O czym będzie mowa? Co to znaczy, że „człowiek jest istotą społeczną”? I jaką rolę w życiu społecznym odgrywają przedmioty? Jak istnieje społeczeństwo?

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Telepraca w EBIB redaktor ebib.
Advertisements

WYKORZYSTANIE WIEDZY W SPOŁECZEŃSTWIE
W skrócie ADMINISTRACJA PUBLICZNA SEKTOR PRYWATNY
Historia idei komunikacji
Prawa dziecka.
Tajemniczy świat atomu
Wykład I Co to jest socjologia?.
ZARZĄDZANIE JAKO DYSCYPLINA NAUKOWA
Patriotyzm przyszłości.
Edukacja Medialna dr inż. Mariusz Kąkolewicz - ZTK UAM.
Wykonał : Jakub Świątkowski
Pytania problemowe do wykładów 1-7
Nowa Ekonomia Instytucjonalna
Antoni Omondi Postsocjalistyczna transformacja z perspektywy nowej ekonomii instytucjonalnej.
Podstawy socjologii- wykład VI
Leszek Mazurkiewicz Kamil Łukowski
PRAWA CZŁOWIEKA.
Bibliotekarz – odkrywca. Agenda Proces tworzenia informacji Indeksy wyszukiwawcze Budowa rekordu w Promaxie Zapytania.
Samorząd terytorialny
Zarządzanie strategiczne
Kulturapojęcie i problem
„PR – pozytywne relacje! Kreowanie wizerunku”
Geneza, przedmiot i funkcje filozofii
Inicjatywa Złoczew Głosuje Jest to inicjatywa społeczna koordynowana przez Urząd Miejski w Złoczewie. Pomysłodawcą projektu i autorem prezentacji jest.
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
1. Wiedza potoczna na temat świata społecznego to:
…– myślę o najbliższych
Gimnazjum nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Olecku Taki był początek Samorząd Lokalny Miasta Olecko.
1. Strona tytułowa Strona tytułowa 2. Spis treści Spis treści 3. Słowo wstępu Słowo wstępu 4. Prawo do informacji publicznej Prawo do informacji publicznej.
Kapitał społeczny wsi pomorskiej: wyniki badań
Fundacja Instytutu Filozofii i Socjologii PAN
ORAZ PROCES SOCJALIZACJI
Nie tylko wybory – jak młodzi mogą wpływać na rzeczywistość i aktywnie uczestniczyć w demokracji?
Wymiana 2014.
,,Filozofia pozytywnego myślenia’’
Umiejętność obserwacji.
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
Podstawy rekreacji WYKŁAD IV
Międzynarodowe stosunki kulturalne
Temat: Społeczeństwo i hierarchia społeczna.
Zadanie na dobry początek *. Pytanie kluczowe: Czy łatwiej wbić gwóźdź za pomocą lekkiego czy ciężkiego młotka w deskę dębową? *
Świętokrzyskie Centrum Kielce, ul. Żelazna 22 Świętokrzyskie Centrum Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej.
