Bankowość internetowa 3

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
I część 1.
Advertisements

niemiecki z ekonomią w tle
Modelowanie przypadków użycia
Rozwój e-commerce/m-commerce i płatności on-line.
EBPP - nowy trend na rynku
Analiza potencjalnych skutków wdrożenia usługi WLR
Niestandardowe techniki badań marketingowych.
© SkyCash | VI KONFERENCJA SEPA | Warszawa, 8 maja 2009 r. © SkyCash | VI KONFERENCJA SEPA | Warszawa, 8 maja 2009 r. ©
Plan działań eEuropa+ - Wspólne działania na rzecz wdrożenia społeczeństwa informacyjnego w Europie Wskaźniki pomiaru stanu wdrażania Grażyna Omarska p.o.
Sieci komputerowe Model warstwowy OSI Piotr Górczyński 20/09/2003.
BANKOWOŚĆ ELEKTRONICZNA
Droga innowacji mBank. Prawo Moorea Liczba tranzystorów w układzie scalonym podwaja się w ciągu 18 miesięcy Sformułowana w 1965 roku prognoza Gordona.
Systemy operacyjne.
Dynamiczny rozwój bankowości mobilnej w Banku Pekao
Seminarium Bank w komórce Warszawa 16 lipca 2002.
W gąszczu cen…... czyli jak optymalizować cenę w dobie masowej customizacji?
1. 2 Warszawa, czerwiec 2010 Płatności bezstykowe w opinii bankowców i klientów banków Eugeniusz Śmiłowski Marcin Idzik.
Usługi dodane dla produktów bankowości detalicznej - standard idealizacyjnej teorii Piotr Szawiec Marcin Idzik luty ‘2006.
1 Podstawy informatyki H. P. Janecki- 2006_ Systemy Operacyjne W6.
Praca Inżynierska „Analiza i projekt aplikacji informatycznej do wspomagania wybranych zadań ośrodków sportowych” Dyplomant: Marcin Iwanicki Promotor:
E-learning czy kontakt bezpośredni w szkoleniu nowych użytkowników bibliotek uczelni niepaństwowych? EFEKTYWNOŚĆ OBU FORM SZKOLENIA BIBLIOTECZNEGO W ŚWIETLE.
IAI-Shop – Kompletna obsługa sprzedaży
Dlaczego banki podążają za rewolucją technologiczną? Janusz Mieloszyk, mBank Rewolucja w finansach, 29 maja 2012 r.
Marketing elektroniczny w turystyce
Dominik Matuzewicz Bogdan Grabczyk Monster Worldwide Polska
Sieci oparte na architekturze Internetu
Zasady funkcjonowania Warszawa Program marketingowy.
Bankowość Mobilna.
Przygotowanie kontentu stron WWW
BANKOWOŚĆ DLA MŁODZIEŻY
R24 Maksimum korzyści z rezerwacji online
RYNEK PRACY I HR WOBEC REWOLUCJI CYFROWEJ Social HR? – Wykorzystanie social media w działaniach HR dr Jan Zając 9 maja 2012.
Wyniki badania - Infolinia jako kanał komunikacji z klientem -
Rozwiązania informatyczne dla przedsiębiorstw
Konwerter baz danych kontrahentów formatów VideoTel i Millenet
Elementy gospodarki elektronicznej opartej na wiedzy
Dostęp do własnego konta przez 24h na dobę bezpieczne miejsce do przechowywania zaoszczędzonych pieniędzy darmowa karta płatnicza (możliwość dokonywania.
Istota konkurencji w internecie …
Grupa BRE Banku Szlifujemy diamenty. 2 KRYZYS ? KRY.
Biznesplan.
Zbigniew Gruszka. prezentacja Tablica 1 Wykształcenie słuchaczy Podstawowe 9 osób (1,1%) Średnie 201 osób (40,7%) Wyższe 300 osób (53,6%) Nieznane 32.
Sprawozdanie finansowe NoRiskNoFun. A. Sprawozdanie finansowe.
Podstawy działania wybranych usług sieciowych
ROZWIĄZANIE SLICAN DLA BANKU. Chcesz by Twój bank miał wizytówkę banku z klasą? Chcesz mieć sprawną komunikację w swoim banku? Wybierz niezawodność i.
Spotkanie Centrum Poczty i Postdata S.A.
„Bezpieczeństwo w Internecie”
Internetowego Biura Rachunkowego
NETYKIETA, TIK I ŚWIADOMOŚĆ JĘZYKOWA MIESZKAŃCÓW NOWEJ WSI
W W W Łukasz Stochniał.
Rodzaje kart płatniczych w Polsce
Bazy i Systemy Bankowe Sp. z o.o. ul. Kasprzaka 3, 85 – 321 Bydgoszcz
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Współczesny bank – partner dla MSP
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Sieci komputerowe Model warstwowy OSI.
Hmarjak.zut.edu.pl Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny Dr inż. Henryk Marjak ANALIZA WYKORZYSTANIA MEDIÓW SPOŁECZNOŚCIOWYCH JAKO INNOWACYJNEGO.
Na czym polega istota i praktyczna użyteczność w CRM modelu „sześciu rynków” Filip Tadaj
niezawodności Z problemem jakości systemów informacyjnych wiąże się problem zapewnienia odpowiedniej niezawodności ich działania.
Bankowość elektroniczna
Programy pocztowe _________________________________________________________________________________________________________________ [ Przedmiot: Projektowanie.
INTERNET jako „ocean informacji”
Informatyka Zakres rozszerzony Zebrał i opracował : Maciej Belcarz TEMAT : Administracja i bezpieczeństwosieci TEMAT : Administracja i bezpieczeństwosieci.
WYŻSZA SZKOŁA INFORMATYKI I ZARZĄDZANIA z siedzibą w Rzeszowie WYDZIAŁ INFORMATYKI STOSOWANEJ VPN TYPU KLIENT-SERWER, KONFIGURACJA NA MICROSOFT ISA 2006.
Zintegrowany monitoring infrastruktury IT w Budimex
Piotr Kamiński Prezes Zarządu Bank Pocztowy S.A.
Specyficzne funkcje banku. Bankiem nazywamy bank komercyjny (depozytowo-kredytowy), który: jest samodzielną jednostką organizacyjną; określa na podstawie.
UNIWERSYTET WARSZAWSKI Bankowość elektroniczna
Internet to nie tylko gry
Wady i zalety pracy w chmurze
materiały dla uczestników
Zapis prezentacji:

