H2OBŁĘDNI w laboratorium chemicznym UAM

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
metody otrzymywania soli
Advertisements

Biochemiczne zapotrzebowanie na tlen (5-dniowe)
Badania rozpuszczalnego tlenu w wodzie
Budowa atomu Porównanie aktywności metali i wodoru
Budowa atomu aktywność chemiczna metali
Witamy na pokazach chemicznych 19,
Budowa atomu aktywność chemiczna niemetali
Sole Np.: siarczany (VI) , chlorki , siarczki, azotany (V), węglany, fosforany (V), siarczany (IV).
Sucha destylacja węgla i jego produkty
Reakcje chemiczne Krystyna Sitko.
POWIETRZE I JEGO TAJEMNICE
Gimnazjum im. Królowej Jadwigi w Działdowie
Mangan (Mn).
Sprawozdanie z doświadczenia
Za pomocą metody Benedicta sprawdzamy, czy w liściu jest skrobia.
SYSTEMATYKA SUBSTANCJI
Woda i roztwory wodne. Spis treści Woda – właściwości i rola w przyrodzie Woda – właściwości i rola w przyrodzie Woda – właściwości i rola w przyrodzie.
Doświadczenia chemiczne
Autor: Mateusz Marszałek Klasa IIIz. Alkany nazywane są często węglowodorami nasyconymi lub parafinami. Ogólny wzór alkanów ma postać: C n H 2n+2 gdzie.
Doświadczenie: Wpływ kreta , sody oczyszczonej , octu , wody i soli kuchennej na proces utleniania żelaza Żelazo jest bardzo rozpowszechnionym pierwiastkiem.
Nauka przez obserwacje
Sztuczki chemiczne Projekt realizowany w Zespole Szkół – Szkoła P{odstawowa i Gimnazjum im. Ziemi Kujawskiej pod opieką mgr inż. Lidii Tuszyńskiej i Centrum.
,,JAK WYKORZYSTAĆ PASJE BADACZA’’
Temat: Reakcje strąceniowe
Wycieczka w chemię żywności
MYDŁO Michał Misiak I W.
BUDOWA, OTRZYMYWANIE, WŁAŚCIWOŚCI I ZASTOSOWANIE
Średniowieczna pracownia alchemiczna
Praca na kółku chemicznym gimnazjalistów
Różnobarwny świat chemii
Doświadczenia Chemiczne
Dlaczego ciasto drożdżowe rośnie?
„Zaczarowany Świat Chemii”
Otrzymywanie wodoru.
Z MANGANIANU (VII) POTASU (KMnO4)
Repetytorium z chemii.
Metabolizm i produkty przemiany materii
SUBSTANCJE O ZNACZENIU BIOLOGICZNYM
Doświadczalny Konkurs Fizyczny I Chemiczny 2014
Ciekawe doświadczenia chemiczne.
 Prezentacja przygotowana w ramach projektu edukacyjnego przez uczniów Gimnazjum w Rymaniu.
Wykrywanie białek Wykrywanie skrobi Wykrywanie glukozy
Tlen, wodór i tlenek węgla (IV)- otrzymywanie i badanie właściwości
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Potęga Eksperymentu.
Chemia to premia Od Boga dla człowieka Klucz do świata By można było
Szkola im. Wł. Syrokomli. Klasa 9c Rajmonda Maleckiego 2015 r.
Wyniki badań Prezentację wykonał: Marek Kurańda Grupa 3
Reakcja manganianu (VII) potasu z perhydrolem
Kółko biologiczne Izolacja DNA z cebuli.
CHEMIA OD KUCHNI.
Berylowce - Ogólna charakterystyka berylowców Właściwości berylowców
Tłuszcze (glicerydy) - Budowa i podział tłuszczów,
Poznajemy kwasy nieorganiczne
Czy substancje można mieszać?
Dlaczego bez tlenu nie byłoby życia na Ziemi?
Wodorotlenki i zasady -budowa i nazewnictwo,
Wodór i jego właściwości
Metoda naukowa i wyjaśnianie świata
Chrom i jego związki Występowanie chromu i jego otrzymywanie,
Fenole Budowa fenoli Homologi fenolu Nazewnictwo fenoli Właściwości chemiczne i fizyczne Zastosowanie.
Ciekawe doświadczenia chemiczne. Cel projektu Zainteresowanie chemią jako przedmiotem.
Projekt Gimnazjalny – ,,Chemia bawi i uczy”
Który gaz ma najmniejszą gęstość?
Powtórka chemia.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Szlachetne, cieplarniane, rozweselające… po prostu gazy
Elektrolity i nieelektrolity
Kolorowa chemia czyli indykatory naturalne i sztuczne
Analiza gazowa metody oparte na pomiarze objętości gazów,
Zapis prezentacji:

H2OBŁĘDNI w laboratorium chemicznym UAM

Elektroliza wody Opis eksperymentu Kapilarna pipetę Pasteura wypełniamy w ¾ pojemności roztworem wodorotlenku sodu. Banieczkę pipety przebijamy na wylot dwiema szpilkami (szpilki nie mogą się stykać). Do każdej ze szpilek podłączamy przewody z krokodylkami. Wolne końce przewodów przyłączamy do baterii. Wylot pipety zanurzamy w wodzie z płynem do mycia naczyń umieszczonej na szalce Petriego. Wydzielający się gaz zbieramy w bańkach mydlanych. Kiedy baniek mydlanych będzie ? rozłączamy cały układ. Po chwili zbliżamy zapaloną wykałaczkę. Obserwacje Na elektrodach wydziela się bezbarwny gaz. Gaz w pęcherzykach spala się wybuchowo. Wnioski Pod wpływem prądu woda ulega elektrolizie, czyli rozkłada się na wodór i tlen. 2H₂O 2H₂ + O₂ Wodór spala się w tlenie wybuchowo (tworzą tzw. Mieszaninę piorunującą). 2H₂ + O₂ 2H₂O