Krótkie streszczenie naszych przygotowań
Demokracja.
Wrocławska Koncepcja Edukacyjna
Temat: Mass media i opinia publiczna.
„Wyszków – moja mała Ojczyzna” Przedszkole nr 9 „Bajka” w Wyszkowie
System przewidywania i zarządzania zmianą gospodarczą w aspekcie funkcjonowania sektora MŚP w województwie warmińsko-mazurskim dr hab. Dariusz Waldziński,
Dynamika punktu materialnego Dotychczas ruch był opisywany za pomocą wektorów r, v, oraz a - rozważania geometryczne. Uwzględnienie przyczyn ruchu - dynamika.
REGIONALISTYKA INSTYTUT HISTORYCZNY UNIWERSYTET WROCŁAWSKI Zostań liderem społeczności lokalnej Poznaj sposoby zarządzania regionem Bądź kreatorem lokalnej.
Bezpieczeństwo publiczne i porządek publiczny w kontekście bezpieczeństwa państwa Leszek Baran, WSIiZ, KBW.
METODY KOMUNIKACJI NA ODLEGŁOŚĆ BLISKĄ I DALEKĄ
GRUPA SPOŁECZNA JAKO PRZEDMIOT ZAINTERESOWANIA SOCJOLOGII
Przepis na Fonoblog Czy wiesz, co znajduje się za rogiem Twojego domu? Czy znasz rytm życia najbliższej okolicy? Może chcesz nam o nim opowiedzieć? Zapraszamy.
„Migracje w naszym obszarze- przeszłość i teraźniejszość” Migracje mniejszości Żydowskiej na teren Łodzi Agata Szafrańska.
Każdy z nas jest filozofem – zagadnienia wstępne Materiały dla II klasy LO.
1 WSPÓŁCZESNY RYNEK PRACY (Wyzwania dla pracodawców i edukacji … oraz dla nas wszystkich) Wojewódzki Urząd Pracy w Toruniu Październik 2015 r.
Czy warto uczyć się języków obcych?. Wprowadzenie. Bardzo wielu uczniom nauka kojarzy się z przymusem oraz koniecznością. W ten sposób traktują oni również.
Jak szkoła w praktyce może uczyć demokracji i postaw obywatelskich ?
Wizerunek jako forma komunikacji publicznej
Czym jest PAP? Projekt porusza kwestię partycypacji obywatelskiej młodych ludzi w mieście Poznań. Głównymi tematami projektu będzie zaangażowanie w politykę.
H.L.A. Hart uważał, iż pod terminem „pozytywizm” kryje się we współczesnej literaturze brytyjskiej i amerykańskiej zbiór następujących twierdzeń:
Spotkanie ze Słowem J 14, 1-6 Z Ewangelii według świętego Jana:
Krzysztof J. Jankowski LL.M.
Metoda design thinking, czyli spojrzenie z drugiej strony
Diagnoza otoczenia związków zawodowych i płynące z niej uwarunkowania
KLASA Społeczno-prawna
Kultura współczesnego świata
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Zapis prezentacji:

