S ł awomir Ł odzi ń ski Wprowadzenie do socjologii zró ż nicowania kulturowego i mniejszo ś ci (semestr zimowy, poniedzia ł ki, godz. 12-14, sala 304)

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Advertisements

Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Wyrównywanie statusu p ł ci w praktyce jednostek samorz ą du terytorialnego.
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Wprowadzenie do zaj ęć. 1. Cel zaj ęć : celem wyk ł adu jest omówienie podstawowych poj ęć, kontekstów i sporów zwi ą zanych z poj ę ciem etniczno ś ci.
Migracje a globalizacja i „nowe mniejszości”- teoretyczne założenia modeli „integracji” imigrantów (2) Sławomir Łodziński Wprowadzenie do socjologii zróżnicowania.
Migracje a globalizacja i „nowe mniejszości” w Europie (teoretyczne założenia modeli „integracji” imigrantów). Sławomir Łodziński Wprowadzenie do socjologii.
Teorie adaptacji imigrantów (cudzoziemców) do społeczeństwa przyjmującego (3) Sławomir Łodziński Wprowadzenie do socjologii zróżnicowania kulturowego i.
S ł awomir Ł odzi ń ski Wprowadzenie do socjologii zró ż nicowania kulturowego i mniejszo ś ci (semestr zimowy, ś rody godz , sala 401) wyk ł ad.
Wielokulturowość w praktyce: polityka wobec zróżnicowania językowego
S ł awomir Ł odzi ń ski Wprowadzenie do socjologii zró ż nicowania kulturowego i mniejszo ś ci (semestr zimowy, ś rody, godz , sala 401 wyk ł ad.
S ł awomir Ł odzi ń ski Wprowadzenie do socjologii zró ż nicowania kulturowego i mniejszo ś ci (semestr zimowy, ś rody, godz , sala 401 wyk ł ad.
Wprowadzenie do zaj ęć. 1. Cel zaj ęć : omówienie podstawowych poj ęć, kontekstów i sporów zwi ą zanych z poj ę ciem kultury i zró ż nicowania kulturowego.
S ł awomir Ł odzi ń ski Wprowadzenie do socjologii zró ż nicowania kulturowego i mniejszo ś ci (semestr zimowy, ś rody, godz , sala 401) wyk ł ad.
Jak efektywnie współpracować z rodzicami
EFEKTYWNO ŚĆ A SPRAWIEDLIWO ŚĆ JAKO PROBLEM EKONOMICZNY ( EFEKTYWNO ŚĆ A SPRAWIEDLIWO ŚĆ J. WILKIN) Mirosława Jaskólska.
„Nie ma dzieci- są ludzie […].” Janusz Korczak
PROGRAM AKTYWNOŚCI LOKALNEJ Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
CREATIVE BRIEF. PYTANIA KIM? KIM? CZYM? CZYM?CO?
Dziedzictwo kulturowe
Czynniki wpływające na kursy walut
PROJEKT WIELOSTRONNY CZAS REALIZACJI: 01 SIERPNIA 2009 DO 31 LIPCA 2011 KWOTA DOFINANSOWANIA: EURO.
AKTYWNI DLA PRZYSZŁOŚCI! DEBATA W RAMACH XX EDYCJI SEJMU DZIECI I M Ł ODZIE Ż Y.
Parlament oraz europarlament PytaniaPodsumowanie.
Pytania warte uwagi:. Powszechnie uwa ż a si ę, ż e jeden nie ma jakiej ś wielkiej wagi, jednak sugeruj ą c si ę znanym przys ł owiem - grosz do grosza.
Nie tylko wybory… Jak m ł odzi ludzie mog ą wp ł ywa ć na rzeczywisto ść i aktywnie uczestniczy ć w demokracji?
Członkiem Unii Europejskiej mo ż e zosta ć tylko wolne, niepodległe, suwerenne, demokratyczne pa ń stwo europejskie. Nowo wst ę puj ą ce pa ń stwa,
60 + NIE DYSKRYMINUJ MNIE Warsztat antydyskryminacyjny.
1 Kobiety na rynku pracy. 2 Współczynnik aktywności zawodowej kobiet i mężczyzn w wieku w Polsce i w UE w 2013 roku.
Działania w zakresie rewitalizacji służące realizacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2014 – 2020 Urząd Marszałkowski.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
OBYWATELSTWO POLSKIE I UNIJNE 1.Obywatel a państwo – zasady obywatelstwa polskiego 2.Nabycie i utrata obywatelstwa 3.Obywatelstwo Unii Europejskiej. 4.Brak.
