Sztuka instynktem – doświadczenia fotografa pejzażu O matematyczności przyczyny sztuki, czyli o tym, że emocje artystyczne wynikają z ewolucyjnie ukształtowanej.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Kompozycja układ elementów zestawionych ze sobą w taki sposób, aby tworzyły one harmonijną całość. Kompozycją określa się również samo dzieło, zawierające.
Advertisements

Prezentacja stworzona na Plus Camerimage Forum 2008 © Copyright 2008 Adamczyk & Company Attorneys at Law.
Rytm to jest to! reżyseria: Thomas Grube, Enrique Sanchez Lansch.
PREZENTACJA WITRYNY. OPIS SERWISU DjOles.pl to codziennie aktualizowana witryna dla fanów muzyki rozrywkowej, disco polo, a także szeroko rozumianego.
Kultura masowa czy dzieło sztuki?
Zainteresowania.
Książki mistrzów pędzla
Wybierając zawód, musisz wziąć pod uwagę zarówno swoje zainteresowania, wartości, umiejętności, jak i informacje o różnych zawodach.
Net art czyli sztuka sieci
Sztuka sieci czyli Net art
Pojęcia plastyczne czyli
DIALOG MIĘDZYKULTUROWY W KSZTAŁTOWANIU POSTAW UCZNIÓW
Witamy Cię na finale Konkursu Wiedzy o Sztuce. Powodzenia!
Razem zdobywamy szczyty…
WYCHOWANIE ESTETYCZNE DZIŚ
ogólnopolski program dla szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych 30 miast, uczniów, nauczycieli pokazy kinowe, materiały do.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół w Lichnowach
Sztuka naiwna, prymitywna i ludowa.
Co to jest architektura?
Wpływ kultury na komunikację w projektach eTwinning
Dlaczego PSP w Brzeźnicy jest fajną szkołą Sam zobacz.
od II połowy XX wieku Wykonał Bartosz Babicz Klasa II d
TALENTY NA RYNKU PRACY PRZYSZŁOŚCI
przed wielkim szaleństwem...
Animacja kultury.
1 PRZESZŁOŚĆ TO DZIŚ Zmienione wydanie podręcznika dla kl. II liceum i technikum z serii Piotra Wydawnictwo Piotra Marciszuka STENTOR Warszawa 2009 CZĘŚĆ
Ocelot prezentuje innowacyjne widowisko na najwyższym poziomie artystycznym, skierowane do szerokiej publiczności. Widowisko OCELOTA to artystyczna sztuka.
Szkoła Podstawowa im. Igora Sikiryckiego w Woli Zaradzyńskiej.
Moje Hobby - Style rysowania
- izmy na przełomie wieków
MALARSTWO 1. POŁOWY XX Kamila Pietrykowska.
Innowacja pedagogiczna
SZtuKA WspÓŁczeSnA.
Układ podręcznika To już znasz ćwiczenia literackie i językowe odwołujące się do wiedzy i umiejętności z gimnazjum ćwiczenia literackie i językowe odwołujące.
SZTUKA PO DRUGIEJ WOJNIE SWIATOWEJ Część I
Happening, performance i teatr eksperymentalny
Matematyka w życiu codziennym
MARIA MACIĘGA ZESPÓŁ SZKÓŁ PUBLICZNYCH GIMNAZJUM W WYSOKIEJ PIĘKNO JEST NASZE Cztery Pory Roku Wysoka w obiektywie projekt ART. fotograficzny OTWARTA PRZESTRZEŃ.
Trzy układy kultury według Antoniny Kłoskowskiej
Modyfikacja egzaminu maturalnego
Album w stylu miejskim. NOWE EFEKTY OBRAZÓW Wprowadzenie.
Berlin Calling reż. H. Stohr Niemcy Twórczość / kreatywność twórczość to proces prowadzący do nowego wytworu, który jest akceptowany jako użyteczny.
Samorządowa Szkoła Podstawowa nr 2 w Iławie CZYTANIE KSIĄŻEK W BIBLIOTECE SZKOLNEJ.
Moje hobby? Fotografia..
Pojmowanie dzieła sztuki i piękna
Oczy umysłu. Kształtowanie wrażliwości estetycznej, poczucia piękna u osób niewidomych w bezpośrednim kontakcie ze sztuką.
PRYMITYWNA DOSKONAŁOŚĆ
CLAUDE MONET      .
Technika pisania przyrodniczych prac naukowych
A RTYŚCI SĄ W PRZEDSZKOLU - ROZWIJANIE ZDOLNOŚCI PLASTYCZNYCH.
ULOTNE DZIEŁA NA PIASKU
SCHEMAT INTERPRETACYJNY
Program IB Middle Years to program edukacyjny dla uczniów w wieku od 11 do 16, który rozwija niezależnych, kreatywnych i otwartych na świat uczniów gotowych.
O pięknie Wartość: Piękno czynów. Kl. IIIc. Słuchamy utworów Słuchamy arii z opery Serse ombra mai fu – G. Haendela Teraz słuchamy - P. Czajkowskiego.
Matematyka w sztuce.. Co to jest sztuka w matematyce? Wydawać by się mogło, iż matematyka i sztuka to dwie zupełnie różne dziedziny. Z jednej strony surowość.
KUBIZM I JEGO PRZEDSTAWICIELE
SYMBOLIZM.
1. Podstawy estetyki i makijażu
złudzenia optyczne Wykonała: Gabriela Maroszek 3A, Weronika Russ 3A
„Rzeźba w Książce’’. Upodobania twórcy zawsze nawiązywały do recyklingu. Swoją przygodę ze sztuką rozpoczął od malarstwa, później w swoich pracach zaczął.
Romantyzm w muzyce zaczął się rodzić już za życia Beethovena, w okresie po rewolucji francuskiej, kiedy to w całej Europie zaczęły zachodzić zmiany.
Czy czytanie jest nam dzisiaj potrzebne
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
DLACZEGO AKURAT KROPKA? PONIEWAŻ WŁAŚNIE OD NIEJ WSZYSTKO SIĘ ZACZĘŁO.
Reprezentacje umysłowe
SIEDEMNAŚCIE ZALET KSIĄŻKI DLA DZIECI
Reprezentacje umysłowe
PRZEKONANIA KOBIET DOSWIADCZAJĄCYCH PRZEMOCY
Przemysły kreatywne Na podstawie raportu:
Szkoła w Mieście Rodzaj innowacji: organizacyjno – metodyczna.
Zapis prezentacji:

Sztuka instynktem – doświadczenia fotografa pejzażu O matematyczności przyczyny sztuki, czyli o tym, że emocje artystyczne wynikają z ewolucyjnie ukształtowanej struktury umysłu - wokół książki Denisa Duttona The Art Instinct Adam Walanus, AGH, wydział przyrodniczy

1944 – 28 XII

The Experience of Landscape, Jay Appleton, 1975 Hipoteza sawanny otwarta przestrzeń, niska trawa woda w zasięgu wzroku, lub jej sugestia jakiś otwarty kierunek na horyzoncie zwierzęta i ptaki, przynajmniej potencjalnie rozmaita zieloność, kwiaty, owocujące krzewy/drzewa element tajemnicy: głos wołający w dal obiecuje nowe/nieznane widzieć będąc niewidzianym (sprzeczność z pod słońce) to dotyczy wszystkich, dzisiejszych kultur Głos Kondratiuka 1991

Co to jest sztuka?

Takashi Murakami

Co to jest sztuka?

2 3*4=12 3*4*5=60 3*4*5*6=360365,25 Co to jest sztuka? W 12 punktach.

1. Bezpośrednia przyjemność - estetyczna satysfakcja z wysłuchanej literackiej opowieści, zobaczonego obiektu, koloru, usłyszanej frazy, natychmiastowa, a nie spodziewana jako późniejsza korzyść

1. Bezpośrednia przyjemność 2. Umiejętność i wirtuozeria - obiekt sztuki przekonuje o zdolności i doświadczeniu twórcy, technicznej umiejętność i talencie, o mistrzostwie Komentarz

Andreas Gursky Rhein II, 1999 Steichen's The Pond-Moonlight 4 / 150 M$ … offers new style expensive hand-made watches

1. Bezpośrednia przyjemność 2. Umiejętność i wirtuozeria 3. Styl -obiekt sztuki, przedstawienie, w każdej dziedzinie sztuki, należy do jakiegoś rozpoznawalnego stylu, w formie, regułach, ekspresji -co nie wyklucza …

1. Bezpośrednia przyjemność 2. Umiejętność i wirtuozeria 3. Styl 4. Nowatorstwo, kreatywność - sztuka ceniona jest za oryginalność, zdolność do zaskakiwania odbiorcy, w formie lub temacie - Święto wiosny Strawińskiego a Duma i uprzedzenie Jane Austen