Współczesne społeczeństwo polskie - wykład pierwszy, czyli baśń o nowych szatach cesarza

O czym będzie mowa? Co to znaczy, że „człowiek jest istotą społeczną”? I jaką rolę w życiu społecznym odgrywają przedmioty? Jak istnieje społeczeństwo? Od plemion do społeczeństwa masowego, czyli jak zmienia się nasze życie Społeczeństwo nowoczesne: skąd o sobie wiemy? Fenomen „kolektywnej niewiedzy”, czyli baśń o nowych szatach cesarza Jacy więc jesteśmy? Skąd możemy o tym wiedzieć?

1. Istota społeczna?

„Istota społeczna”, czyli… (1) Tylko w środowisku innych ludzi może rozwinąć „ludzkie” umiejętności Zdolność komunikowania się za pośrednictwem symboli Tworzenie idei Samoświadomość Waga środowiska „artefaktów kulturowych” Rola przedmiotów i ich „affordances”: młotek i dziób

Ukryte znaczenie przedmiotów… Dlaczego tak trudno przyjmował się kołowrotek?

Ukryte znaczenie przedmiotów… Skąd opór przed pługiem?

Ukryte znaczenie przedmiotów… Czemu trwać przy gęsim piórze?

Ukryte znaczenie przedmiotów… Tylko w środowisku innych ludzi może rozwinąć „ludzkie” umiejętności Zdolność komunikowania się za pośrednictwem symboli Tworzenie idei Samoświadomość Waga środowiska „artefaktów kulturowych” Rola przedmiotów i ich „affordances”: młotek i dziób

Wpływ środowiska materialnego na stosunki społeczne…

Społeczna historia przedmiotów

1. Istota społeczna w innym ujęciu…

„Istota społeczna”, czyli… (2) Efekty jej działań zależą od tego, co zrobią inni ludzie Gra w szachy Dylemat wspólnej kolacji

metafora tańca Norberta Eliasa Czyli… Planując działanie, musimy przyjąć założenia co do tego, co zrobią inni Dylemat więźnia: zdradzi czy będzie milczał? Dylemat wspólnego pastwiska: dotrzyma zobowiązania czy oszuka? „Inni” są jednak wolni Ich zachowanie nie jest zdeterminowane „przyrodniczo” (jak np. altruistyczne zachowania pszczół czy mrówek) W każdej sytuacji mają wybór metafora tańca Norberta Eliasa O Eliasie: rzeczywistość społeczna jest tworzona za pośrednictwem nieplanowanych, choć sensownych procesów społecznych, w których uczestniczą planujące, choć nie zawsze sensownie, jednostki. Doskonałą ilustracją dla tego podejścia jest przedstawienie społeczeństwa jako grupy tancerzy. Gesty i kroki wszystkich tańczących są ze sobą zsynchronizowane. Sposób zachowania każdego tancerza jest determinowany przez relacje z wszystkimi innymi, co wcale nie oznacza, że tancerze nie mają swobody ekspresji i że są jedynie marionetkami wykonującymi określone ruchy Elias: „To fundamentalne zazębianie się indywidualnych planów i działań ludzkich może pociągać za sobą zmiany i konfiguracje, których inicjatorem lub sprawcą nie był żaden pojedynczy człowiek. Z tego zazębienia się, z zależności wzajemnej poczynań ludzkich powstaje pewien porządek zupełnie specyficznego rodzaju, porządek przemożny, silniejszy niż wola i rozum pojedynczych ludzi, którzy go stwarzają” (Elias, 1980, str. 368, 369). Anna Giza, Współczesne społeczeństwo polskie - wykład 1

Problem Skąd możemy wiedzieć, co zrobią inni? Bo istnieją: Normy społeczne (i związane z ich przekroczeniem sankcje) Prawo Obyczaje Rytuały Doświadczenie („ustawienie”) Język (możemy zapytać!) Czyli – istnieć musi „społeczeństwo”

2. Jak „istnieje” społeczeństwo?

„Społeczeństwo” – czyli co? Czy gdybyśmy zebrali na wielkim placu wszystkich mieszkańców Polski i sfotografowali ich z satelity – to zobaczylibyśmy „społeczeństwo”, czy masę ludzi? Czy 4 osoby siedzące przy stole to „rodzina”?

„Społeczeństwo”… To regularności w ludzkich zachowaniach: To, że członkowie rodziny wracają do domu po szkole i pracy To, że mają dom – czyli „takie zorganizowanie przedmiotów w przestrzeni, które podtrzymuje rutyny życia” To, że poruszamy się po drogach przestrzegając kodeksu

Podstawowy problem socjologii Jak jest możliwa koordynacja działań ludzi? Jak to się dzieje (mechanizmy) i dzięki czemu, że „społeczeństwo” działa, czyli: „odtwarza się” (mimo wymiany pokoleń) jest produktywne (owoce współpracy) ludzie kooperują (a nie zdradzają, nie ulegają pokusom „jazdy na gapę”) Gdzie „jest” społeczeństwo? w ludziach? w narzędziach (przepisach, normach..)? Nota bene: źródłosłów polskiego słowa odsyła do korzenia „społem”, „pospołu” – czyli razem, wspólnie

Społeczeństwo i ludzie… wspólna wiedza (wiedza o tym, co wiedzą inni, i że oni wiedzą, że inni wiedzą itd.) mechanizmy koordynacji (reguły, normy, zależności funkcjonalne, ale też rynek, państwo...)