Autor: Karolina Piwczyk Chorzów 2013r.. W czasie trwania projektu wszyscy przygotowywaliśmy się do założenia i późniejszej działalności w stowarzyszeniu.
 ROK SZKOLNY 2014/15  REALIZACJA PROJEKTU EDUKACYJNEGO : - W RAMACH WSPÓŁPRACY Z AMNESTY INTERNATIONAL  "Prawa człowieka: TERAZ! To jest w Twoich rękach’’
Prof. Marek Wichroski Kierownik Zakładu Historii Medycyny i Filozofii Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego.
ZNAM SWOJE PRAWA !!. Po raz pierwszy w historii prawa dziecka zostały zapisane w Konwencji Genewskiej w 1924r. Pierwszy pełny zbiór praw dziecka ukazał.
DZIAŁY FILOZOFII Antropologia filozoficzna. Co to takiego w ogóle jest antropologia ?
Miasta i gminy przyjazne starzeniu Paweł Kubicki, Instytut Gospodarstwa Społecznego SGH 1.
Helsińska Fundacja Praw Człowieka, Warszawa. Demokracja - Ograniczone rządy większości Państwo prawa – Państwo, w którym reguły gry są jasne, stabilne,
ERM II Exchange Rate Mechanism. ERM II jest systemem łączącym waluty krajowe państw UE oraz euro, działającym na zasadzie stałych, ale dostosowywanych.
Metodologia opracowywania powiatowej mapy zagrożeń oraz powiatowego programu poprawy bezpieczeństwa – warsztaty Wrocław, 28 października 2010 r. Projekt.
Celem Konkursu jest wsparcie małopolskich przedsiębiorstw społecznych - firm, których działalność gospodarcza służy realizacji celów społecznych, a także.
TEORIE OSZCZĘDNOŚCI I INWESTYCJI Wykład 6 1. Teorie oszczędności i inwestycji 2  Zainteresowanie kapitałem i jego oszczędzaniem pojawiła się w połowie.
Prawa kobiet w XXI wieku
Rok Samorządności plany Ministerstwa Spraw Zagranicznych
CZŁOWIEK JAKO ISTOTA SPOŁECZNA
„Gdański model aktywizacji społeczności lokalnych” Gdańsk, 27 kwietnia 2009.
Klasa 2d. RASIZM – przeświadczenie o wrodzonej wyższości określonej rasy ludzkiej. ( ŹRÓDŁO : Podręcznik – „Dziś i jutro 1”, rozdział – „Naród i społeczeństwo”,
Jak realizować wzorcową rolę instytucji publicznych w zakresie efektywności energetycznej Perspektywa biznesu Menedżer ds. Norm i Standardów ROCKWOOL Polska.
Ocena oddziaływania na środowisko jako warunek uzyskania funduszy unijnych w ramach I i II osi priorytetowej Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
WYKŁAD 6 Regionalizacja 1. Regionalizm a regionalizacja 2 Proces wyodrębniania regionów nazywany jest regionalizacją, w odróżnieniu od regionalizmu, który.
Fundacja Hospicyjna powstała na początku 2004 roku.
Współczesna środowiskowa praca socjalna na przykładzie organizowania społeczności lokalnych Zabrze, 15 czerwca 2016 rok.
INSTYTUCJE GOSPODRKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek Wykład 1 Wiedza o instytucjach w nauczaniu ekonomii.
Ogólne pojęcie prawa. Prawa człowieka- zespół praw i wolności, kt ó re przysługują każdemu człowiekowi bez względu na rasę, płeć, język, wyznanie, przekonania.
Wielokulturowość -pojęcie obejmujące 3 znaczenia: 1) w płaszczyźnie opisowej wskazuje po prostu na wielość kultur; w. jest więc stwierdzeniem obiektywnego.
Pojęcia związane z antydyskryminacją
Koncepcja „generacji” praw człowieka
Prawa człowieka i system ich ochrony Teorie praw człowieka
RASIZM, SZOWINIZM, KSENOFOBIA
Postępy w zakresie zapewniania równości osób LGBTI w Unii Europejskiej
RÓWNOŚĆ I BRAK DYSKRYMINACJI
Współczesne kierunki polityki społecznej
Podstawy ekonomii dobrobytu według Josepha Stiglitza a sprawa polska
Zasady Działania Unii Europejskiej
Zapis prezentacji:

S ł awomir Ł odzi ń ski Wprowadzenie do socjologii zró ż nicowania kulturowego i mniejszo ś ci (semestr zimowy, poniedzia ł ki, godz , sala 304) wyk ł ad nr 7

1. Powtórzenie: przyk ł ady wielokulturowo ś ci: mierzenie etniczno ś ci (spisy powszechne ludno ś ci i pytania etniczne); j ę zyki regionalne (kaszubski i ś l ą ski) i nazwy dwuj ę zyczne. wyzwanie wielokulturowo ś ci jako problem ró ż norodno ś ci: zderzenie warto ś ci - wolno ś ci jednostki i jej przynale ż no ść do wspólnoty; problem mniejszo ś ci, dlaczego ró ż norodno ść jest uznawana za zagro ż enie dla wspólnoty politycznej?: perspektywa normatywna, historyczna (problem mniejszo ś ci jako konstrukcja historyczno – spo ł eczna) i pa ń stwowa: grupy etniczne a zasada samostanowienia; czy istniej ą jednolite etnicznie pa ń stwa?; nowe pa ń stwa a problem mniejszo ś ci. problemy: dyskryminacja, asymilacja, prze ś ladowania i separacja.

2. Polityka wielokulturowo ś ci - mo ż liwe znaczenia terminu: zró ż nicowanie kulturowe (obiektywne); ideologia emancypacji artyku ł owana przez ró ż ne mniejszo ś ci i spo ł eczno ś ci imigranckie, a tak ż e inne grupy to ż samo ś ci; filozofia polityki pa ń stwa wobec ró ż nic kulturowych; podstawa (i zasady) polityki pa ń stwa wobec tych grup. szerokie i w ą skie rozumienie: szerokie - obejmuje ka ż dy fakt ró ż nicowania kulturowego (np. p ł e ć ); w ą skie – etniczne, odnosz ą ce si ę g ł ównie do spo ł eczno ś ci imigracyjnych. s ł abe i mocne rozumienie: s ł abe – jako moda na muzyk ę, jedzenie itp.; mocne - doktryna i dzia ł ania polityczne.

3. Dyskusja na temat wielokulturowo ś ci : zró ż nicowanie terminologii: polityka ró ż nicy, polityka uznania, polityka to ż samo ś ci, polityka wielokulturowo ś ci itd. g ł ówna idea: uznanie zró ż nicowanie kulturowego (zmiana postrzegania wykluczania spo ł ecznego i jednolito ś ci kulturowej); do ś wiadczenia historyczne - koncepcja obywatelstwa T. H. Marshalla i polityka redystrybucji; prawa socjalne i pa ń stwo dobrobytu jako ś rodek do integracji narodowej (w łą czanie upo ś ledzonych spo ł ecznie do wspólnoty narodowej). ś wiadomo ść zró ż nicowania ekonomicznego (spo ł ecznego) i kulturowego (statusowego): polityka redystrybucji; polityka uznania ( żą dania wychodz ą poza wzorzec demokracji liberalnej, potrzeba uznania i utrwalenia odr ę bnych to ż samo ś ci kulturowych).