1. Bezpośrednia przyjemność 2. Umiejętność i wirtuozeria 3. Styl 4. Nowatorstwo, kreatywność 5. Krytyka -sztuka funkcjonuje w polu krytycznego osądu, publicznej, mniej lub bardziej oficjalnej dyskusji -nie dyskutuje się szeroko biegu na 100m, wygrał ten lub ów, z jakimś czasem, ale już w skokach narciarskich jest ocena za styl, choć bardzo sformalizowana

1. Bezpośrednia przyjemność 2. Umiejętność i wirtuozeria 3. Styl 4. Nowatorstwo, kreatywność 5. Krytyka 6. Reprezentowanie -jest wiele stopni naturalizmu obiektów sztuki, rzeźby obrazów, a nawet muzyki -już Arystoteles zauważył przyjemność, jaką ludzie znajdują w przedstawianiu -są tu dwa elementy: umiejętność wiernego oddania i samo przypomnienie reprezentowanego

1. Bezpośrednia przyjemność 2. Umiejętność i wirtuozeria 3. Styl 4. Nowatorstwo, kreatywność 5. Krytyka 6. Reprezentowanie 7. Wyróżnienie -obiekty sztuki bywają oddzielone od reszty świata, zwykle złotymi ramami, światłem, podkreślającymi ich wyjątkowość -bywa jednak sztuka w tle – piękna tapeta, dobra muzyka, przy której się rozmawia

1. Bezpośrednia przyjemność 2. Umiejętność i wirtuozeria 3. Styl 4. Nowatorstwo, kreatywność 5. Krytyka 6. Reprezentowanie 7. Wyróżnienie 8. Indywidualizm -widoczna osobowość twórcy, podpis

1. Bezpośrednia przyjemność 2. Umiejętność i wirtuozeria 3. Styl 4. Nowatorstwo, kreatywność 5. Krytyka 6. Reprezentowanie 7. Wyróżnienie 8. Indywidualizm 9. Nasycenie emocją -percepcja sztuki odbywa się przez emocje, -są ich dwa rodzaje: wynikające z treści i z formy

1. Bezpośrednia przyjemność 2. Umiejętność i wirtuozeria 3. Styl 4. Nowatorstwo, kreatywność 5. Krytyka 6. Reprezentowanie 7. Wyróżnienie 8. Indywidualizm 9. Nasycenie emocją 10. Poruszenie intelektu -sztuka jest wyzwaniem również dla intelektu, uruchamia w maksymalnym stopniu wszelkie zdolności percepcyjne i intelektualne, największe dzieła rozszerzają zakres tych zdolności

1. Bezpośrednia przyjemność 2. Umiejętność i wirtuozeria 3. Styl 4. Nowatorstwo, kreatywność 5. Krytyka 6. Reprezentowanie 7. Wyróżnienie 8. Indywidualizm 9. Nasycenie emocją 10. Poruszenie intelektu 11. Tradycja, instytucjonalność -sztukę tworzą dyplomowani artyści, powstaje ona w artystycznym świecie -Dziewiąta Beethovena, ma kontekst historyczny, lecz jest on jej zbędny, Fontanna Duchampa bez muzeum i historii sztuki jest pisuarem

1. Bezpośrednia przyjemność 2. Umiejętność i wirtuozeria 3. Styl 4. Nowatorstwo, kreatywność 5. Krytyka 6. Reprezentowanie 7. Wyróżnienie 8. Indywidualizm 9. Nasycenie emocją 10. Poruszenie intelektu 11. Tradycja, instytucjonalność 12. Doświadczenie wyobraźni -(najważniejszy punkt) -nowość dla wyobraźni twórcy i odbiorcy, Kantowskie przedstawienie - treść umysłowa, Mamy w sobie przedstawienia, których możemy także stać się świadomi -sztuka dzieje się w teatrze wyobraźni

1. Bezpośrednia przyjemność 2. Umiejętność i wirtuozeria 3. Styl 4. Nowatorstwo, kreatywność 5. Krytyka 6. Reprezentowanie 7. Wyróżnienie 8. Indywidualizm 9. Nasycenie emocją 10. Poruszenie intelektu 11. Tradycja, instytucjonalność 12. Doświadczenie wyobraźni

Vitaly Komar, Alexander Melamid

Albert Bierstadt ( ) Thomas Cole ( ) Asher Brown Durand ( )

Caspar David Friedrich ( ) Google: art pleistocene

April Gornik

Mars (foto NASA) Tak, piękno jest matematyczne, tak jak matematyczny jest Wszechświat i człowiek w nim.