Bankowość internetowa 3 wg. książki Jakuba Grzechnika czytelnia Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu ul.Ratajczaka 5/7 II ptr. (c) Andrzej P.Urbański, Politechnika Poznańska

(c) Andrzej P.Urbański, Politechnika Poznańska Czynniki sukcesu pierwsi na danym rynku z bankowością internetową – opinia innowatorów – korzyści z takiego image wkrótce po pionierach inne banki zaczyna się liczyć jakość oferty sukces internet. oferty banku zależy od: czynników zewnętrznych czynników wewnętrznych (c) Andrzej P.Urbański, Politechnika Poznańska

(c) Andrzej P.Urbański, Politechnika Poznańska Czynniki zewnętrzne małe rozpowszechnienie techniki komputerowej przyzwyczajenia klientów, dla których podstawą zaufania jest osobisty kontakt (c) Andrzej P.Urbański, Politechnika Poznańska

(c) Andrzej P.Urbański, Politechnika Poznańska Czynniki wewnętrzne bezpieczeństwo transakcji w sieci komp. dostos. wewn. systemów komp. banku do wymogów bankowości internetowej dostarczanie klientom wartości dodanej wygoda aktualność sprawny marketing (c) Andrzej P.Urbański, Politechnika Poznańska

Rozpowszechnienie techniki komputerowej zestaw komputera z przegl. i łączem int. ze względów bezp. dom a nie praca itp. największa popularność w USA i Skand. wg. Forrester Research w XI-98 43% gospodarstw domowych w USA miało komputer domowy a 25% Internet Skandynawia ok.50% (c) Andrzej P.Urbański, Politechnika Poznańska

Niski stopień rozpowszechnienia Internetu w Europie wysokie ceny połączeń z Internetem monopolistyczna pozycja dawnych państwowych telekomów (c) Andrzej P.Urbański, Politechnika Poznańska

Zmiana przyzwyczajeń klientów Dogłębna zmiana relacji między klientami i bankiem – nie nowa usługa Zmiana całego paradygmatu odbioru psychologicznego i społecznego banku Tradycyjny obraz banku – aura bezpieczeństwa (c) Andrzej P.Urbański, Politechnika Poznańska

Etapy akceptacji nowego produktu wg. teorii marketin. innowatorzy – 2,5%, chętnie wypróbowują nowość dla satysfakcji wcześni naśladowcy – 13,5%, liderzy opinii swego środowiska wczesna większość – 34% późna większość – 34% maruderzy – 16% populacji (c) Andrzej P.Urbański, Politechnika Poznańska