4. Zainteresowanie wielokulturowo ś ci ą (prze ł om lat 80. i 90. XX w.): polityka wielokulturowo ś ci w przesz ł o ś ci, do ś wiadczenia Australii i Kanady; skutki zmian geopolitycznych w Europie Ś rodkowej i Wschodniej; obecno ść cudzoziemców – imigrantów, tworz ą cych tzw. nowe mniejszo ś ci (spo ł ecze ń stwo "wielokulturowe" w Europie); wzrost znaczenia systemu ochrony praw cz ł owieka w Europie; d ąż enia grup narodowych (narodów nie-reprezentowanych) do uzyskania suwerenno ś ci pa ń stwowej lub autonomii politycznej; wzrost zainteresowania koncepcjami etniczno ś ci i polityki pa ń stwa wobec zró ż nicowania kulturowego; ż ywotno ść nacjonalizmu po upadku komunizmu (zale ż no ść sukcesu transformacji politycznej i gospodarczej od mapy etnicznej danego pa ń stwa); procesy globalizacji/glokalizacji (renesans kultur lokalnych, wspólnot i to ż samo ś ci etnicznych).

5. Ewolucja rozumienia wielokulturowo ś ci (wg. W. Kymlicki): wielokulturowo ść jako komunitaryzm – do 1989 r. autonomia/wolno ść jednostki a ochrona wspólnotowego stylu ż ycia; liberalna wi ę kszo ść a komunitarystyczne mniejszo ś ci. wielokulturowo ść w ramach porz ą dku liberalnego (lata 90-te XX w.): czy i jak prawa mniejszo ś ci mog ą s ł u ż y ć warto ś ciom liberalnym?; prawa mniejszo ś ci jako prawa chroni ą ce jednostk ę. wielokulturowo ść jako odpowied ź na budowanie narodu: odrzucenie zasady neutralno ś ci ś wiatopogl ą dowej i dystansu pa ń stwa wobec religii i etniczno ś ci; budowa (odtwarzanie) narodu a wolno ść jednostki; prawa mniejszo ś ci jako odpowied ź na budow ę narodu.

6. Od uznania do wielokulturowo ś ci: polityka uznania; Charles Taylor, kanadyjski filozof, profesor na Uniwersytet McGill w Montrealu; wa ż no ść to ż samo ś ci zbiorowej spo ł eczno ś ci, zwolennik komunitaryzmu. Will Kymlicka: Will Kymlicka, Liberalism, Community, and Culture, Oxford University Press, Oxford 1989; Will Kymlicka, Multicultural Citizenship, Oxford University Press, Oxford 1995; Will Kymlicka, Multicultural Odysseys. Navigating the New International Politics of Diversity (Oxford University Press, New York 2007); Will Kymlicka, Wspó ł czesna filozofia polityczna, prze ł. A. Pawelec, Fundacja Aletheia, Warszawa 2009.

Professor Will Kymlicka Canada Research Chair in Political Philosophy, Queen's University, Canada Democracy and diversity: theories of multiculturalism and minority rights; the accommodation of ethnic, racial and religious diversity within broader theories of citizenship and human rights in Political Philosophy, Queen's University, Canada Democracy and diversity: theories of multiculturalism and minority rights; the accommodation of ethnic, racial and religious diversity within broader theories of citizenship and human rights FELLOWSHIP About Fellowship Elections to the Fellowship 2011 KYMLICKA Fellows Directory How to access Fellows-only area Sections HomeHome | Fellowship | Elections to the Fellowship | 2011 | KymlickaFellowshipElections to the Fellowship2011 FELLOWSHIP About Fellowship Elections to the Fellowship 2011 KYMLICKA Fellows Directory How to access Fellows-only area Sections HomeHome | Fellowship | Elections to the Fellowship | 2011 | KymlickaFellowshipElections to the Fellowship2011 FELLOWSHIP About Fellowship Elections to the Fellowship 2011 KYMLICKA Fellows Directory How to access Fellows-only area Sections HomeHome | Fellowship | Elections to the Fellowship | 2011 | KymlickaFellowshipElections to the Fellowship2011 FELLOWSHIP About Fellowship Elections to the Fellowship 2011 KYMLICKA Fellows Directory How to access Fellows-only area Sections HomeHome | Fellowship | Elections to the Fellowship | 2011 | KymlickaFellowshipElections to the Fellowship2011

