Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Fazy rozwoju grupy w psychoterapii
Advertisements

PRZEMOC I AGRESJA Jak zapobiegać?
Psychologia Zarządzania
1 Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych długofalowy plan przeciwdziałania dezintegracji społecznej Opracowanie: MOPS Gdańsk Gdańsk 2004.
Oddziaływanie mediów na osobowość człowieka
DIALOG MIĘDZYKULTUROWY W KSZTAŁTOWANIU POSTAW UCZNIÓW
Janusz Żak Korzyści wychowawcze i osobiste płynące z realizacji edukacji europejskiej.
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW Wybrane problemy socjologii etniczności (nr 15): Zakończenie i podsumowanie.
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Narodowy Plan Działań Na Rzecz Dzieci
Wspieranie rozwoju indywidualnego ucznia gimnazjum
„Efektywność a sprawiedliwość jako problem ekonomiczny” Jerzy Wilkin
Nowa Ekonomia Instytucjonalna
Gerontologia społeczna - nauka zajmująca się procesami i zjawiskami społecznymi, psychologicznymi, ekonomicznymi i demograficznymi, które są przyczynami.
PRAWA CZŁOWIEKA.
Edukacja a różnica kulturowa.
„ MÓJ WYBÓR – MOJE ŻYCIE ”
Uzależnienia a rozwój dziecka
Pedagogika resocjalizacyjna - Norma społeczna-
KONTEKST ZASADY RÓWNOŚCI SZANS KOBIET I MĘŻCZYZN
WIEDZA O PAŃSTWIE I PRAWIE
Duże dzieci – wielkie sprawy
Z jakimi problemami może spotkać się mój rówieśnik?
Podkręć jak Beckham reż. G. Chadha W. Brytania 2002.
POWTÓRZENIE PRZED EGZAMINEM GIMNAZALNYM 2013
PRAWA CZŁOWIEKA POTRZEBĄ WSPÓŁCZESNEGO ŚWIATA
wyjazdów turystycznych
Możliwość korzystania z bogactwa kultury artystycznej jest jednym z wielkich osiągnięć współczesnych społeczeństw demokratycznych. Możliwość uczestniczenia.
PAŃSTWA EUROPY PÓŁNOCNEJ
Niepubliczna placówka doskonalenia nauczycieli „prototo” we wrocławiu
Jakie zachowanie jest zachowaniem agresywnym?
Warto wiedzieć, warto znać Klub Integracji Obywatelskiej w Warszawie Prezentacje przygotowały: Elżbieta Przychodzeń i Maria Olczak.
w praktyce pedagogicznej
BEZPIECZNA SZKOŁA Profilaktyka jako element przeciwdziałania negatywnym zjawiskom wśród dzieci i młodzieży.
DYSKRYMINACJA – FORMA ANTYDEMOKRATYCZNYCH ZACHOWAŃ
Kapitał społeczny wsi pomorskiej: wyniki badań
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
Późne dzieciństwo - okres wczesnoszkolny
O czym musimy pamiętać ? Listopad 2014r.
Zarządzanie różnorodnością w opinii przedsiębiorców – wyniki badań zrealizowanych w ramach projektu Diversity Index Warszawa, 20 lutego 2013 r.
SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA, A PROBLEM PRZEMOCY W RODZINIE
Młodzi aktywni? Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym? Projekt: Jan Tomasz Borkowski; Jakub Kowalik.
Krajowy Program Działań na Rzecz Równego Traktowania 2013 – 2016 Warszawa, 28 sierpnia 2014r.
Wrocławska Koncepcja Edukacyjna
Przykłady przemocy i nietolerancji
DYSKRYMINACJA W SZKOLE
Legitymizacja władzy: to tzw. upoważnienie – oparte na społecznej akceptacji obywateli. Jest prawem do działania w imieniu konkretnej osoby lub grupy.
SEKSUALNOŚĆ W WSPÓŁUZALEŻNIENIU
Uczeń dialogu i tolerancji to uczeń naszej szkoły. Agresja na out!
Stereotypy w zarządzaniu (komunikat) mgr Agnieszka Kamińska doktorantka politologii ISP PAN i Collegium Civitas
Prawo wyznaniowe Zagadnienia podstawowe
ŁAD i KONFLIKTY SPOŁECZNE
środowisko wychowawcze
O Ś RODEK INTERWENCJI Kryzysowej Ul. Mickiewicza 31 Sucha beskidzka.
PRACA KOREKCYJNO – EDUKACYJNA Z OSOBAMI STOSUJĄCYMI PRZEMOC REFLEKSJE, UWAGI Z PRAKTYKI JERZY SZCZEPANIEC TARNOWSKI OŚRODEK INTERWENCJI KRYZYSOWEJ I WSPARCIA.
POJĘCIA ZWIĄZANE Z TEMATYKĄ ANTYDYSKRYMINACYJNĄ Aleksandra Dubowska Alicja Radziejewska Maja Janusz Ewa Ratasiewicz Ula Piwowarczyk.
SŁOWNIK POJĘĆ LOGO POJĘCIA ZWIĄZANE Z ANTYDYSKRYMINACJĄ  Tolerancja -p ojęcie wywodzące się z języka łacińskiego i oznaczające.
FUNDACJA NA RZECZ BEZPIECZEŃSTWA I WSPÓŁPRACY W SZKOLE
Jak organizować społeczne środowisko uczenia się dzieci w klasie I?
Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój
Diagnoza otoczenia związków zawodowych i płynące z niej uwarunkowania
Naród, etniczność, rasa.
ZAPOBIEGANIE MOWIE NIENAWIŚCI I DYSKRYMINACJI W SZKOLE
Współczesne kierunki polityki społecznej
Zapis prezentacji:

Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW Wybrane problemy socjologii etniczności (nr 13): Etniczność - stereotypy etniczne, dyskryminacja i przemoc etniczna  

Wybrane problemy socjologii etniczności – nr 13 1.  (cdn. z wykładu nr 12) Motywacyjne i osobowościowe ujęcie stereotypów: motywacyjne ujęcie: hipoteza „kozła ofiarnego” – grupa mniejszościowa; konformizm grupowy; konkurencja z innymi. osobowościowe ujęcie: osobowość autorytarna; teoria dogmatyzmu.

Wybrane problemy socjologii etniczności – nr 13 2. Społeczno – kulturowe ujęcie stereotypów: społeczno – kulturowe: konflikt interesów; dążenie do pozytywnej tożsamości społecznej; społeczne uczenie się (socjalizacja): własne doświadczenie; „z drugiej ręki”. warunki społeczno – kulturowe (historia, ideologie, ogólne zmiany cywilizacyjne, migracje itp.).

Wybrane problemy socjologii etniczności – nr 13 3. Stereotypy a uprzedzenia etniczne: stereotyp wpływa na postawy i zachowania wobec różnych grup społecznych (G.W. Allport – stereotyp „racjonalizuje” lub samo-usprawiedliwia określone zachowanie); stereotypy stanowią często skutek, a nie przyczynę; stereotyp wpływa przez uprzedzenia: uprzedzenie – negatywne postrzeganie, niechęć oparta na błędnych i nadmiernych uogólnieniach; uprzedzenie a stereotypy: są elementem poznawczym uprzedzeń; są użyteczne dla osób uprzedzonych, gdyż pozwalają im zracjonalizować wrogość i negatywne uczucia wobec danej grupy; są związane z tymi samymi cechami osobowości, co stereotypy; stereotypy są bardziej afektywne.

Wybrane problemy socjologii etniczności – nr 13 4. Dyskryminacja etniczna oznacza:  wszelkie zróżnicowanie, wykluczenie, ograniczenie lub uprzywilejowanie z powodu rasy, koloru skóry, urodzenia, pochodzenia narodowego lub etnicznego, które ma na celu lub pociąga za sobą przekreślenie bądź uszczuplenie uznania, wykonywania lub korzystania na zasadzie równości z praw człowieka i podstawowych wolności w jakiekolwiek innej dziedzinie życia publicznego; odmowa równego traktowania jednostek lub grup, której tej równości pragną; wyróżnia się następujące typy dyskryminacji: bezpośrednia; pośrednia (strukturalną, instytucjonalną); słowna („mowa nienawiści”).

Wybrane problemy socjologii etniczności – nr 13 5. Dyskryminacja etniczna (cdn.) : różne formy dyskryminacji: od brutalnej agresji fizycznej wobec innych osób przez propagandę nienawiści i ataki werbalne (których celem jest pogwałcenie godności danej osoby oraz stworzenie atmosfery zagrożenia lub upokorzenia) do różnorakich utrudnień w zakresie normalnego ich funkcjonowania w społeczeństwie; dyskryminacja etniczna wiąże się z: szowinizmem narodowym (nacjonalizmem w znaczeniu negatywnym); ksenofobią; brakiem tolerancji; uprzedzeniami i negatywnymi stereotypami; stygmatyzacją; marginalizacją.

