J.Nawrocki, Dyscyplina i zwinność (1)
Rational Unified Process Źródła XPrince PRINCE 2 Rational Unified Process XPrince eXtreme Programming in controlled environments XP J.Nawrocki, Dyscyplina i zwinność (1)
„Trabrennen” w Austrii Plan prezentacji Wstęp Struktura zespołu Cykl życia projektu Inżynieria wymagań i UC Workbench Rozwój oprogramowania Na następnym wykładzie „Trabrennen” w Austrii J.Nawrocki, Dyscyplina i zwinność (1)
„Trabrennen” w Austrii Plan prezentacji Wstęp Struktura zespołu Cykl życia projektu Inżynieria wymagań i UC Workbench Rozwój oprogramowania „Trabrennen” w Austrii J.Nawrocki, Dyscyplina i zwinność (1)
Zespół XP Klient Tester Coach Programiści Tracker J.Nawrocki, Dyscyplina i zwinność (1)
Zespół Zarządzania Projektem w PRINCE2 Komitet sterujący Główny użytkownik Przewodn. Główny dostawca J.Nawrocki, Dyscyplina i zwinność (1)
Zespół Zarządzania Projektem w PRINCE2 Komitet sterujący Główny użytkownik Przewodn. Główny dostawca Raport Plan Kierownik projektu J.Nawrocki, Dyscyplina i zwinność (1)
Zespół Zarządzania Projektem w PRINCE2 Komitet sterujący Główny użytkownik Przewodn. Główny dostawca Raport Nadzór projektu Plan Kierownik projektu J.Nawrocki, Dyscyplina i zwinność (1)
Zespół Zarządzania Projektem w PRINCE2 Komitet sterujący Główny użytkownik Przewodn. Główny dostawca Raport Nadzór projektu Plan Kierownik projektu Grupa zad. Wsparcie projektu Raport Kierownik Zespołu Kierownik zesp. Kierownik Zespołu J.Nawrocki, Dyscyplina i zwinność (1)
Role w RUP Kierownik projektu Tester Architekt Programista Analityk J.Nawrocki, Dyscyplina i zwinność (1)
Zespół XPrince Prince2 Komitet sterujący Główny użytkownik Przewodn. Główny dostawca Nadzór projektu Kierownik = Coach XP Analityk=Klient Architekt Kierownik Zespołu Programiści Kierownik Zespołu J.Nawrocki, Dyscyplina i zwinność (1)
At last! Podsumowanie Manifest zwinności Programowanie Ekstremalne XPrince = kombinacja XP z PRINCE2 i RUP Zespół w PRINCE2, XP, RUP i XPrince. J.Nawrocki, Dyscyplina i zwinność (1)
Pytania? ? J.Nawrocki, Dyscyplina i zwinność (1)