(c) Andrzej P.Urbański, Politechnika Poznańska Warunki akceptacji BI powszechna znajomość obsługi komputera –znane narzędzie do nowych celów zainteresowanie BI ze strony mediów, stanie się modnym – bodziec dla klientów zwiększająca się ilość komputerów w użyciu zmniejszająca się ilość wolnego czasu wzrastająca intensywność wewnętrznej konkurencji banków (c) Andrzej P.Urbański, Politechnika Poznańska

Oswajanie się z bankowością internetową przez klientów przez 2 do 4 m-cy wpłaca 100USD i opłaca kilka rachunków w tym okresie zaczyna korzystać z certyfikatów depozytowych i rachunków rynku pieniężnego kiedy nabierze przekonania o wygodzie i bezpieczeństwie znacznie zwiększa swoje wkłady i przestaje korzystać z innych banków (c) Andrzej P.Urbański, Politechnika Poznańska

Przyspieszone oswajanie producenci oprogramowania, właściciele portali internetowych (np.Yahoo), banki WWW z wirtualnymi pieniędzmi konkursy w inwestowanie na giełdzie niektóre badania pokazują, że ponad 85% Polaków z dostępem do sieci korzystaliby z BI gdyby oferował ją ich bank (ale ½ negatywna do zakupów) (c) Andrzej P.Urbański, Politechnika Poznańska

Czynniki wewnętrzne - bezpieczeństwo bezpieczeństwo komunikacji bezpieczeństwo systemów wewnętrznych banku komputer użytkownika (c) Andrzej P.Urbański, Politechnika Poznańska

(c) Andrzej P.Urbański, Politechnika Poznańska Bezpieczeństwo siłą bankowości internetowej jest brak potrzeby budowania dedykowanej sieci komputerowej czy telekomunikacyjnej zmniejsza to koszty i ułatwia dostęp możliwość przechwycenia komunikatów system bankowy wystawiony na ataki ważniejsza nawet percepcja bezpieczeństwa niż stan rzeczywisty (c) Andrzej P.Urbański, Politechnika Poznańska

Bezpieczeństwo komunikacji techniki kryptograficzne zapewniające szyfrowanie danych by były nie do odczytania możliwość sprawdzenia czy dane nie zostały zmienione zapewnienie wiarygodnej autoryzacji przez nadawcę rozwiązania standardowe np. SSL (c) Andrzej P.Urbański, Politechnika Poznańska

(c) Andrzej P.Urbański, Politechnika Poznańska Wzmacnianie SSL rozwiązania sprzętowe rozwiązania programowe – plug-ins rozwiązania programowe - Java (c) Andrzej P.Urbański, Politechnika Poznańska

Rozwiązania sprzętowe karty chipowe – klucz nie opuszcza karty konieczność kupna czytnika MeCHIP – szyfrowanie klawiatury token: TELEPEKAO, PKO BP, BZ WBK S.A. (c) Andrzej P.Urbański, Politechnika Poznańska

Rozwiązania bazujące na plug-ins pobieranie z CD-ROM lub Internetu wtyczki mogą używać SSL rozszerzać SSL zastępować innymi rozwiązaniami np. A&O stosowana przez Allgemeine Deutsche Direktbank używająca triple DES z dwoma kluczami, RSA do identyfikacji (c) Andrzej P.Urbański, Politechnika Poznańska

Rozwiązania używające języka JAVA ładowanie zawsze z Internetu niezależność od systemu operacyjnego np. X-PRESSO przez Deutsche bank 24, protokół SRT (Secure Request Technology) (1024-bitowe RSA i 128-bitów DEA), regularna automodyfikacja JAVA dobra na wszystko (c) Andrzej P.Urbański, Politechnika Poznańska

Bezpieczeństwo systemów wewnętrznych banku firewall VBM (ang.Virtual Bank Manager) s.o. separujący konta użytkowników polityka organizacyjna banku gwarantująca bezpieczeństwo (c) Andrzej P.Urbański, Politechnika Poznańska

(c) Andrzej P.Urbański, Politechnika Poznańska Komputer użytkownika najsłabsze ogniwo systemu bezpieczeństwa konie trojańskie (c) Andrzej P.Urbański, Politechnika Poznańska