7. Will Kymlicka – sprawiedliwo ść etnokulturowa: zasada sprawiedliwo ś ci etnokulturowej: kultura spo ł eczno ś ci/ publiczna [societal culture], łą czy grup ę wi ę kszo ś ciow ą i mniejszo ś ci w danym spo ł ecze ń stwie; kultura spo ł eczno ś ci – to wspólny j ę zyk i instytucje spo ł eczne; adaptacja winna opiera ć si ę na wspólnym j ę zyku i instytucjach i pozostawia ć swobod ę dla wyra ż ania indywidualnych i zbiorowych ró ż nic; zasada: dialektyka budowy narodu i ochrony praw mniejszo ś ci. rozwi ą zanie dylematu ochrony ró ż norodno ś ci etnicznej i utrzymania zasad demokracji: uznanie zró ż nicowania (ale brak dyskusji o warunkach, jakie te grupy mia ł y by spe ł nia ć, aby zosta ć uznane); przyznanie praw, podobnych do wi ę kszo ś ci a ż do autonomii politycznej w łą cznie (brak dyskusji o praktycznych - spo ł ecznych i politycznych granicach ich akceptacji); pa ń stwo powinno tak ż e aktywnie dzia ł a ć na rzecz tolerancji i przeciwdzia ł ania dyskryminacji etnicznej (to oczywiste); spe ł nienie tych postulatów stanowi warunek udanej integracji mniejszo ś ci w spo ł ecze ń stwie wi ę kszo ś ci i stabilno ś ci pa ń stwa (brak dyskusji o warunkach i kosztach).

8. W. Kymlicka (modele wielokulturowo ś ci) – mniejszo ś ci narodowe: 5 analizowanych grup: mniejszo ś ci narodowe; Imigranci; izolacjonistyczne grupy etniczo-religijne; metojkowie (cudzoziemcy nielegalni); Afroamerykanie (grupy rasowe). mniejszo ś ci narodowe: narody subpa ń stwowe i ludy rdzenne; oczekiwania: d ąż enie do autonomii (konkurencyjny model budowy narodu); dowody (empiryczne i teoretyczne) na rzecz stabilizuj ą cego uznawania mniejszo ś ci. potrzeba teorii dopuszczaj ą cej ró ż ne formy budowy narodu w ramach demokracji liberalnej.

9. W. Kymlicka (modele wielokulturowo ś ci) – imigranci: imigranci to cudzoziemcy maj ą cy prawo do obywatelstwa kraju przyjmuj ą cego; integracja jest d ł ugotrwa ł a i wymaga tak ż e szacunku dla wspólnych instytucji spo ł ecznych kraju przyjmuj ą cego; sprawiedliwo ść etnokulturowa i jej zasady wobec imigrantów: uprzywilejowanie mniejszo ś ci w procedurach kwalifikacyjnych (affrmative action) w konkursach o pozycje w sektorze publicznym; gwarancja miejsc we w ł adzach publicznych (kwoty); rewizja programów nauki historii i literatury; elastyczne godziny pracy ze wzgl ę du na ś wi ę ta i tolerancja w sprawie ubioru; edukacyjne programy antyrasistowskie (dla policji i s ł u ż by zdrowia); wspomaganie wydarze ń kulturalnych oraz programów studiów etnicznych; regulacje dotycz ą ce stereotypów etnicznych w mediach (polityczna poprawno ść ).

10. Krytyka podej ś cia Kymlicki: zalety: pogodzenie zasad pluralizmu kulturowego z regu ł ami demokracji; utrzymania spoisto ś ci pa ń stwa (pomoc dla wykluczonych); zachowanie to ż samo ś ci kulturowej i rozwój poczucia obywatelsko ś ci w ś ród imigrantów; zado ść uczynienie imigrantom (mniejszo ś ciom) za minione krzywdy; wzbogacenie ż ycia kulturowego spo ł ecze ń stwa. wady: uprzywilejowanie imigrantów, sprzeczne z zasadami demokracji; podtrzymywania odr ę bno ś ci kulturowej i spo ł ecznej przez imigrantów, co zmniejsza ich szanse na pe ł n ą integracj ę ( ż yj ą obok siebie, spo ł ecze ń stwo segmentarne); trudno ś ci w utrzymaniu spoisto ś ci pa ń stwa i solidarno ś ci wszystkich obywateli; prowadzi do konfliktów etnicznych, których ofiarami s ą p.w. imigranci; brak uwzgl ę dnienia pogl ą dów i reakcji przedstawicieli mniejszo ś ci na cele i zasady polityki wielokulturowo ś ci; sprzeczno ś ci w rozumieniu praw mniejszo ś ci jako indywidualnych (czyli praw przys ł uguj ą cych jednostce) lub grupowych.

