Częste błędy w ocenie ryzyka zawodowego Europejska kampania na rzecz oceny ryzyka zawodowego
Zapobieganie — prawo Zgodnie z prawem pracodawcy w UE mają obowiązek dbać, żeby pracownicy nie zostali poszkodowani w miejscu pracy. Dyrektywa ramowa UE 89/391: ustanawia podstawowe przepisy, które musi stosować każdy pracodawca jest transponowana do prawa każdego państwa członkowskiego UE Niektóre państwa członkowskie wykraczają poza dyrektywę ramową UE i wprowadzają ostrzejsze przepisy (należy poszukać wyjaśnień w odpowiednich aktach prawa krajowego, które mogą mieć zastosowanie w Twoim przypadku).
Ocena ryzyka Podejmując odpowiednie działania, można zapewnić pracownikom bezpieczeństwo. Kluczem do tego jest: ocena ryzyka zawodowego Pracodawcy są zobowiązani przez prawo do regularnego przeprowadzania ocen ryzyka w miejscu pracy.
Co to jest ocena ryzyka zawodowego? Ocena ryzyka zawodowego jest to proces szacowania ryzyka, jakie dla zdrowia i bezpieczeństwa pracowników wynika z zagrożeń w miejscu pracy. Polega na systematycznym badaniu wszelkich aspektów pracy, w którym analizuje się: co może spowodować uraz lub uszkodzenie ciała czy można zlikwidować zagrożenia, a jeżeli nie jest to możliwe - jakie środki zapobiegawcze lub ochronne należy wprowadzić w celu kontrolowania ryzyka. Ocena ryzyka zawodowego jest podstawą skutecznego zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy, a także sposobem na ograniczenie wypadków związanych z pracą i zapadalności na choroby zawodowe.
Podejście etapowe W przypadku większości organizacji wystarczy proste pięcioetapowe podejście do oceny ryzyka: 1. Ustalenie zagrożeń i wskazanie osób zagrożonych 2. Ocena rodzajów ryzyka i uporządkowanie ich według ważności 3. Podjęcie decyzji w sprawie działań zapobiegawczych 4. Podjęcie działania 5. Monitorowanie i przegląd sytuacji Pamiętaj: Zagrożeniem może być wszystko — materiały, urządzenia, metody pracy lub stosowane praktyki — wszystko, co może spowodować wypadek lub chorobę. Ryzyko to małe lub duże prawdopodobieństwo, że ktoś może zostać poszkodowany w wyniku narażenia.
Najczęstsze błędy Przy przeprowadzaniu oceny ryzyka częste błędy popełniane są przez wszystkie typy organizacji. Niektóre z błędów najczęściej popełnianych w trakcie procesu oceny ryzyka są przedstawione tutaj, w kolejności, w jakiej zazwyczaj występują.
Planowanie oceny ryzyka zawodowego Częste błędy to: powierzanie przeprowadzania oceny ryzyka osobom niekompetentnym; niezapewnienie koniecznych informacji, szkolenia, zasobów, czasu i wsparcia ekspertom zatrudnionym przez organizację; brak właściwej koordynacji między ekspertami z różnych przedsiębiorstw pracującymi w tym samym miejscu pracy; niezaangażowanie w ocenę ryzyka zespołu ludzi oraz nieuwzględnienie w niej pracowników dysponujących praktyczną znajomością procesu/czynności, które mają być oceniane.
Etap 1: Ustalenie zagrożeń i wskazanie osób zagrożonych (1) Częste błędy to: pominięcie pewnych kategorii ryzyka, np. psychospołecznych czynników zagrożenia oraz czynników organizacyjnych (godziny pracy, obciążenie pracą, itp.); zbagatelizowanie długofalowych zagrożeń dla zdrowia pracowników, np. powodowanych działaniem substancji niebezpiecznych lub wysokim poziomem hałasu; korzystanie z instrukcji odnoszących się do pracy zamiast konsultowania się z samymi pracownikami: rzeczywista praktyka na stanowisku pracy może być inna, a pracownicy znają te problemy; zbyt ścisłe trzymanie się listy kontrolnej. Uwzględnianie tylko typów zagrożeń wymienionych w liście kontrolnej. Nieuwzględnienie sposobu, w jaki pracownicy radzą sobie z zagrożeniami w czasie pracy.