(c) Andrzej P.Urbański, Politechnika Poznańska Wartość odana komponenty, które bank musi, powinien i może mieć wbudowane kalkulatory liczące odsetki możliwość umówienia rozmowy z doradcą wyszukiwanie info lub produktów aktualne komentarze giełdowe fora i grupy dyskusyjne dla inwestorów elektroniczne książki „skarg i zażaleń” możliwość zamówienia pism finansowych i gdżetów transmisja AV z walnych zgromadzeń akcjonariuszy powiadamianie przez SMS o ważnych zdarzeniach (c) Andrzej P.Urbański, Politechnika Poznańska

(c) Andrzej P.Urbański, Politechnika Poznańska Wygoda Home banking z lat 80 – niewygodny dla klientów zainstalowanie skomplikowanego oprogramowania nauczenie się obsługi z użyciem kodów klawiszowych cierpliwość dla powolnych łączy (c) Andrzej P.Urbański, Politechnika Poznańska

You never have a second chance to make a first impression klient od razu musi się poczuć „jak w domu” dojście do najważniejszych elementów wyraźnie oznaczone serwis musi dobrze wyglądać i bezbłędnie funkcjonować w różnych środowiskach równowaga między wyglądem a czasem ładowania się wsparcie przez darmową linię telefoniczną, e-mail symulacja serwisu w oddziale banku dla objaśniania (c) Andrzej P.Urbański, Politechnika Poznańska

Oferta „skrojona na miarę” Przenoszenie ofert „oddziałowych” do Internetu to błąd (T.Lange) Bank powinien pytać: jakich produktów poszukują internauci? Instytucje bardziej elastyczne od tradycyjnych banków, banki bezpośrednie czy pośrednicy finansowi, potrafią zaoferować „pod zamówienie” 5 minut interakcji dla dostosowania standardowego produktu do potrzeb wyszukiwanie produktów w bazach danych personalizacja WWW (c) Andrzej P.Urbański, Politechnika Poznańska

(c) Andrzej P.Urbański, Politechnika Poznańska Sprawny marketing wybór mediów reklamowych bannery w sieci nazwa domeny (O.Krautwurst99) jednoznaczna identyfikacja uczestników budowanie imagu banku jako część corporate identity łatwy dostęp do szukanej informacji użycie jako własności intelektualnej (c) Andrzej P.Urbański, Politechnika Poznańska

(c) Andrzej P.Urbański, Politechnika Poznańska Domeny Rejestracja wszystkich kombinacji nazwy: www.db.com, www.deutsche-bank.de Umieszczanie w przeglądarkach Beztroska polskich banków np. : www.millenium.pl, www.millenium-bank.pl, www.pekao.pl to nie są strony bankowe (c) Andrzej P.Urbański, Politechnika Poznańska

Systemy informatyczne banków front-office i back-office(centralny mainframe) księgowanie w czasie rzeczywistym a wsadowe asynchronizm działań w bankomatach i w kasie oddziału dodatkowy system dublujący część back-office stare oprogramowanie – mała elastyczność nowe banki detaliczne (LUCAS) jak jeden oddział ze wspólnym back-office (c) Andrzej P.Urbański, Politechnika Poznańska

(c) Andrzej P.Urbański, Politechnika Poznańska Kontrola rezultatów kontrola ilościowa (analiza logów) kto odwiedza serwis?, które jego części są najczęściej odwiedzane lub używane?, jak rozkłada się w czasie liczba wizyt?, jak klienci poruszają się wewnątrz serwisu?, czy odnośniki pomiędzy częściami serwisu są skuteczne i dobrze dobrane?, jak długo trwa przeciętna wizyta?, jakiego oprogramowania używają klienci przy korzystaniu z Internetu? zebrane informacje są bezcenną pomocą np.. przy akcjach reklamowych (c) Andrzej P.Urbański, Politechnika Poznańska

(c) Andrzej P.Urbański, Politechnika Poznańska Kontrola jakościowa przed jego ostatecznym uruchomieniem przez reprezentatywną grupę testerów po uruchomieniu – jak wyżej oraz za pomocą kwestionariuszy i ankiet skierowanych do klientów proces testowania zarządzania funduszami powierniczymi 15 inwestorów mniej lub bardziej aktywnych obejrzenie stron Shwaba i konkurencji oraz ocenę omawiali funkcje, które chcieliby znaleźć najbardziej interesujące części sposób w jaki by z nich korzystali opisy funkcji własnymi słowami (c) Andrzej P.Urbański, Politechnika Poznańska