ISO 9001:2000 z perspektywy CMMI a poznańska rzeczywistość Maciej Dorsz Jerzy Nawrocki Politechnika Poznańska
ISO 9001:2000 z perspektywy CMMI a poznańska rzeczywistość Plan Próba oceny nowych wersji modeli, znalezienia cech wspólnych, jak i różnic Jak faktycznie przedstawia się poziom dojrzałości procesów wytwórczych w poznańskich firmach informatycznych ISO 9001:2000 z perspektywy CMMI a poznańska rzeczywistość
CMMI. Reprezentacja poziomowa Poziomy: 5. Optymalizujący 4. Zarządzany ilościowo 3. Zdefiniowany 2. Zarządzany 1. Początkowy ISO 9001:2000 z perspektywy CMMI a poznańska rzeczywistość
ISO 9001:2000 z perspektywy CMMI Porównanie - metodyka ISO 9001:2000 z perspektywy CMMI Poziom: Zarządzany (drugi) Obszar: Planowanie przedsięwzięcia Praktyka: Ustanów plan projektu Odpowiednik w ISO 9001:2000: 7.3.1 Planowanie projektowania i rozwoju „organizacja powinna określić etapy projektowania i rozwoju” ISO 9001:2000 z perspektywy CMMI a poznańska rzeczywistość
ISO 9001:2000 z perspektywy CMMI a poznańska rzeczywistość Porównanie - wykres Obszar: Planowanie przedsięwzięcia Praktyka: Zaplanuj zaangażowanie uczestników projektu Odpowiednik w ISO 9001:2000: 6.1 oraz 7.3.1c Zapewnienie zasobów Przypisanie odpowiedzialności w fazie projektowania ISO 9001:2000 z perspektywy CMMI a poznańska rzeczywistość
ISO 9001:2000 z perspektywy CMMI a poznańska rzeczywistość Porównanie - wykres ISO 9001:2000 z perspektywy CMMI a poznańska rzeczywistość
ISO 9001:2000 z perspektywy CMMI a poznańska rzeczywistość Porównanie - wyniki ISO 9001:2000 CMMI 22 strony poziom abstrakcji opisów 22 strony poziom abstrakcji opisów 688 stron . produkt. . . podejście procesowe klient / organizacja centrum uwagi klient / organizacja centrum uwagi . walidacja oraz weryfikacja produktów analiza gromadzonych danych ciągłe doskonalenie ISO 9001:2000 z perspektywy CMMI a poznańska rzeczywistość
Kwestionariusz ankiety: CMMI a poznańska rzeczywistość Kwestionariusz ankiety: CMMI na poziomie drugim ISO 9001:2000 z perspektywy CMMI a poznańska rzeczywistość
ISO 9001:2000 z perspektywy CMMI a poznańska rzeczywistość 11 firm informatycznych 1 8 2 ISO 9001:2000 17 pracowników 18 pracowników > 30 pracowników ISO 9001:2000 z perspektywy CMMI a poznańska rzeczywistość
ISO 9001:2000 z perspektywy CMMI a poznańska rzeczywistość Wartości średnie spełnienia wymagań CMMI na poziomie drugim dla obszarów procesów Zarządzanie podzleceniami Zarządzanie konfiguracją Zapewnienie jakości Pomiary i analiza Monitorowanie i kontrola Planowanie przedsięwzięcia Zarządzanie wymaganiami % ISO 9001:2000 z perspektywy CMMI a poznańska rzeczywistość
ISO 9001:2000 z perspektywy CMMI a poznańska rzeczywistość Wartości średnie spełnienia wymagań CMMI na poziomie drugim dla obszarów procesów Zarządzanie podzleceniami Zarządzanie konfiguracją Zapewnienie jakości Pomiary i analiza Monitorowanie i kontrola Planowanie przedsięwzięcia Zarządzanie wymaganiami % ISO 9001:2000 z perspektywy CMMI a poznańska rzeczywistość
ISO 9001:2000 z perspektywy CMMI a poznańska rzeczywistość Wartości średnie spełnienia wymagań CMMI na poziomie drugim przez badane firmy % ISO 9001:2000 z perspektywy CMMI a poznańska rzeczywistość
ISO 9001:2000 z perspektywy CMMI a poznańska rzeczywistość Podsumowanie Pomimo różnic ISO 9001:2000 i CMMI posiadają bardzo wiele cech wspólnych Posiadanie certyfikatu ISO 9001:2000 nie musi oznaczać zgodności z CMMI na poziomie drugim potwierdzono przeprowadzonym badaniem Spoglądając z perspektywy modelu CMMI poddane badaniu firmy poznańskie wymagają ogromnego wkładu pracy pro-jakościowej ISO 9001:2000 z perspektywy CMMI a poznańska rzeczywistość
ISO 9001:2000 z perspektywy CMMI a poznańska rzeczywistość dziękujemy za uwagę... Kontakt: Maciej.Dorsz@pbpolsoft.com.pl ISO 9001:2000 z perspektywy CMMI a poznańska rzeczywistość