Rodzaje psychoterapii Psychoterapia - ćwiczenia III rok Pedagogiki Specjalnej APS Prowadząca: mgr Agnieszka Kałwa.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Fazy rozwoju grupy w psychoterapii
Advertisements

Warsztaty psychologiczne
Rola diagnozy klinicznej jako głównego wskazania do psychoterapii
Agata M. Aleksińska, ur. 1979r. w Bydgoszczy psycholog trener terapeuta fotografik.
Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ
Klub Pod Kasztanami działał od do w lokalu Środowiskowego Domu Samopomocy Pod Kasztanami w Ełku. Klub był czynny w soboty (16 spotkań),
Podstawy Pomocy Psychologicznej
Podstawy Pomocy Psychologicznej
Rozwijanie kompetencji komunikacyjnych między lekarzem a pacjentem
Co wpływa na jakość życia w późnym okresie dorosłości ?
O aktywności dorosłych i seniorów
Miejsce psychoedukacji w systemie leczenia schizofrenii
Współpraca z rodzicami-szansa czy konieczność
Konsultant RODN „WOM” w Częstochowie Elżbieta Doroszuk
Depresja poporodowa mgr Anna Bukowska
W PROGRAMIE KSZTAŁCENIA RATOWNIKÓW MEDYCZNYCH
Aleksandra Mazur Yalom, Psychoterapia grupowa
19 lat pracy w oddziale ogólnopsychiatrycznym, w tym 7 lat kierowałam oddziałem Praca w poradni zdrowia psychicznego, również w PZP dla Szkół Wyższych.
Reakcje rodziny na kryzys spowodowany chorobą psychiczną
Rola rodziny w zdrowieniu
Wykład V Zaburzenia psychiczne dzieci i młodzieży
Poradnia dla Młodzieży w Łodzi
SYTUACJA RODZIN DZIECI NIEPEŁNOSPRAWNYCH...?
Znaczenie Kogo dotyczy Objawy Typy Zwalczanie
Opracowanie: Agata Potkaj
Iwona Jeziorska Ośrodek Terapii w Środowisku
RODZICE kierowani przez SĄD najlepiej rokujące formy pomocy psychologicznej.
Depresja - wprowadzenie Wykład nr 1
WOLNOŚĆ OD ALKOHOLU.
Poznanie Aktywne interpretowanie, modyfikowanie, rekonstruowanie informacji i doświadczeń w umyśle.
Zasady komunikowania się lekarza z pacjentem i jego rodziną.
im. Marcelego Nenckiego
PSYCHOLOGIA HUMANISTYCZNA
Praca z dzieckiem agresywnym
Czym jest Integracja?.
Zaprzeczanie własnej seksualności w zaburzeniach odżywiania
w praktyce pedagogicznej
Na czym polega socjoterapia?
FUNKCJONOWANIE SEKSUALNE OSÓB WYCHOWYWANYCH
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
„To Ja, to My” Program zajęć wychowawczo - profilaktycznych Autor: mgr Jolanta Kuryś – Skrzypczak.
Arteterapia – leczenie przez sztukę
DOGOTERAPIA we wspomaganiu terapii osób z niepełnosprawnością
EWALUACJA LOKALNEGO SYSTEMU PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE - DOŚWIADCZENIA DOTYCZĄCE SPOSOBÓW POMAGANIA I NASILENIA STRESU POURAZOWEGO (PTSD) Z.
Biblioterapia.
Przygotowała Agnieszka Rutkowska
(terapia czytelnicza)
Porozmawiajmy o silnych i słabych, czyli: * w sieci pozytywnych powiązań i * w sieci negatywnych powiązań Jak wiedza i doświadczenie pozwalają zrozumieć.
Działalność Poradni Psychologiczno-pedagogicznej nr 1 w Gdańsku
Istotne zjawiska w psychoterapii grupowej w modelu poznawczo-behawioralnym - dr Mirosława Jawor.
P RACA Z GRUPĄ JAKO ELEMENT PSYCHOTERAPII UZALEŻNIEŃ.
Co to jest? Jak z nim walczyć?
 Współpraca pomiędzy medycyną i psychologią  Podejście systemowe i psychoanalityczne  Partnerstwo  Akceptacja i dostępność  Za kryzysem psychicznym.
AHA Czy terapia grupowa może pomóc w promowaniu zdrowia w chorobach układu krążenia? Michał Chudzik
AKTUALNE DZIAŁANIA PORADNI Natalia Bismor. AKTUALIZOWANA W KAŻDYM ROKU SZKOLNYM OFERTA WARSZTATÓW: DLA DZIECI / UCZNIÓW „Program profilaktyczno- wychowawczy.
O Ś RODEK INTERWENCJI Kryzysowej Ul. Mickiewicza 31 Sucha beskidzka.
Program szkoleniowy dla kandydatów do przysposobienia dziecka zatwierdzony przez Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Decyzja Nr 5/2012RA z dnia 23.
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
Po co komu psychoterapia?
Piotr Domaradzki F.S. PRAXE
Uzależnienie młodzieży od internetu – wyzwania współczesnej profilaktyki zdrowia psychicznego. Piotr Sobczak TCK
Elementy psychoterapii poznawczo-behawioralnej
DEPRESJA jest chorobą i ma charakter długotrwały Charakterystyczny dla depresji jest podwyższony poziom lęku.
Określanie celów: rozwojowy, edukacyjny, terapeutyczny
Specjalistyczny Trening Zarządzania Stresem
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Dobry dom miejsce troski o psychikę człowieka
Zapis prezentacji:

Rodzaje psychoterapii Psychoterapia - ćwiczenia III rok Pedagogiki Specjalnej APS Prowadząca: mgr Agnieszka Kałwa