Etap 1: Ustalenie zagrożeń i wskazanie osób zagrożonych (2) Częste błędy to także: nierozpoznanie dużego zagrożenia, uznanie go za mało istotne; pominięcie prac pomocniczych, takich jak prace konserwacyjne czy sprzątanie, wykonywanych na danym stanowisku pracy; nieuwzględnienie możliwej obecności pracowników z innych przedsiębiorstw albo innych osób (podwykonawców, gości, itp.) w zakładzie pracy; brak koordynacji między pracodawcami a podwykonawcami, np. brak wzajemnego informowania się o wszelkich zagrożeniach i rodzajach ryzyka.
Etap 1: Ustalenie zagrożeń i wskazanie osób zagrożonych (3) Częste błędy to także: nieuwzględnienie grup osób, które mogą być szczególnie narażone na ryzyko, np. kobiet w ciąży, młodych pracowników, osób niepełnosprawnych, itp.; nieuwzględnienie urządzeń, które są rzadko używane; niezapoznanie się z dokumentacją dotyczącą wypadków i chorób zawodowych.
Etap 2: Ocena rodzajów ryzyka i uporządkowanie ich według ważności Częste błędy to: pominięcie niektórych konsekwencji zagrożeń, np. nieuwzględnienie ich długofalowych skutków; kreowanie fałszywego poczucia bezpieczeństwa: wykrycie ryzyka nie oznacza jego eliminacji z miejsca pracy lub kontrolowania; nieuporządkowanie rodzajów ryzyka według ważności z uwzględnieniem ich oceny. Prace mające na celu zapobieganie zagrożeniom lub ochronę muszą być usystematyzowane według ważności.
Etap 3: Podjęcie decyzji w sprawie działania zapobiegawczego Częste błędy to: nieuwzględnienie ogólnych zasad zapobiegania: najpierw należy zastanowić się, czy danemu ryzyku da się zapobiegać lub uniknąć go, a jeśli nie zastanowić się nad sposobem zmniejszenia lub kontrolowania ryzyka przez przyjęcie takich środków, jak: eliminacja zagrożeń u źródła, zastępowanie elementów niebezpiecznych bezpiecznymi lub mniej niebezpiecznymi ... przenoszenie ryzyka, np. kontrolowanie jednego ryzyka przez utworzenie ryzyka w innym miejscu; brak konsultacji/udziału pracowników w podejmowaniu decyzji dotyczących działań zapobiegawczych.
Etap 4: Podjęcie działania Częste błędy to: brak hierarchii ważności wprowadzania środków zapobiegawczych; brak planu działania określającego m.in.: środki, jakie mają zostać wdrożone kto, co i kiedy wykonuje czynności przewidywany termin zakończenia brak właściwego nadzoru nad wprowadzaniem tych środków; brak konsultacji/udziału pracowników.
Etap 5: Monitorowanie i przegląd Częste błędy to: nie określono ustaleń dotyczących przeglądu i korekty oceny ryzyka; środki zapobiegawcze i środki ochrony niekoniecznie uwzględniają wyniki oceny ryzyka; wprowadzone środki nie są monitorowane, a to ma zagwarantować utrzymanie ich skuteczności; pracownicy i/lub ich przedstawiciele nie są informowani o wynikach oceny ryzyka i wprowadzonych środkach; ocena ryzyka traktowana jest jako jednorazowy obowiązek i nie dokonuje się jej regularnego przeglądu w celu zapewnienia ciągłej aktualności.
Dokumentacja oceny ryzyka Częste błędy to: nie sporządzono dokumentacji oceny ryzyka; nie dokonano przeglądu zagrożeń i poziomu ryzyka, osób narażonych, wprowadzonych środków zapobiegawczych, szczegółowych informacji dotyczących wprowadzenia środków, itp.; nie wykorzystuje się dokumentacji do informowania osób zainteresowanych (pracowników, kierownictwa) lub do monitorowania wprowadzania środków zapobiegawczych i ochrony.
Gdzie szukać pomocy Wiele pomocnych informacji i wytycznych znajduje się na stronach internetowych Agencji: sekcja witryny internetowej poświęcona ocenie ryzyka zawodowego zawierająca informacje dotyczące tej oceny, przykłady dobrych praktyk z całej Europy oraz narzędzia i listy kontrolne: http://osha.europa.eu/topics/riskassessment informacje na temat kampanii na rzecz oceny ryzyka zawodowego http://hw.osha.europa.eu
Dobre dla Ciebie. Dobre dla firmy. na rzecz oceny ryzyka zawodowego http://hw.osha.europa.eu Dobre dla Ciebie. Dobre dla firmy. Europejska kampania na rzecz oceny ryzyka zawodowego