Odwodnienie cukru Opis eksperymentu Do wąskiej zlewki o pojemności 150 cm³ sypiemy cukier (ok. 1-2 wysokości), można zwilżyć jego powierzchnię paroma kroplami wody, a następnie nalewamy ok. 20 cm³ stężonego kwasu siarkowego (VI). Obserwujemy zmianę zabarwienia cukru, sprawdzamy temperaturę zlewki. Obserwacje Zawartość zlewki zmienia barwę z białej na czarną i zwiększa swą objętość. Wnioski Pod wpływem stężonego H₂SO₄ sacharoza ulega odwodnieniu, co prowadzi do zwęglenia cukru.

Woda utleniona a pasta dla słonia Opis eksperymentu Do szklanego cylindra obj. 250 ml, ustawionego w misce lub kuwecie, wlewamy 30 ml perhydrolu i niewielką ilość płynu do mycia naczyń, mieszamy. Jednym, śmiałym ruchem wlewamy do cylindra 5 ml stężonego roztworu jodku potasu. Obserwacje Zawartość cylindra pieni się i zwiększa swoją objętość, wypływając poza naczynie. Wnioski Nadtlenek wodoru rozkłada się z wydzieleniem tlenu, który pod wpływem płynu do mycia naczyń tworzy pianę.

Otrzymywanie wodorotlenku sodu Opis eksperymentu Ustawiamy mały krystalizator lub szalkę Petriego na płycie grafoskopu. Do naczynia wlewamy około 5 cm³ wody. Do wody dodajemy 2-3 krople roztworu fenoloftaleiny. Wyjmujemy z pojemnika kawałek sodu (który przechowuje się pod naftą), osuszamy go bibułą filtracyjną i nożem odcinamy kawałeczek metalu. Wrzucamy sód do naczynia z wodą i na ekranie obserwujemy przebieg doświadczenia. Obserwacje Sód rozpuszcza się w wodzie. Wydziela się gaz. Fenoloftaleina barwi się na malinowo. Wnioski Sód reaguje energicznie z wodą. 2Na + 2H₂O 2NaOH + H₂

Rozkład nadtlenku wodoru z udziałem katalizatora Opis eksperymentu Do trzech probówek nalewamy roztwór nadtlenku wodoru. Następnie do pierwszej probówki wrzucamy niewielką ilość tlenku manganianu(IV), do drugiej grudkę drożdży, do trzeciej KMnO₄. Identyfikujemy gazy wydzielające się w probówkach. Obserwacje Po dodaniu MnO₄, drożdży i KMnO₄ energicznie wydzielał się gaz, który powodował zapalenie się żarzącego się łuczywka. Wnioski Pod wpływem katalizatorów nadtlenek wodoru rozkłada się z wydzieleniem tlenu. 2H₂O₂ 2H₂O + O₂ kat.

Reakcja tlenku węgla(IV) z zasadą wapniową Opis eksperymentu Do probówki nalewamy około 2 cm³ wody wapiennej, czyli roztworu wodorotlenku wapnia (zasady wapniowej), a następnie wkładamy do niego rurkę szklaną i wdmuchujemy przez nią powietrze wydychane z płuc. Obserwacje Woda wapienna mętnieje. Wnioski Wodorotlenek wapnia reaguje z CO₂, tworząc nierozpuszczalny w wodzie CaCO₃. Ca(OH)₂ + CO₂ CaCO₃ + H₂O

Fontanna z wody amoniakalnej Opis eksperymentu W kolbie okrągło dennej ogrzewamy wodę amoniakalną. Wydzielający się gaz zbieramy w odwróconej do góry dnem kolbie (amoniak jest gazem lżejszym od powietrza). Kolbę z zebranym gazem zamykamy korkiem z osadzoną w nim rurką szklaną zakończoną wężykiem gumowym ze ściskaczem. Koniec wężyka gumowego zanurzamy w zlewce pojemności 1000 cm³ z wodnym roztworem fenoloftaleiny, po czym zwalniamy ściskacz i obserwujemy co dzieje się we wnętrzu kolby oraz jakie zachodzą zmiany. Obserwacje Do wnętrza kolby zostaje zassana woda. Wskaźnik (wywar z czerwonej kapusty) zmienia zabarwienie z fioletowego na zielony. Wniosek Amoniak bardzo dobrze rozpuszcza się w wodzie (około 720 objętości w 1 objętości wody). Woda amoniakalna ma odczyn zasadowy.  

Działanie wody bromowej na olej roślinny i smalec Opis eksperymentu W probówkach umieszczamy niewielką ilość (ok. 0,5 – 1cm³) oleju roślinnego i smalcu doprowadzonego do postaci płynnej przez lekkie ogrzanie probówki, np. w ciepłej wodzie. Do obu probówek dodajemy po 1 cm³ wody bromowej bądź przygotowanego ,,In situ” roztworu bromu. Zamykamy probówki korkiem i intensywnie mieszamy. Obserwujemy zawartość probówek. Obserwacje Po wymieszaniu woda bromowa odbarwiła się w probówce z olejem roślinnym. W probówce ze smalcem woda bromowa nie odbarwiła się. Wnioski RCH = CHR’ + Br₂ RCHBrCHBrR’ Woda bromowa pozwala odróżnić tłuszcze nienasycone od nasyconych.