11. Umi ę dzynarodowienie zasad polityki wielokulturowo ś ci: Will Kymlicka, Multicultural Odysseys. Navigating the New International Politics of Diversity (Oxford University Press, New York 2007); przeniesienie zainteresowa ń badawczych w zakresie relacji etnicznych z krajowych na rzecz mi ę dzynarodowych dzia ł a ń ; paradoks nowej mi ę dzynarodowej polityki ró ż norodno ś ci – instytucje mi ę dzynarodowe tworz ą normy, a pa ń stwa s ą ich odbiorcami; g ł ówne tezy tej pracy: wzrastaj ą ce umi ę dzynarodowienie relacji pa ń stwo – mniejszo ś ci; globalizacja politycznego dyskursu o wielokulturowo ś ci; mi ę dzynarodowa kodyfikacja norm prawnych zwi ą zanych z wielokulturowo ś ci ą. zmiana konceptualizacji problemu mniejszo ś ci. od traktowania go w kategoriach kultury do ujmowania w perspektywie pa ń stwa i praw cz ł owieka; zmiana wizerunku pa ń stwa - staje si ę ono bardziej pluralistyczne, wieloj ę zyczne i wielo-poziomowe; ochrona mniejszo ś ci jako cz ęść systemu demokratycznego. dlaczego nast ą pi ł a globalizacja wielokulturowo ś ci?

12.Will Kymlicka – umi ę dzynarodowienie a do ś wiadczenia europejskie: w Europie rozwój mi ę dzynarodowych mechanizmów ochrony mniejszo ś ci poszed ł najdalej ni ż w innych cz ęś ciach ś wiata (dlaczego?): poczucie geopolitycznego bezpiecze ń stwa i de-sekurytyzacja problemu mniejszo ś ci; ocena praktyk wielokulturowych: trudno ś ci w ocenie (ró ż norodno ść sytuacji), sukcesy jak i pora ż ki, ale w łą czenie polityk etnicznych do systemu politycznego i pog łę bienie demokratyzacji pa ń stwa. wielokulturowo ść nie rozwi ą zuje wszystkich problemów kulturowych i spo ł ecznych, ale jest ju ż cz ęś ci ą aktywno ś ci pa ń stwa (jej biurokratyzacja i upolitycznienie); w Europie nadszed ł obecnie krytyczny moment funkcjonowania wielokulturowo ś ci; krytyka pracy W. Kymlicki w Europie: nadu ż ywanie kategorii mniejszo ś ci ento-kulturowej, stosowanie terminu naród, zbyt ogólnikowe podej ś cie.

13. Avigail Eisenberg, Will Kymlicka (ed.), Identity Politics in The Public Realm. Bringing Institutions Back In, UBC Press, Vancouver-Toronto 2011: Ryzyko stosowania polityk wielokulturowo ś ci (to ż samo ś ci) - badania wskazuj ą na szereg ryzykownych i perswazyjnych skutków powi ą zanych z polityczna mobilizacj ą grup to ż samo ś ci: 1) polityki to ż samo ś ci mog ą umacnia ć istniej ą ce hierarchie w ramach grup mniejszo ś ciowych oraz w ł adze tradycyjnych elit przywódczych; 2) ryzyko kooptacji elit w szersze struktury spo ł eczne i pa ń stwowe; 3) esencjalizm, który mo ż e umacnia ć w ą skie, stereotypowe i nostalgiczne rozumienia tradycji kulturowej, która tworzy to ż samo ść grupy. 4) negatywny wp ł yw a spójno ść i stabilno ść spo ł ecze ń stwa: wielokulturowo ść zamiast umacnia ć spo ł ecze ń stwo, bardziej kieruje uwag ę na to, co ró ż ni i oddziela ludzi; przyczynia si ę to tak ż e do spadku znaczenia spo ł ecznego kapita ł u, oraz przynosi koroduj ą ce skutki dla warto ś ci demokratycznych.