A w dodatku… osiedle sąsiedztwo dzielnica Region/część (np. strona Wisły)

3. Od plemion do społeczeństwa masowego Czyli jak zmieniło się nasze życie

„Societa” Oryginalnie, słowo „społeczeństwo” odnosiło się do wspólnot miejskich lub do „towarzystwa” (dawniej w języku polskim „socjeta”) – relatywnie niewielkiej zbiorowości ludzi, z których wielu znało się osobiście, utrzymywało kontakty

Różnica skali… Żyliśmy przez większość naszej historii w małych, stosunkowo zamkniętych społecznościach O silnej kontroli społecznej „Wiedza wspólna” tworzona była w sposób prosty: Heraldzi odczytujący obwieszczenia Place – miejsca ważnych spotkań, wieców Przekaz ustny

Małe społeczności… wspólna wiedza dostępna bezpośrednio „oczywista”, znaturalizowana mechanizmy koordynacji legitymizacja religijna, silna kontrola społeczna

„Przejście modernizacyjne” Dostrzeżenie nie-oczywistości ładu społecznego Rewolucja, Wiosna Ludów… Odkrycia geograficzne Migracje Powstanie socjologii Odkrycie praw rządzących ludzkimi społeczeństwami „Inżynieria społeczna” Tworzenie naukowo ugruntowanej samowiedzy społecznej Odmiennej od wiedzy potocznej (jakże zawodnej!) Pewnej i przekładalnej na decyzje

Polska 2008 Prawie 39 milionów ludzi 2 478 gmin Prawie 400 powiatów W największym mieście mieszka lub przebywa około 3 milionów ludzi (ale są na świecie miasta, w których mieszka ponad 10 milionów ludzi) Jak możemy znać swoje „społeczeństwo”? Osobiście znamy może parę setek osób Znamy z doświadczenia może kilkanaście gmin… Skąd możemy wiedzieć, co wiedzą/zrobią inni?

Czy to ważne – wiedzieć, co wiedzą inni? Percepcja jest rzeczywistością: Siła stereotypów (przyjmowanie założeń) Kształtowanie własnego zachowania To, co zrobimy zależy od tego, co – jak sądzimy – zrobią inni: Czy iść na manifestację? Czy pójść na zajęcia/do szkoły w pierwszy dzień po feriach? Czy „wpuścić” samochód z bocznej uliczki? Jak zareagować na nieprzyjemne zachowanie rejestratorki? Ale nie zdobędziemy tej wiedzy na placu…

4. Społeczeństwo nowoczesne, czyli skąd wiemy o sobie…

Źródła wiedzy o nas samych jako „społeczeństwie” Mass media Potężny przemysł, utrzymujący się z reklam i konkurujący o widza „Filozofia” konkurowania o widza = prosto, sensacyjnie, obrazkowo Sondaże opinii publicznej Coraz powszechniej wykorzystywane przez różne przemysły i sektory Kontrowersje wokół „sondażowej demokracji” Statystyki publiczne Sposób zbierania (podporządkowany wymogom sprawozdawczości, definicjom) Sposób udostępniania…

? My i „społeczeństwo” Abstrakcje Pojęcia Doświadczenie Społeczeństwo Demokracja Państwo Korupcja Policja Abstrakcje Pojęcia ? Rodzina Praca Przyjaciele „Mój” dzielnicowy Mój urząd Radny… Doświadczenie

4. O czym jest baśń o nowych szatach cesarza? O tym, że kiedy nie wiemy, co wiedzą (widzą) inni, możemy wszyscy tkwić w fałszywych przekonaniach: że tylko JA nie widzę szat (bo jestem głupi) że cesarz ma piękne szaty… O konsekwencjach sytuacji, kiedy ludzie nie mają jak „uwspólnić” swojej wiedzy Media są pod kontrolą Brak wolności słowa Brak „łączności”

Dlatego… Tak ważna jest socjologia Anna Giza, Współczesne społeczeństwo polskie - wykład 1