Wybrane problemy socjologii etniczności – nr 13 6. Stereotypy a dyskryminacja etniczna – stereotypy jako: struktura poznawcza dyskryminacji („samospełniające się proroctwo”); usprawiedliwienie dyskryminacji („samorozgrzeszenie się”, „usprawiedliwianie swojego postępowania”); stereotyp i dyskryminacja mają wspólny podłoże kulturowe i psychologiczne; kontinuum postaw dyskryminacyjnych: dystans; dewaluowanie; delegitymizacja; segregacja; eksterminacja.

Wybrane problemy socjologii etniczności – nr 13 7. Dyskryminacja i stygmatyzacja: „stygmat” - znak, piętno, znamię („wnętrze”); negatywne naznaczanie członków danej grupy (a nie pojedynczych osób); bycie stygmatyzowaną osobą oznacza jej (grupy) dyskredytację na wyznaczonych płaszczyznach (symboliczna dyskryminacja); stygmatyzacja jest „społecznie zasugerowana”.

Wybrane problemy socjologii etniczności – nr 13 7a. (cdn.) Stygmat etniczny jest „oślepiającą cechą”, która wyraża się w:  „interakcyjności” w kontaktach towarzyskich (podział na „swoich” i „obcych”; nadawaniu tożsamości społecznej („ja” społeczne); określaniu obrazu siebie („wstyd etniczny”); narzucaniu niskiego statusu społecznego; negatywnym etykietowaniu się; ekskluzja (postawa większości); stereotypizowanie („serce” stygmatyzacji); przyszłym charakterze (stygmatyzacja nie jest problemem „tu i teraz”); oczekiwaniu określonych zachowań (samospełniająca się wyrocznia); konsekwencjach – ucieczce od własnej grupy lub jej unikanie (asymilacja).

Wybrane problemy socjologii etniczności – nr 13 8. Przemoc etniczna (różnorodność jej form ): szerokie rozumienie: jakikolwiek akt wrogości przeciwko osobie lub grupie ze względu na jej pochodzenie rasowe, etniczne lub narodowe; to nie tylko przemoc fizyczna, ważny jest skutek psychologiczny; wobec kogo kierowana jest przemoc? - różnych grup, które łączy postrzeganie ich jako „innych” (najważniejszych jest „obraz” tych grup w świadomości sprawców).  dlaczego dochodzi do przemocy?: przemoc jako norma społeczna (kulturowa): akceptacja jej jako środka realizacji celów grupowych; odpowiedzialna jest kultura grupy. przemoc jako „odruch” – dotyczy osób naładowanych nienawiścią; przemoc jako środek oddziaływania (ocena racjonalna).

Wybrane problemy socjologii etniczności – nr 13 9. Przemoc etniczna (cdn.): motywacje – kto używa przemocy?: grupy zorganizowane (typ zorganizowany, ekstremizm); indywidualna nienawiść (uprzedzenia i stereotypy); solidarność społeczna (poczucie wspólnoty, stopień akceptacji innych, ważne miejsce zamieszkania); aktywność „młodzieży męskiej”; charakter stosunków międzyludzkich (dopuszczenie do pewnych form zachowań).  co rodzi przemoc?:  kultura i historia danej grupy; sytuacja gospodarcza; wpływ polityki i mediów.

Wybrane problemy socjologii etniczności – nr 13 10. Przeciwdziałanie dyskryminacji: kluczowa rola wiedzy; tworzenie odpowiednich warunków kontaktów grupowych; szkolnictwo; zmiany w sferze emocjonalnej – wymiana młodzieży, spotkania i wyjazdy, działania para-teatralne itp.; kształtowanie odpowiedniego dyskursu publicznego („kulturowa poprawność”); praktyka w Europie: regulacje prawne; monitorowanie tych zjawisk; programy tolerancji i edukacji międzykulturowej; powoływanie odpowiednich instytucji państwowych.

Wybrane problemy socjologii etniczności – nr 13 11. Przeciwdziałanie przemocy etnicznej: oficjalna rejestracja (co, jak, kto i kiedy?); rola prawa (praktyka stosowania!); rola rządu (publiczne potępianie, promocja działań pozytywnych, prace badawcze); rola policji (rejestracja i raportowanie o zdarzeniach); rola systemu sprawiedliwości (kara jako działanie edukacyjne); rola instytucji lokalnych i NGO-sów; rola edukacji.