Rodzaje psychoterapii indywidualna grupowa rodzinna małżeńska psychoedukacja pacjentów, rodzin w różnych zaburzeniach psychicznych i somatycznych grupy wsparcia dla pacjentów, rodzin w różnych zaburzeniach psychicznych i somatycznych

Kryteria do psychoterapii indywidualnej 1. Norma intelektualna (zazwyczaj) 2. Pozytywna motywacja do leczenia 3. Częściowy wgląd w problemy natury psychologicznej 4. Chęć pracy nad sobą 5. Skoncentrowanie na funkcjonowaniu intrapsychicznym 6. Ujmowanie swoich problemów w kategoriach wewnętrznych

Czynniki leczące w psychoterapii indywidualnej Wzbudzanie nadziei Dostarczanie wiedzy, informacji (psychoedukacja) Związek terapeutyczny pomiędzy pacjentem a terapeutą Odreagowanie (katharsis) Integracja doświadczeń, przeżywanych uczuć z różnych okresów życia Okazja do przeżywania emocji tu i teraz Osiąganie wglądu Ćwiczenie nowych zachowań Modelowanie (naśladowanie) Uczenie się nowych umiejętności

Kryteria do psychoterapii grupowej Norma intelektualna Pozytywna motywacja do leczenia Gotowość do mówienia o sobie i swoich problemach Gotowość do słuchania o problemach innych osób Podatność na wpływ grupy Minimalny stopień umiejętności interpersonalnych Istnienie tzw. problemów zewnętrznych

Psychoterapia indywidualna A. Czas trwania - W zależności od szkoły terapeutycznej: - od kilku miesięcy (3-6) krótkoterminowa - powyżej 6 miesięcy do kilku lat długoterminowa B. Czas trwania jednej sesji i ich częstotliwość: minut - 1 raz do kilku razy w tygodniu (psychoanaliza)

Specyfika psychoterapii grupowej Uwzględnia interakcje pomiędzy uczestnikami grupy Bazuje na normach przez nią kreowanych Korzysta z sił tkwiących w małych grupach społecznych w celu prowokowania zmian u ich uczestników Główny cel to indywidualne zmiany funkcjonowania jej członków

Psychoterapia grupowa Grupy otwarte Włączani są nowi pacjenci, a wypisywani ci, którzy ukończyli Najczęściej w lecznictwie szpitalnym i ambulatoryjnym Grupy zamknięte Wszyscy uczestnicy zaczynają razem i razem Kończą – wspólnie przechodzą przez określony proces rozwoju.

Psychoterapia grupowa Liczba uczestników: od 6 do 12 (Yalom 1975), też gdy członkowie grupy uczestniczą w całodziennym programie leczniczym(Kratochvil1988) Czas trwania grup: najmniejsza liczba godzin (krótkoterminowe), przeciętnie od 80 do 100 godzin Czas trwania jednej sesji i częstości spotkań: najczęściej 1-2 razy w tygodniu, czas trwania sesji 1,5 – 2 godzin

Czynniki leczące w psychoterapii grupowej Wzbudzanie nadziei Poczucie podobieństwa Dostarczanie wiedzy, informacji Altruizm Korektywne odtwarzanie rodziny pierwotnej Uczenie społecznych umiejętności Naśladowania Interpersonalne uczenie Spójność grupy Odreagowanie (katharsis) Czynnik egzystencjalny (Yalom)

Wskazania do psychoterapii rodzinnej 1. Dziecko czy adolescent wymagają leczenia i/lub są kierowani z powodu konkretnych objawów. 2. Osoba z objawami jest delegatem rodziny tzn. objawy pełnią konkretną funkcje wewnątrz rodziny. 3. Rodzina za wszelką cenę utrzymuje swoją homeostazę.

Wskazania do psychoterapii małżeńskiej 1. Motywacja obojga do pracy nad relacją 2. Problemy diady małżeńskiej 3. Objaw jednego z partnerów jest związany z relacją małżeńską 4. Rola chory vs. zdrowy partner (np. wzmacnianie objawu)

Wskazania do psychoedukacji w chorobach psychicznych 1. Nauczenie na czym polega choroba: przebieg, objawy. 2. Ukazanie możliwości kontrolowania choroby tzw. program rozpoznawania wczesnych objawów ostrzegawczych. 3. Podkreślenie roli leczenia farmakologicznego 4. Udzielenie wsparcia. 5. Redukcja negatywnych emocji.

Kierunki terapii w psychoterapii indywidualnej i grupowej Terapia psychoanalityczna Terapia behawioralna Terapia poznawcza Aktualnie dużo częściej poznawczo- behawioralna Terapia humanistyczna Aktualnie bardzo często podejście zintegrowane (eklektyczne)

Relacje terapeutyczna Nawiązanie kontaktu (Trzebińska 1994): Aspekt emocjonalny- poczucie bezpieczeństwa, akceptacji bezwarunkowej, szacunku Aspekt poznawczy – podanie podstawowych informacji na temat stosowanej metody terapii Aspekt społeczny – znaczenie płci, wieku, przynależność do określonego środowiska, stereotypy społeczne Podobieństwa i różnice pomiędzy terapeutą i pacjentem

Indywidualne cele terapii Cele terapii zgłaszane przez pacjenta: Pozbycie się napadów lęku, zaburzeń snu, poczucia bycia dzieckiem, poczuć się ze sobą dobrze Cele terapii precyzowane w relacji pacjent – terapeuta Co to znaczy dla pacjenta poczuć się ze sobą dobrze, co to znaczy nie czuć się dzieckiem

Kontrakt terapeutyczny Zawarcie kontraktu Znaczenie kontraktu Zrealizowanie kontraktu